خانواده پر دردسر

هفته گذشته ادوارد کندي، بزرگ خاندان کندي مرد و با مرگش همه را دوباره به ياد خانواده پر سر و صدا و مهمشان انداخت. ادوارد کندي 77 ساله را «تد» صدا مي زدند؛ اسمي که نوعي صميميت در خود داشت. دموکرات ها مي گفتند او مي تواند راه برادرانش را ادامه بدهد و بعد از جان اف کندي و رابرت اف کندي، سومين نامزد رياست جمهوري از اين خانواده باشد. فقط يک مشکل کوچک در کاربود؛ کسي نمي دانست که در مثلث قدرت، مرموزيت و
سه‌شنبه، 24 آذر 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خانواده پر دردسر
خانواده پر دردسر
خانواده پر دردسر

نويسنده: احسان رضايي - مهسا نعمت




هفته گذشته ادوارد کندي، بزرگ خاندان کندي مرد و با مرگش همه را دوباره به ياد خانواده پر سر و صدا و مهمشان انداخت.
ادوارد کندي 77 ساله را «تد» صدا مي زدند؛ اسمي که نوعي صميميت در خود داشت. دموکرات ها مي گفتند او مي تواند راه برادرانش را ادامه بدهد و بعد از جان اف کندي و رابرت اف کندي، سومين نامزد رياست جمهوري از اين خانواده باشد. فقط يک مشکل کوچک در کاربود؛ کسي نمي دانست که در مثلث قدرت، مرموزيت و محبوبيت، واقعاً کدام ضلع بزرگ تر است. اين شد که دموکرات ها که فرصتي براي ريسک نداشتند، ترجيح دادند با يک زن و يک سياهپوست وارد کارزار انتخاباتي بشوند. لابد کندي ها باز هم مي توانستند صبر کنند.
درباره کندي ها به راحتي نمي شود قضاوت کرد. اگر آنها در هر نسل، تعدادي کشته و زخمي و مرگ اسرارآميز نداشتند، اگر مطبوعات اين قدر به خبرهاي اين خانواده بها نمي دادند، اگر جان اف کندي و برادرش رابرت ترور نشده بودند، اگر فهرست متهمان ترور اين دو برادر، همه گروه هاي وابسته به قدرت در آمريکا را شامل نمي شد، اگر جان اف کندي با آن چهره خندان محبوب جوان ها نبود، اگر جان اف کندي جنگ ويتنام را به راه نينداخته بود، اگر آن همه رسوايي هاي اخلاقي و ماجراهاي زرد دور و بر اين خانواده چرخ نمي زد، اگر ... آن وقت خيلي راحت مي شد گفت که کندي ها هم مثل «بوش» ها و «آدامز» ها فقط يک خانواده مهم سياسي هستند اما موقعيت کندي ها در آمريکا، واقعاً پيچيده تر از آن چيزي است که فکرش را مي کنيد.
مردم آمريکا مي گويند کندي هاي اسرارآميز را دوست دارند و در عين حال از 1963 تا به حال جرات نکرده اند کليد کاخ سفيد را دست کندي ها بدهند. همين تد کندي را در نظر بگيريد. او هشت بار سناتور شده بود و دومين سناتور مهم و تاثيرگذار در مجلس سناي آمريکا به حساب مي آمد. تد کندي، به فعاليت به نفع اقليت هاي اجتماعي معروف بود، براي حقوق مهاجران، مبتلايان به ايدز، بيماران رواني و زن ها جنگيده بود، به او مي گفتند «صداي» عملگرايي آمريکايي، از ملکه انگليس نشان شواليه گرفته بود ... ظاهراً همه چيز مرتب بود و تد کندي در اوج محبوبيت به سرمي برد، اما وقتي پاي انتخاب به ميان آمد و حزب دموکرات خواست روي کانديدايي شرط ببندد که حتماً ببرد، تد کندي هيچ شانسي نداشت.
آخرين تلاش هاي کندي ها براي رسيدن به اوج قله موفقيت سياسي در آمريکا به 1968 بر مي گردد؛ حدوداً 40 سال پيش؛ آن سال رابرت (برادر همين تد و جان اف معروف) براي رياست جمهوري دور خيز کرده بود اما قبل از اينکه کار به نظر دادن مردم برسد، ترور شد. در فهرست متهمان ترور او، حتي اعضاي حزب دموکرات هم حاضر بودند.
معماي ترور دو برادر کندي، هنوز هم حل نشده؛ همان طور که معماي محبوب يا منفور بودن خانواده کندي. آنها واقعاً پديده هاي عجيب و غريبي هستند؛ آنها کندي هستند.

