کارکردهای رسانه دینی

انقلابی‌گری در رسانه دینی

انقلابی‌گری، توسط رسانه دینی می‌توان گسترش، تعمیق و تحقق یابد. رسانه دینی، ارزشهایی را هدفگ گذاری می‌کند که انقلابی‌گری هدف قرار داده است.
سه‌شنبه، 6 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: محسن رفیعی وردنجانی
موارد بیشتر برای شما
انقلابی‌گری در رسانه دینی

انقلابی‌گری در رسانه دینی

انقلاب اسلامی، به مثابه زلزله‌ای عظیم در سطح بین الملل، با تشکیل نظام جمهوری اسلامی، برای مبارزه با نظام سلطه، قد برافراشت. این نظام، محصول صدها سال جهاد مسلمین برای تشکیل نظام اسلامی در جهت تحقق آرمانهای اسلام ناب محمدی است. هر گونه دفاع و حمایت از این نظام اسلامی، از ضروری‌ترین وظایف افرادی است که در این عصر زندگی می‌کنند.

دشمنان اسلام، بار دیگر به اتحاد رسیده‌اند تا این بار در مقابل یک محصول عینی اسلام انقلابی، یعنی جمهوری اسلامی بایستند. رهبر حکیم انقلاب می‌فرمایند:«جمهوری اسلامی از ساعت اوّل تولّد خودش و تحقّق خودش علیه این نظام سلطه حرکت کرده؛ چطور ممکن است این را از دست بدهد. ما با نظام سلطه مخالفیم، با تقسیم دنیا به سلطه‌گر و سلطه‌پذیر مخالفیم، با این مقابله میکنیم، مطلقاً تسلیم تحمیل‌های او نمیشویم، و تا امروز هم توانستیم در این زمینه پیشرفت زیادی بکنیم و بسیاری از انسان‌های دنیا، افکار دنیا، روشنفکران دنیا، مجموعه‌های مردمی دنیا را با این مسیر خودمان همراه کنیم و این راه را ما قطعاً‌ ادامه خواهیم داد؛ راه انقلابی‌گری، راه مقابله و مواجهه‌ی با نظام سلطه.»[1].


رسانه؛ و عنصر تأثیرگذاری انقلاب

از عبارات رهبر انقلاب به وضوح فهمیده می‌شود که اگر نگوییم مهمترین ملاک موفقیت جمهوری اسلامی، لااقل یکی از مهمترین ملاک‌های موفقیت نظام اسلامی آن است که توانسته است افکار افراد زیادی در دنیا را متأثر از مواجهه با نظام سلطه کرده و با مسیر خود همراه کند. این حجم از بیدارسازی و هدایت انسان‌ها، شگفت‌انگیز و در طول تاریخ، بی‌سابقه و بسیار با ارزش است.

پیامبر گرامی اسلام در اندرزی خطاب به امیر المؤمنین علیهما السلام می‌فرمایند:«لَأَنْ یَهْدِیَ اللَّهُ عَلَى یَدَیْکَ رَجُلًا خَیْرٌ لَکَ مِمَّا طَلَعَتْ عَلَیْهِ الشَّمْسُ وَ غَرَبَت‏؛[2] اگر خداوند یک نفر را به‌وسیله‌ی تو هدایت کند، برای تو بهتر است از(تمام دنیا یا) آن‌چه آفتاب بر آن طلوع و غروب می‌کند.»

اگر تأثیرگذاری بر افکار جهانیان، یکی از ملاک‌های موفقیت نام اسلامی است که اینچنین نیز هست، رسانه، به عنوان بهترین ابزار تأثیرگذاری امروزی، جایگاه بسیار مهمی در القاء افکار اسلامی انقلابی و سلطه‌ستیز و در نتیجه، تقویت و اقتدار روزافزون نظام اسلامی خواهد داشت. این موضوع، گویای اهمیت ویژه رسانه در پیشبرد اهداف اسلامی و انقلابی است.
اولین گام رسانه دینی برای کنار زدن حصار رسانه‌های استکباری، رساندن صدای مظلومان جهان به خصوص مسلمانان به گوش همه مردم آزادی‌خواه است.

جایگاه رسانه دینی در گسترش و تعمیق انقلابی‌گری

انقلابی‌گری، یک تفکر و روحیه است که ناشی از معارف ناب اسلامی است. رسانه دینی نمی‌تواند انقلابی نباشد و یا کنش‌گری انقلابی نداشته باشد. اساساً، انقلاب اسلامی حامل یک فرهنگ مترقی اسلامی است که در چند دهه اخیر به عنوان رمز غلبه بر قدرت‌های استکباری شناخته شده است و نیروی محرکه آن، تفکرات وحیانی و روحیه جهادی برآمده از اعتقادات و معارف اسلامی است. رسانه دینی می‌تواند رسالت سنگین نشر این فرهنگ را بر دوش گیرد.

به عنوان نمونه، رسانه دینی، دائماً بر کوره شوق به عدالت و مبارزه با ظلم می‌دمد و در مواجهه با هر رسانه یا محتوای رسانه‌ای جبهه متخاصم که همان جبهه کفر و الحاد است تلاش دارد با استفاده از روش‌های دینی در راستای رسوایی و شکست ظالمان مجدانه بکوشد.

لا اقل در یک دهه گذشته قریب به اتفاق آشوب‌ها و حرکات ساختارشکن اتفاق افتاده در ایران اسلامی به وسیله ابزار رسانه و با مدیریت رسانه‌محور دشمن صورت گرفته است؛ پس می‌توان نتیجه گرفت که یکی از نمودهای اصلی انقلابی‌گری در میدان جهاد رسانه‌ای و رسانه دینی قابل تحقق است.

