گفتگوی اختصاصی با دکتر معصومه طاهری متخصص گفتاردرمانی و کودکان:

کرونا و آموزش‌های بهداشتی برای کودکان

فارغ از اینکه تمام پزشکان می‌گویند هنوز هیچ کودکی به این بیماری مبتلا نشده است اما رعایت نکات ایمنی شرط عقل است و باید این کار توسط والدین برای فرزندان انجام گیرد از همین رو خبرنگار راسخون با دکتر معصومه طاهری متخصص کودکان و گفتاردرمانی در خصوص چگونگی رعایت و کنترل نکات ایمنی و آسیب‌های روانی در خانواده گفتگویی را انجام داده است.
جمعه، 16 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
مصاحبه کننده : حسين حيدري
موارد بیشتر برای شما
کرونا و آموزش‌های بهداشتی برای کودکان
روزانه در فضای مجازی و در پیام‌هایی که بین مردم ردوبدل می‌شود شاید اصلی‌ترین و بیش‌ترین پیامی که ردوبدل می‌شود در خصوص همین مهمان ناخوانده است؛ مهمانی که کیلومترها راه را طی کرده است و امروز تقریباً تمامی مراکز عمده درمانی را در کشور درگیر خود کرده و روزی نیست که خبری از سرایت آن به دیگر شهروندان منتشر نشود، اما در این بین شاید هرکسی مخصوصاً هر پدر و مادر بیش از خود نگران فرزندان خود باشد.
 
با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور باید رعایت مسائل بهداشتی را بدون اینکه استرسی به کودکان وارد کنیم به همراه بازی به آن‌ها آموزش دهیم و سعی کنیم از این بیماری در حضور کودکان گفتگو نکنیم.
 
فارغ از اینکه تمام پزشکان می‌گویند هنوز هیچ کودکی به این بیماری مبتلا نشده است اما رعایت نکات ایمنی شرط عقل است و باید این کار توسط والدین برای فرزندان انجام گیرد از همین رو خبرنگار راسخون با دکتر معصومه طاهری متخصص کودکان و گفتاردرمانی در خصوص چگونگی رعایت و کنترل نکات ایمنی و آسیب‌های روانی در خانواده گفتگویی را انجام داده است.
 
راسخون: چگونه کودکان خود را از مبتلا به بیماری کرونا ویروس در امان نگهداریم.
با توجه به شیوع بیماری کورنا و وجود فشارهای روانی حاصل از این بیماری در بین خانواده‌ها و تأثیرات روان‌شناختی بر سیستم خانواده به ویژه کودکان عزیز، مطالبی جهت کنترل و کاهش آسیب‌های روانی ارائه می‌شود.
 
استرس واکنشی نسبت به فشارهای محیطی و ناتوانی در برابر رفع آن‌هاست. از جمله عوامل بیرونی که می‌توانند منجر به استرس کودکان شوند عبارت‌اند از مشکلات در خانواده، وجود بیماری در یکی از اعضای خانواده، فشارهای مدرسه، مشکل در برقراری ارتباط با گروه دوستان، مرگ نزدیکان وبرخی موارد دیگر است.
 
استرس و اضطراب با ایجاد علائم ناخوشایند جسمانی و روانی می‌تواند برای هر کس در هر دوره سنی مشکل‌ساز شود و کودکان نیز از این مسئله مستثنا نیستند. در کودکان مسائل مربوط به خانواده به ویژه وجود بیماری، استرس بسیار زیادی ایجاد می‌کند؛ اما هر چقدر که موضوع بیماری بیشتر عنوان شود استرس نیز از کنترل آن‌ها خارج شده و باعث بیماری می‌شود. در نتیجه کودک احساس ناتوانی در مقابل این مشکل خواهد کرد و دچار آسیب روانی و احساس حقارت می‌شود.
 
راسخون: برای کاهش آسیب‌های روان‌شناختی در خانواده چه نکاتی را باید در محیط خانواده رعایت کرد.
سعی کنید در مورد بیماری نزد کودکان صحبت نکنید، نزد کودکان بیماری کرونا ویروس را فاجعه‌آمیز و غیرقابل‌کنترل عنوان نکنید، به‌طور غیرمستقیم به کودکان رعایت نکات بهداشتی را آموزش دهید، به نقاط مثبت و توانمندی و شادابی کودکان بیفزایید، هر چه قدر کودکان به توانمندی و سلامت خود واقف باشند به همان اندازه در مقابل بیماری مصون تر هستند، با بازی کودکان را ترغیب کنید تا در هنگام شستن دستانشان هر چه قدر بیشتر و بهتر، عمل شستن را انجام دهند برنده هستند و پاداش می‌گیرند، از بازی‌های فکری استفاده کنید تا موجب حواس‌پرتی و مشغولیت ذهنی کودکان شود.
 
راسخون: امروز یکی از محیط‌های استرس‌زا فضای مجازی است با این مسئله چه کنیم؟
استرس برای مغز و سیستم عصبی کودک بسیار آسیب‌زاست و موجب مختل شدن ترشح هورمون‌های دوپامین و سروتونین می‌شود و این باعث ترس محیطی خواهد شد. در محیط‌های خانوادگی مواظب باشید متن‌های فضای مجازی را با صدای بلند نخوانید، چون در این حالت به‌طور ناخودآگاه در کودکتان استرس ایجاد می‌کنید.
 
اگر کودکانی که از اختلال وسواس فکری رنج می‌برند به کرونا ویروس به‌طور وسواس گونه فکر می‌کنند، والدین می‌توانند از طریق بازی غول کُش و بازی ترکاندن بادکنک ویروس کرونا از بروز افکار مزاحم در کودکان جلوگیری کنند. در هنگام پخش اخبار و برنامه تلویزیونی ویژه کرونا ویروس کودکان را از محل دور کنید یا این‌گونه برنامه‌ها را نزد کودکان تماشا نکنید.
 
راسخون: آخر اگر توصیه‌ای را لازم میدانید بفرمایید.
حتماً وقت کافی برای خندیدن و داشتن سرگرمی با فرزندتان اختصاص بدهید و خاطرات و لحظات خوبی را به وجود آورید؛ زیرا همین خندیدن باعث آرامش او می‌شود؛ بنابراین سعی کنید لحظاتی را بسازید که عاری از هرگونه افکار منفی باشد. شادی و تفکر مثبت عامل اصلی کاهش استرس در افراد به ویژه کودکان است، پس مثبت اندیش و شادباشید.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما