روشنگری و تکوین علم اجتماعی
روشنگری، که به زعم هواخواهان آن عقل را همچون نور منتشر می کرد، نقش بسیار تعیین کننده ای در پیدایش علوم اجتماعی داشت.
دوشنبه، 11 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گنت، مانند سن سیمون، بر این باور بود که مذهب در نقش یک عامل وحدت بخش جامعه عمل میکند. زبان نیز چنین کارکردی دارد، اما نکته این است که در صورت فقدان شکلی از مذهب (سازگار با مرحله ای که جامعه از سر می گذراند) دولت ها هیچ مشروعیتی نخواهند داشت، و جامعه به واسطهی خشونت های گروهی از هم می پاشد. گنت از مفهوم دیگری نیز استفاده کرد که در اصل آن را از روشنگری اسکاتلندی اخذ کرده بود تا به کمک آن نظم اجتماعی را توضیح دهد: تقسیم کار. از نظر او، انسانها:
به واسطهی توزیع حرفه هاشان به یکدیگر پیوسته اند؛ و همین توزیع است که باعث گسترش و پیچیدگی فزاینده ی ارگانیسم اجتماعی می شود. سازمان اجتماعی هرچه بیشتر گرایش به آن دارد که برآورد دقیقی از تفاوت های فردی صورت دهد، و کارها را چنان توزیع کند که به هر کس مناسب ترین کار را بدهد، کاری که با خمیرهی او سازگار باشد ... کاری که با تحصیلات و جایگاه او، و به طور خلاصه، با توانایی های او همخوان باشد؛ به طوری که سرانجام بتوان تک تک سازمانها، حتى معیوب ترین و ناقص ترین آنها را برای خیر عموم به کار گرفت.
بسیاری از اندیشههای گنت قرابت چشمگیری با روح جامعه شناسیای دارند که امیل دورکیم در پایان سدهی نوزدهم بسط داد: به خصوص تأکید او بر تعریف روشن موضوع جامعه شناسی، و اصول روش شناختی ای که شالودهی علم جدید هستند مشاه دهد، آزمون، و مقایسه. دورکیم هم چنین به نقش مذهب در ایجاد همبستگی یا ان تمام اجتماعی نقش تقسیم کار در جوامع صنعتی، و أشکال گوناگون همبستگی ضرور برای جوامع مدرن توجه داشت. درواقع، اندیشههای مهم دورکیم شباهت های زیادی با اندیشههای گنت و سن سیمون دارند، گرچه، در عین حال، روشن است که او در برخی جنبه ها از آنها دور می شود. اما نکته ی مهم این است که امیل دورکیم نظریه ها، روشها، و موضوعاتی را برای نهادینه شد جامعه شناسی به مثابه رشته ای دانشگاهی در آغاز کار فراهم آورد. پس، آراء گنت و سن سیمون سرپل های مهمی هستند که اندیشههای روشنگری را به جامعه شناسی مدرن پیوند می زنند. آنها مسیری را رقم زدند که از رهگذر آن، برخی از اصول اساسی جهان نگری روشنگری به جامعه شناسی مدرن راه یافته.
روشنگری، که به زعم هواخواهان آن عقل را همچون نور منتشر می کرد، نقش بسیار تعیین کننده ای در پیدایش علوم اجتماعی داشت. روشنگری نخستین مرحلهی شکل گیری برداشتی مدرن از جامعه را در مقام پدیده ای رقم زد که در آن راه برای عاملیت انسان گشوده است، و می توان عملکرد آن را مورد بررسی دقیق قرار داد. روشنگری عناصری را آفرید که روشنفکران به کمک آن قادر بودند دست به ساختن تصویری از جامعه بزنند که می توانست منافع انسانها را نشان دهد. البته فیلوزوفها (philosophe) عقیده داشتند که عاملیت انسان، اگر به درستی از خود آگاهی روشنی یافته مایه ور باشد، کاملا توانایی کنترل جامعه را دارد زیرا این دومی چیزی نبود جز سرجمع خواستهای آحاد مردان و زنان. شاید خیلی معلوم نباشد که آنها در نتیجه ی آن خودآگاهی، واقعا چقدر می خواستند جامعه را تغییر دهند؛ اما تقریبا مطمئن هستیم که غالب چهرههای شاخص این جنبش فقط خواهان پایان گرفتن حکومت مطلقه، و طرفدار نظام سیاسی ای بودند که، هرچند به طور محدود، آزادی های رسته های اجتماعی را به فراتر از رسته هایی که خود بدان متعلق بودند، گسترش دهد.
