آشنایی با آنتی ویروس های گیاهی

به واسطه تراکم زیاد ترکیبات گیاهی قدرتمند، بسیاری از گیاهان دارویی به مبارزه با ویروس‌ها کمک کرده و از گزینه‌های مورد علاقه پزشکان سنتی بوده‌اند.با این وجود، برخی فواید گیاهان دارویی از پشتیبانی پژوهش‌های علمی گسترده، به ویژه مواردی که با حضور سوژه‌های انسانی انجام شده باشند، برخوردار نیستند، از این رو، باید جانب احتیاط را در مصرف آن‌ها رعایت کرد.
شنبه، 16 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با آنتی ویروس های گیاهی

گیاهان ضد ویروس و نحوه استفاده از آن‌ها

ویروس موجود متفاوتی از باکتری است. بعضی افراد ویروس‌ها را “بدتر” می‌دانند زیرا آنتی بیوتیک ها بر آن‌ها تاثیری ندارند. نکته جالب (و خوب) این است که برخی از گیاهان تأثیر ضد ویروسی دارند و بسیاری از این گیاهان به طور گسترده در دسترس هستند. در این مقاله به برخی از آنها اشاره شده است.
 
فرنجمشک یا وارنگ بو
در آلمان، اثرات ضد ویروسی گیاه فرنجمشک به خوبی ثابت شده است، و کرم‌های ساخته شده از این گیاه در بروز تبخال و مشکلات سرماخوردگی تجویز می‌شوند. پرورش گیاه فرنجمشک حتی در باغچه منزل بسیار آسان است – در واقع، کمی بیش از حد آسان است، زیرا این گیاه تحت هر شرایطی رشد می‌کند.

چای فرنجمشک طعم بسیار خوبی دارد و می‌تواند برای مبارزه با انواع عفونت‌های ویروسی، مانند سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده شود. چای یا کرم را می‌توان در موارد سرما خوردگی و یا سایر ضایعات ویروسی مانند زونا یا آبله مرغان استفاده کرد.1
 
مریم گلی
مریم گلی یکی از اعضای خانواده نعناعیان و یک گیاه دارویی معطر است که از گذشته‌های دور در پزشکی سنتی برای درمان عفونت‌های ویروسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خواص ضد ویروسی مریم گلی بیشتر با ترکیباتی به نام سافی‌سینولید (Safficinolide) مرتبط است که در برگ‌ها و ساقه این گیاه وجود دارند.

پژوهش‌های آزمایشگاهی نشان داده اند که مریم گلی ممکن است با ویروس نقص ایمنی انسان نوع ۱ (HIV-۱) که به ایدز منجر می‌شود، مبارزه کند. در یک مطالعه، عصاره مریم گلی با پیشگیری از ورود ویروس به سلول‌های هدف به طور قابل توجهی فعالیت اچ‌آی‌وی را مهار کرد.

همچنین، مریم گلی توانایی خود در مبارزه با ویروس هرپس سیمپلکس نوع-۱ و ایندیانا وسیکیولوویروس (Indiana Vesiculovirus) که حیوانات اهلی مانند اسب، گاو و خوک را آلوده می‌سازد، نشان داده است.2
 
ریشه آستراگالوس (گون)
این گیاه کمتر شناخته شده، و تقویت کننده ایمنی بدن، در طب چینی به عنوان هوانگ گی شناخته می‌شود. ریشه این گیاه، مثل شیرین بیان، که مربوط به آن می‌باشد، شیرین است. خواص ضد ویروسی بسیار مؤثر گون، به خصوص در پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا، ثابت شده است و حتی ممکن است در برابر ویروس کوکساکی گروه B (ویروسی که می‌تواند باعث التهاب قلب شود) مؤثر باشد.

برای تهیه دمنوشی شفابخش می‌توانید تکه‌های ریشه این گیاه را در آب بجوشانید، یا می‌توانید از شربت (تنتور) موجود در فروشگاه‌ها استفاده است. به طور کلی از استراگالوس به عنوان عاملی برای پیشگیری از بیماری‌ها یاد می‌شود تا درمانی در اوج بیماری، بنابراین اگر فکر می‌کنید در معرض بیماری قرار دارید، یا مراحل ابتدایی بیماری را تجربه می‌کنید، می‌توانید شروع به مصرف استراگالوس کنید.1
 
سیر
هیچ بحثی در مورد گیاهان ضد ویروسی بدون ذکر سیر، این گیاه ضد ویروس، ضد باکتری و ضد قارچ، کامل نیست. سیر گیاه گرانی نیست، و می‌توانید خود سیر یا کپسول‌های آن را استفاده کنید. با این حال، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که سیر”بدون بو” به اندازه گیاه اصلاح نشده مؤثر نیست.

