مرگ، نشانه ناپایداری دنیا
پدیدهای شایسته دلبستگی است که پیامد منفی نداشته باشد. امور زیانباری که آینده انسان را تهدید میکنند، شایسته دلبستگی نیستند.
يکشنبه، 4 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
در دیگر احادیث نیز کاربرد این واژهها به چشم میخورند. آنچه مهم است این که در این دو حدیث، به خوبی اجل و عاجل در برابر هم قرار داده شدهاند و نشان میدهد که آنچه زهد در دنیا را به وجود میآورد، زودگذر بودن آن است، هر چند نقد است و آنچه رغبت به آخرت را به ارمغان میآورد، پایدار بودن آن است، هر چند در آینده تحقق یابد. لذا امام زین العابدین (علیه السلام) برای ترغیب به زهد، مخاطب خود را به همین زودگذری توجه میدهد. به هر حال این میتواند برای تنظیم رغبت، به عنوان یک سبک ارزیابی، مورد توجه قرار گیرد. گذشته از واژههای یاد شده، معصومان گاه با طرح مسئله مرگ، پایان پذیری و ناپایداری دنیا را بیان داشته و زهد در دنیا را تبیین کردهاند. پیامبر خدا (صلی الله علیه و اله و سلم) که در این باره میفرماید:« مرگ برای بی رغبت سازی به دنیا و رغبت آوری در آخرت، کافی است.» امام على (علیه السلام) نیز میفرماید:« کسی که زیاد به یاد مرگ باشد، رغبتش به دنیا کاهش مییابد.»
معیار دیگر، پیامد پدیدههاست. پدیدهای شایسته دلبستگی است که پیامد منفی نداشته باشد. امور زیانباری که آینده انسان را تهدید میکنند، شایسته دلبستگی نیستند و بر عکس، چیزهایی که پیامد مثبت دارند و آینده انسان را تأمین میکنند، شایسته دلبستگیاند. اگر از این منظر و با این معیار نیز دنیا و آخرت را مورد ارزیابی قرار دهیم، میتوان زهد به دنیا و رغبت به آخرت را تبیین کرد. دنیا گروی، سرانجامی شوم دارد و آخرت گروی، سرانجامی نیک. کسی که به این واقعیت آگاهی یابد، طبیعی است که نسبت به دنیا، راغب و نسبت به آخرت، زاهد خواهد شد. امام علی (علیه السلام) در این باره میفرماید:« دانا همان کسی است که از دنیا گریزان است نه راغب به آن؛ زیرا دانشش راهنمایی میکند بر این که دنیا زهری کشنده است. به همین جهت، او را به فرار از هلاکت وا میدارد.» در روایت دیگری، امیر مؤمنان(علیه السلام) به ارزشمندی آخرت اشاره میکند و با توصیف بهشت میفرماید: «اگر به دیده دل به آنچه از آن بهشت برای تو توصیف کردم، نظر اندازی، نفست از خواستنیها و لذت ها و مناظر چشم نواز دنیا دوری خواهد کرد.» بنابراین، یکی دیگر از قلمروهای یقین، شناخت پیامدهای دنیا و آخرت است.
معیار دیگر، ارزش پدیدههاست. پدیدهای شایسته دلبستگی است که ارزشمند باشد. اگر چیزی ناقص و بیارزش باشد، مورد مناسبی برای رغبت و دلبستگی نخواهد بود. بر اساس این اصل نیز زهد به دنیا و رغبت به آخرت را میتوان تبیین نمود. در واقعیت امر، دنیا بی ارزش و آخرت، ارزشمندترین چیز است. کسی که به این واقعیت آگاه باشد، نسبت به دنیا زاهد میگردد و نسبت به آخرت، راغب. امام على (علیه السلام) با اشاره به این قاعده میفرماید: شایسته ترین مردم به زهدورزی کسی است که کاستی دنیا را بشناسد. به همین جهت ایشان برای تشویق کردن مردم به سوی زهد در دنیا، آنها را به نقص و بی ارزشی دنیا توجه میدهد و میفرماید:« ای مردم! به دنیا بی رغبت باشید؛ چرا که عیش آن کوتاه و خیر آن کم است.» بر همین اساس، یکی از خطوطی که روایات اسلامی دنبال میکند، بیان بی ارزشی دنیا و ترغیب به بی ارزش دانستن آن است. جمع بندی همه آنچه را که در باره شناخت ماهیت دنیا و آخرت بیان کردیم، میتوان در کلمه «حزم (دوراندیشی)» خلاصه کرد. کسی که اهل دوراندیشی است، آینده (آخرت) را به خوبی می شناسد و حال (دنیا)، او را فریب نمیدهد و لذا رغبتش را نسبت به آخرت تنظیم میکند و نسبت به حال، زاهد میگردد. بر همین اساس، امام علی (علیه السلام) میفرماید: «دوراندیش ترین شما، زاهدترین شماست.»
