درمان پیگمانتاسیون با طب سنتی

لک های تیره و عموما قهوه ای رنگی که بر اثر تجمع غیریکنواخت رنگدانه های ملانین روی پوست ظاهر می شوند نوعی عوارض پوستی اند که بیشتر با اصطلاح پیگمانتاسیون ش نیده و شناخته می شود. تغییراتی که به صورت لک های پیری، کک و مک، سایه و روشن شدن قسمت هایی از پوست دست، صورت و حتی بدن دیده می شوند و برای برطرف شدن به درمان نیاز دارد.
چهارشنبه، 27 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
درمان پیگمانتاسیون با طب سنتی

بهبود پیگمانتاسیون در خانه

اختلال در تجمع رنگ‌دانه‌ها باعث ایجاد تغییر رنگ در پوست می‌شود. ملانین توسط سلول‌های موجود در پوست ساخته می‌شود و رنگ‌دانه مسئول تعیین رنگ پوست است.

هایپرپیگمانتاسیون (تجمع بیش‌ از حد رنگ‌دانه) شرایطی است که باعث تیرگی رنگ پوست می‌شود و می‌تواند بر روی لکه‌های پوستی یا پوست تمام بدن تأثیر بگذارد. لکه‌های ناشی از بالا رفتن سن، که به آن لکه‌های کبدی نیز گفته می‌شود نوع رایجی از تجمع بیش ‌از حد رنگ‌دانه‌ها است.

تجمع رنگ‌دانه‌ها معمولاً بی‌ضرر است، اما گاهی اوقات ممکن است نشانه بیماری خاصی باشد. برخی از داروهای خاص نیز می‌توانند باعث تیره شدن پوست شوند. این مسئله برای اکثر افراد بیشتر به لحاظ زیبایی حائز اهمیت است.
 

درمان تجمع رنگ‌ دانه‌ها در خانه

روش‌های مختلفی وجود دارند که می‌توان در منزل برای درمان تجمع رنگ‌دانه‌ها از آنها استفاده کرد. چند مورد از راه‌حل‌های درمانی که در اینجا به اشتراک می‌گذاریم، برحسب تجربه هستند. نتیجه برخی تحقیقات حاکی از آن است که ترکیبات اصلی این مواد بر روی رنگ‌دانه‌های پوستی تأثیرمی گذارند.
 
سرکه سیب
سرکه سیب حاوی اسید استیک است و تحقیقات معتبر نشان می‌دهند که می‌تواند رنگ‌دانه‌ها را کم‌رنگ‌تر کند.
 
برای استفاده از این راه‌ حل
 سرکه سیب و آب را به میزان مساوی در یک ظرف مخلوط ‌کنید.

 آن را روی قسمت‌های تیره پوست خود بمالید و اجازه دهید ۲ تا ۳ دقیقه روی پوست باقی بماند.

سپس با آب ولرم بشویید.

این کار را روزانه دو بار تکرار کنید تا به نتیجه موردنظر خود برسید.
 
آلوئه‌‌ورا
بر اساس تحقیقی که در سال ۲۰۱۲ انجام شد آلوئه‌ورا حاوی آلوئین است که یک ترکیب بی‌رنگ‌کننده طبیعی پوست است و رنگ‌دانه‌ها را کمرنگ‌تر می‌کند و به‌عنوان درمان مؤثر غیرسمی عمل می‌کند.
 
برای استفاده
قبل از خواب ژل خالص آلوئه‌ورا را در نواحی که رنگ‌دانه‌ها وجود دارند بمالید.

صبح روز بعد آن را با استفاده از آب گرم بشویید.

استفاده از آن را تکرار کنید تا رنگ پوست شما بهبود یابد.

درمان پیگمانتاسیون با طب سنتی
 
پیاز قرمز
عصاره پیاز قرمز (Allium cepa) ماده‌ای است که در برخی از کرم‌های روشن‌کننده پوست و درمان آثار به‌کار می‌رود. تحقیقات نشان می‌دهند که پوست خشک پیاز قرمز می‌تواند به‌طور مؤثری پوست را روشن کند. برای درمان رنگ‌دانه‌های پوست از کرم‌هایی استفاده کنید که حاوی عصاره پیاز قرمز باشند و سپس طبق دستورالعمل استفاده کنید.
 
عصاره چای سبز
بر اساس تحقیقات انجام‌ شده، عصاره چای سبز بر روی پوست دارای خاصیت از بین بردن رنگ‌دانه‌های پوست است. می‌توانید عصاره چای سبز را خریداری کرده و آن را طبق دستورالعمل استفاده کنید. در برخی وب‌سایت‌ها پیشنهاد می‌شود که چای سبز کیسه‌ای را روی لکه‌های تیره بگذارید تا از اثر روشن‌کنندگی آن بهره‌مند شوید. اگرچه هیچ مدرکی برای اثبات این ادعا در دست نیست.

اگر تمایل دارید یک‌بار آن را امتحان کنید، این مراحل را دنبال کنید:

چای سبز کیسه‌ای را به مدت ۳ تا ۵ دقیقه در آب جوش بگذارید.

چای کیسه‌ای را از آب خارج کنید و بگذارید خنک شود، مطمئناً نمی‌خواهید پوست خود را بسوزانید.

چای کیسه‌ای را روی لکه‌های تیره خود بمالید.

این کار را دو بار در روز تکرار کنید تا نتیجه بگیرید.
 
عصاره چای سیاه
تحقیق انجام ‌شده بر روی حیوانات در سال ۲۰۱۱ نشان می‌دهد که عصاره چای سیاه، لکه‌های تیره را روی پوست خوکچه‌های هندی کم‌رنگ کرده است. عصاره چای سیاه ۲ بار در روز، ۶ روز در هفته و به مدت ۴ هفته استفاده‌ شده بود.

برای امتحان این روش جهت کم‌رنگ کردن رنگ‌دانه‌ها در خانه به ترتیب زیر عمل کنید:

یک قاشق غذاخوری برگ چای سیاه تازه را به یک فنجان آب مقطر در حال جوش اضافه کنید.

اجازه دهید به مدت دو ساعت بماند و سپس آن را صاف کنید و برگ‌های چای را بردارید.

پنبه را در چای خیس کنید و دو بار در روز در نواحی دارای رنگ‌دانه بمالید.

این کار را هر روز به مدت ۶ روز در هفته، بیش از ۴ هفته، تکرار کنید.
 
درمان پیگمانتاسیون با طب سنتی
 
عصاره شیرین‌بیان
عصاره شیرین‌ بیان حاوی عناصر فعال است که نتیجه تحقیقات نشان می‌دهد که آن می‌تواند لکه‌های ناشی از تجمع رنگ‌دانه‌ها در اثر ملاسما و قرار گرفتن در معرض آفتاب را کم‌رنگ‌تر کند. کرم‌های موضعی حاوی عصاره شیرین‌بیان بدون نسخه در دسترس هستند و می‌توان طبق دستورالعمل ارائه‌شده در بسته‌بندی از آنها استفاده کرد.
 
شیر
در ارزیابی‌ها مشخص ‌شده است که شیر، کره و حتی شیرترش می‌توانند باعث تغییر مؤثر رنگ پوست شوند. اسیدلاکتیک ماده‌ای است که باعث ایجاد این تأثیرات است.

برای استفاده از هر یک از این موارد برای درمان تجمع رنگ‌دانه‌ها:

پنبه را در شیر بگذارید.

روزی دو بار آن را روی لکه‌های تیره پوست بمالید.

این عمل را به‌طور روزانه تکرار کنید تا نتیجه موردنظر را مشاهده کنید.
 
