آشنایی با ادویه های ضدفشارخون

معمولاً فشار خون بالا بعد از سال های طولانی زندگی ایجاد می شود و در نهایت تقریباً همه به آن مبتلا خواهند شد. خوشبختانه فشار خون بالا را می توان به آسانی تشخیص داد و بعد از این که فرد متوجه شد دچار فشارخون بالا است می تواند با پزشک خود در جهت کنترل آن همکاری کند.
جمعه، 15 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با ادویه های ضدفشارخون

درباره فشار خون بیشتر بدانیم !!

فشار خون در واقع نیرویی است که توسط خون، به دیواره های رگ ها وارد می شود. این فشار به کار انجام گرفته توسط قلب و مقاومت رگ های خونی بستگی دارد.

فشار خون بالا می تواند به عوارض جدی مانند بیماری های قلبی، سکته و مرگ منجر شود. به این دلیل و همچنین به علت اینکه پرفشاری خون معمولا با هیچ علامتی در فرد همراه نیست، چک کردن مرتب و درمان فشار خون بالا، اهمیت بسیار زیادی دارد. 

فشار خون بالا و بیماری های قلبی از نگرانی های جهانی در میان افراد و سازمان های مربوط به سلامت و بیماری ها به شمار می آیند. سازمان بهداشت جهانی بیان کرده است که رشد صنایع غذایی فراوری شده و تاثیر آن بر مقدار نمک موجود در رژیم های غذایی، نقش مهمی را در بالا رفتن فشار خون افراد در سراسر جهان ایفا کرده می کنند. 2

آشنایی با ادویه های ضدفشارخون

علائم فشار خون بالا

معمولا علائم زمانی دیده می‌شوند که فشار خون به صورت ناگهانی و به شدت افزایش پیدا می‌کند. به این موقعیت «بحران پُرفشاری خون» گفته می‌شود.

بحران پُرفشاری خون که معمولا به دلیل پُرفشاری خون ثانویه رخ می‌دهد، زمانی اتفاق می‌افتد که فشار خون سیستولی (عدد اول) ۱۸۰ به بالا و دیاستولی (عدد دوم) ۱۱۰ به بالا باشد. اگر خودتان فشار خون‌تان را اندازه گرفته‌اید و این اعداد را بر روی فشار‌سنج دیده‌اید، ابتدا چند دقیقه صبر کنید و بعد دوباره فشارتان را اندازه بگیرید تا مطمئن شوید که عدد مشاهده شده‌ی اول درست بوده است. بعد از اینکه چند دقیقه صبر کردید، اگر عدد مشاهده شده‌ی دوم فشار خون‌تان، هنوز هم بیشتر از ۱۸۰ است، منتظر کاهش فشار خون نباشید و در اسرع وقت خودتان را به مرکز اورژانس برسانید.

دیگر علائم بحران پُرفشاری خون شامل موارد زیر هستند:

سردرد شدید؛

اضطراب شدید؛

تنگی نفس؛

خونریزی بینی.

به این حالت فوریت پُرفشاری خون گفته می‌شود و می‌تواند باعث بروز عوارض جدی از جمله تجمع مایعات در ریه‌ها، تورم مغزی، پارگی سرخرگ اصلی قلب، سکته مغزی و در زنان باردار بروز تشنج شود.3
 

5 ادویه طبیعی که با فشار خون بالا مبارزه می‌کنند!

دلایل متعددی وجود دارد که چرا یک نفر ممکن است به فشار خون بالا دچار شود و نمی‌توان یک علت واحد و مشخص را برای این مشکل برشمرد. متداول‌ترین عواملی که باعث ایجاد فشار خون بالا می‌شوند، ترکیبی از استرس، اضافه وزن، عدم فعالیت بدنی، سیگار کشیدن هستند. علاوه بر تمام اینها داشتن سابقه‌ی خانوادگی فشار خون بالا نیز می‌تواند شانس ابتلای فرد به فشار خون بالا در برهه‌ای از زندگی‌ را افزایش دهد.

نادیده گرفتن فشار خون بالا ، این مشکل را برطرف نخواهد کرد بلکه می‌تواند آن را به مسئله‌ی جدی‌تری مانند سکته‌ مغزی، بیماری کلیوی یا حمله‌ قلبی تبدیل کند. درواقع فشار خون بالا بعنوان یک بیماری طبقه‌بندی نمی‌شود، چون اغلب هیچ علامتی ندارد و گاهی اوقات اولین نشانه‌ی آن هنگامی بروز می‌کند که بیماری کلیوی در یک فرد تشخیص داده می‌شود.
 
