تصمیم‌گیری به سرعت برق و باد

تصمیم گیری یکی از مهارت های مهمی است که می تواند تاثیرات زیادی را در زندگی فردی و اجتماعی افراد داشته باشد. یادگیری این مهارت مخصوصا برای نوجوانان از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که دنیای نوجوانی چالش ها و مسائل زیادی را پیش روی نوجوانان قرار می دهد و بدون شک تصمیم گیری درست و به موقع در این دوران بسیار مهم است.
سه‌شنبه، 26 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تصمیم‌گیری به سرعت برق و باد

چگونه درست و سریع تصمیم بگیریم

مدّت‌ها بود که دلم می‌خواست عضو گروه نمایش عروسکی مدرسه باشم. گروه تابستان‌ها هم فعّال بود و چون سال‌ها مدرسه‌ی ما در این زمینه فعّالیّت می‌کرد، نمایش عروسکی‌اش شناخته شده بود. در بعضی ایّام سال، مثل 22 بهمن یا روز معلّم، برنامه‌هایی برای سایر مدرسه‌ها می‌گذاشتیم و دانش‌آموزان مدرسه‌های دیگر می‌آمدند و نمایش مدرسه‌ی ما را می‌دیدند. نمایش، افتخار مدرسه‌ی ما شده بود. من هم جزو داوطلب‌های شرکت در گروه نمایش بودم. آزمون و مصاحبه داده بودم و منتظر نتیجه. با خودم فکر می‌کردم آیا انتخاب درستی است یا نه. هم‌زمان برای المپیاد ادبیات و تیم بسکتبال هم کار کرده بودم. دوست داشتم در همه‌ی این برنامه‌ها اوّل بشوم و فعّالیّت کنم؛ اما واجب‌تر از همه‌ی این‌ها درس‌هایم بود که اگر کمی افت می‌کرد یا نمره‌ی کم می‌گرفتم، همه را تقصیر انتخاب‌های غیردرسی‌ام می‌کردم. مشکل دیگر حضور فعّال داشتن در همه‌ی مراسم خانوادگی بود. دیدن پدربزرگ و مادربزرگ‌ها و خاله و عمّه و دایی و عمو‌ها چیزی نبود که به این راحتی بشود کم‌رنگش کرد. هر روز بین چندین انتخاب می‌ماندم. کمک در کار خانه به مامان، خواندن امتحان عربی فردا، کمک دوستم در ساختن پروژه کار و فناوری، خواندن برای المپیاد ادبیات، دیدن خاله‌جان که از کربلا آمده و... تمرین یک بخش از نمایشنامه برای عضویّت در گروهی که همیشه آرزویش را داشتم؛ امّا حالا نمی‌دانم تصمیم بگیرم عضو بشوم یا نه. خدایا! آیا همه‌ی تصمیم‌هایم درست‌اند؟


اهمیّت‌گذاری کنید

1. بدانید در زندگی چه می‌خواهید و چه چیزی مهم‌ترین است. چیزهای غیرمهم را هم باید بشناسید. آن وقت با خیال راحت دور غیرمهم‌ها را خط می‌کشید؛ یا آن‌ها را دور می‌اندازید یا کناری می‌گذارید برای وقت مبادا. زمانی که مهم‌ها کم باشند تا شما به صورت تفریحی به غیر مهم‌ها بپردازید.

2. با انتخاب هر تصمیم، امکان دارد چیزهایی را از دست بدهید و چیزهایی به دست آورید. سعی کنید انتخاب شما، مهم‌ترین چیزها را به دست آورد و بی‌اهمیت‌ترین‌ها را از دست بدهد.

3. بعد از تصمیم‌گیری به سرزنش‌ یا نظر دیگران که تخصصی ندارند و بیش‌تر مسخره کردن است تا راهنمایی، گوش ندهید. شما با سنجیدن شرایط و توانایی‌تان تصمیم گرفته‌اید و هیچ کس بهتر از شما نمی‌داند این تصمیم بهترین بوده است.


سریع باشید

1. بعضی از تصمیم‌ها به بررسی زیاد یا یک وقت طولانی نیاز ندارد. باید در چند دقیقه تصمیم درست را بگیرید. یکی از روش‌های تصمیم‌گیری سریع، فکر کردن به نتیجه‌ی کار و تخیّل درباره‌ی ماجرا بعد از گرفتن تصمیم است. به نوعی باید شما عواقب آن را در زمان خیلی کوتاه بسنجید.

2. اگر دو راه پیش روی‌تان بود و هیچ‌یک را نمی‌پسندیدید، راه دیگری بسازید. در تصمیم‌گیری‌های‌تان خلّاق باشید و راه‌های نو را امتحان کنید. همیشه نباید بین چند راه همیشگی انتخاب کرد. یک انتخاب جدید می‌تواند شما را موفّق‌تر کند.

3. در تصمیم‌گیری به خود اعتماد داشته باشید. خوب درباره‌ی تصمیم‌تان تحقیق و مشورت کنید و بعد از تصمیم، به خودتان اعتماد داشته باشید.

 منبع: مجله باران


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.