دانستني هاي پوست و مو

بسياري از افراد پوست هاي چرب دارند و از اين مشکل شکايت مي کنند . آنها براي اين مشکل به انواع و اقسام روش ها متوسل مي شوند و از مواد آرايشي گوناگوني استفاده مي کنند . ولي نکته اينجاست که بسياري از الکل ها و مواد شيميايي موجود در اين محصولات پوست را بيش از اندازه خشک کرده و چربي هاي لازم براي پوست را هم از آن مي گيرند و به آن آسيب مي زنند . به همين خاطر ، پوست مجبور مي شود براي جبران چربي هاي از دست رفته به ميزان بيشتري چربي ترشح کند .
دوشنبه، 7 دی 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دانستني هاي پوست و مو
دانستني هاي پوست و مو
دانستني هاي پوست و مو

بسياري از افراد پوست هاي چرب دارند و از اين مشکل شکايت مي کنند . آنها براي اين مشکل به انواع و اقسام روش ها متوسل مي شوند و از مواد آرايشي گوناگوني استفاده مي کنند . ولي نکته اينجاست که بسياري از الکل ها و مواد شيميايي موجود در اين محصولات پوست را بيش از اندازه خشک کرده و چربي هاي لازم براي پوست را هم از آن مي گيرند و به آن آسيب مي زنند . به همين خاطر ، پوست مجبور مي شود براي جبران چربي هاي از دست رفته به ميزان بيشتري چربي ترشح کند . اگر ندانيد که به سراغ چه محصولي برويد و از چه ماده اي براي برطرف کردن چربي اضافي پوست خود استفاده کنيد ، امکان دارد به پوست تان آسيب وارد شود . در حال حاضر ، محصولاتي کاملاً طبيعي براي درمان پوست هاي چرب وجود دارد ، ولي ابتدا بايد بدانيد چطور به دنبال آنها بگرديد . استفاده از محصولات طبيعي و بي ضرر بسيار مهم است ؛ چرا که اين مواد از راه پوست جذب خون نيز مي شوند . افرادي که پوست هاي چرب دارند ، همگي از مشکلات مشابه شکايت مي کنند ؛ ولي اين نوع پوست ها يک مزيت هم دارد و آن اينکه چربي موجود در پوست باعث مي شود پوست کمتر چروک يا ترک بخورد . مهمترين هدف در درمان پوست هاي چرب اين است که ميزان چربي پوست به حالتي متعادل برسد . يک راه ساده اين است که هر روز صورتتان را با يک صابون بدون چربي يا با چربي بسيار کم بشوييد . اگر مي خواهيد آرايش کنيد ، از محصولاتي استفاده کنيد که بدون چربي يا به اصطلاح Oil Free باشند . محصولاتي که حاوي مواد معدني طبيعي بوده و باعث التهاب و تشديد آکنه هاي پوست نمي شوند ، بسيار مناسب هستند .
امکان بروز آکنه و جوش هاي سر سياه در پوست هاي چرب بيشتر است . يکي ديگر از راه هاي درمان هاي پوست هاي چرب ، داشتن يک الگوي صحيح زندگي است . بسياري از افراد ، از جمله مردان ، با مشکل پوست هاي چرب درگيرند ؛ ولي داشتن الگوي صحيح و پيروي از يک رژيم غذايي مناسب تا حد زيادي به درمان اين مشکل و پيشگيري از بروز آن کمک مي کند . داشتن يک رژيم غذايي حاوي مقادير غني فيبر که در ميوه ها و سبزيجات به مقدار زياد يافت مي شود ، در جلوگيري از چربي پوست بسيار موثر است . مصرف غذاهاي چرب ، مانند مواد غذايي سرخ کرده و فست فودها ، ميزان چربي پوست را تشديد مي کنند . نوشيدن مقادير زيادي آب هم در حفظ سلامت پوست بسيار مفيد است .

