نکاتی جهت صرفه جویی در مصرف سوخت ‏

با بکار بردن نکات برتر رانندگی، مصرف سوخت خود را بهبود بخشید. قیمت سوخت یکی از بزرگترین مشکلات امروزی برای ‏رانندگان است، بنابراین ارزش آن را دارد که تمام سعی خود را کرده تا از هر لیتر بیشترین بهره را ببرید.‏
شنبه، 19 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نکاتی جهت صرفه جویی در مصرف سوخت ‏
اجازه دهید پیش از پرداختن به چگونگی صرفه جویی در هزینه‌ها،  ابتدا علت بالا رفتن قیمت سوخت را مورد بررسی قرار دهیم.
 

علت گران بودن سوخت چیست؟

بنزین در بریتانیا از جمله گرانترین سوخت در جهان به حساب می‌آید. نفت خام در بازار جهانی خریداری می‌شود، البته قیمت آن با عرضه و تقاضا می‌تواند نوسان داشته باشد، همچنین نرخ ارز بر قیمتها تأثیر خواهدگذاشت. مالیات نیز بر قیمت آن می‌افزاید، بطوریکه مالیات سوخت در بریتانیا از جمله بالاترین میزان در جهان است و همچنین مالیات بر ارزش افزوده را نبایستی از قلم بیاندازیم. این بدان معنا است که قیمت تمام شده سوخت رقم بالایی خواهد بود.


چگونه می‌توان هزینه سوخت خود را کاهش داد؟

بایستی به این فکر باشیم که چگونه می‌توانیم سوخت کمتری مصرف کنیم. آیا نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید؟ در این بخش برخی از متداول‌ترین راه‌های بهبود راندمان سوخت و کاهش مصرف آن را معرفی می‌کنیم.
 
* از بار اضافی خودرو بکاهید
می‌توانید با برداشتن بار اضافی از روی اتومبیل، میزان مصرف سوخت خود را کاهش دهید. این کار را با برداشتن باربند در صورت عدم استفاده از آن و دور ریختن هر گونه زباله انجام دهید. توپ فوتبال، صندلی تاشو، اسباب بازی و از آن جمله ممکن است گاهی به کار شما آیند، اما بر هزینه حمل و نقل شما نیز می‌افزایند.

ترفند کاهش هزینه سوخت بنزین و دیزل ایجاد یک سری تغییرات کوچک است که با پاکسازی شروع می‌شود.
 
* کاهش نیروی درگ یا مقاومت هوا
اواسط تابستان است و درون خودرو همچون سونا می‌ماند. اما آیا شیشه‌های خودرو را پایین کشیده و کولر ماشین را روشن کرده‌اید؟ هرکدام از روشهای فوق با در نظر نگرفتن سرعت می‌تواند کار اشتباهی باشد.
کولر خودرو سوخت مصرف می‌کند و پایین بودن شیشه ماشین نیروی درگ که نوعی اصطکاک است را ایجاد می‌نمایدکولر خودرو سوخت مصرف می‌کند و پایین بودن شیشه ماشین نیروی درگ که نوعی اصطکاک است را ایجاد کرده و موجب مصرف سوخت بیشتر می‌شود. خوب چه باید کرد؟ در سرعتهای پایین، شیشه را پایین بکشید در اینجا سوخت مصرف شده جهت جبران درگ، کمتر از سوخت مورد استفاده جهت روشن کردن کولر خودرو خواهد بود.

با این حال به هنگام رانندگی در بزرگراه، به گونه‌ای دیگر بایستی عمل کنید. بنابراین کولر را روشن کنید به این دلیل که سوخت مورد استفاده جهت جبران درگ، بیشتر از زمانی است که کولر روشن می‌شود.
 
* لاستیک‌ها  را جهت اصلاح فشار باد کنید
مساحت سطح در تماس با جاده هنگامی که تایر ماشین از باد کافی برخوردار نباشد، افزایش می‌یابد. هرچه مساحت سطح در تماس با جاده بیشتر باشد، درگ روی چرخها بیشتر می‌شود.
 
* باک بنزین را به قدر نیاز پر کنید
به همان اندازه که بنزین زدن برایتان آزار دهنده است، به همان اندازه نیز به صرفه جویی شما در مصرف سوخت کمک می‌کند. تنها به مقدار مورد نیاز باک خود را پر کنید و از پر کردن کامل آن خودداری کنید با این کار سوخت، کمی بیشتر دوام می‌آورد.

به منظور اطلاع از میزان صحیح سوخت، از یک دفترچه یادداشت استفاده کنید. به هنگام بنزین زدن میزان بنزین مورد استفاده جهت عزیمت از مسیر A به مسیر B را یادداشت کنید. آن را به لیتر بنویسید و نه قیمت سوخت، چرا که قیمتها به طور مداوم در حال تغییر هستند. بعضی از باکهای ماشین می‌توانند تا 109 لیتر گنجایش داشته باشند، بنابراین وزن قابل توجهی را ایجاد می‌کنند.
 
