یکی از دلایل نصب فناوری‌ خانه هوشمند، پُز دادن به دوستان است

بیشترین هدف از نصب فن آوری خانه هوشمند محافظت، بهره‌وری، و لذت است. در این موارد در ایجا توضیح داده می‌شود. علیرغم این مزایا، این خانه‌ها هنوز چندان مورد اقبال قرار نگرفته‌اند.
سه‌شنبه، 27 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
یکی از دلایل نصب فناوری‌ خانه هوشمند، پُز دادن به دوستان است
در حالی که ایده سیستم‌های سرگرمی شبکه‌ای، امنیت خودکار، چراغ های خلق و خو و ترموستات‌های قابل کنترل با صدا بسیار رایج است، میزان جذب فن آوری‌های خانه هوشمند پایین‌تر از حد انتظار است.
 
برخی محققان می‌گویند که این به دلیل مقرون به صرفه نبودن و چالش‌های نصب است. برخی دیگر ادعا می‌کنند به این دلیل است که فناوری‌های خانه هوشمند مطلوب یا مفید نیستند.
 
تحقیقات جدیدی که امروز منتشر کرده‌ایم، مزایا و مشکلاتی را که پذیرندگان خانه‌های هوشمند واقعاً تجربه می‌کنند، مشخص می‌کند و آنها را با راه حل‌های فناوری ارائه شده مقایسه می‌کند. گزارش ما نشان می‌دهد که گرچه زندگی در یک خانه هوشمند برای پذیرندگان اولیه جذاب است، اما برخی از چالش‌های غیر منتظره را نیز بر می‌انگیزد.
 

3Ps

بازار خانه‌های هوشمند به سرعت در حال رشد است، اما صنعت همچنان مکرراً، از جمله در همین مورد، با این جمله دوبله می‌شود: "راه حل‌هایی در جستجوی مشکل". علاقه به فن آوری‌های خانه هوشمند می‌تواند تحت عنوان مصداقی از اصطلاح "پسران و اسباب بازی‌هایشان" کم رنگ شود زیرا بیشتر اوقات این مردان هستند که عامل تحریک نصب فن آوری خانه هوشمند در خانه و مدیریت عملکرد آن توسط خوشان هستند.
 
آمار فروش فعلی صنعت ایالات متحده نشان می‌دهد که مصرف کنندگان دستگاه‌های خانگی هوشمند احتمالاً کمی بیشتر، از مردان هستند (57٪)، در حالی که "وسواسی‌های خانه‌های هوشمند" (کسانی که همه جنبه‌های سیستم‌های اتوماسیون خانگی خود را بالاتر از حد استاندارد موجود تنظیم می‌کنند) نیز معمولاً مرد هستند. اما زنان - به ویژه آنهایی که 18 تا 35 سال دارند - به طور فزاینده‌ای به فناوری خانه‌های هوشمند علاقه مند می‌شوند.
 
ما از 31 خانوار که جزو اولین پذیرندگان فن آوری خانه‌های هوشمند بودند بازدید کردیم و با 42 نفر بین یک تا دو و نیم ساعت مصاحبه کردیم. ما سه دسته اصلی موارد استفاده را پیدا کردیم:
 
* دستگاه‌های امنیتی برای تسهیل مراقبت و محافظت
* ابزارهای خودکار یا چند وظیفه‌ای برای بهبود بهره‌وری
* ارتقاءهای زیبایی شناسی و محیطی که فراهم آورنده لذت است
 
ما به اینها به عنوان 3Ps اشاره می‌کنیم: محافظت (protection)، بهره‌وری (productivity) و لذت (pleasure).
 

محافظت

در مطالعه ما، کاربران فناوری ابراز تمایل کردند که از خانه و سرنشینان آن مراقبت و محافظت کنند. دوربین‌های هوشمند نصب شده در خانه به بزرگسالان این امکان را می‌دهند که در زمان دور بودن ، افراد وابسته - کودکان و به طور فزاینده حیوانات خانگی را تحت نظر بگیرند.
 
از این راهکارهای محافظت در خانه‌های افراد معلول نیز استفاده می‌شد. تکنولوژی هوشمند محافظت‌هایی را تأمین می‌کرد در برابر آسیب پذیری‌های بالقوه. مثلاً به مردم اجازه می‌داد تا از راه دور قفل را برای بازدیدکنندگان باز کنند، یا بر دمای اتاق و سلامت کودکان دارای نیازهای ویژه نظارت کنند.
 

بهره‌وری

یکی از مزایای شناخته شده فن آوری‌های خانه هوشمند توانایی آنها در ایجاد "راحتی‌های کوچک" بود که باعث کاهش تلاش جسمی یا ذهنی درگیر در کارهای روزانه می‌شد. این کارآیی‌ها به صاحبان خانه اجازه می‌داد بار فعالیت‌های خسته کننده خود را کم کنند.
 