خانواده در يک نگاه چهار نسل کندي

جيمز کندي، پدر بزرگ پاتريک جوزف کندي يک ايرلندي فقير بود که اوايل قرن نوزدهم به دنبال پول و پله به ماساچوست آمريکا آمد. دو نسل زمان لازم بود تا کندي ها بتوانند توامان وارد تجارت و حزب دموکرات بشوند. پاتريک جوزف کندي در 1889 توانست وارد مجلس ايالتي بشود و از آن روز تا به حال، چهار نسل از کندي ها در سياست آمريکا نقش بازي مي کنند. خانواده کندي ها معمولاً يا از ايالت ماساچوست نماينده و سناتور مي شوند يا از ايالت نيويورک.
1. پاتريک جوزف کندي: اولين سياستمدار معروف اين خانواده عضو مجلس ايالتي ماساچوست بود. او به حزب دموکرات پيوست و سنت دموکرات بودن را در خانواده پي گذاشت.
2- جوزف پاتريک کندي سينيور: تنها پسر پاتريک کندي بزرگ، قبل از جنگ جهاني دوم، سفير آمريکا در انگلستان بود.
3- رزاي فيتز جرالد: يک کاتوليک درست و حسابي؛ دختر بزرگ جان فرانسيس فيتزجرالد، سناتور کله گنده ايالت ماساچوست. برعکس بقيه خاندان 104 سال عمر کرد.آخر عمر هم روي ويلچر بود.
4- جوزف پي.کندي جونيور: قهرمان جنگ جهاي دوم. وقتي داشت مي رفت که آلمان را بمباران کند، هواپيمايش را زدند و جسد او هرگز پيدا نشد. جوزف که در 29 سالگي تلف شد، نامزد دختر يک خرپول معروف نيويورک به نام اديت بوويه بود. چند سال بعد برادرش که هنوز رئيس جمهور نشده بود با خواهر همين خانم ازدواج کرد.
5- جان فيتز جرالد کندي (معروف به جک يا JFK): سي و پنجمين رئيس جمهور آمريکا از 1961 تا 1963 و سناتور ايالت ماساچوست از 1953 تا 1960. شانس آورد که قبل از ديدن افتضاح هاي جنگ ويتنام در 46 سالگي در دالاس ترور شد.
6- ژاکلين بوويه کندي: متولد نيويورک و اصلش فرانسوي - ايرلندي بود. وقتي عکاس «واشنگتن تايمز» سناتور JFK او را ديد و پسنديد. مي گويند هيچ وقت از کندي ها دل خوشي نداشت. ژاکلين و شوهر دومش، اوناسيس، جزو متهمان ترور JFK بودند؛ بالاخره وسوسه ازدواج با يک خرپول يوناني چيز کمي نيست.
7- رزمري کندي: اولين دختر و سومين بچه خانواده؛ از زمان تولد، دچار معلوليت ذهني بود و پس از يک جراحي پيچيده که قرار بود معجزه بکند، کلا زمينگير شد. تا پايان عمر (ژانويه 2005) در آسايشگاه بود.
8 و 9- کاتلين اگنس کندي و ويليام جي آر کاونديش:
همسر يک دوک ثروتمند انگليسي از خانواده درباري «کاونديش» که در جنگ جهاني کشته شد. کاتلين بعداً نامزد يک ارل انگليسي شد که اين بار در يک سانحه هوايي در فرانسه با هم کشته شدند. فقط 28 سال داشت.
10 و 11- يونايس مري کندي و رابرت اس شرايور: اين خانم همسر رابرت سارجنت شرايور، سفير آمريکا در فرانسه است. شرايور در 1972 به عنوان معاون اول جورج مک گاورن، نامزد انتخابات رياست جمهوري معرفي شد و با جرالد فورد رقابت کردند. يونايس مري بازي هاي المپيک معلولان پارالمپيک را به افتخار خواهرش (رزمري) بنيان گذاشت. او در 2009 در 88 سالگي درگذشت.
12- پاتريشياکندي: يک کندي معمولي. هيچ کار مهمي نکرده با پيتر لافورد که يک هنرپيشينه درجه دو بود، ازدواج کرد. به هاليوود رفتند به اميد اينکه شوهرش تهيه کننده يا کارگردان بزرگي شود. کلا در عوالم خودشان بوده اند و با بچه هايشان سرگرمند: روبين، ويکتوريا، سيدني و ...
13- رابرت فرانسيس کندي: زمان زياست جمهوري برادرش به دادستاني کل رسيد و در بحران موشکي کوبا و داستان خليج خوک ها، نقش کليدي داشت. رابرت مدتي هم سناتور نيويورک شد و در انتخابات رياست جمهوري 1968 به عنوان کانديداي حزب دموکرات بود. اما موقع سفرهاي تبليغاتي در لس آنجلس ترور شد و 11 بچه اش يتيم شدند. او پس از JFK معروف ترين عضو خانواده کندي است. 42 سال زندگي کرد.
