با خواص سنجد آشنا شوید

میوه سنجد از زمانهای گذشته در سبد غذایی ایرانیان جا داشته و در اعیاد سنتی به آن توجهی خاص مبذول شده است. امروز در مطلب زیر قصد داریم درباره فواید و مضرات سنجد برایتان توضیحاتی ارائه دهیم. با ما همراه باشید.
دوشنبه، 12 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
با خواص سنجد آشنا شوید

سنجد

درخت سنجد دارای 3 قسمت برون بر (پوست قهوه‌ ای رنگ)، میان‌بر (آردی شکل) و درون بر (هسته چوبی و سفت آن) است که قسمت میان‌ بر و درون بر آن دارای ارزش غذایی فراوان است. در قسمت میان‌ بر 2 نوع قند گلوکز و فروکتوز، 7 نوع چربی اشباع شده و اشباع نشده وجود دارد.

در قسمت درون بر سنجد 17 نوع آمینواسید و مقداری پروتئین وجود دارد که هر یک از این آمینواسیدها خواص دارویی بسیار مفیدی دارند بطوری که می‌توان گفت میوه سنجد یک میوه دارویی صفراست.

این میوه در طب سنتی به عنوان تانن قابض است بنابراین در معالجه بیماریهای دندان، لثه و اسهال و در درمان زخم معده موثر است و می‌تواند از خونریزی جلوگیری کند. {1}

با خواص سنجد آشنا شوید
 

خواص سنجد 

 
اثرات ضد التهابی و ضد درد در سنجد 
مطالعات مختلف تاثیر عصاره سنجد در درمان درد و التهاب را نشان داده است. فلاونوئیدهای موجود در سنجد نقش اصلی این درمان را بر عهده دارند.

مطالعات علمی نشان داده است که عصاره زیتون در بهبود و کاهش درد و التهاب استئوآرتریت زانو در زنان تاثیر قابل توجهی داشته است.

به طور کلی مهمترین کاربرد پزشکی این میوه ، تاثیر ضد درد آن است.

به همین دلیل برای افرادی که دچار نرمی استخوان و پوکی استخوان هستند، بسیار مفید می باشد.
 
سرماخوردگی
سنجد سرشار از ویتامین C است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی، آنفلونزا، گلودرد، سرفه و تب مفید است.
 
سنگ کلیه 
خاصیت ضد درد و التهاب سنجد ثابت شده است، علاوه بر این سنجد یک دیورتیک طبیعی است که با پاکسازی و سم زدایی کلیه ها به درمان سنگ کلیه کمک می کند.
 
درمان تکرر ادرار 
سنجد دارای خاصیت درمانی برای رفع تکرر ادرار در زنان و مردان است. 

با خواص سنجد آشنا شوید
 
خواص ضد باکتریایی 
عصاره موجود در سنجد با جلوگیری از رشد باکتری ها، آنها را متوقف می سازد. زیرا این عصاره تاثیر آنتی بیوتیکی دارد. 
 
ضد تومور 
مصرف سنجد یا همان زیتون روسی از بروز تومور در بدن پیشگیری می کند. همچنین مصرف سنجد در کنترل دیابت، درمان آرتریت روماتوئید، درمان رتینوپاتی و بیماری های پوست مانند پسوریازیس مفید می باشد. 
 
کبد چرب 
خاصیت ضدا التهابی قوی در سنجد، به عنوان یک دیورتیک قوی و طبیعی عمل می کند و با پاکسازی و سم زدایی کبد در درمان بیماری های کبدی از جمله ورم کبد و کبد چرب موثر است. 
 
درمان زخم 
عصاره سنجد در داروهای قارچی به یک بهبود دهنده زخم معروف است. علاوه بر خاصیت درمانی کاهش دهنده التهاب، قابلیت بهبود و درمان زخم نیز از مهمترین خواص سنجد محسوب می شود. عصاره میوه سنجد در بسته شدن سریع محل زخم به خوبی تاثیر می گذارد. 
 
