ارزن و خواص آن

در طب سنتی بیان شده که ارزن از نظر طبیعت، حرارتی خنک‌کننده دارد و دارای ویژگی‌های ضد افسردگی و بی‌خوابی، آرامش‌بخشی، ضد قارچ، دافع بلغم، چربی خون و اخلاط سینه می‌باشد، قابض بوده و آرد آن درمان کننده اسهال صفراوی است و همچنین موجب تنظیم حرارت بدن می‌گردد.
چهارشنبه، 28 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ارزن و خواص آن

راجع به ارزن چه می دانید؟ خواص ارزن

فواید سلامتی ارزن شامل توانایی آن برای محافظت از قلب، جلوگیری از دیابت، بهبود سیستم گوارش، کاهش خطر ابتلا به سرطان، سم زدایی بدن، تقویت تنفس، افزایش سیستم ایمنی بدن، افزایش سطح انرژی و بهبود سلامت عضلانی و عصبی می باشد.
 

ارزن چیست؟

ارزن ممکن است رایج ترین نوع محصول دانه ای نباشد که شما انتظار دارید روی میز غذای شما یافت شود، اما در واقع، این گروه متنوع از گیاهان با دانه های کوچک در سراسر جهان، برای خوراک دام و مصرف انسان، کشت می شود. این محصول به طور عمده در کشورهای در حال توسعه رشد می کند، اما فصل رشد سریع و توانایی رشد آن در محیط های نسبتا خشک و بایر، ارزن را تبدیل به محصولی ایده آل برای بسیاری از کشورها کرده است.

اگر چه گونه های مختلف ارزن در سراسر جهان وجود دارند، رایج ترین نوع آن Pennisetum glaucumاست که به ارزن مروارید معروف است. از لحاظ تاریخی، ارزن احتمالا در آفریقا منشاء یافته است، اما ۱۰۰۰۰ سال پیش در آسیا و خاورمیانه گسترش یافت. قابلیت اطمینان آن برای زنده ماندن در شرایط سخت، ارزن را به محصولی عالی تبدیل کرده است و به همین دلیل امروزه هنوز هم ترجیح داده می شود.

این گیاهان کوچک دانه ای عمدتا در هند تولید می شوند که هر سال بیش از ۸ میلیون تن ارزن کشت می شود و پس از آن بیشتر در آفریقا و چین تولید میشود. ارزن می تواند به عنوان یک غله سنتی استفاده شود، همچنین می تواند در فرنی، میان وعده ها و انواع نان ها مورد استفاده قرار گیرد، زیرا مانند غلات دیگر نشاسته بسیار زیادی دارد.

ارزن منبع بسیار خوبی از مواد مغذی، ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات ارگانیک است که می تواند به طور قابل توجهی باعث افزایش سلامتی انسان ها شود.

در سال های اخیر توجه بیشتری به این مسئله می شود، زیرا بیماری سلیاک به نظر می رسد به یک وضعیت بزرگ و شناخته شده تبدیل شده است. ارزن فاقد گلوتن است، بنابراین قربانیان سلیاک می توانند به جای گندم به عنوان منبع غلات، به ارزن روی آورند.

از نظر مواد غذایی اصلی که به عنوان ساده ترین و ارزشمندترین مکمل ها در رژیم های غذایی سراسر جهان ستایش شده اند، ارزن بیشترین انرژی و همچنین بیشترین چربی و ویتامین های B را تامین می کند.
 

فواید سلامتی ارزن

ارزن به دلیل محتوای منحصر به فرد آن از مواد مغذی، از جمله میزان نشاسته قابل توجه، ویتامین B، کلسیم، آهن، پتاسیم، روی، منیزیم و چربی ها مهم است. علاوه بر این، سطوح قابل توجه پروتئین و فیبر نیز در ارزن وجود دارند، که فواید این دانه مهم را حتی بیشتر نیز می کند!

ارزن غنی از مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معدنی است که از مزایای بسیاری برخوردار است. بیایید نگاهی به فواید ارزن بیاندازیم:
 
محافظت از قلب
اگر میخواهید از قلب خود محافظت کنید، ارزن یکی از بهترین دانه های ممکن برای اضافه کردن به رژیم غذایی شما است. ارزن منبعی غنی از منیزیم است که ماده معدنی مهم برای کاهش فشار خون و خطر حمله قلبی یا سکته مغزی، به ویژه در مورد آترواسکلروز است.

ارزن منبعی عالی از پتاسیم است که با عمل به عنوان یک وازودیلاتور فشار خون را پایین نگه میدارد. کاهش فشار خون و بهینه سازی سیستم گردش خون شما یکی از بهترین راه های محافظت از سلامت قلب و عروق شماست.

