اطلاعاتی در خصوص خانه هوشمند ‏

خانه هوشمند به خانه ای گفته می شود که وسایل و تجهیزات درون آن را می توان به طور خودکار و از راه دور با استفاده از یک ‏موبایل یا سایر وسایل متصل به اینترنت یا شبکه کنترل نمود. در این مقاله به نکاتی در خصوص چنین خانه هایی می پردازیم.‏
چهارشنبه، 14 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اطلاعاتی در خصوص خانه هوشمند ‏
دستگاه های موجود در یک خانه هوشمند از طریق اینترنت به هم متصل می شوند و برای کاربر این امکان را فراهم می سازند که از راه دور عملکردهایی مانند دسترسی امنیتی به خانه، وسایل گرمایشی و سرمایشی، چراغ ها و سینمای خانگی را کنترل نماید.
 

نکته های کلیدی

* یک خانه هوشمند برای صاحب خانه این امکان را فراهم می سازد که وسایل، ترموستات، چراغ ها و سایر دستگاه های موجود در خانه را با استفاده از تبلت یا گوشی هوشمند از راه دور و از طریق اتصال اینترنتی کنترل کند.

* خانه های هوشمند را می توان به صورت سیستم های با سیم (سیم کشی شده) یا بی سیم کارگذاشت.

* فناوری خانه هوشمند راحتی و صرفه جویی در هزینه را برای صاحبان خانه فراهم می سازد.

* خطرات امنیتی و اشکالات به وجود آمده همچنان موجب آزار و زحمت سازندگان و کاربران فناوری خانه هوشمند می شوند.
 

نحوه کار و عملکرد خانه های هوشمند

دستگاه های موجود در یک خانه هوشمند به یکدیگر متصل هستند و می توان از طریق یک نقطه مرکزی که تبلت، لپ تاپ، کنسول بازی یا گوشی هوشمند می باشد به آنها دسترسی پیدا کرد. قفل درب، تلویزیون، ترموستات، مانیتورهای خانه، دوربین ها، چراغ ها و حتی وسایلی مانند یخچال را می توان از طریق یک سیستم اتوماسیون خانگی کنترل نمود. این سیستم بر روی موبایل یا سایر دستگاه های متصل به شبکه نصب شده و کاربر می تواند برای ایجاد برخی تغییرات برنامه زمانی به آن بدهد.
لوازم خانگی هوشمند دارای مهارتهای خود فراگیر هستند به طوری که می توانند برنامه های صاحب خانه را آموخته و در صورت لزوم تنظیمات لازم را انجام دهندلوازم خانگی هوشمند دارای مهارتهای خود فراگیر هستند به طوری که می توانند برنامه های صاحب خانه را آموخته و در صورت لزوم تنظیمات لازم را انجام دهند. خانه های هوشمند با امکان کنترل روشنایی خانه برای صاحبان خانه این امکان را فراهم می سازند که مصرف برق را کاهش داده و از صرفه  جویی در هزینه های مربوط به انرژی بهره ببرند. برخی از سیستم های خودکار خانه در صورت تشخیص هر گونه حرکت در خانه به صاحب خانه در زمانی که از منزل خارج شده است، هشدار می دهند. در حالی که برخی دیگر می توانند در موقعیت های خطرناک با مقامات پلیس یا سازمان آتش نشانی تماس بگیرند. سرویس هایی مانند زنگ درب هوشمند، سیستم امنیتی هوشمند و لوازم هوشمند به محض برقراری ارتباط و اتصال همگی بخشی از فناوری اینترنت اشیاء با حروف اختصاری IoT به حساب می آیند. اینترنت اشیاء شبکه ای از اشیاء فیزیکی است که می توانند اطلاعات الکترونیکی را جمع آوری و به اشتراک بگذارند.

امنیت و کارایی مهمترین دلایل افزایش استفاده از فناوری خانه های هوشمند به حساب می آیند.