آرامش عضلانی 
مطالعات مختلف بر روی موش ها نشان داده است که عصاره سنجد مانند داروی دیازپام عمل می کند و موجب آرامش بدن می شود. 

جوان سازی پوست صورت 
ویتامین C بسیار و آنتی اکسیدان های موجود در سنجد موجب افزایش کلاژن می شود و در نتیجه به کاهش چین و چروک پوست و جوان سازی آن کمک می کند. 
 
مفید برای پوست و مو 
برای تقویت موها و افزایش ضخامت آن، برگ های سنجد را در روغن زیتون بجوشانید به طوری که برگ ها نرم و له شوند و سپس از این روغن برای ماساژ پوست سر استفاده کنید.سنجده پخته شده در روغن زیتون برای رفع درد مفاصل ، رفع خارش پوست و افزایش رشد موها موثر است.
 
لاغری و کاهش وزن 
سنجد فیبر بسیاری دارد به همین دلیل با مصرف آن، اشتها کمتر شده و از پر خوری جلوگیری می نماید. در نتیجه در کاهش وزن و لاغری موثر است. 
 
سلامت قلب و عروق 
افرادی که از بیماری های قلب و عروقی رنج می برند می توانند با مشورت پزشک خود، از خواص مصرف سنجد بهره مند شوند.
 
ضد استرس
محققان با آزمایشات خود اثبات کرده اند که عصاره برگ سنجد در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از کروم، از موش ها محافظت می کند.

این عصاره با ترکیبات شیمیایی خود از سلول های موش محافظت می نماید و با تولید رادیکالهای آزاد، استرس را برطرف می کند. 
 
رفع تهوع و استفراغ 
مکانیسم مهار صفرا در سنجد باعث می شود که معده تقویت شده و از بروز تهوع و استفراغ جلوگیری می کند.

افرادی که دچار حالت تهوع صبحگاهی هستند و مزه دهان آنها تلخ است مانند افراد صفراوی با مزاج گرم وخشک، بهتر است پس از بیدار شدن از خواب دو تا سه عدد سنجد مصرف کنند.

این خاصیت برای زنان باردار که حالت تهوع دارند بسیار مفید است. سنجد هم چنین برای رفع سموم معده و روده بسیار مناسب است. 
 
رفع سکسه 
برای برطرف نمودن سکسه ، یک لیوان شیر را به همرته 50 عدد سنجد میل کنید. 
 
خواص سنجد برای دیابت 
تاثیر سنجد بر دیابت بسیار زیاد نیست. اما می توان به جای استفاده از قند و شکر و شیرینی، از سنجد استفاده کرد.

البته نباید در مصرف سنجد زیاده روی نمود. روزانه می توان 1 قاشق غذاخوری پودر سنجد و یا یک چهارم لیوان ، سنجد خشک میل کرد. 
 
درمان اسهال
میوه سنجد قابض و بر طرف کننده اسهال است. برای درمان اسهال کودکان می توان از جوشانده برگ سنجد استفاده کرد که تاثیر بسیاری دارد و جایگزین داروهای شیمیایی برای درمان اسهال کودکان می باشد .اما مصرف بیش از اندازه سنجد موجب یبوست می شود. سنجد سموم موجود در معده و روده را از بین می برد.
 
خواص سنجد برای زنان 
در طب سنتی مصرف دمنوش تهیه شده از سنجد یا جوشانده سنجد را در درمان برخی از اختلال های جنسی به ویژه در زنان موثر می دانند.

تاثیر سنجد در درمان اختلال جنسی زنان و حتی اضطراب آنهاهنگام رابطه زناشویی به اندازه ای است که تحقیقات بسیاری در مورد تاثیر گل و گیاه و میوه سنجد انجام شده است و از آن در تهیه کپسول هایی به صورت صنعتی برای عرضه به مردم در داروخانه ها استفاده می شود. 