هم چنین، روشن است که دانش روشنگری، مثل هر دانشی، از جام کوچکی سرریز شد که فیلوزوفها (philosophe) آن را پر کرده بودند، و وجود کسانی را تسخیر کرد که از ابتدا در زمرهی مخاطبان مورد نظر آن نبودند؛ و این امر بدان سبب محقق شد که طیف وسیعی از مروجان و فعالان سیاسی گوناگون از آن استقبال کردند. هنگامی که در انقلاب فرانسه شکاف بزرگی میان جامعهی سنتی و جامعهی مدرن پدید آمد، احتمالا از نظر بسیاری، طرد ارزش های سنتی مبتنی بر مسیحیت و حکومت مطلقه نتیجه ی منطقی برنامه ی رادیکال روشنگری نفرت از درست آیینی مذهبی و روحانیت، مبارزه با نظارت سیاسی دولت مطلقه، و ایدئولوژی برابر خواهانه ی آن - جلوه کرده باشد. تعجبی ندارد که با فراهم شدن زمینهی انقلاب، نخبگان حکومتی اروپای پس از ۱۸۱۵ - حتی به صورت نا آگاهانه به اندیشههای اصلی روشنگری را اسباب ایجاد فتنه، خرابکاری، و هرج و مرج می دانستند. درواقع، ما در این جا با یک تناقض روبه رو هستیم. با اینکه روشنگری هرگز الگو یا نظریهی منسجمی دربارهی جامعه ای که خود از آن برخاسته بود ارائه نکرد، اما عناصر لازم را برای نقد آن جامعه تدارک دید تا به سقوط احتمالی آن کمک کند.
منبع: درآمدی بر فهم جامعهی مدرن، کتاب یکم: صورتبندیهای مدرنیته، استوارت هال و برم گیبن، مترجمان: محمود متحد، عباس مخبر، حسن مرتضوی، مهران مهاجر و محمد نبوی، صص87-85، نشر آگه، تهران، چاپ چهارم، 1397
مقالات مرتبط
زنان و روشنگری
زبان فرانسوی در مقام زبان فرهنگ و اندیشه
روشنگری، علم و پیشرفت
روشنگری و علم اجتماعی (قسمت اول)
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
تازه های مقالات
باطن نماز در کلام امام خمینی (رحمه الله)
پاسخ به پرسشنامه همراه با هدایای نقدی به بهترین پاسخ ها
ارواح آدمیان در عالم برزخ چند گروهند؟
5 آموزشگاه برتر تعمیر تلویزیون در تهران
قبل از رزرو هتل به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
تحجر چیست؟
خواص نقره در اسلام با توجه به روایت ها و برکات الهی
معرفی خوشمزه ترین غذاهای محلی هرمزگان
چگونه ماهی تازه را پاک کنیم؟
نحوه کاشت و نگهداری از کاج مطبق: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
بیشترین بازدید هفته
نحوه خواندن نماز امام صادق(ع) برای گرفتن حاجت
آیا استحمام در زمان آبله مرغان خطرناک است؟
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
محل تولد امام زمان (ع)
طریقه خواندن نماز شکسته و نیت آن
نحوه خواندن نماز والدین
وجود خلط یا مخاط شفاف در مدفوع
لیست کاملی از خدایان و الهههای یونانی
پیش شماره شهر های استان تهران
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
موارد بیشتر برای شما
حاشیههای مراسم تجلیل از قهرمانان و مدال آوران ورزش
دختر آدم دختر حوا/سید رضا نریمانی
آتش زدن پرچم آمریکا و اسرائیل در نیویورکسیتی
عید میلاد است جانا قند لبخندم بده/حسن خلج
دانش آموزان آمریکایی هم به اعتراضات ضداسرائیلی پیوستند
نماهنگ مثل ستاره (دختر چراغ خونه میشه) با صدای حاج عبدالرضا هلالی به مناسبت ولادت حضرت معصومه (سلاماللهعلیها)
حرمت بهشت ایرانه / حسن عطایی
استوری ولادت حضرت معصومه (س) / مجتبی رمضانی
حکمت | شکست بنیان خانواده در غرب / استاد حسینی قمی
سرلشکر سلامی: طوفان الاقصی دشمن را تا مرز مرگ مغزی پیش برد
تجلیل از قهرمانان و مدالآوران با حضور رئیسی
مقایسه سرعت دویدن انسان با سایر حیوانات
اصفهان گردی شبانه گروسی
پنجره متفاوتی به دیدار امروز کارگزاران حج با رهبر انقلاب
ایران کدام پایگاه جاسوسی اسرائیل را هدف قرار داد؟