بایدهای پاسداری

اصول پاسداری و دفاع از خیمه انقلاب اسلامی

پاسداری از انقلاب اسلامی، مدالی زرین بر سینه کسانی است که از نسخه بی‌بدیل انقلاب اسلامی، مجاهدانه به دفاع پرداخته‌اند. مشق پاسداری، اصولی چون اخلاص و معنویت، همه جانبه‌نگری، هوشیاری، قدرت فزاینده، فرامرزی بودن و خستگی‌ناپذیری را می‌طلبد.
جمعه، 8 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: محسن رفیعی وردنجانی
موارد بیشتر برای شما
اصول پاسداری و دفاع از خیمه انقلاب اسلامی

پاسداری از انقلاب اسلامی

انقلاب اسلامی ایران، موجودی زنده،[1] پویا و منحصر به فرد در طول تاریخ بشریت است. همیشه، این پیامبران الهی بودند که مردم را با مشقت فراوان به سوی توحید و خارج شدن از زیر بار استعمار و استبداد طاغوتیان فرامی‌خواندند و در همه این اعصار، نه ایجاد یک حکومت الهی بلکه حتی مطالبه چنین حکومتی نیز به طور عمومی در هیچ جامعه‌ای اتفاق نیافتاد. قرآن کریم خطاب به رسول خدا صلی الله علیه و آله با اشاره به تکذیب دعوت پیامبران گذشته از سوی قوم خود می‌فرماید:«وَ إِنْ یُکَذِّبُوکَ فَقَدْ کُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِکَ وَ إِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُور؛[2] و اگر تو را تکذیب کنند، قطعاً پیش از تو[هم‏] فرستادگانى تکذیب شدند. و[همه‏] کارها به سوى خدا بازگردانیده مى‏‌شود.»

این بار اما پس از گذشت حدود هزار و چهارصد سال از نزول دین اسلام و در حالی که آخرین امام معصوم در پس پرده غیبت قرار داشت، مطالبه یک ملت مسلمان به رهبری عالمی شیعی منتهی به پایین کشیدن طاغوت و بر افراشتن بیرق یک حکومت اسلامی با اهداف و ارزش‌های ناب اسلامی شد.

طبیعی بود که این حکومت، دشمنان فراوانی دارد و خطرهای بی‌شماری آن را تهدید می‌کند؛ پس سازمان و تشکیلاتی از جنس خود انقلاب لازم بود تا از آن مراقبت کند؛ نام آن، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گذارده شد. البته برای اینکه ماهیت پاسداری از انقلاب اسلامی، از هر گونه انحرافی محفوظ باشد نیازمند اصولی است که باید همیشه سرلوحه پاسداران باشد.


اخلاص و معنویت

پاسداری از انقلاب و حکومت اسلامی یکی از بزرگ‌ترین واجبات عصر حاضر مسلمین و آزادگان جهان است؛ چنانکه امام راحل عزیزمان می‌فرمایند:«مسئله حفظ نظام جمهورى اسلامى در این عصر و با وضعى که در دنیا مشاهده مى‏‌شود و با این نشانه‏‌گیری‌هایى که از چپ و راست و دور و نزدیک نسبت به این مولود شریف مى‏‌شود، از اهمّ‏ واجبات‏ عقلى و شرعى است که هیچ چیز به آن مزاحمت نمى‏‌کند؛ و از امورى است که احتمال خلل در آن عقلًا منجّز است.»[3]

پس، پاسداری از انقلاب اسلامی یکی از مهمترین واجبات شرعی عصر ماست و البته انجام هر تکلیف شرعی نیازمند اخلاص و نیت قرب الهی است. یعنی هم نیازمند معنویت است و هم معنویت‌آور و معنویت افزاست. به عبارت دیگر پاسدار انقلاب اسلامی، سربازی است که در مسیر رشد معنوی قرار گرفته است.
مهمترین شاخصه برای یک نگهبان و پاسدار، هوشیاری و تیزفهمی است. گاهی نگهبان باید قبل از اینکه خطری عرصه نگهبانی‌اش را تهدید کند پیش‌دستانه آن خطر را از بین برده و استحکامات در مقابل آن خطر را تقویت کند.  