شما می‌توانید سیر خرد شده را در خوراک مرغ بجوشانید و یا برای پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا آن را مزه مزه کنید. سیر خام خردشده را می‌توان بر روی سالاد پاشید و یا در تهیه ماکارونی استفاده کرد. هر چند، مراقب مصرف بیش از حد سیر خام باشید، زیرا در صورت مصرف به این شکل، می‌تواند باعث تهوع شدید شود.1
 
زنجبیل
در گذشته، از زنجبیل به عنوان گیاهی “گرم” یاد می‌کردند که باعث جلوگیری از تهوع در “معده‌های سرد” می‌شد که گفته می‌شود این حالت زمانی رخ می‌دهد که مقدار زیادی آب سرد در هوای گرم مصرف شود. امروزه ما می دانیم که زنجبیل اثر ضد تهوع قوی دارد و همچنین ضد ویروس است.

چای تهیه شده از زنجبیل تازه، طعم مطبوع و تندی دارد. شما می‌توانید برای اضافه کردن مزایای ضد میکروبی و عطر و طعم به چای خود، آن را با عسل خام شیرین کنید. وقتی اولین مرحله از سرماخوردگی یا آنفولانزا را در بدن خود احساس می‌کنید، سعی کنید چند بار در روز مقداری از این چای بنوشید.

حتی اگر فکر می‌کنید ممکن است در معرض هر گونه ویروس باشید، می‌توانید آن را برای پیشگیری مصرف کنید. زنجبیل کاملاً بی خطر است، گرچه این گیاه برای زنان باردار توصیه نمی‌شود.1
 
رازیانه
رازیانه گیاهی با عطر و طعمی شبیه به شیرین بیان است که ممکن است با برخی انواع ویروس مبارزه کند.

یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که عصاره رازیانه آثار ضد ویروسی قوی را در برابر ویروس‌های هرپس و پاراآنفلوآنزا نوع-۳ (PI-۳) که موجب عفونت‌های تنفسی در گاو‌ها می‌شود، ارائه کرده است.

افزون بر این، ترانس-آنتول، ترکیب اصلی موجود در روغن اساسی رازیانه، آثار ضد ویروس قوی در برابر ویروس‌های هرپس را نشان داده است.

برخی مطالعات با حضور سوژه‌های حیوانی نشان داده اند که رازیانه ممکن است سیستم ایمنی را تقویت کرده و التهاب را کاهش دهد که این شرایط ممکن است به مبارزه با عفونت‌های ویروسی کمک کند.2
 
نعناع بیابانی
نعناع بیابانی به واسطه خواص ضد ویروس قدرتمند خود شناخته شده است و معمولاً به چای‌ها، عصاره‌ها، و تنتورها اضافه می‌شود و به عنوان درمانی طبیعی در برابر عفونت‌های ویروسی کاربرد دارد.

برگ‌ها و روغن اساسی نعناع بیابانی حاوی ترکیبات فعال، از جمله منتول و اسید رزمارینیک هستند که فعالیت ضدویروسی و ضدالتهاب دارند.

در یک مطالعه آزمایشگاهی، عصاره برگ نعناع بیابانی فعالیت ضد ویروسی قوی در برابر ویروس سنسشیال تنفسی را نشان داده و همچنین سطوح ترکیبات التهابی را به میزان قابل توجهی کاهش داد.3
 
بادرنجبویه
بادرنجبویه یک گیاه لیمویی است که معمولاً در چای‌ها و چاشنی‌ها استفاده می‌شود. این گیاه به واسطه خواص دارویی خود نیز شناخته شده است.

عصاره بادرنجبویه منبعی از ترکیبات قوی است که فعالیت ضد ویروسی دارند.

پژوهش‌های آزمایشگاهی نشان داده‌اند که بادرنجبویه آثار ضد ویروسی در برابر آنفلوانزای مرغی، ویروس‌های هرپس، ویروس نقص ایمنی انسان نوع 1، و انتروویروس 71 که می‌تواند موجب عفونت‌های جدی در نوزادان و کودکان شود، دارد.3

پینوشتها
1.www.rastineh.com
2.www.yjc.ir
3.www.salamatol.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.