خانه های هوشمند می توانند دارای سیستم های بی سیم یا با سیم (کابلی، سیمی) یا هر دو باشند. نصب سیستم های  بی سیم آسان تر است. قرار دادن یک سیستم خودکار خانگی بی سیم با امکاناتی همچون روشنایی هوشمند، کنترل آب و هوایی و امنیت می تواند چندین هزار دلار هزینه دربرداشته باشد و این امر بسیار مقرون به صرفه است. از طرف دیگر سیستم های با سیم قابل اطمینان تر بوده و معمولاً هک کردن آنها دشوارتر است. یک سیستم با سیم می تواند ارزش فروش خانه را افزایش دهد. اما یک اشکال وجود دارد و آن گران بودن این سیستم است. نصب یک سیستم هوشمند با سیم و لوکس می تواند ده ها هزار دلار برای صاحبان خانه هزینه داشته باشد.

بازار جهانی اتوماسیون مسکن در سال 2016 حدود 24 میلیارد دلار در سال 2016 ارزش داشته است. انتظار می رود این میزان با رشد تعداد افرادی که از فناوری خانه هوشمند استفاده می کنند به حدود 5ر53 میلیارد دلار تا سال 2022 برسد. پیش بینی می شود سرگرمی های ویدئویی به بزرگترین اجزاء فناوری خانه هوشمند تبدیل شوند و به دنبال آن امنیت و نظارت بر منزل قرار خواهند گرفت. فناوری اسپیکر هوشمند با موفقیت در بازار نفوذ کرده است به طوری که در ایالات متحده تقریباً 31% از خانوارها از دستگاهی مانند Amazon Echo یا Google Nest استفاده می کنند.
 

جوانب مثبت و منفی خانه های هوشمند

جوانب مثبت
نصب سیستم فناوری خانه هوشمند راحتی و آسایش را برای صاحبان خانه فراهم می سازد. این افراد به جای کنترل وسایل مختلفی از جمله، ترموستات، چراغ ها و سایر دستگاه ها با استفاده از چندین دستگاه مختلف می توانند همه آنها را با استفاده از یک دستگاه که معمولاً تبلت یا تلفن هوشمند است کنترل نمایند.
از آنجا که وسایل هوشمند به یک دستگاه قابل حمل متصل هستند، کاربران می توانند در صورت بروز مشکل در خانه های خود هشدار و بروز رسانی ها را دریافت کننداز آنجا که وسایل هوشمند به یک دستگاه قابل حمل متصل هستند، کاربران می توانند در صورت بروز مشکل در خانه های خود هشدار و بروز رسانی ها را دریافت کنند. به عنوان مثال، زنگ درب هوشمند به صاحبان خانه اجازه می دهد حتی زمانی که در خانه نیستند افرادی که به پشت درب آنها می آیند را ببینند و با آنها ارتباط برقرار کنند. کاربران می توانند دمای داخلی، روشنایی و لوازم خانگی را تنظیم و کنترل نمایند.

صاحبان خانه با صرف هزینه تنظیم سیستم هوشمند، می توانند از صرفه جویی قابل توجهی در هزینه های انرژی برخوردار شوند. لوازم خانگی و الکترونیکی می توانند با کارآیی بیشتری مصرف شده و هزینه انرژی را کاهش دهند.
 
جوانب منفی
در حالی که استفاده از خانه هوشمند موجب راحتی و صرفه جویی در هزینه ها می شود، اما چالش هایی نیز در مورد آن وجود دارد. خطرات امنیتی و اشکالات بوجود آمده همچنان به آزار رساندن سازندگان و کاربران این فناوری ادامه می دهند. به عنوان مثال هکرهای ماهر می توانند به یک وسیله خانگی متصل به اینترنت دسترسی پیدا کنند. در اکتبر سال 2016 یک بات نت تحت عنوان Mirai به دستگاه های متصل به یکدیگر مانند دوربین ها و روترها نفوذ کرد و تعداد زیادی از وب سایتهای اصلی را از طریق حمله محروم سازی از سرویس مختل ساخت این حمله همچنین تحت عنوان DDoS شناخته می شود. می توان با قرار دادن رمز عبور امن و قوی، پنهان سازی رمز در صورت وجود و متصل ساختن شبکه تنها به دستگاه های قابل اعتماد، جهت کاهش خطرات چنین حملاتی اقدام کرد.

همانطور که در بالا عنوان شد، هزینه نصب فناوری هوشمند می تواند از چند هزار دلار برای یک سیستم بی سیم تا ده ها هزار دلار برای یک سیستم با سیم متغیر باشد.


منبع: investopedia


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.