در واکنش به یک بی‌توجهی بهداشتی

مسافران شمال روی دیگر لیس زدن ضریح

چند روز پیش بود که ویدئویی از لیسیدن ضریح در فضای مجازی حساسیت‌های زیادی را بر انگیخت و دستگاه قضایی نیز با سازندگان آن به حق برخورد کردند؛ اما آنچه مسلم است ترافیک‌هایی که در ورودی شهرهای شمالی درست شده است روی دیگر سکه لیسیدن ضریح است و چه بسا این مسافرت‌ها در شیوع بیشتر ویروس تأثیر بیشتری داشته باشد.
چهارشنبه، 21 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مسافران شمال روی دیگر لیس زدن ضریح
کرونا ویروس با سرعت انتقال بالایی که دارد چند وقتی است که به سر خط خبرها تبدیل شده است و افرادی که بهداشت و توصیه‌های پزشکی را مراعات نمی‌کنند به‌شدت در معرض میزبانی این ویروس قرار دارند؛ اما متأسفانه در این میان هستند هم‌وطنانی که به جای مراعات توصیه‌های پزشکی مانند عدم مسافرت‌های غیرضروری بار سفر بسته و راهی شمال و جنوب شده‌اند و صحنه‌های نامناسبی از ترافیک و یا برخوردهای مردمی را در ورودی شهرها درست کرده‌اند.

چند روز پیش بود که ویدئویی از لیسیدن ضریح در فضای مجازی حساسیت‌های زیادی را بر انگیخت و دستگاه قضایی نیز با سازندگان آن به حق برخورد کردند؛ اما آنچه مسلم است ترافیک‌هایی که در ورودی شهرهای شمالی درست شده است روی دیگر سکه لیسیدن ضریح است و چه بسا این مسافرت‌ها در شیوع بیشتر ویروس تأثیر بیشتری داشته باشد.

 نکته جالب اینجاست که بسیاری از کسانی که شال و کلاه کرده و راه شمال را پیش‌گرفته‌اند تا همین چند روز پیش کلیپ لیسیدن ضریح را به هم نشان داده و این کار را حماقت و نادانی می‌دانستند که البته قضاوت درستی بود؛ اما یقیناً در جرم‌های مشابه حکم قاضی باید مشابه باشد و اگر آن کار قبیح و مستحق مذمت است، قطعاً این‌گونه مسافرت‌ها نیز زشت و ناپسند و باعث درگیر شدن بیشتر کشور با این ویروس مخرب است. گرچه لیسیدن ضریح کاری غیرمعقول و از روی جهالت و تعصبات کور دینی بود ولی از نظر انتشار ویروس تأثیر کمتری نسبت به خیل مسافرت‌ها به سمت شمال داشت. قابل‌توجه مسافران شمال اینکه منطقه شمالی کشور از لحاظ آلودگی به کرونا جزء پاک‌ترین نقاط کشور بود ولی به دلیل مسافرت‌های غیرضروری ظرف چند روز به آلوده‌ترین نقاط کشور تبدیل شد و این یعنی جنایت.

 همه‌ی ما در قبال افراد جامعه‌مان مسئول هستیم و مسافرت ما زمینه‌ساز ابتلای هم‌وطنانمان به این ویروس خواهد بود. لازم است به مدت زمانی که برای ماندن در خانه توصیه می‌شود احترام گذاشته و صبر پیشه کرد طبق قول معروف که «هر که را صبر نیست حکمت نیست» عمل نمود. مقامات مسئول بر این نکته متمرکز هستند که نباید افراد به بیرون از منزل مراجعه و در سطح شهر تردد نمایند. باید به خطر شیوع گسترده‌ی این ویروس آگاه بود و آن را جدی گرفت در صورت عدم رعایت احتمال ابتلا به آن بالاست. نه تنها ما بلکه خانواده و جامعه را نیز درگیر خود خواهد کرد.
 

قرنطینه شهرهای شمالی

قرنطینه شهرها از طرف دولت‌ها به‌نوعی این پیام را به همراه دارد که هستند کسانی که فهم صحیحی از شرایط ندارند و با جهات خود جامعه را بیش از پیش گرفتار می‌کنند ولی وقتی این افراد در جامعه حضور دارند و زمانی که سفر به شمال جان افراد زیادی را تهدید می‌کند و ضرورتی در آن وجود ندارد می‌بایست با قرنطینه نمودن شهرهای شمالی ایران، این شهرها را از شر ویروس کرونا نجات داد. با غربال کردن ماشین‌های ورودی به شهرها نیز می‌توان تا حد زیادی جلوی شیوع بیشتر این ویروس را گرفت. افرادی هم که ناگزیر به مسافرت شهرهای شمالی ایران هستند و به علائم ویروس کرونا دچارند باید بعد از گذراندن 14 روز قرنطینه به فعالیت خود ادامه دهند. [1]

اکنون هزاران تن در سراسر جهان به ویروس کرونا مبتلا هستند و افراد زیادی بابت این ویروس جان خود را از دست داده‌اند هر چند که آمار بهبود یافته‌گان نیز بالا بوده ولی لازم است تا ریشه‌کن شدن این بیماری از سفرهای غیرضروری بپرهیزیم و بهداشت خود را رعایت کنیم.