اکثر پزشکان، فشار خون بالای شما را با داروهایی درمان می کنند که اغلب می‌توانند باعث سایر عوارض جانبی ناخواسته شوند. هرچند ممکن است گیاهان و ادویه‌ها از نظر پزشکان، روش درمان مطمئنی نباشند اما شواهد علمی و داستان‌گونه‌ی بسیاری وجود دارند که از مصرف برخی ادویه‌ها در درمان فشار خون بالا حمایت می‌کنند.

اینها چند مورد از ادویه‌جاتی هستند که ثابت شده می‌توانند به کاهش فشار خون به طور طبیعی کمک کنند:
 
سیر
محققان در سال ۱۹۹۳ مطالعه‌ای انجام دادند که در آن به شرکت‌کنندگان دارای فشار خون بالا، دوز بالایی محلول سیر داده شد. این مطالعه نشان داد که سیر، فشار خون این افراد را بدون ایجاد هیچ گونه عوارض جانبی کاهش داد. این مطالعه‌ی خاص در سال ۱۹۹۳ در مجله‌ی Pharmacotherapy منتشر شد.
 
هل
یک مطالعه که در سال ۲۰۰۹ در مجله‌ی بیوشیمی و بیوفیزیک هند منتشر شد، نشان داد که مصرف روزانه‌ی ۳ گرم از پودر هل در ۲۰ فرد مبتلا به بیماری فشار خون اولیه توانست سطوح فشار خون آنها را بطور موثری کاهش دهد. به علاوه تمام شرکت‌کنندگان این گروه آزمایشی گزارش کردند که بدون هیچ‌گونه عوارضی، احساس تندرستی و سلامت بیشتری می‌کردند.
 
پیاز
با توجه به مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۷ در مجله‌ی تغذیه منتشر شد، مشخص گردید که کوئرستین، یک فلاونول آنتی‌ اکسیدان موجود در پیاز، فشار خون را در بیماران مبتلا به فشار خون کاهش داد – در مقایسه با گروهی از شرکت‌کنندگان که به آنها دارونما داده شده بود.
 
زردچوبه
مطالعه‌ای که در مجله‌ی تغذیه منتشر شد، دریافت که مکمل خوراکی ادویه‌ی زردچوبه به کاهش فشار خون سیستولیک در بیمارانی که از لوپوس نفریت عودکننده یا مقاوم رنج می‌برند، کمک کرد. این مطالعه، شرکت‌کنندگان را به دو گروه تقسیم کرد. یک گروه قرص دارونما که رنگ و سایزی مشابه قرص واقعی زردچوبه داشت و گروه دیگر ۵۰۰ میلی‌گرم زردچوبه که ۲۲٫۱ میلی‌گرم آن ماده‌ی فعال کورکومین بود، دریافت کردند.

گروه کنترل، ۳ قرص دارونما در روز مصرف کردند – با هر وعده‌ی غذایی ۱ قرص. در حالی که گروه دیگر، ۱ کپسول زردچوبه‌ی واقعی در روز خوردند. هر دو گروه این کار را بمدت ۳ ماه ادامه دادند.
 
دارچین
یک مطالعه‌ی انسانی تصادفی شامل ۵۸ فرد مبتلا به دیابت نوع ۲ و فشار خون بالا دریافت که مصرف دو گرم دارچین در روز، سطوح فشار خون بالا و همچنین سطوح HbA1c را که مقیاسی از سطوح قند خون درازمدت است، کاهش داد.

برنداشتن گام‌های مثبت در جهت کاهش سطوح فشار خون بالا می‌تواند بدین معنا باشد که شما در معرض خطر بالایی برای ابتلا به بسیاری از بیماری‌های جدی قرار دارید. بنابراین چرا گزینه‌های طبیعی بسیاری که به شکل ادویه‌های ساده دردسترس هستند را امتحان نمی‌کنید تا شاهد کاهش اعداد فشار خون‌تان باشید.

اگر در حال حاضر از داروهای فشار خون استفاده می‌کنید، قبل از استفاده از روش‌های طبیعی بالا حتما با پزشک‌تان مشورت کنید تا مطمئن شوید که آنها با داروهای فعلی‌تان تداخل ندارند؛ چون مطمئنا نمی‌خواهید فشار خون‌تان را از حد طبیعی پایین‌تر بیاورید – فشار خون بسیار پایین می‌تواند درست به اندازه‌ی فشار خون بالا برای شما خطرناک باشد.

پینوشتها
1.www.rastineh.com
2.www.iranasal.com
3.www.chetor.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.