براي آنهايي که مي خواهند آرايش کنند :

زنان به طور طبيعي دوست دارند زيبا به نظر بيايند و زيبايي طبيعي شان را دو چندان کنند . انواع و اقسام لوازم آرايشي که توسط شرکت هاي مختلف در جهان توليد مي شوند ، همگي گواهي بر اين واقعيت هستند . ولي آرايش کردن هم هنر خاص خود را مي خواهد و چه بسا کسي بدون مهارت دست به آرايش کردن بزند و با استفاده از لوازم آرايش گران قيمت نه تنها چهره ي بهتري براي خود نسازد ، بلکه زيبايي هاي طبيعي صورتش را هم مخفي کند . البته حتماً لازم نيست يک آرايشگر ماهر باشيد تا بتوانيد چهره تان راخوب آرايش کنيد ، اگر به نکاتي که کارشناسان توصيه مي کنند هم توجه کنيد ، مي توانيد با آرايش، صورت تان را زيباتر کنيد . در اينجا چند نکته ساده درباره ي آرايش کردن ارائه مي شود که مي تواند بسيار مفيد باشد :
پيش از آرايش، صورت و گردن خود را با ملايمت بشوييد و خشک کنيد . با اين کار آلودگي ها از صورت تان پاک خواهد شد و شما براي آرايش کردن سطحي تميز و بدون آلودگي در اختيار خواهد داشت . براي استفاده از لوازم آرايش از مجموعه اي از فرچه نو استفاده کنيد. اگر هميشه از يک فرچه استفاده کنيد ، نه تنها مواد به خوبي روي صورت تان نمي نشينند ، بلکه پوست صورتتان هم آسيب مي بيند . اگر براي يک مهماني شب آرايش مي کنيد ، استفاده از آرايش تيره رنگ مناسب است ، ولي براي مراسم روز آرايشي به رنگ روشن داشته باشيد . قبل از اينکه به لب هايتان رژ بزنيد ، حتماً آنها را با کرم مرطوب کننده چرب کنيد . با اين کار لب ها براق تر ديده مي شوند و زيبايي شان به چشم مي آيد . مهمترين نکته اين است که پيش از استعمال هر گونه لوازم آرايشي روي صورت بايد نوع و جنس پوست صورت تان را بشناسيد ؛ زيرا چون لوازم آرايشي زماني به شما زيبايي بيشتري مي دهند که مناسب با پوست انتخاب شده باشند .
هيچ گاه غليظ آرايش نکنيد . وقتي آرايش به صورت شما زيبايي مي دهد که جزئي از صورت شما شود و اين به آن معناست که مواد آرايشي به مقداري استفاده شوند که در عين برجسته کردن زيبايي هاي صورت ، به آن حالت مصنوعي ندهند و به اصطلاح ، آرايش توي ذوق نزند . اگر بخواهيد هميشه آرايش داشته باشيد ، بايد به طور ملايم و متعادل آرايش کنيد چون استفاده از مواد شيميايي موجود در لوازم آرايش به مقدار زياد در طولاني مدت به پوست آسيب مي زند .

نکاتي براي پيشگيري از ريزش مو :