بوئیدن اسانس گل سنجد به بهبود و درمان ناتوانایی جنسی در زنان کمک می کند اما تاثیر معکوس در مردان دارد. چرا که باعث کاهش توانایی جنسی در آنها می شود. 

نوشیدن یک تا 2 فنجان دمنوش از جوشانده برگ یا میوه سنجد برای درمان اختلالات جنسی تاثیر کمی دارد اما برای اینکه درمان شما با موفقیت همراه باشد با یک متخصص طب سنتی مشورت کنید. 

خونریزی بیش از اندازه در قاعدگی را می توان با سنجد درمان کرد. خونریزی بیش از اندازه موجب ضعف و کم خونی می شود.

پس از 3 تا 5 روز از شروع عادت ماهانه، مصرف سنجد را آغاز کنید تا خونریزی و لکه بینی شدید یا طولانی از بین برود.
 
خواص سنجد در دوران بارداری و شیردهی 
کلسیم زیاد سنجد برای توسعه و رشد استخوان های جنین بسیار مفید است. همچنین خطر ابتلا به پوکی استخوان در زنان باردار را کاهش می دهد.

علاوه بر آن برای رفع تهوع در دوران بارداری بسیار موثر است. ویتامین c موجود در سنجد موجب تقویت سیتم ایمنی زنان باردار می شود و خطر ابتلا به سرماخوردگی و آنفلونزا در دوران بارداری را کاهش می دهد. 

فلاونوئید ها و آلکالوئید های موجود در سنجد برای کاهش فشار خون بالا در زنان باردار مفید است.

مصرف سنجد در دوران شیردهی موجب باهوش شدن نوزاد می شود. 

البته مصرف بیش از اندازه سنجد در دوران بارداری مناسب نیست. زیرا با افزایش مقدار کلیسیم بدن، حجم استخوان و غضروف ها کاهش می یابد. 
 
خواص سنجد برای کودکان 
سنجدبا مزاج کودکان سازگاری بسیار دارد زیرا اطفال دارای حرارت زیاد مزاجی هستند، به جای تنقلات بی ارزش و مضر، به کودکان سنجد دهید.

سنجد با دارا بودن کلیسیم بسیار، باعث تقویت و بهبود رشد استخوانها می شود.

بنابراین مصرف روزانه 20 تا 50 عدد سنجد توسط کودکان، بسیار مفید است .علاوه بر آن، ویتامین C موجود در سنجد باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نوزادان و کودکان می شود. 

با خواص سنجد آشنا شوید
 

خواص پودر سنجد 

پودر سنجد دارای مواد مغذی و ویتامین های فراوان مثل ویتامین k، ویتامین c، غنی از کلیسیم و آنتی اکسیدان های طبیعی بسیاری است.

پودر سنجد دارای خواص بسیار زیادی است که درمان آرتروز، روماتیسم و پوکی استخوان که چهارمین عامل مرگ و میر در جهان است، مهمترین خاصیت آن است هم چنین سنجد برای ترمیم شکستگی و ترک استخوان،نیز تاثیر بسیاری دارد. {2}
 

مضرات سنجد (موارد احتیاطی و منع مصرف)

سنجد در بهبود اسهال بسیار موثر است ولی در عین حال مصرف زیاد آن باعث یبوست میشود.

به همین جهت، نحوه استفاده از سنجد بسیار مهم است و افراد میانسال و پیر برای جلوگیری از یبوست باید آن را به همراه شیر مصرف کنند. 

به این منظور تعدادی سنجد  تازه را بهمراه پوست، گوشت و هسته آن بوسیله آسیاب برقی بصورت پودر در بیاورید.

یک  تا سه قاشق غذا خوری از پودر را داخل یک لیوان شیر تازه بریزید و با یک قاشق غذا خوری عسل آنرا شیرین کنید و به عنوان یک وعده غذایی یا یک میان وعده میل کنید. {3}

پی نوشت:
1.www.drsaina.com
2.www.namnak.com
3.www.borna.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.