حساسیت عاج دندانی و روش های درمان آن

معمولاً حساسیت دندان (که حساسیت شدید عاج دندان نیز نامیده می شود) می تواند به صورت ناراحتی دندان به طور دائم ،یا درد پس از خوردن غذای سرد ،نوشیدن مایعات سرد یا تنفس هوای سرد نمایان شود.
چهارشنبه، 28 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
حساسیت عاج دندانی و روش های درمان آن

حساسیت عاج دندان چیست؟

حساسیت دندان که حساسیت شدید عاج دندان نیز نامیده می شود، زمانی رخ می دهد که قسمت حساس دندان موسوم به عاج، در اثر از بین رفتن مینای دندان یا تحلیل لثه ایجاد شود.

حساسیت دندان معمولا به صورت درد، هنگام خوردن و آشامیدن غذاها و نوشیدنی های داغ، سرد، شیرین و حتی تنفس هوای سرد تجربه می شود.

در حساسیت های دندانی یا به طور اختصاصی حساسیت عاج دندان یک درد کاملا مشخص و تیز داریم که بیمار کاملا تشخیص می دهد این درد بر روی کدام دندان است، ولی در بعضی از دردهای دیگر بیمار نمی تواند به طور دقیق نقطه درد دندان را تشخیص دهد.1
 

چه چیز سبب بروز حساسیت دندان می شود ؟

دلایل اصلی از دست دادن مینای دندان یا تحلیل لثه ها عبارتند از:

1- مسواک نامناسب وفشار بیش از حد به دندان ها هنگام مسواک زدن

2- استفاده از خمیر دندانی با قدرت سایندگی بیش از اندازه

نمایان شدن عاج دندان وسپس حساسیت دندان ها می تواند درپی این عوامل بروز کند.

دراین مرحله تمام محرک های خارجی مانند شیرینی غذاهای اسیدی یا نوشیدنی ها ویا نوشیدنی ها ویا حتی لمس دندان ها می تواند ایجاد درد کند.

درصورت عدم رعایت بهداشت ، پیامد بعدی گسترش پوسیدگی ریشه دندان است که باید توسط دندانپزشک درمان شود.

از دست دادن مینای دندان یا تحلیل لثه ها ،باعث می شود عاج دندان بدون محافظ مانده ونسبت به دندان دارای مینای طبیعی نرم تر ودارای منافذ بیشتری می شود.

بنابراین ، دسترسی باکتری ها به آن بسیار آسان تر وامکان گسترش پوسیدگی بیشتر است.

استفاده از خمیردندان های ضد حساسیت باعث پوشش مجاری عاجی می شود و از درد جلوگیری می کند. این گونه خمیر دندان ها حداقل ۴ تا ۶ هفته باید استفاده شوند تا اثربخش باشند.

اغلب پرهیز از غذاها و نوشیدنی های خیلی سرد یا اسیدی، عدم استفاده از خمیردندان های ضدجرم، استفاده از مسواک نرم و مسواک زدن ملایم، استفاده از محلول های حاوی فلوراید برای شست وشوی دهان، استفاده از گارد شبانه برای افرادی که دندان قروچه دارند، موثر است. در نهایت اگر این پیشنهادها اثربخش نبود، حتما به دندان پزشک خود مراجعه کنید .3
 

علائم حساسیت عاج دندانی

 
۱. درد دندان به سبب تنفس 
هنگامی که تنفس کردن باعث درد در دندان‌ها می‌شود، در واقع یکی از نشانه‌های وجود حساسیت عاج دندانی هویدا شده است. به بیان دیگر واکنشی که دندان‌ها پس از تماس با هوا نشان می‌دهند و دردی که بعد از برخورد هوا با دندان‌ها احساس می‌شود، از علامت‌های وجود حساسیت عاج دندانی است.
 
۲. حساسیت به سرما و یا گرمای غذا یا نوشیدنی
هنگامی که غذای سرد یا گرم و همچنین نوشیدنی‌های داغ یا خنک را وارد دهان خود می‌کنید و با برخورد آن‌ها به دندان ها، دندان‌هایتان واکنشی دردناک نشان می‌دهند، می‌توانید احتمال دهید که دچار حساسیت عاج دندانی شده اید.

۳. درد به دلیل کشیده شدن اشیا روی دندان
زمانی که کشیده شدن چیزهای زبر مثل مسواک یا ناخن روی دندان‌ها باعث درد در آن‌ها می‌شوند، نشانه دیگری از تحلیل رفتن مینای دندان و لایه محافظت کننده عاج نمایان می‌شود و ممکن است شما را به وجود حساسیت عاج دندانی مشکوک کند.
 