بسياري از مردان و زنان از ريزش مو رنج مي برند و بسياري از آنها راه هاي گوناگوني را براي جلوگيري از آن امتحان کرده اند . روش هاي گوناگوني براي حل اين مشکل وجود دارد ؛ از انواع شامپوهاي مصنوعي يا گياهي گرفته تا روش ها نوين کاشت مو .
ولي چون فيزيولوژي بدن هر فرد با ديگري فرق دارد ، به سختي مي توان شامپو ، قرص يا کپسولي براي ريزش مو يافت که براي همه مفيد باشد . راه حل هايي کلي براي حل اين مشکل يا حداقل پيشگيري از آن وجود دارد . اگر در حال حاضر از موهايتان راضي هستيد و ريزش مو نداريد ، بايد از موهاي تان درست مثل بقيه اعضاي بدن مراقبت کنيد تا دچار آسيب هاي مختلف ، از جمله ريزش نشود .
به چند نکته در اين باره توجه کنيد :
ـ بسياري از شامپوها ، نرم کننده ها ، رنگ موها ، مواد فر ، ژل ها و اسپري هاي گوناگون به موي شما صدمه مي زنند . مواد شيميايي که موي شما را نرم و درخشان مي کنند در طولاني مدت به آن صدمه مي زنند و باعث خاکستري شدن زود رس و کاهش حجم موهاي تان مي شوند . به همين دليل سعي کنيد به جاي شامپوها و مواد نرم کننده يا رنگ شيميايي از مواد طبيعي وارگانيک استفاده کنيد .
ـ زماني که موهايتان را برس مي زنيد ، با احتياط و به نرمي اين کار را انجام دهيد ؛ در غير اين صورت موها کنده مي شوند و به ريشه مو نيز آسيب وارد مي آيد . هرگز موها را در حالت خيس برس نزنيد و از مدل هاي مويي که باعث کشيدگي بيش از حد موها مي شود اجتناب کنيد . ريزش اندک مو پس از برس زدن و شستن موها طبيعي است ، ولي اگر مقدار آن زياد يا در حال زياد شدن است حتماً به پزشک مراجعه کنيد .
ـ داشتن يک رژيم غذايي مناسب نياز به مراجعه به متخصص پوست و مو را کمتر مي کند و اين مساله هم در مورد آقايان صدق مي کند و هم خانم ها .
موها براي رشد و دوام به عناصر مختلفي چون روي ، ويتامين E ، کلسيم ، سيليس ، بيوتين ، و ديگر مواد معدني و ويتامين ها نياز دارند . بايد سعي کنيد ميوه ها و سبزي ها را به اندازه ي کافي مصرف کنيد يا اگر امکان اين کار برايتان وجود ندارد از مکمل هاي اين ويتامين ها و مواد معدني استفاده نماييد . مصرف گوشت نيز کاملاً ضروري است . مصرف مقادير زياد نمک و قند نيز روند رشد موها را کند مي کند . همچنين سيگار اثر منفي بر رشد موها دارد . به علاوه ، اگر ساعات طولاني در معرض تابش مستقيم نور آفتاب قرار بگيريد ، به موهايتان صدمه وارد خواهد آمد . مصرف غذاهاي حاوي ويتامين B نيزبراي رشد موها لازم است . همچنين ماساژ پوست سر با انگشتان جريان خون را در پوست سر تندتر و به رشد موها کمک مي کند . استفاده از لوسيون رزماري و جوجوبا هم در رشد موها موثرند ، چرا که فوليکول هاي مو را تحريک مي کنند و خون را به آنها مي فرستند . عناصر مس و منيزيم نيزبراي رشد موها لازم هستند .
پوست سر شما مثل خاکي است که براي رشد محصولات در آان ، به مواد غذايي کافي و مغذي نياز دارد به اين معنا که مواد معدني و ويتامين ها در رشد مو تاثير مستقيم مي گذارند .

14 نکته براي سلامتي پوست :

1 ـ صورتتان را با آب ولرم ( نه داغ ) بشوييد .
شستن صورت با آب ولرم جريان خون را در زير پوست تسريع مي کند و به پوست شادابي بيشتري مي بخشد .
2 ـ صورت خود را خيس کنيد ، مقداري از پاک کننده صورت را کف دست خود بريزيد و کف دست ها را به هم بماليد . سپس دست هايتان را به نرمي و ملايمت به صورت دايره اي شکل روي گونه ها مالش دهيد .
3 ـ صورت تان را با آب سرد ( نه آب يخ ) بشوييد . به خاطر داشته باشيد که اگر صورت تان را با آب خيلي سرد يا خيلي داغ بشوييد ، امکان ترک خوردن پوست وجود دارد .
4 ـ اگرصورت تان آکنه دارد ، آن را با مقدار متوسطي از پاک کننده پاک کنيد . اگر مقدارپاک کننده خيلي زياد باشد ، پوست تان خشک مي شود و ترک مي خورد .
5 ـ پيش از خواب همه آرايش صورت تان راپاک کنيد و حتي ذره اي از مواد آرايشي روي صورت تان باقي نگذاريد .
6 ـ براي پاک کردن آرايش چشم ها از پاک کننده ديگري جدا از آنچه براي پاک کردن آرايش صورت به کار مي بريد ، استفاده کنيد .
7 ـ آب زيادي بنوشيد .
8 ـ زياد سخت نگيريد و سعي کنيد استرس ها و فشارهاي عصبي تان را مديريت کنيد .
9 ـ در رژيم غذايي خود دقت کنيد . به مقدار کافي ميوه و سبزي بخوريد . اين مواد غذايي بري سلامت پوست بسيار مفيد هستند .
10 ـ هرگز سيگار نکشيد .
11 ـ صورت تان را حداقل دو بار در روز بشوييد .
12 ـ ورزش کنيد .
13 ـ حمام شير بگيريد تا پوست تان را لطيف و شاداب کند .
14 ـ نور آفتاب باعث ساخته شدن ويتامين D در بدن مي شود .
هر روز صبح ( در نور صبحگاهي ) مدتي قدم بزنيد . اما اگر در پياده روي زير نور خورشيد افراط کنيد ، پوست تان صدمه خواهد دهيد .
منبع:ماهنامه ي دنياي زنان شماره ي 47




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.