گفتگوی اختصاصی با حجت‌الاسلام‌والمسلمین غفاری فر، عضو انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم:

پروژه هراس از کرونا

امروز ما دست و پای تمام کسانی که جان خود را کف دست گرفته و در خط مقدم مبارزه با ویروس در حال مبارزه هستند را می‌بوسیم اما کسانی که در تهران می‌نشینند و هرروز می‌گویند از قم به فلان شهر؛ این‌ها اگر خودشان جز جاسوسان جریان محیط‌زیست نباشند یقیناً با آنها و مایکل‌ها ارتباط دارند.
جمعه، 23 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده : حسين حيدري
موارد بیشتر برای شما
پروژه هراس از کرونا

آن گونه که جو قالب برخی رسانه ها در روزهای اخیر نشان میدهد برخی نفوذی‌ها با آمار غلط به دنبال تخریب چهره قم هستند
 

امروز ما دست و پای تمام کسانی که جان خود را کف دست گرفته و در خط مقدم مبارزه با ویروس در حال مبارزه هستند را می‌بوسیم اما کسانی که در تهران می‌نشینند و هرروز می‌گویند از قم به فلان شهر؛ این‌ها اگر خودشان جز جاسوسان جریان محیط‌زیست نباشند یقیناً با آنها و مایکل‌ها ارتباط دارند.
  
این روزها که تمام دنیا با ویروس کرونا در حال مبارزه است ایران هم از این قضیه مستثنا نیست و کادر درمانی ایران بیش از پیش و بیشتر از دیگر کشورها با توکل به خدا به مبارزه با این بیماری پرداخته است. اما مطلبی که این روزها بیشتر از ویروس در حال گردش در فضای مجازی است بحث کرونا هراسی و قم هراسی است که توسط رسانه‌های معاند و  برخی از عوامل دشمن در داخل به راه افتاده است.

با توجه به تشخیص سریع پزشکان قمی در مثبت اعلام شدن کرونا در قم عده ای با برجسته‌سازی ورود ویروس کرونا به ایران از طریق قم در حال تخریب چهره قم و ایجاد قم هراسی در کشور هستند در حالی که تشخیص وجود ویروس در کشور را ابتدا پزشکان ماهر قم انجام دادند اما این مسئله این روزها به گونه ای دیگر تعبیر می‌شود.

در این خصوص خبرنگار ما با حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن غفاری فر ، عضو انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم و عضو هیئت‌علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفتگویی را انجام داده است.
 
راسخون: این روزها با شیوع بیماری کرونا یک نوع کرونا هراسی در کشور و در ادامه قم هراسی در کشور راه افتاده است. دلیل این مسئله ازنظر شما چیست؟
طبق اخباری که بنده اطلاع دارم چند ماه قبل تعداد مرگ‌ومیر در ابتلا به بیماری آنفولانزا حدود 600نفر  در ایران بود اما ما این‌چنین بازی در خصوص این بیماری را ندیدیم. از طرفی مرگ‌ومیر مردم آمریکا در خصوص ویروس آنفولانزا آمار بالایی را نشان می‌دهد.
مطلب بعدی که مهم است بحث پیشگویی هایی است که در خصوص این نوع بیماری‌ها انجام‌گرفته است مانند بیماری سارس که باید این سؤال را مطرح کرد که آیا یک‌صدم آن پیش‌گویی اتفاق افتاد یا نه؟
 

برجسته‌سازی‌ها در کرونا هراسی و قم هراسی واقعی نیست

وقتی به این مطالب نگاه می‌کنیم و جمع‌بندی می‌کنیم به‌راحتی به این نتیجه می‌رسیم که این برجسته‌سازی‌ها واقعی نیست.
همچنین باید به این موضوع توجه کنیم که در بین کشورها چه کشورهایی مورد هجمه قرار دارند. شروع این بیماری از چین است. ترکیه سفرهای توریستی را به چین قطع نمی‌کند. در عربستان چند هفته بعد از انتشار ویروس برنامه رقاصی برگزار می‌کنند. در کشورهای اروپایی یک ماه بعد از انتشار ویروس خبری منتشر می‌شود.