همه جانبه نگری

هدف نهایی انقلاب اسلامی، تحقق دین اسلام در تمام ابعاد زندگی فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... است. پس، انقلاب اسلامی زوایای متعددی دارد و یک پاسدار انقلاب با توجه به این زوایا، باید از همه سو از این درخت پرثمر در مقابل هجوم دشمنان ریز و درشت و رنگارنگ مراقبت کند.  دشمنان انقلاب در هر برهه‌ای، از جهتی مخصوص به انقلاب اسلامی هجوم آورده‌اند و البته در عصر کنونی، حملات دشمنان، هم‌زمان از جهات مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، نظامی، تبلیغاتی و... است. از این رو، پاسداران انقلاب اسلامی نیز باید در همه جبهه‌ها با دشمنان این انقلاب گران‌قدر مبارزه کنند.

از نمونه‌های جبهه‌های جدید پاسداری از انقلاب اسلامی می‌توان به نبردهایی همانند جنگ فرهنگی، رسانه‌ای و جنگ بیولوژیک اشاره کرد که در همه این‌ها سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان بازوی پرتوان انقلاب اسلامی به کمک مسئولین این حوزه‌ها شتافته است.


هوشیاری

مهمترین شاخصه برای یک نگهبان و پاسدار، هوشیاری و تیزفهمی است. گاهی نگهبان باید قبل از اینکه خطری عرصه نگهبانی‌اش را تهدید کند پیش‌دستانه آن خطر را از بین برده و استحکامات در مقابل آن خطر را تقویت کند. برطرف کردن نقاط ضعف حکومت اسلامی و تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها مستلزم هوشیاری و سرعت عملکرد است. چنانکه امام علی علیه اسلام یکی از ویژگی‌های مؤمن را هوشیاری دانسته و می‌فرمایند:«المُؤمِنُ هُوَ الکَیِّسُ الفِطن؛[4] مومن، زیرک و باهوش است.» البته قسمت کلان این هوشیاری، برگرفته از راهنمایی‌های ولایت فقیه است که به عنوان سکان‌دار انقلاب اسلامی، همه مردم انقلابی و مسئولان جبهه‌های گوناگون را نسبت به خطرات و اولویت‌ها آگاه می‌کند.


قدرتمندی روز افزون

درس آماده‌سازی و تقویت کمی و کیفی قوای جبهه اسلام، از جمله دستورات دین و قرآنی است که می‌فرماید:«وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّة وَ مِنْ رِباطِ الْخَیْل‏؛[5] و هر چه در توان دارید از نیرو و اسب‌هاى آماده بسیج کنید.» همه این‌ها برای اصل مهم «بازدارندگی»[6] از دیدگاه دین اسلام است. مهیب و رعب‌افکن بودن قوای جبهه اسلام، موجب وحشت دشمنان و جرأت مستضعفان می‌شود و بالأخره اینکه، قدرتمندی روزافزون انقلاب اسلامی در همه جهات، سرمایه ارزشمندی برای رشد و اعتلای امت اسلام و بهترین شیوه پاسداری از انقلاب است.


بدون مرز

انقلاب ایران، برای «اسلام» بود[7] و اسلام برای تمام جهان.[8] از این رو، انقلاب اسلامی ایران هیچ گاه در مرزهای جغرافیایی محدود نشد و همواره به دنبال گسترش و صدور انقلاب[9] به سراسر دنیا بوده است. کمک و حمایت از کشورهای اسلامی برای مبارزه با دشمنانشان از جمله مصادیق پاسداری از انقلاب است؛ زیرا یکی از ارزش‌های انقلاب اسلامی دفاع از مظلوم است؛ هر کجای عالم که باشد!