14- اثل اسکيکل: وقتي شوهرش رابرت کندي ترور شد، يازدهمين بچه اش (شماره 30) را حامله بود.
15- جين آن کندي: سفير آمريکا در ايرلند از 1993 تا 1998 (يعني در کابينه کلينتون) بود. در حال حاضر او تنها بازمانده از بين بچه هاي جوزف پاتريک کندي سينيور است.
16- ادوارد مور کندي (معروف به تدي): نماينده سنا از ايالت ماساچوست از 1962 تا همين چند روز پيش. او سومين دوره طولاني سناتوري در تاريخ آمريکا را داشت. يک بار در 1966 بر اثر تصادف اتومبيلش، اشتباهاً بقيه مردند و خودش فقط «به شدت» آسيب ديد. تا 77 سالگي توانست از تمام بلايايي که رسم کندي ها است جان سالم به در ببرد.
17- کارولين بوويه کندي:
دختر رئيس جمهور مقتول، حقوق دان و رئيس تئاتر باله آمريکا. بعد از وزير خارجه شدن هيلاري کلينتون، اين دختر کندي جاي هيلاري را در سنا گرفت و نماينده ايالت نيويورک شد.
18 و 19- جان فتيز جرالد کندي، جونيور و کارولين بسيه:
زمان ترور پدر 3 ساله بود. بعداً حقوق دان، ژورناليست، ناشر، بنيانگذار ماهنامه (George) و خلبان شد. در دهه 80 و 90 هميشه روي جلد مجلات بود و نقش گلزار جامعه را بازي مي کرد. او هم نتوانست جلوي خودش را بگيرد و موقع راندن هواپيما روي اقيانوس اطلس، خودش، همسرش و خواهر همسرش را به کشتن داد. آن موقع 38 سال داشت.
20- پاتريک بوويه کندي: ناکام ترين فرد خانواده کندي .او فقط دو روز عمر کرد؛ 7 تا 9 آگوست 1963.
21- ماريا (کندي) شرايور: گزارشگر شبکه NBC، نويسنده و خبرنگاري که به آرمان هاي دموکراتيک خانواده خيانت کرد و با يک «جمهوري خواه» اتريشي که همان آرنولد معروف باشد، ازدواج کرد.
22- آرنولد شوارتزنگر: ستاره هاليوود بعد از وصلت با خانواده کندي توانست براي خودش شخصيتي بشود. او سال 2003 به عنوان فرماندار کاليفرنيا انتخاب شد و زن کندي اش را بانوي اول کاليفرنيا کرد.
23- پاتريک جي کندي: نماينده رودآيلند در کنگره از 1995. زودتر از همه کندي ها به بلوغ سياسي رسيد و اولين بار در 21 سالگي وارد کنگره شد.
24- کاترين کندي تاونسند: اولين کندي مونث که پايش به سياست باز شد، يک وکيل است. او دو دوره معاون فرماندار مريلند بود.
25- جوزف پاتريک کندي دوم: در سال 1973 به خاطر رانندگي هنگام مستي و تصادفي که منجر به فلج شدن دختر همراهش بود، تا مدتي روي آنتن بود؛ با اين حال سه دوره پياپي (يعني 12 سال) نماينده ماساچوست در کنگره شد.
26+ ديويد اي کندي: 13 سال داشت که پدرش را ترور کرند. او هم سراغ مواد مخدر رفت. در 18 سالگي با ماشين تصادف کرد و مصرف موادش هم بيشتر شد. در 29 سالگي وقتي براي خوشگذراني به ساحل فلوريدا رفته بود به خاطر مصرف زياد مواد تلف شد.
27- مايکل کندي: در 1997 به اتهام ارتباط با پرستار بچه ها، کل خانواده را در معرض رسوايي قرار داد. اما موقع اسکي در کلرادو به درخت خورد و با مرگ در 39 سالگي خيال همه را راحت کرد.
28 و 29- مري کري کندي و اندرو کيومر: او در سال 2003 از همسرش جدا شد. اندرو کيومر دردولت دوم کلينتون، وزير مسکن و شهرسازي بود.
30- روري کي کندي: يازدهمين فرزند رابرت بود که 6 ماه بعد از مرگ پدر به دنيا آمد و شديدا از سياست دوري کرد. او کارگردان فيلم هاي مستند است.
منبع: همشهري جوان، شماره 227




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.