علاوه بر این، لیگنین گیاهی موجود در ارزن با میکرو فلور در سیستم گوارش ما میتواند به لیگنین حیوانی تبدیل شده و معلوم شده است که این لیگنین حیوانی فرد را در برابر برخی از بیماری های مزمن مانند سرطان و بیماری های قلبی محافظت می کند.
 
کنترل سطح کلسترول
میزان کلسترول با سلامت قلب رابطه بسیار نزدیکی دارد، بنابراین سطح بالای فیبر در ارزن روشی ایده آل برای پایین آوردن سطح کلسترول است. وجود فیبر در رژیم غذایی “کلسترول بد” (LDL) خطرناک را از بدن حذف می کند در حالی که اثرات “کلسترول خوب” (HDL) را افزایش میدهد.
 
پیشگیری از دیابت
دیابت بیماری ای است که میلیون ها نفر از مردم را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. ارزن در بسیاری از کشورها (که دیابت کمتر یافت می شود) یک غذای سالم به شمار میرود. شاید یکی از اثرات ارزن که احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش میدهد، به دلیل سطح قابل توجه منیزیم موجود در این دانه خاص باشد.

منیزیم یکی از مواد معدنی مهم برای افزایش کارایی انسولین و گیرنده های گلوکز در بدن محسوب می شود، بنابراین از این بیماری جلوگیری می شود. در جمعیتی که شامل رژیم غذایی غنی از منیزیم بودند، کاهش ۳۰ درصدی در دیابت مشاهده شد.
 
کمک به هضم غذا
به عنوان غذای غنی از فیبر، ارزن می تواند به حرکت سیستم دستگاه گوارش شما و از بین بردن مشکلاتی مانند یبوست، گاز اضافی، التهاب و گرفتگی کمک کند. با تنظیم فرایند گوارش، حفظ مواد مغذی شما بهبود می یابد و شانس شما برای شرایط جدی تر گوارش مانند زخم معده یا سرطان روده بزرگ کاهش می یابد.

هضم منظم و دفع مواد زائد نیز به بهبود سلامت کلیه، کبد و سیستم ایمنی بدن کمک می کند، چرا که این اندام ها رابطه نزدیکی با فعالیت های متابولیکی بدن دارند.
 
پیشگیری از سرطان
تحقیقات اخیر نشان داده است که یکی از بهترین و ساده ترین راه برای جلوگیری از شروع سرطان پستان در زنان فیبر است. در حقیقت، زنان می توانند بیش از ۵۰ درصد شانس ابتلا به سرطان سینه خود را با خوردن بیش از ۳۰ گرم فیبر در روز کاهش دهند. با توجه به اینکه سرطان سینه یکی از رایج ترین و مرگبار ترین انواع سرطان است، این توصیه ای است که هر زن باید در نظر بگیرد!
 
پاکسازی بدن
بسیاری از آنتی اکسیدان ها در ارزن می توانند سموم بدن شما را پاکسازی کنند. کوورستین، کورکومین، اسید الاجیک و سایر کاتچین های مفید دیگر می توانند به رهایی بدن شما از هر گونه عوامل خارجی و سموم از طریق بهبود دفع مناسب و خنثی سازی فعالیت آنزیمی در این اندام کمک کنند.
 
پیشگیری از آسم
تحقیقات نشان می دهند که ارزن می تواند به طور قابل توجهی کیفیت زندگی افراد مبتلا به آسم را از دوران کودکی بهبود بخشد و همچنین در وهله اول می تواند از ابتلا به این بیماری جلوگیری کند. اگر چه برخی از شواهد بحث برانگیز است، نشان داده شده است که کاهش قابل توجهی در خس خس سینه و حملات آسم (بیش از ۱۵٪) در کودکانی که مقدار زیادی از غلاتی مانند ارزن مصرف میکنند، دیده میشود.

با این حال، همانطور که گندم یک آلرژن شایع در ارتباط با آسم و خس خس سینه می باشد، ارزن همان اجزا را ندارد و از این رو این اثر منفی را نخواهد داشت.
 
رعایت احتیاط
با توجه به تنش های جدید در بدن ما، به ویژه در سیستم غددی ما، کار اضافی مورد نیاز برای هضم و پردازش ارزن ممکن است تخریب کننده باشد. قبل از ایجاد تغییر عمده به رژیم غذایی با ارزن زیاد، با پزشک خود درباره سلامتی غده تیروئید و سایر غدد خود صحبت کنید.


منبع: سایت راستینه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.