* از قبل برای سفر خود برنامه ریزی کنید
پیش از رفتن به سفر، سعی کنید برنامه ریزی کرده ببینید که چه زمانی به سوخت گیری نیاز دارید و در کجا این کار را قرار است انجام دهید. این کار به شما کمک کرده از کم شدن سوخت خود جلوگیری کنید، زیرا ممکن است با کم شدن سوخت از ترس تمام شدن باک در نزدیکترین و گرانترین پمپ بنزین اقدام به خرید سوخت کنید.

* باک اتومبیل خود را با نوع سوخت توصیه شده پر کنید
گاهی این تصور وجود دارد که سوخت سوپر یا سوخت با عملکرد بالا بهترین سوخت است. بنزین سوپر، بنزین با درجه اکتان بالا است. اکثر سوختهای استاندارد دارای درجه اکتان 95 هستند. در حالی که سوخت سوپر دارای درجه اکتان حدود 98 است. این کار می‌تواند باعث کارآمدتر شدن کار موتور و بهبود عملکرد آن شود.
در حالی که سوخت سوپر ممکن است برای برخی از خودروها بهترین عملکرد را داشته باشد، اما برای بعضی دیگر این گونه نمی‌باشد.در حالی که سوخت سوپر ممکن است برای برخی از خودروها بهترین عملکرد را داشته باشد، اما برای بعضی دیگر این گونه نمی‌باشد. تولید کنندگان آزمایشاتی را جهت یافتن ایده‌آل‌ترین نوع سوخت به عمل می‌آورند. بنابراین اگر دفترچه راهنمای خودرو به شما می‌گوید از سوخت معمولی یا سوخت دیگر با درجه اکتان نه چندان بالا استفاده کنید، پس بایستی به آن اعتماد کنید.
 
* از گاز دادن بی مورد خودداری کنید
سبک رانندگی شما می‌تواند تأثیر زیادی بر میزان مصرف بنزین داشته باشد. سعی کنید رانندگی آرام و یکنواختی داشته باشید. گاز دادن آرام و استفاده از دنده مطمئنه، مصرف سوخت کمتری را به همراه خواهد داشت. هنگامی که به چراغ راهنما نزدیک می‌شوید، در صورتی که چراغ قرمز است زودتر پای خود را از روی گاز شل کنید. چرا برای منتظر ماندن عجله دارید؟

 این نوع رانندگی یعنی به حداقل رساندن گاز دادنهای سریع و شدید و بکار بردن کارآمد دنده را «رانندگی ایمن سازگار با محیط زیست» گویند. این کار نه تنها به کاهش سوخت و حفظ محیط زیست کمک می‌کند بلکه ایمن‌تر نیز خواهد بود.
 
* از روشن نگاه داشتن موتور در حالت ایست طولانی خودداری کنید
روشن بودن موتور در حالت ایست خودرو، تقریباً هر ساعت حدود نیم تا یک گالن سوخت مصرف می‌کند. لازم به یادآوری نیست که با این کار دی اکسید کربن نیز به جو زمین وارد می‌شود. با توجه به اینکه خودروهای امروزی کارآمدتر هستند، احتمالاً با خاموش کردن موتور سوخت کمتری مصرف می‌شود.
 
* با دنده خلاص رانندگی نکنید
بسیاری از افراد سعی می‌کنند جهت صرفه جویی در مصرف سوخت از دنده خلاص استفاده کنند، البته درست است که این کار باعث مصرف سوخت بیشتر نمی‌شود، اما امروزه موجب صرفه جویی در مصرف سوخت نیز نخواهد شد. به این دلیل که در خودروهای مدرن به هنگام برداشتن پای خود از روی پدال گاز، عرضه سوخت به انژکتورها قطع می‌شود، بنابراین چیزی از این کار حاصل نمی‌شود.
 
* روغن موتور پیشنهادی سازنده را در خودرو خود مصرف کنید
سازندگان خودرو علاوه بر آزمایش نوع سوخت با بهترین کارآیی، اثر بخشی برخی محصولات را نیز بر روی خودروهای خود آزمایش می‌کنند. بنابراین به دفترچه راهنمای اتومبیل خود اعتماد کرده و روغن موتور توصیه شده در آن را استفاده کنید.
 
* از میزان هزینه سوخت مصرفی خود اطلاع داشته باشید
اطلاع از هزینه سوخت خودرو خود اولین قدم برای کم کردن هزینه‌های اضافی است.

 
منبع:  confused


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.