کلوتریمازول چیست؟

کلوتریمازول با ممانعت از تقسیم و رشد قارچ عمل می‌کند. کلوتریمازول یک داروی متوقف‌کننده رشد قارچ است و در درمان عفونت‌های قارچی بسیار مؤثر است ولی بسته به مقدار مصرف می‌تواند کشنده قارچ نیز باشد.
چهارشنبه، 6 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کلوتریمازول چیست؟

موارد استفاده و عوارض کلوتریمازول

کلوتریمازول برای درمان عفونت های پوستی مانند پای ورزشکار، خارش ژوک (jock itch)، عفونت قارچی و سایر عفونت های قارچی پوست (کاندیدیازیس) استفاده می شود.

این دارو همچنین برای درمان نوعی بیماری پوستی موسوم به پیتیریازیس (tinea versicolor)، که یک عفونت قارچی است و سبب روشن شدن یا تیره شدن پوست گردن، سینه، بازوها و پاها می شود، مورد استفاده قرار می گیرد. کلوتریمازول یک ضد قارچ آزول است که با جلوگیری از رشد قارچ عمل می کند.
 
نحوه مصرف کلوتریمازول
از کلوتریمازول فقط بر روی پوست استفاده کنید. محل مورد نظر را تمیز و کاملا خشک کنید. این دارو را معمولا دو بار در روز یا طبق تجویز پزشک، بر روی پوست استفاده کنید. دوز و طول درمان بستگی به نوع عفونت دارد. این دارو را بیشتر از آنچه در نسخه تجویز شده است استفاده نکنید. با این کار وضعیت شما سریعتر بهبود نخواهد یافت، بلکه ممکن است عوارض جانبی افزایش یابند.

مقداری کافی از دارو برای پوشش ناحیه مورد نظر و مقداری از پوست اطراف آن را استفاده کنید. پس از استفاده از این دارو، دست های خود را بشویید. ناحیه مورد نظر را نپوشانید و یا باندپیچی نکنید، مگر اینکه پزشک شما دستور چنین کاری را داده باشد.

از این دارو در چشم، بینی، دهان و واژن استفاده نکنید.

از این دارو به طور مرتب استفاده کنید تا بیشترین بهره را از آن ببرید. به یاد داشته باشید که هر روز در همان زمان ها از دارو استفاده کنید.

استفاده از دارو را تا زمانی که مقدار تجویز شده تمام نشده است متوقف نکنید، حتی اگر پس از شروع کلوتریمازول علائم از بین بروند. متوقف کردن زود هنگام این دارو ممکن است باعث افزایش رشد قارچ ها شود که ممکن است به عود عفونت منتهی شود.

اگر وضعیت شما پس از ۴ هفته درمان همچنان ادامه داشت یا در هر زمانی بدتر شد، به پزشک اطلاع دهید.
 
عوارض جانبی
با مصرف این دارو سوزش، خارش، تورم، تحریک، قرمزی، برآمدگی های جوش مانند، حساسیت به لمس یا پوسته پوسته شدن ممکن است رخ دهد. اگر هر کدام از این موارد ادامه پیدا کرد یا بدتر شد، فورا به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

اگر پزشک این دارو را تجویز کرده است به خاطر داشته باشید که او نفع آن را بیشتر از خطر عوارض جانبی آن در نظر گرفته است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند، عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت بروز هر یک از این موارد بعید، اما جدی، فورا به پزشک خود اطلاع دهید: تاول، تراوش چرک یا مایع، زخم های باز.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است، اما اگر متوجه بروز آن شدید، به پزشک مراجعه کنید. علائم واکنش آلرژیک جدی عبارتند از: بثورات پوستی، خارش / تورم (به ویژه در صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفسی.

در اینجا ارائه لیست کاملی از عوارض جانبی جانبی احتمالی امکان پذیر نیست. اگر متوجه عارضه دیگری شدید که در بالا را ذکر نشده است، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.
 
موارد احتیاط
قبل از استفاده از کلوتریمازول، اگر به این دارو یا به سایر ضد قارچ های آزول مانند اکونازول، کتوکونازول یا میکونازول حساسیت دارید؛ یا اگر آلرژی دیگری دارید با پزشک در میان بگذارید.

این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می توانند سبب واکنش های آلرژیک و مشکلات دیگر شوند. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، پزشک یا داروساز را از سابقه پزشکی خود مطلع کنید.

این دارو در دوران بارداری تنها باید در صورت نیاز شدید مورد استفاده قرار گیرد. در مورد خطرات و مزایای آن با پزشک خود صحبت کنید.

مشخص نیست که آیا این دارو به شیر مادر منتقل شود یا خیر. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.
 
کلوتریمازول چیست؟
 
تداخلات دارویی
پزشکان و داروسازان ممکن است از هر گونه تداخل احتمالی دارو مطلع باشند و ممکن است این مسئله را در مورد شما بررسی کنند. پیش از مشورت با آنها، مصرف هیچ دارویی را شروع یا متوقف نکنید و دوز آن ها را تغییر ندهید.

قبل از استفاده از این دارو، پزشک یا داروساز خود را از تمام داروهای تجویزی و بدون نسخه یا گیاهی که ممکن است استفاده کنید مطلع سازید.

فهرستی از تمام داروهای خود تهیه کنید و آن را به پزشک یا داروساز ارائه دهید.
 
مصرف دوز بالا یا اوردوز 
در صورتی که دوز بالایی مصرف گردد با مرکز مسمومیت یا اورژانس تماس گیرید. در تهران می توان با مرکز مسمومیت با شماره تلفن ۱۴۹۰ تماس بگیرید. ساکنان دیگر شهر ها می توانند با مرکز کنترل مسمومیت استانی یا اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند.
 
نکته های مهم
کلوتریمازول را به بقیه افراد جهت مصرف ندهید. این برخلاف قانون است. تست های آزمایشگاهی و یا پزشکی ممکن است به صورت دوره ای برای نشان دادن پیشرفت شما و یا کنترل عوارض جانبی انجام شود. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

اگر پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده است، فقط از آن برای شرایط کنونی خود استفاده کنید. بعد از آن برای عفونت دیگری از آن استفاده نکنید مگر اینکه پزشک به شما بگوید.

در درمان پیتیریازیس، این دارو ممکن است منجر به بازگشت فوری پوست به حالت طبیعی نشود. ممکن است چند ماه طول بکشد تا رنگ پوست به حالت طبیعی بازگردد.


منبع: سایت راستینه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.