۴. چشیدن طعم‌های ترش و شیرین
گاهی نیز چشیدن طعم‌های ترش یا شیرین باعث دندان درد می‌شود؛ این یعنی دندان‌ها دچار تحریکات دردناک شده‌اند و به همین جهت ممکن است به وجود حساسیت عاج دندانی پی ببرید.2
 

چگونه از بروز حساسیت دندان پیشگیری کنیم ؟

 
1- بهداشت مناسب دهان ودندان
به طور کلی رعایت بهداشت دهان ودندان ازبروز حساسیت دندان جلوگیری می کند . که این امر با 2بار مسواک زدن درروز به مدت 2دقیقه وبا استفاده از یکی از مسواک های با کیفیت ودارای الیاف نرم ویکی از خمیر دندان های حاوی فلوراید صورت می گیرد . از دندانپزشک برای نشان دادن روش بهینه مسواک زدن برای رفع نیاز های دندانی خود کمک بخواهید.
 
2-روش های صحیح مسواک زدن
راه حل اصلی جلوگیری از حساسیت دندان ،پیشگیری از تحلیل لثه هاست . کاستن از فشار در هنگام مسواک زدن ،بسیار مؤثر است . مسواک های برقی دارای سیستم های حساس به فشار هستند که درصورت وارد شدن فشار زیاد ،مسواک زدن را متوقف می کنند.

ثابت شده است که مسواک های برقی با حرکات نوسانی ،چرخشی پلاک های بیشتری را نسبت به مسواک های دستی برمی دارد.

به خاطر داشته باشید درصورتی که عاج دندان نمایان شود – حتی اگر احساس درد نداشته باشید – تاپایان عمر بهبود نخواهد یافت . پس رعایت بهداشت دهان ودندان – حتی درزمانی که احساس درد نمی کنید،درجلوگیری از پوسیدگی ریشه بسیار مهم است .3
 

درمان حساسیت عاج دندان

اگر بخواهیم درمانی برای این قبیل دردهای دندانی ناشی از حساسیت عاجی انجام دهیم ابتدا باید عامل را حذف کنیم.

دندانپزشک اول باید یک تاریخچه از بیمار بگیرد تا مشخص شود مشکل چیست، زیرا یکی از موارد شایع بد مسواک زدن به خصوص در افراد دچار وسواس است.

همچنین استفاده از مسواک های زبر که ابتدا باید روش صحیح مسواک زدن را به این افراد آموزش داد تا بیش از حد به دندان های خود فشار نیاورند و زمانی که مسواک می زنند از خمیر دندان های ساینده استفاده نکنند.1
 
وانیل 
وانیل به واسطه قابلیت خاصی که در تسکین درد دارد، می تواند برای کاهش درد دندان‌ها موثر واقع شود. به همین جهت می‌توانید تکه کوچکی از یک دستمال تمیز را به مقداری از وانیل آغشته کرده و آن را برای مدتی روی نقطه دردناک دندان قرار دهید. اگر این کار هر روز تکرار شود، نتیجه مطلوبی اخذ خواد شد و می‌توانید به از بین رفتن درد دندان‌های خود امیدوار باشید.2
 
جوش شیرین 
یکی از خواص استثنایی جوش شیرین این است که می‌تواند میزان ترشح بزاق دهان را مدیریت کند. وقتی مینای دندان شما دچار آسیب شده باشد، دندان‌ها حساس می‌شوند و در برابر دما یا طعم های مختلف واکنش نشان می‌دهند.ترشح بزاق در این زمان می‌تواند به این حساسیت دامن زده و آن را تشدید کند.

وقتی پودر جوش شیرین را روی مسواک قرار داده و دندان‌هایتان را با آن شست و شو دهید، می‌توانید از خاصیت منحصر به فرد این پودر برای تسکین دندان‌ها بهره ببرید و در کنار آن لکه‌های سطحی دندان‌ها را هم پاکسازی کنید تا دندان‌هایتان به روش طبیعی جرم گیری شده و سفید شوند؛ چرا که جوش شیرین تاثیر بسزایی در تمیز شدن و سفید ماندن دندان‌ها دارد.2

پینوشتها
1.www.vista.ir
2.www.setare.com
3.www.pezeshk.us


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.