بهداشت اجتماعی مسئله‌ای است که بیش‌ترین افراد در جامعه با آن مواجه هستند و عدم رعایت آن بر روی خود فرد و جامعه تأثیر متقابل دارد. زمانی که مردم به ارزش سلامتی آگاه باشند و رابطه‌ی بین رفتار خود با بیماری را بدانند و توانایی تغییر رفتار و عادت‌های غیربهداشتی خود را داشته باشند، به سلامتی در حوزه جسمی، روانی و اجتماعی خواهند رسید پس لازم است برای حفظ سلامت، بهداشت فردی و اجتماعی را رعایت کنیم تا جسم سالمی داشته باشیم همین جسم سالم به سلامت روح و روان نیز کمک خواهد کرد. فردی که از سلامت جسم و روان برخوردار باشد برای حضور در جامعه نیز آمادگی بهتری را خواهد داشت.

انسان‌ها، در قبال جان و سلامت خود و سایر هم نوعان مسئولیتی سترگ دارند و حق آسیب رساندن به جان خود و دیگران را ندارد، پس رعایت کردن اصول بهداشت فردی برای تأمین سلامتی جامعه الزام‌آور است. برای این‌که از شیوع هر چه بیشتر ویروس کرونا جلوگیری کنیم می‌بایست بر اماکن عمومی از لحاظ بهداشتی نظارت و کنترل جدی صورت بگیرد تا سلامتی همگان فراهم شود. برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا باید از رفتن به بازار، مساجد، اماکن متبرکه، آرایشگاه‌ها و سایر تجمعات خودداری کرد تا هر فرد در کنترل آن سهمی عظیم داشته باشد.

تنها راه نجات کشور از ریشه‌کن شدن این ویروس رعایت بهداشت فردی و عمومی هم‌چنین همکاری مردم و مسئولان است تا به صورت یک جهاد عمومی با ویروس کرونا مقابله کرد. جالب است بدانید زمانی که این ویروس در شهر ووهان چین شایع شد، همه‌ی مردم با یکدیگر متحد و با کمک همدیگر در کنار مدیریت قوی و کارآمد مسئولان کشور چین موفق به جلوگیری شیوع بیشتر این ویروس شدند در حال حاضر شیوع ویروس کرونا در کشور چین به کنترل درآمده است. هر چند که در ایران نیز زمان کمی را از دست داده است اما هنوز هم با همکاری همه‌جانبه بین مسئولان در حوزه سلامت و مردم جلوی شیوع بیشتر آن گرفته خواهد شد.

در صورتی که فردی علائم خفیف سرماخوردگی را دارد لازم است در وهله اول باید بهداشت فردی را رعایت نماید و در مرحله بعد به هیچ‌وجه در مکان‌های عمومی حضور پیدا نکند. باید به این نکته که راه‌های منتقل شدن ویروس از طریق برخورد دست با اشیاء آلوده مثل دستگیره اتومبیل، عابر بانک‌ها و سایر مکان‌های عمومی توجه خاصی داشت. توصیه می‌شود از دستکش‌های یک‌بار مصرف برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس استفاده کرد و دست‌ها را مرتب با آب و صابون شست‌وشو داد. استفاده از ماسک برای افراد سالم پیشنهاد نمی‌شود چرا که با ایجاد رطوبت زمینه را برای جذب سایر آلودگی‌ها بالا می‌برد اما افرادی که به این ویروس دچار شده‌اند حتماً باید از ماسک استفاده کنند تا از ابتلا به سایرین جلوگیری شود.

توصیه می‌شود افرادی که سن آن‌ها بیش از 60 سال است و هم‌چنین کسانی که به بیماری‌های قلبی و عروقی یا دیابت مبتلا هستند، برای حفظ جان خود نسبت به زدن ماسک اقدام کنند. [2]
 

توصیه بهداشتی رهبر انقلاب

رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (حفظه الله) بیاناتی را پیرامون شیوع بیماری کرونا به عموم مردم اعلام نمودند، طبق فرمایشات ایشان لازم است به نظرات کارشناسان و متخصصان این حوزه احترام بگذارند و به دستورات آن‌ها در رعایت بهداشت فردی و عمومی عمل کنند، ایشان در ادامه تأکید کردند که از خداوند منان توسل و استمداد بجویید تا از بیم بیماری کرونا در امان بمانید. هم‌چنین رهبر فرزانه انقلاب توصیه نمودند تا از تمام ظرفیت‌های کشور برای برطرف شدن مشکلات به وجود آمده برای مردم در حوادث و بحران‌ها استفاده شود در مورد گزینه‌ی آخر لازم است توضیحی ارائه شود، درصورتی‌که از تمام ظرفیت‌های موجود و بسیج همگانی استعداد‌های انسانی و مادی بهره‌‌برداری شود به راحتی این مشکل حل خواهد شد. پیرو صحبت‌های رهبر انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (حفظه الله) دستورات لازم را برای همکاری تمام افراد با وزارت بهداشت را خواستار شدند و از سایر نهادهای دولتی و خصوصی خواستند تا با وزارت بهداشت همکاری‌های لازم را انجام دهند. درنهایت ایشان به این نکته که از هر تهدیدی باید به نحو احسن استفاده کنند و آن را تبدیل به فرصت نمایند تاکید نمودند. طبق سخنان سردار دل‌ها، شهید حاج قاسم سلیمانی میزان فرصتی که در بحران‌ها وجود دارد در خود فرصت‌ها نیست بنابراین باید با اتحاد با یکدیگر تمام بحران‌ها را پشت سر بگذاریم.


پی‌نوشت:
[1] سایت خبرگزاری تسنیم، مقاله آخرین اخبار کرونا|لغو سفرهای نوروزی در برخی استان‌ها/ورود به مازندران و گیلان ممنوع شد/ تازه‌ترین آمار مبتلایان در کشور+ عکس و فیلم
[2] سایت پایگاه خبری دانشگاه تربیت مدرس، مقاله اصلی‌ترین روش مبارزه با کرونا رعایت بهداشت فردی است.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.