تمام ادعای این افراد این است که این ویروس سریع منتقل می‌شود و وقتی می‌گوییم چرا کرونا هراسی راه می اندازید می گویند درست است پیامد آن نسبت به پیامد مرگ خشن نیست اما پیامد آن زیاد است. در اینجا این سؤال پیش می‌آید اگر سرعت انتقال ویروس بالاست چرا در کشورهای دیگر این ابتلا زودتر رخ نداد؟

در مرحله بعد ثقل هجمه را نگاه می‌کنیم. فرودگاه بین‌المللی در تهران است و تلویزیون رسماً اعلام می‌کند ۷ پرواز رفت‌وبرگشت به چین انجام‌شده است. از طرفی آقایان می‌گویند  بحران کرونا این‌گونه است که ما دو هفته از آسیب او بی‌خبر هستیم یعنی یک فرد اگر کرونا داشته باشد تا دو هفته علائم کرونا در او بروز نمی‌کند.

از طرفی مسئولین اعلام می‌کنند که ما در ورودی‌ها، مخصوصاً فرودگاه تهران از کسانی که وارد می‌شوند تست طب سنج می‌گیریم درحالی‌که به گفته خود این آقایان وقتی قرار است دو هفته دیگر علائم نشان داده شود، این طب سنجی به چه دردی می‌خورد؟
 

گردوخاک‌های امروز مطابق با واقعیت کرونا نیست

همه این عوامل را که کنار هم بگذاریم خواهیم فهمید گردوخاک کردن مطابق با واقعیت کرونا نیست، بروز و ظهور و برجسته‌سازی  و ایجاد وحشت آن‌گونه نیست که خودشان توضیح می‌دهند. از طرفی آماری که نسبت به ابتلا و دفن داریم با آماری که نسبت به مرگ داریم متفاوت است.

چگونه می‌شود در تهران که جمعیت در خیابان‌ها نسبت به قم بیشتر است اما انتشار ویروس در آنجا کمتر اتفاق می‌افتد. قم نماینده همه ایران است و از تمام قومیت‌ها در اینجا حضور دارند. چطور با توجه به پراکندگی جمعیت در قم سرعت انتشار در قم بیشتر است اما با توجه به عدم کنترل شهری در تهران اما انتشار کمتر است.
 

نوع گزارش برخی گزارشگران قم هراسی ایجاد می‌کند/برخی به دنبال بحران سازی و برجسته‌سازی هستند

نکته بعدی این‌که نوع گزارش برخی از گزارشگران این کرونا هراسی را ایجاد می‌کند و تا حرفی از کرونا برده می‌شود می‌گویند کرونا از قم به تهران، از قم به کاشان، از قم به اراک و... فرودگاه بین‌المللی در تهران است و قم با هیچ کشوری در ارتباط نیست. همه این‌ها را که کنار هم می‌گذاریم اصل ویروس هراسی، بحران سازی و برجسته‌سازی قطعی است.
 
راسخون: با توجه به مطالبی که فرمودید به نظر شما در این مسئله کرونا هراسی و برجسته‌سازی بیماری چه کسانی نقش دارند؟
یقیناً اولین گروه دشمنان مشترک همه قومیت‌ها و ملت ایران هستند. صهیونیست، آمریکا و هرکسی که دشمن ایران است در این مسئله نقش دارد.
برخی امروز موج‌سواری بر ویروس هراسی می‌کنند.
گروه بعدی کسانی هستند که در ایران فتنه ۸۸-فتنه ۷۸ و اتفاقات این مدلی را رقم زدند؛ این افراد هنوز در ایران هستند و امروز موج‌سواری بر ویروس هراسی می‌کنند.

این دو گروه دشمن ما هستند و گروه سوم کسانی هستند که ما از این‌ها گله‌ داریم. مقام معظم رهبری می‌فرمایند که نفوذی‌ها در محاسبه خودی‌ها تأثیرگذار هستند.

امروز اندکی در این قضیه صداقت وجود ندارد. امروز ما دست و پای تمام کسانی که جان خود را کف دست گرفته و در خط مقدم مبارزه با ویروس در حال مبارزه هستند را می‌بوسیم اما کسانی که در تهران می‌نشینند و هرروز می‌گویند از قم به فلان شهر؛ این‌ها اگر خودشان جز سید امامی‌های دانشگاه امام صادق در جریان محیط زیست نباشند یقیناً با سید امامی‌ها و مایکل‌ها ارتباط دارند.

مقام معظم رهبری برای چندمین بار از پزشکان و پرستاران تشکر کردند اما از بزک کنندگان به صورت محترمانه انتقاد کردند. ایشان فرمودند که من نمی‌خواهم این مسئله را این‌قدر کوچک کنم اما این‌قدر هم بزرگ نیست، ما اتفاقات و حوادث بزرگ‌تر از این را هم‌پشت سرگذاشته‌ایم.
 

پشت ویروس کرونا بزک کاری وجود دارد

پس این نشان می‌دهد که پشت این قضیه بزک کاری وجود دارد. ابتدا کسانی که شش سال است مملکت ما را سرکار گذاشته‌اند و دلار سه هزارتومانی را ۱۵هزار تومان رسانده‌اند امروز روز پاسخگویی است.  کسانی که وعده صدروزه، دویست‌روزه دادند و گفتن برجام همه‌چیز ما را آزاد می‌کند. امروز باید پاسخگو باشند.

دوم کسانی که ذاتاً‍‍ کدخداپرست هستند. وقتی ایران بعد از شهادت شهید قاسم سلیمانی یکپارچه انتقام سخت را خواست این‌ها به کدخدا وعده دادند که ایران را به این سمت نبرند و لذا بعد از زدن عین الاسد بحث کمیته تحقیق راه انداختند ولی چرا امروز کمیته تحقیق راه نمی‌اندازند. این افراد به اربابان خود قول داده‌اند که ایران را به سمت رخوت ببرند درحالی‌که این مسئله اتفاق نیفتاده و نخواهد افتاد.
همه این مسائل دست‌به‌دست هم می‌دهد که برخی اتفاقات در منطقه رخ بدهد و یا ندهد و دشمن هم به دنبال این است که ایران را ازنظر اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، دارویی و... تحریم کند.
همه این قرائن نشان می‌دهد داستان ویروس منحوس حقیقتی موج سوارانه است که وزن آن بیشتر از حقیقت آن است.
 
راسخون: دراین‌بین وظیفه مردم چیست؟ مردم باید چه اقدامی انجام دهند؟
مردم تابع رسانه هستند و اولین مجرم در این قضیه رسانه است.
راسخون: یعنی منظور شما این است که رسانه‌ها روشنگری نکرده‌اند؟
نه اینکه هر روز ویروس هراسی و قم هراسی درست می کنند ، در این قضیه رسانه ملی متهم است البته منظور من مدیران هستند نه کارمندان چراکه کارمندان تابع قوانین و پروتکل‌ها هستند. امروز درس ده مرجع طراز اول تعطیل است، حرم و جمکران و نماز جمعه تعطیل است. صداوسیما در این قضیه متهم است و در این قضیه فریب خورد و کمک کرد تا برخی افراد هم نظام و هم خود رسانه ملی را دور بزنند.

برخی نفوذی‌ها با آمار غلط به دنبال تخریب چهره قم هستند
گام بعدی شبکه‌های خودی است. رسانه‌های انقلابی باید واقعیت‌ها را به‌گونه‌ای که هست منعکس کنند و برخی اخبار و مطالب را به‌صورت تطبیقی کار کنند.
برخی نفوذی‌ها در حال دادن آمار غلط هستند تا چهره قم را خراب کنند و کرونا هراسی را در کشور راه بیاندازند. رسانه ها باید چهره این افراد را نشان دهند.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما