ترکیب هوش مصنوعی و کشاورزی نوین برای مقابله با مشکلات آب و هوایی

در این مقاله خواهیم دید که چگونه اگر هوش مصنوعی مسئولانه توسعه یابد می‌تواند از عهده وضعیت اضطراری آب و هوایی برآید.
سه‌شنبه، 9 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ترکیب هوش مصنوعی و کشاورزی نوین برای مقابله با مشکلات آب و هوایی
سیاره ما به دلیل تغییرات آب و هوایی با سرعت خطرناکی تغییر می‌کند. و در عین حال، به نظر می‌رسد ما وارد دوره ای از تحولات بی سابقه فناوری می‌شویم. پیشرفت در روباتیک، هوش مصنوعی (AI) و دستگاه‌های متصل به اینترنت در حال ایجاد سیستم‌های پیشرفته و پیچیده‌ای از فناوری هوشمند هستند.
 
با افزایش فشار بر روی کره زمین و آب و هوای آن، امیدواریم که این فناوریهای جدید بتوانند به ما در تشخیص، سازگاری و پاسخ گویی به بحران رو به رشد محیطی کمک کنند. نمونه‌های زیادی وجود دارد که نشان دهنده این است که چگونه هوش مصنوعی می‌تواند این کار را انجام دهد.
 
برای این که این اتفاق بیفتد، افرادی که این فناوری را ایجاد کرده و تنظیم می‌کنند، باید در باره برخی فرضیات ساده در باره نحوه هوش مصنوعی آینده سیاره ما فکر کنند. وقت آن است که یک بحث جدی در مورد چگونگی استفاده از هوش مصنوعی برای افراد و سیاره زمین آغاز شود.
 
یکی از کاربردهای بسیار زیاد هوش مصنوعی، درک الگوها در مقادیر زیادی از داده‌هاست. این می‌تواند به ما کمک کند تا الگوهای آب و هوایی خود را بهبود بخشیم و درک کنیم که چگونه ما روی کره زمین تأثیر می‌گذاریم. ترکیب هوش مصنوعی با دانش محلی در مورد کشاورزی می‌تواند به کشاورزان کمک کند تا با تصمیم گیری بهتر در باره روش‌هایی که در خاک و شرایط آب و هوای یک مزرعه استفاده می‌شود، غذای بیشتری تولید کنند.
 
استفاده از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از رسانه‌های اجتماعی و ریزسنترهای مستقر در شهرها می‌تواند به ما در درک بهتر نحوه استفاده مردم از آنها، ایجاد انقلابی در برنامه ریزی شهری و کمک به شهرهای بزرگ برای آماده سازی خود برای آینده آشفته آب و هوایی کمک کند. هوش مصنوعی حتی می‌تواند به طراحی محصولاتی بپردازد که با عقیم گذاردن طرح‌های رقیب برای دستیابی به معیارهای پایداری، می‌توانند بازیافت بیشتری داشته باشند.
 
با چنین پتانسیل‌هایی، جای تعجب ندارد که شرکت‌های بزرگ فناوری، دولت‌ها و سازمان‌های دیگر در سراسر جهان به طور فزاینده به استفاده از هوش مصنوعی برای پایداری علاقه‌مند شوند. نرم افزارهای مخرب می‌توانند جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها را مختل کرده و یا از راه دور سیستم‌های آبیاری یا تحویل مواد مغذی را با هدف از بین بردن تولید محصول کنترل کنند. به عنوان مثال، NITI Aayog متفکر دولت هند با مایکروسافت برای توسعه برنامه‌های هوش مصنوعی برای کشاورزی در مقیاس کوچک همکاری کرده است. و چین یک برنامه آزمایشی هفت ساله را برای توسعه فناوری‌های خودکار کشاورزی مانند برداشت‌های بدون سرنشین یا تراکتورهای روباتیک راه اندازی کرده است.
 
ترکیب هوش مصنوعی و کشاورزی نوین برای مقابله با مشکلات آب و هوایی
 
تصویر: کشاورزی روباتیک در راه است. سووین
 
اگر به شکلی مسئولانه توسعه یابد، این نوع هوش مصنوعی می‌تواند بدون اضافه کردن به تخریب آب و هوا و محیط زیست، به آینده ای موفق برای همه کمک کند. اما این اتفاق نخواهد افتاد تا زمانی که بازی کنان کلیدی، فرضیات ساده خود را در باره هوش مصنوعی مورد تجدید نظر قرار دهند.
 