خستگی ناپذیری

مبنای کار جهادی این است که تا وقتی به هدف نهایی نرسیده‌ایم، احساس خستگی معنایی ندارد.[10] تا زمانی که انقلاب اسلامی به دست صاحب اصلی‌اش[11] نرسیده و به انقلاب جهانی موعود متصل نشده است تلاش خستگی‌ناپذیر، مهم‌ترین اصل پاسداری از درخت پربرکت انقلاب اسلامی خواهد بود و این، ترجمان دیگری از انتظار است. چنین انتظاری، از برترین اعمال امت مسلمان[12] در عصر غیبت حجت الهی بوده و خواهد بود.

پی‌نوشت
[1] رهبر معظم انقلاب: هنگامی که می‌گوییم پاسداری از انقلاب یعنی اراده‌ی انقلابی همچنان مستحکم وجود دارد و انقلاب نیز همچنان با قدرت و قوت زنده و حاضر است زیرا اگر انقلاب زنده نباشد، پاسداری از آن معنایی نخواهد داشت.[دیدار فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با رهبر انقلاب؛ ۱۳۹۴/۰۶/۲۵]
[2] سوره فاطر، آیه 4.
[3] صحیفه امام، ج‏19، ص: 153.
[4]الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏2، ص: 226.
[5] سوره انفال، آیه 60.
[6] تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّکُمْ وَ آخَرینَ مِنْ دُونِهِمْ لا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ یَعْلَمُهُم‏؛  تا با این [تدارکات‏]، دشمن خدا و دشمن خودتان و [دشمنان‏] دیگرى را جز ایشان- که شما نمى‏‌شناسیدشان و خدا آنان را مى‏‌شناسد- بترسانید.[ سوره انفال، آیه 60].
[7] ما این انقلابى که کردیم و ملت ما کرد، این را به حسب آن طورى که از اول نداى او بلند شد و الان هم این ندا بلند است، این انقلاب براى اسلام بوده است نه براى کشور، نه براى ملت، نه براى به دست آوردن یک حکومت؛ براى این‌که اسلام را از شرّ ابرقدرت‌ها و جنایتکارهاى خارجى و از شرّ سلیقه‏‌هاى کج داخلى و داخل اسلامى نجات بدهد.[صحیفه امام، ج‏20، ص: 203].
[8] هُوَ الَّذی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَ کَفى‏ بِاللَّهِ شَهیدا؛ اوست کسى که پیامبر خود را به[قصد] هدایت، با آیین درست روانه ساخت، تا آن را بر تمام ادیان پیروز گرداند و گواه‏‌بودن خدا کفایت مى‏‌کند.[سوره فتح، آیه 28].
[9] اگر ما مى‏‌گوییم که انقلاب باید صادر بشود، یعنى اسلام باید در همه جا رشد پیدا کند و ما بنا نداریم در جایى دخالت نظامى کنیم.[ صحیفه امام، ج‏17، ص: 13].
[10] وقتى انسان اعتقاد[پیدا] کرد که دیگر کار تمام شده است مثل قافله‌‏اى است که به منزل رسیده است؛ دیگر نمى‏‌تواند پا شود یک نیم فرسخ هم راه برود، دیگر مى‏‌افتد. ما باید توجه داشته باشیم به اینکه ما الآن هم بین راه هستیم؛ مراحلى داریم که طى کنیم.[صحیفه امام، ج‏7، ص: 477.]
[11] پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب: از خدای متعال می‌خواهیم که سال ۹۹ را سال پیروزی‌های بزرگ قرار بدهد و به حضرت بقیّةالله(ارواحنا فداه) که ناخدای این کشتی اوست، عرض می‌کنیم که کشور خودش را به ساحل نجات برساند و مردم مؤمن ایران را حمایت و کمک کند. ۱۳۹۹/۱/۱.
[12] رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم: أَفْضَل‏ أَعْمَالِ أُمَّتِی انْتِظَارُ فَرَجِ اللَّهِ تَعَالَى‏؛ برترین کارهاى امت من، انتظار فرج [حضرت مهدى (عیه السلام)] از سوى خداى متعال است.[صحیفة الإمام الرضا علیه السلام، ص: 54].


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما