برکات حضرت معصومه سلام الله علیه برای اهل قم

بیست و سوم ربیع الاول، سالروز ورود حضرت معصومه(سلام الله علیه) به شهر مقدس قم می‌باشد که این بانوی گرانقدر در راه رسیدن به برادر بزرگوارشان امام رضا(علیه السلام) در شهر قم وفات می‌کنند و در آن شهر مدفون می‌گردند که این اتفاق مایه برکت برای اهالی این شهر می‌شود.
شنبه، 26 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
برکات حضرت معصومه سلام الله علیه برای اهل قم

آثار وبرکات ورود حضرت معصومه به شهر مقدس قم

آمدن حضرت معصومه(سلام الله علیه) همراه با کاروانی از اهل بیت به قم نشان از آوازه این شهر در آشنایی با تشیع و دلدادگی به اهل بیت بود و حضرتش به جهت این شهرت از کاروانیان خواستند تا ایشان را به قم منتقل کنند.
 

ورود حضرت معصومه (سلام الله علیه) به قم

ربیع الاول سال ۲۰۱ هجری با ورود کاروانی از اهل بیت پیامبر به شهر قم سرنوشت این سرزمین دگرگون شد و عطر وجودی پاک، عاشقان و شیفتگان این خاندان را چنان سرمست نمود که قم را قبله گاه عشاق قرار داد.

این حضور ۱۷ روزه در قم اگر چه بسیار کوتاه می نماید اما برکات عظیمی را نصیب این زمین نمود که تا به امروز نمایان است.

آمدن حضرت معصومه(سلام الله علیه) همراه با کاروانی از اهل بیت به قم  نشان از آوازه این شهر در آشنایی با تشیع  و دلدادگی به اهل بیت بود و حضرتش به جهت این شهرت از کاروانیان خواستند تا ایشان را به قم منتقل کنند.
 

شهر قم در زمان ائمه معصومین (علیهم السلام)

اشعری ها از سالهای پایانی قرن اول هجری با سختگیری های فراوان حجاج بن یوسف ثقفی به این شهر مهاجرت می کنند و همینان بذر عشق به اهل بیت را در دل مردمان این سرزمین بارور می کنند.

از دوران امام صادق (علیه السلام) شخصیت های برجسته ای از این شهر جزء شاگردان امام صادق بودند بزرگانی از خاندان اشعری همچو موسی بن عبدالله اشعری که بعد از کسب معارف از امام ششم (علیه السلام) به قم برگشتند و با تاسیس مسجد و بیان معارف شیعی سنگ بنای حوزه علمیه را در قرن دوم نهادند.

وارثان بعدی کسانی چون زکریا بن آدم، زکریا بن ادریس و عبدالله اشعری تا زمان امام  رضا متکفل امور حلال و حرام مردم بودند و از امینان حضرتش محسوب می شدند. سلسله بزرگ و جلیل فقها از آن پس نامهای بزرگی را در قم به یادگار دارد کسانی چون علی بن ابراهیم قمی صاحب تفسیر علی بن ابراهیم، احمد بن اسحاق وکیل امام حسن عسگری(علیه السلام)  و علی بن حسین بن موسی بن بابویه که همگی صاحبان علوم و معارف و از روات و محدثان برجسته شیعه محسوب می شوند.
 

برکات شهر مقدس قم

برکت قبری مطهر  و پاک که سرچشمه خیرات فراوان برای مردم این سرزمین و همه جهان شیعه شد چنان که این دلدادگان را بسان پروانه بر گرداگرد خود جمع نمود. امروز که قرن ها از رحلت این بانوی بزرگ و عظیم القدر گذشته اثرات علمی و معنوی این قبر مطهر نمایان و روشن است.

حضور طلاب و روحانیون از سراسر جهان در این نقطه از سرزمین ایران، قم را تبدیل به قرارگاه صاحبان اندیشه و خرد نموده است. به گونه ای که این حوزه را در طراز اول مراکز علمی جهان تشیع  قرار داده است به جهت علمی تاثیر حوزه علمیه در جهان تشیع به عنوان اولین مرکز نشر معارف اهل بیت و مذهب شیعه انکار ناپذیر است.

 این تاثیر به همراه معرفی خط اصیل اسلامی یکی از مهمترین نتایج و ثمرات آن بوده که البته این امر منحصر به زمان کنونی نبوده است. علما و فقهای قم در گذشته تاریخی خود امتیاز مبارزه با هرگونه انحراف در تفکرات دینی را در کارنامه خود داشته‌اند. مبارزه با تفکر تنقیص در مقام امامان و هم  هرگونه تفکرات غالیانه از افتخارات این حوزه علمیه و فقهای آن می‌باشد.

امروز هم حوزه علمیه در مبارزه با عقاید انحرافی جریان شیعیان انگلیسی و هم مبارزه با تفکرات تکفیری یک بار دیگر نقش تاریخی خود را بیشتر و پیشتر از دیگران و از هر زمان دیگر نشان داده است.


منبع: سایت بلاغ


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.