مسئله مهم، این ایده‌ی نادرست است که مزایای پیشرفت در تجزیه و تحلیل داده‌ها و اتوماسیون، به طور خودکار برای کسانی که بیشترین احتیاج به آن را دارند، کاهش می‌یابد. دیجیتالی شدن کشاورزی احتمالاً با هزینه‌های بالای سرمایه گذاری و نیاز به زیرساخت‌های توسعه یافته (مانند دسترسی به اینترنت روستایی) و آموزش در بین کاربران آن همراه است.
 
این ممکن است برای شرکتهای بزرگ و صاحبان ثروتمند زمین‌ها مشکلی نباشد، اما می‌تواند بسیاری از کشاورزان، به ویژه شرکتهای کوچک در اقتصادهای نو ظهور را جا بگذارد. ما قبلاً شاهد تنش‌هایی در بین کشاورزان در ایالات متحده و شرکت‌های بزرگ فناوری بوده‌ایم که می‌خواسته‌اند از داده های کشاورزان استفاده کنند تا محصولات و خدمات کشاورزی ارزشمندتری ایجاد کنند.
 
علاوه بر این، اکوسیستم‌های پیچیده‌ای که تحت تأثیر تولید مواد غذایی هستند، همیشه از افزایش بهره‌وری و بهینه سازی کشاورزی بهره نمی‌برند. در حقیقت، کشاورزی شدیدتر می‌تواند به معنای آن باشد که بسیاری از محیط‌ها مقاومت خود را نسبت به فشارها و شوک‌هایی که ناشی از تغییر محیط است از دست می‌دهند.
 

جانبداری هوش مصنوعی

مطالعات مربوط به هوش مصنوعی در زمینه‌های پیش بینی پلیس، مراقبت‌های بهداشتی، تشخیص چهره و رتبه بندی‌های اعتباری نشان داده است که این فناوری به دلیل شکل‌های مختلف جانبداری الگوریتمی می‌تواند منجر به عواقب جدی ناخواسته‌ای مانند تبعیض نژادی و جنسیتی شود.
 
این نشان می‌دهد که فناوری فعلی هوش مصنوعی لزوماً بهترین تصمیم را در مورد نحوه پاسخ گویی به یک وضعیت نمی‌گیرد. در عوض، می‌تواند منجر به تکرار همان نوع فرآیندهای مشخص کننده تصمیمات گذشته انسان که همراه با جانبداری‌ها بوده است شود.
 
به دلیل تغییر شرایط آب و هوایی، محیط به طور بالقوه مواجه با شرایطی بسیار متفاوت با گذشته است. از این رو استفاده از مدلهای پیش بینی کننده فعلی ما بر اساس داده‌های تاریخی باعث می‌شود پیش بینی‌ها و توصیه‌های آن برای یک محیط زیست شناختی جدید و آشفته نا مناسب باشد.
 
مشکل مهم دیگر بسیاری از این فناوری‌ها این است که در برابر حملات سایبری آسیب پذیر هستند. نرم افزارهای مخرب می‌توانند جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها را مختل کرده و یا از راه دور سیستم‌های آبیاری یا تحویل مواد مغذی را با هدف از بین بردن تولید محصول کنترل کنند. با چنین پتانسیل‌هایی، جای تعجب ندارد که شرکت‌های بزرگ فناوری، دولت‌ها و سازمان‌های دیگر در سراسر جهان به طور فزاینده به استفاده از هوش مصنوعی برای پایداری علاقه‌مند شوند. و توسعه هوش مصنوعی برای استفاده در حملات سایبری می‌تواند تشخیص حملات و از بین بردن نرم افزارهای مخرب را سخت‌تر کند.
 
وضعیت سیاره ما و خطرات و فرصت‌های احتمالی موجود در هوش مصنوعی تاکنون در مقوله‌هایی مجزا مورد بحث قرار می‌گرفته است. این وضعیت باید تغییر کند غول‌های فناوری، دولت‌ها و جامعه مدنی باید با دانشمندان پایداری همکاری کنند تا اصول محکمی را توسعه دهند که پیشرفت هوش مصنوعی را به سمت پایداری برای همه هدایت کند.
 
هوش مصنوعی باید مسئولیت پذیری داشته باشد، نه تنها به این منظور که درک کنیم چگونه تصمیمات خود را می‌گیرد و بدون هیچ گونه تبعیضی عمل می‌کند، بلکه همچنین به این منظور که باعث شود تا مسائل زیست محیطی بدتر نشود. مهم نیست که چقدر فناوری هوشمند می‌شود، تأثیر آن بر روی مردم و سیاره زمین همیشه مسئولیت بر دوش ما خواهد بود.
 
منبع: ویکتور گالاز - Stockholm University


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما