نقد دیدگاه مارکسیسم در تعلیم و تربیت
به نظر می رسد هیچ یک از تحلیلهایی که از نظریه انتقادی مارکسیستی ناشی شده، در میان مردم معمولی حرکتی ایجاد نکرده تا به اصلاحات اجتماعی و اقتصادی که مورد حمایت منتقدین است، جامه عمل بپوشاند.
شنبه، 26 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
در زمینه جامعه شناسی، آقای مادان ساروپ اصرار دارد که جامعه شناسی تعلیم و تربیت برای آن که مسائلی مثل از خود بیگانگی، تقسیم کار و طبقه را حل کند، نیازمند یک چهارچوب مارکسیستی است. وی می گوید که مارکسیسم جامعه شناسی را کمک می کند تا از دیدگاهی فراگیرتر و شامل مجموعه روابط اجتماعی برخوردار شود و مبنایی برای تأکید بر کردار به دست دهد. میکائیل آپل با الهام از چشم انداز جامعه شناسی معرفت و ربط و نسبت های آن با برنامه درسی، مارکسیسم را در شیوههایی به کار گرفته است که مدارس موقعیتهای موجود را حفظ می کند. او معتقد است که آموزش و پرورش نه تنها به عنوان عامل حفظ طبقه اجتماعی و انباشت سرمایه عمل می کند، بلکه طبقه بندی جنسیتی، امتیازات گروههای فرهنگی حاکم و محدودیتهایی را که ساخت حکومت تحمیل کرده نیز همچنان حفظ می کند.
مارتین کارنوی و هنری لوین این استدلال امریکای سنتی بر تعلیم و تربیت عمومی را که راهی است برای کاهش فقر بررسی کرده، دلیل آورده اند که از بین بردن فقر و نابرابری مثل نژادپرستی، تبعیض جنسی و بیکاری در کشورهایی که حکومت سرمایه داری دارند، آن قدرها موفق نخواهد بود. مدارس به جای آن که از بیماریهای اجتماع به دور باشد، جزء تشکیل دهنده نظام سرمایه داری است و توان بالقوه آنها برای اصلاح به معنای واقعی کلمه جدآ محدود است. فقط با اصلاح نظامهای اقتصادی و سیاسی است که تعلیم و تربیت می تواند تأثیر فراوانی در بازگرداندن محرومین به موقعیت خود داشته باشد.
با وجود این، به نظر می رسد هیچ یک از تحلیلهایی که از نظریه انتقادی مارکسیستی ناشی شده، در میان مردم معمولی حرکتی ایجاد نکرده تا به اصلاحات اجتماعی و اقتصادی که مورد حمایت منتقدین است، جامه عمل بپوشاند. این امر نه تنها در تعلیم و تربیت، بلکه در سراسر جامعه نیز واقعیت دارد. به نظر می رسد در جوامع صنعتی پیشرفته بازتاب مارکسیسم غالبأ تنفری است که افراد معمولی نسبت به آن دارند یا تحلیل و پیشنهادهای مارکسیسم را تا حد زیادی نادیده می انگارند. هنری گیرو به تبع استنلی آرونوویتس اذعان می دارد که ناکامی سوسیالیستهای موجود در ترفیع طبقه کارگر به موقعیتی که نقش پیش بینی شده خود را به دست گیرند، ضربه آخر را به مارکسیسم وارد کرده است. او اظهار می کند که مربیان رادیکال نباید مارکسیسم را به عنوان نظامی که برای همه زمانها معتبر است، ارزیابی کنند، بلکه باید آن را به عنوان «روشی برای دیدن» که بحث در آن به روح تحقیق انتقادی محدود است، بشناسند.
والترفین برگ پیشنهاد می کند که تحقیق تربیتی بازسازی شود تا بعضی مضامین کلیدی مارکسیستی را در برگیرد. یکی از این موارد، مفهوم تعلیم و تربیت است. وی اظهار می دارد که اگر در تحقیقات خود تعلیم و تربیت را به عنوان عامل تولید تلقی کنیم، مطالعات محققانه در تعلیم و تربیت از دیدگاه با ارزش تری در مورد تعلیم و تربیت به عنوان راه بقای جوامع در طول نسلها برخوردار خواهند شد و این وظیفه ای است که تنها از منظر یک رشته تحصیلی نمی توان به خوبی درک کرد. رویکرد تلفیقی چند رشته تحصیلی ضروری است و چنین رویکردی کمک می کند تا رشته های تحصیلی مختلف به وجوه مشترک دست یابند و محدوده کاملا آشکاری برای تحقیق در آن قلمرو پیدا کنند. این مسأله باید ما را کمک کند تا بهتر دریابیم که چگونه الگوهای خاصی از تعلیم و تربیت آگاهانه انتخاب می شود و در کجا موقعیت برای تغییر فراهم است. یکی از نقاط قوت فلسفه مارکسیسم این است که دیدگاهی درباره تغییر اجتماعی عرضه کرده، درباره عملکرد هدفدار انسان برای تحقق این تغییر نظراتی را ترویج می کند. این فلسفه دنیایی را مجسم می سازد که ثابت نیست و برای تغییر هم سخت می کوشد. به همین دلیل، مارکسیسم برای آنها که خود را محروم می دانند، جاذبه دارد. علاوه بر این، مارکسیسم بر یک کمال مطلوب قدرت اجتماعی برای طبقات پایین تأکید می کند. بنابراین، دیدگاه یاد شده برای کسانی جاذبه دارد که زندگی خود را در حکومتهایی که توجه کمی به محرومین دارند گذرانده اند. بالاخره، مارکسیسم دیدگاه آرمانگرایانه ای را در باب سرنوشت جمعی ارائه می کند.
امتیاز دیگر مارکسیسم، نقش انتقادی آن است؛ زیرا به جوامع غیر مارکسیستی کمک می کند تا به شیوه ای غیرمعمول خود را ارزیابی کنند. به عنوان مثال، گفته شده که اثر مارکس نظریه کاپیتالیسم است چون از خود نظریه کاپیتالیسم هم بینش بیشتری برای کاپیتالیسم ایجاد کرده است. خواه این مسأله درست باشد یا غلط، نظریه انتقادی مارکسیسم غرب درباره از خود بیگانگی، صنعت زدگی، تمرکزگرایی اداری، فرهنگ عمومی و القای اندیشه هشدارهایی داده که برای اکثر جوامع مصرف گرا و صنعتی شده کنونی مناسب است. تحلیل محققانه آن که با رویکرد چند رشته ای از تعلیم و تربیت همراه است، برای تعلیم و تربیت در جوامع سرمایه داری دیدگاههای دیگری را عرضه می کند.
منبع: مبانی فلسفی تعلیم وتربیت، هوارد آ. اوزمن و ساموئل ام. کراور،مترجمان: غلامرضا متقی فر، هادی حسین خانی، عبدالرضا ضرابی، محمدصادق موسوی نسب و هادی رزاقی، صص 526-524، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمة الله علیه، قم، چاپ دوم، 1387
مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
نقاط قوت فلسفه مارکسیسم در تعلیم و تربیت
شنبه، 26 بهمن 1398
تحلیل مسائل تربیتی در جامعه سرمایهداری
شنبه، 26 بهمن 1398
مارکسیسم به عنوان فلسفه تعلیم و تربیت
شنبه، 26 بهمن 1398
روشها و برنامههای درسی مارکسیستی
شنبه، 26 بهمن 1398
دیدگاه انجمنهای کمونیستی در باره تربیت و تعلیم
شنبه، 26 بهمن 1398
اهداف تعلیم و تربیت مارکسیستی در جامعه سوسیالیست
شنبه، 26 بهمن 1398
اگزیستانسیالیستها و تعلیم و تربیت
چهارشنبه، 9 بهمن 1398
رالیسم به عنوان فلسفه تعلیم و تربیت
پنجشنبه، 12 دی 1398
اصلاح تعلیم و تربیت
پنجشنبه، 12 دی 1398
ارسطو و گزافگویی فراحسی
پنجشنبه، 12 دی 1398
تازه های مقالات
روش و آداب ختم حضرت ابوالفضل (ع) + متن و صوت
خوشنویسی در هنر اسلامی تا دوران معاصر
جایگاه خط در تمدن اسلامی
سیر خوشنویسی چینی
نگاهی به توصیه امام به دانشجویان در وصیت نامه
متن کامل دعای توسل با خط درشت + صوت و ترجمه
کاهش هزینهها، افزایش سود خرید عمده و ایمن از علیبابا
بهترین مرکز تعمیر کنسول بازی در تهران [PS5،PS4،xBox]
خطابهای ماندگار وصیت نامهی سردار سلیمانی
تعبیر قرآنی خانه عنکبوت و مفاهیم علمی درباره آن
بیشترین بازدید هفته
نحوه خواندن نماز والدین
چهار زن برگزیده عالم
پنج دعای مهم در شب لیله الرغائب
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
احکام روزه مستحبی همه مراجع
آیا استحمام در زمان آبله مرغان خطرناک است؟
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
چگونه تعداد پروتونها، نوترونها و الکترونها را تشخیص دهیم؟
اهل سنت چگونه نماز می خوانند؟
نماز قضا را چگونه بخوانیم؟
موارد بیشتر برای شما
استوری شهادت امام هادی علیه السلام
مداحی زیبای جان جانانی
جان جانانی با نوای جواد مقدم
روش و آداب ختم حضرت ابوالفضل (ع) + متن و صوت
استادی که پس از جلسه با آیتالله مصباح نگاهش به او تغییر کرد
خلاصه دیدار هوادار ۰ - پرسپولیس ۵
سندرز: دولت آمریکا امروز برای میلیاردرهاست
اژهای: مستکبرین از جریان مقاومت دلهره و اضطراب دارند
تیراندازی در آمریکا
تصاویر دوربینهای مداربسته از لحظه حمله در نیواورلئان
تصاویری از حضور حاج قاسم در سیستان و بلوچستان برای مبارزه با اشرار
لاریجانی: بعید میدانم در سوریه حکومت دموکراتیک ایجاد شود
پنجره متفاوتی از دیدار امروز رهبر انقلاب با خانواده شهدا
بیانات رهبر انقلاب در دیدار و سخنرانی به مناسبت پنجمین سالگرد شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی
واگویه های دختر شهید حادثه تروریستی کرمان؛