عصاره گوجه‌ فرنگی
در مقاله‌ای که در سال ۲۰۱۱ در مجله پوست بریتانیا منتشر شد، نتایجی بیان شد مبنی بر اینکه عصاره گوجه‌فرنگی سرشار از لیکوپن است و از پوست در برابر آسیب طول‌موج‌های کوتاه و بلند محافظت می‌کند. افراد داوطلب در این پژوهش، روزانه ۵۵ گرم عصاره گوجه‌فرنگی را مخلوط در روغن‌زیتون به مدت ۱۲ هفته مصرف کردند.
 
درمان پیگمانتاسیون با طب سنتی
 
عصاره ارکیده
بر اساس تحقیقات انجام‌ شده، عصاره ارکیده دقیقاً به ‌اندازه داروهای درمان رنگ‌دانه‌های اضافی پوست حاوی ویتامین C مؤثر است. استفاده از عصاره‌های حاوی ارکیده روی پوست به مدت ۸ هفته باعث بهبود مقیاس و ظاهر لکه‌های تیره شد.

می‌توانید محصولات درمانی پوست حاوی عصاره ارکیده ازجمله ماسک‌ها، کرم‌ها و شوینده‌ها را خریداری کنید. برای کسب بهترین نتایج طبق دستورالعمل آن مصرف کنید.
 
ماسور دال (عدس قرمز)
ماسک‌های ماسور دال صورت، که از عدس قرمز تهیه‌ شده‌اند، برای درمان تجمع بیش ‌از حد رنگ‌دانه‌ها در پوست رایج هستند. اگرچه هیچ مدرکی برای تأیید این ادعاها در دست نیست، اما عدس قرمز سرشار از آنتی‌اکسیدان است که برای پوست مفید است.

برای ساختن این ماسک به روش زیر اقدام کنید:

۵۰ گرم عدس قرمز را به مدت یک شب در ظرفی خیس کنید.

آن را داخل مخلوط‌کن بریزید تا خمیری نرم به‌دست آید.

خمیر را به‌طور یکنواخت روی صورت خود بمالید و به مدت ۲۰ دقیقه صبر کنید.

سپس صورت خود را با آب سرد بشویید و پوستتان را با حوله خشک‌کنید.
 

چه چیزی باعث ایجاد رنگ‌ دانه های پوستی می‌شود؟

آسیب‌دیدگی در اثر قرار گرفتن در معرض آفتاب شایع‌ترین علت ایجاد رنگ‌دانه‌های پوستی است و معمولاً قسمت‌هایی از بدن را که بیشتر در معرض آفتاب هستند تحت تأثیر قرار می‌دهد. دلایل دیگر عبارت‌اند از:

برخی داروهای خاص، ازجمله داروهای شیمی‌درمانی

هورمون‌های بارداری

بیماری‌های غدد درون‌ریز، مانند بیماری آدیسون_ ملاسما

مقاومت به انسولین

تحریک یا زخم‌های پوستی
 
درمان پیگمانتاسیون با طب سنتی

درمان‌های پزشکی

با توجه به علت ایجاد رنگ‌دانه‌ها، ممکن است ابتدا نیاز باشد بیماری که باعث ایجاد آنها شده است درمان شود و یا داروی خاصی قطع شود. اگر نتوانستید با درمان‌های خانگی به نتایج موردنظر خود دست ‌یابید چندین گزینه درمانی نیز وجود دارد. این درمان‌ها شامل موارد زیر هستند:

لایه‌برداری شیمیایی

میکرودرمابراسیون

نور پالس شدید (IPL)

لیزر درمانی

سرمادرمانی

از بین بردن رنگ‌دانه‌های اضافی پوست معمولاً به لحاظ زیبایی مهم است و از نظر پزشکی چندان حائز اهمیت نیست. چندین روش برای پوشاندن رنگ‌دانه‌ها در منزل وجود دارد که می‌تواند به شما در روشن شدن لکه‌های تیره کمک کند.

اگر در مورد تجمع رنگ‌دانه‌ها در پوست خود نگران هستید و یا تصور می‌کنید تغییر رنگ پوست شما به دلیل وضعیت پزشکی و یا مصرف داروی خاصی ایجاد شده است، با پزشک خود مشورت کنید.


منبع: سایت راستینه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.