از قوانین زندگی، تنظیم روزی است که بر اساس مصلحت انسان، توسط خداوند متعال صورت میگیرد و با عنوان تقدیر روزی از آن یاد میشود. اگر انسان باور کند که روزی، به صورت حکیمانه تنظیم میشود، تقاضای بیشتری نخواهد کرد. دلیل وحی و زیاده طلبی، باور نداشتن به تنظیم حکیمانه روزی است. وقتی انسان قبول نداشت که آنچه اکنون دارد به مصلحت اوست، حرص و رغبت به دنیا پیدا میکند. بنابراین، راه تنظیم رغبت و کاستن از زیاده طلبی، باور به حکیمانه بودن تنظیم روزی است. پیامبر خدا (صلی الله علیه و اله و سلم) در این باره میفرماید:« به تقسیم خدا راضی باش تا زاهد باشی.» همچنین در حدیث دیگری از ایشان آمده است:« شریفترین زهد آن است که قلبت بر آنچه روزی داده شدی، آرام گیرد.» لذا اگر کسی از روزی خداوند راضی نباشد، نمیتوان وی را زاهد دانست.
منبع: الگوی اسلامی شادکامی، دکتر عباس پسندیده، صص211-206، مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، قم، چاپ دوم، 1394
مقالات مرتبط
نظام ارزیابی و داوری خداوند
تسلیم و پذیرفتن تقدیر
تکیهگاهی به غیر از خدا، انتخابی غلط
دین اسلام، لذت ستیز نیست
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
مردن دل و احیای آن
يکشنبه، 20 بهمن 1398
رابطه عبادت خدا و صراط مستقیم از دیدگاه قرآن کریم
پنجشنبه، 23 اسفند 1397
پرونده فقر(قسمت دوم)
سهشنبه، 16 بهمن 1397
پرونده فقر (قسمت اول)
دوشنبه، 15 بهمن 1397
خدای مصلوب
شنبه، 13 بهمن 1397
دنیا را فراموش نکنیم ؛ آخرت را هم بطلبیم!
پنجشنبه، 11 بهمن 1397
مرگ از نگاه اسلام
چهارشنبه، 14 آذر 1397
قرآن و بهداشت روانی جوانان
يکشنبه، 18 شهريور 1397
درآمدی بر تدبر و پژوهشهای قرآنی
دوشنبه، 12 شهريور 1397
ترویج قرآن کریم
يکشنبه، 11 شهريور 1397
تازه های مقالات
نماز کن فیکون روز جمعه چگونه خوانده می شود؟
کالری نان چند غله چقدر است؟
چگونه به خداى نادیده ایمان بیاوریم ؟
خطای آدم تقاص بشر
آشنایی با آداب و رسوم جالب شب یلدا در قزوین
قد و وزن و دور سر نوزاد 9 ماهه
قد و وزن و دور سر نوزاد 12 ماهه
قد و وزن و دور سر نوزاد 11 ماهه
چالش هایی که خانوادهها در تربیت فرزندان نسل زد با آن مواجه هستند
آداب و رسوم جالب شب یلدا در مشهد
بیشترین بازدید هفته
نحوه خواندن نماز والدین
داستان امالبنین
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
اختراعات آلبرت انیشتین
چگونه تعداد پروتونها، نوترونها و الکترونها را تشخیص دهیم؟
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
پیش شماره شهر های استان تهران
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
مهم ترین خواص هویج سیاه
لیست کاملی از خدایان و الهههای یونانی
موارد بیشتر برای شما
استوری تبریک شب یلدا 1403
کلیپ شب یلدا 1403
چرا زبان عربی، زبان اسلام است؟ آیا اسلام برای اعراب آمده است؟
هوسهای نفتی ترامپ در سوریه
قاب متفاوتی از دیدار صبح امروز اقشار مختلف بانوان با رهبر انقلاب
حاشیههای دیدار هزاران نفر از زنان و دختران با رهبرانقلاب
آخرین وضعیت تامین سوخت نیروگاهها
سنگین ترین محموله تاریخ صنعت فضایی ایران پرتاب شد!
وقتی کارشناس آمریکایی مناظره پخش زنده را ترک میکند!
بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اقشار مختلف بانوان
بیان دیدگاه و نظرات | خانم مریم سهرابی، برگزیده جشنواره کشوری قصهگویی
بیان دیدگاه و نظرات | خانم فاطمه رایگانی، دکتری فلسفه دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)
بیان دیدگاه و نظرات | خانم سمیرا خطیبزاده، عضو هیئت علمی دانشگاه بینالمللی سوره
بیان دیدگاه و نظرات | خانم فاطمه ترابی، معاون علمی مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران
بیان دیدگاه و نظرات | خانم عائده سرور، مادر دو شهید، از لبنان