رسانه‌دینی یکی از سلاح‌های راهبردی برای مبارزه با نظام سلطه است و یک ملت انقلابی باید به همه سلاح‌ها مجهز و با تمام روش‌ها، نه تنها به دفاع از خود بلکه به حمله به سوی دشمن مستکبر بپردازد؛ چنانکه رهبر انقلاب می‌فرمایند:«دشمن را بشناسیم، حواسمان جمع‌ باشد، «مَن‌ نامَ‌ لَم‌ یُنَم‌ عَنه»[3]. اگر شما در سنگر، در مقابل دشمن خوابت ببرد، معنایش این نیست که دشمن هم خوابش برده؛ او ممکن است بیدار باشد؛ کما اینکه همین ‌جور هم هست. هزاران نفر را میگذارند برای پیگیری مسائل گوناگون ایران؛ ما بایستی میلیون‌ها نفر آماده باشیم برای اینکه، هم دفاع کنیم،‌ هم ضربه بزنیم؛ ما هم باید متقابلاً به آنها حمله کنیم؛ چه تبلیغاتی و چه انواع و اقسام کارهایی که از دست یک ملّت انقلابی برمی‌آید.»[4]


رسانه دینی؛ و سوژه شناسی انقلابی‌گری

دوران ما مملو از سوژه‌های انقلابی است که هر کدام از آنها از قابلیت فوق العاده رسانه‌ای به نفع جبهه مسلمین برخوردار هستند. برای نمونه به چند سوژه از این دست اشاره می‌کنیم.

از چند دهه گذشته، موضوع فلسطین و مقاومت این ملّت رنج کشیده یکی از مهمترین موضوعاتی است که هنوز هم قابلیت رسانه‌ای فراوانی در جهت انتشار دارد. پس از آن و در طول سالیان نزدیک‌تر با بروز بیداری اسلامی و انقلاب‌های پی در پی در کشورهای منطقه مثل مصر، لیبی، عراق، یمن و نبردهای پیروزمندانه جبهه مقاومت همانند نبرد سی وسه روزه وبیست و دو روزه غزه و به شکست کشاندن پروژه‌های مهیبی چون داعش و... همه و همه، بهترین سوژه‌های رسانه‌ای با قابلیت‌های گسترده در جهت نشر فرهنگ  انقلابی‌گری هستند.

در این چند نمونه ذکر شده، رسانه دینی باید بر روی ارزشهای دینی و انسانی برآمده از این وقایع تمرکز کرده و هنرمندانه به جنگ با رسانه‌های استکباری برود.


ارزشهای انسانی انقلابی

تمام ارز‌ش‌های انقلاب اسلامی، سوژه‌های ناب رسانه‌ای هستند که منتظر ورود رسانه دینی قدرتمند برای شکفتن و قمر دادن هستند. در انیجا به دور مورد از این ارزشهای انسانی و انقلابی اشاره می‌کنیم.


مقاومت اسلامی

یکی از بزرگترین سوژه‌های انقلابی که مورد تأیید فطرت همه انسان‌های آزادی‌خواه است، فرهنگ مقاومت در برابر ظلم است. مقاومت مردم فلسطین و تمام جبهه مقاومت می‌تواند بهترین سوژه رسانه دینی باشد. این دستوری الهی است که می‌فرماید:«فَلِذلِکَ فَادْعُ وَ اسْتَقِم‏؛[5] بنا بر این به دعوت پرداز، و همان گونه که مأمورى ایستادگى کن‏.»

این عبارت قرآنی از دو جهت در مورد رسانه دینی قابل استفاده است. نخست اینکه اصل کار رسانه در جهت دعوت انسان‌ها به سوی حق است و باید در این مسیر استقامت کند و هیچگاه از تلاش و کُنش‌گری مؤثر باز نایستد. دیگر اینکه، استقامت در راه حق، یکی از ازرش‌های دینی است که رسانه دینی موظف به نشر و حمایت از آن است.


مظلومیت انقلابی

رساندن فریاد مظلومان جهان، وظیفه دیگری است که رسانه دینی می‌تواند با پشتوانه دین و فطرت و با ابزار هنر رسانه‌ای برای تحقق آن گام‌های بلندی بردارد. قسمت اعظم مظلومیت شیعه در تاریخ به واسطه ضعف رسانه‌ای در مواجهه با رسانه‌های دشمنانش بوده است. رسانه دینی می‌تواند و باید به این مظلومیت تاریخی خاتمه دهد. اولین گام رسانه دینی برای کنار زدن حصار رسانه‌های استکباری، رساندن صدای مظلومان جهان به خصوص مسلمانان به گوش همه مردم آزادی‌خواه است.

مهمترین دلیل استمرار مظلومیت، نرسیدن صدای مظلوم است؛ پس اولین کمک به او، رسانه بودن برای اوست. مگر نه این است که امیرالمؤمنین در وصیت به حسنین علیهم السلام فرمودند:«وَ کُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْنا؛[6] دشمن ستمگر و یار ستمدیده باشید.» با تحقق و بلوغ رسانه دینی می‌توانیم این وصیت امام علی علیه السلام را در سطح جهان محقق کنیم.
 
پی‌نوشت
[1]. بیانات در دیدار مجمع عالی فرماندهان سپاه؛ ۱۳۹۸/۰۷/۱۰.
[2]. الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏5، ص: 28.
[3]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، ص: 452.
[4]. بیانات در ابتدای جلسه درس خارج فقه و تشکر از حضور ملت ایران در انتخابات؛ ۱۳۹۸/۱۲/۰۴.
[5]. سوره شوری، آیه 15.
[6]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، ص: 421.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.