چراغ‌های خودکار، فعال یا صوتی، گرمایش، درها یا پرده ها به قسمت‌های قابل توجه و عادی زندگی روزمره تبدیل شده‌اند. خانه داران پس از این که به مزایا عادت کرده‌اند شک داشتند که آیا می‌توانند بدون داشتن این راحتی‌ها زندگی خوبی داشته باشند.
 
فن آوری خانه‌های هوشمند همچنین با هماهنگی و کارهای چند وظیفه‌ای، بهره‌وری را بهبود بخشیده است. به طور خاص، دستیاران صوتی، مانند الکسای آمازون وGoogle Home ، دست افراد را برای انجام سایر کارها آزاد کرده است، و این امر باعث می‌شود خانواده‌ها احساس بهره‌وری بیشتری کنند.
 
یکی از شرکت کنندگان در تحقیق با معلولیت زندگی می‌کرد به گونه‌ای که کارهای کوچک روزمره را بسیار دشوار و خسته کننده انجام می‌داد. وی بهره‌وری را راهی برای صرفه جویی در مصرف انرژی خود برای انجام کارهای دیگر توصیف کرد، و البته ساختن فناوری‌های هوشمند برای افرادی که دارای معلولیت هستند کاملاً درخشان و ارزشمند است.
 

لذت

زندگی در یک خانه هوشمند و آزمایش کردن با وسایل جدید همچنین شوق و لذت زیادی را برای افراد فراهم آورده بود. نورپردازی هوشمند و بلندگوها منبع اصلی این لذت بودند و تجربیاتی حسی را ایجاد می‌کردند تا بر محیط و روحیه تأثیر بگذارد. ویژگی‌های آب خودکار شده همچنین باعث ایجاد لذت حسی می‌شد.
 
ما دریافتیم که خانه دارها یک محیط خانه آرامش بخش و دلپذیر را برای تکرار تجربه رفتن به یک استراحتگاه دنج در تعطیلات، خلق کرده‌اند. سینماهای خانگی، سیستم‌های سمعی و بصری، استخرها و مناطق سرگرمی در فضای باز و سرپوشیده، همه دنباله‌های مشترکی بودند که به دنبال این لذت بردن به سبک تعطیلات بودند.
 
برای آغازگران استفاده از خانه هوشمند که عمدتاً مرد بودند و با آنها مصاحبه کردیم، لذت همچنین از اجرا و سر هم بندی و تعمیر سیستم‌های هوشمندشان می‌آمد. با به اشتراک گذاشتن این وسایل هوشمند و تجربیات و نشان دادن آنها به دیگران، لذت بیشتری برای آنها حاصل می‌شد.
 

و مشکلات

در حالی که تحقیقات ما مزایای بالقوه‌ی فن آوری‌های خانه هوشمند را نشان می‌داد، همچنین برخی از مشکلات را آشکار کرد که احتمالاً رشد بازار را محدود می‌کند.
 
کسانی که فن آوری خانه‌های هوشمند را برای مراقبت از دیگران اتخاذ می‌کنند، معمولاً به دانش و مهارت‌های خود در راه اندازی فناوری جدید اطمینان دارند، اما از امنیت یا حفظ حریم خصوصی سایر خانواده‌های کمتر آگاه و کمتر توانا، ابراز نگرانی می‌کنند.
 
تا حدودی طعنه آمیز این که، فن آوری خانه‌های هوشمند می‌تواند با ایجاد "خانه داری دیجیتال" در خانه، بهره‌وری را تضعیف کند. این شامل بهره‌وری در تحقیق و تنظیم دستگاه‌های جدید، به روز رسانی و همگام سازی نرم افزار، رفع مشکلات یا اشکالات یا فقط مرتب سازی کابل‌ها، و فن آوری‌های مختلفی است که برای حفظ همه آن ها لازم است. فن آوری خانه‌های هوشمند همچنین با هماهنگی و کارهای چند وظیفه‌ای، بهره‌وری را بهبود بخشیده است. به طور خاص، دستیاران صوتی، مانند الکسای آمازون وGoogle Home ، دست افراد را برای انجام سایر کارها آزاد کرده است. بیشتر این کارهای اضافی توسط مردان انجام می‌شد اما به عنوان سرگرمی لذت بخش نیز مورد توجه قرار می‌گرفت.
 
نکته منفی بیشتر فناوری خانه‌های هوشمند این است که اَشکال جدید و پیشرفته سرگرمی و محیط باعث افزایش مصرف انرژی خانگی می‌شود. این هزینه هم برای کل خانه داران و هم برای منابع سیاره‌ای هزینه دارد.
 
سرانجام این که مالکان می‌خواهند فناوری‌های هوشمند را در خانه خود ادغام کنند تا ارزش و مطلوبیت آن را برای دیگران افزایش دهند. در حالی که این امر برای صاحبان خانه آسان است، اما توانایی اجاره دهنده‌ها برای ایجاد تغییر در خانه بسیار محدود است.
 
منبع: جنی کندی، لاریسا نیکولز، پاولا آرکاری، یولاند استرنگرز - RMIT University


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.