خواص شگفت انگیز روغن کرچک

روغن کرچک به دلیل خواص شگفت انگیزی که دارد، برای سلامت بدن، پوست و مو بسیار مفید است. شما چقدر درباره خواص روغن کرچک می‌دانید؟ اکثر افراد از خواص بی‌نظیر آن بی اطلاع هستند. در این مطلب برخی از اسرار این روغن جادویی را بیان می کنیم.
پنجشنبه، 29 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
خواص شگفت انگیز روغن کرچک

روغن کرچک چیست؟

روغن کرچک، روغن بی مزه و بی بویی است که از دانه های کرچک به دست آمده از گیاه کرچک استخراج می شود که به لحاظ علمی به نام Ricinus Communis شناخته می شود. حدود نیم قرن پیش، روغن کرچک برای بسیاری از کودکان یک کابوس بود و دلایل ضعیفی برای آن وجود داشت. روغن کرچک به طور گسترده ای به عنوان یک مسهل و به طور خاص به عنوان یک دارو در برابر تقریبا تمام بیماری ها در کودکان و سالمندان استفاده می شود. این بیماری های احتمالی شامل سرفه، سرما و تب، یبوست، سوء هاضمه، مصرف مواد سمی، کرم های نواری و کرم های گرد روده ای، بیماری های پوستی و تعدادی دیگر می باشد. ایده ی چنین درمانی این بود که نقص در معده ریشه ی تمام مشکلات دیگر است. بنابراین، هر زمان که مشکلی داشتید، نیاز به پاکسازی کامل سیستم گوارش دارید و مشکل از بین خواهد رفت. تمام موارد استفاده دارویی از روغن کرچک عمدتا به علت خواص میکروبی، سمی، خفیفی و ضدعفونی کننده آن است.1


خواص درمانی روغن کرچک


کاهش علائم آرتروز
روغن کرچک، معمولا به عنوان یک درمان طبیعی برای دردهای آرتروز، التهاب و درد مفاصل مورد استفاده قرار می‌گیرد. خواص طبیعی ضد التهابی این روغن باعث شده که به یک روغن محبوب برای ماساژ تبدیل شود و می‌تواند برای برطرف کردن التهاب و درد عضلات و مفاصل به کار رود. گفتنی است که یک ماساژ مناسب در منطقه آسیب دیده با روغن کرچک، به همراه یک کیسه آب گرم، می‌تواند بسیار مثمر ثمر واقع شود.2

درمان یبوست
روغن کرچک اگر به صورت خوراکی مصرف شود، به عنوان یک ملین عمل می‌کند. گرمای طبیعی موجود در روغن کرچک، با کمک به روند هضم غذا، عمل خود را آغاز می‌کند. این ماده، به عنوان یک داروی مسهل و تحریک کننده روده به شمار می‌رود و به پاکسازی آن کمک می‌کند.

ملین‌های تحریک کننده، به سرعت عمل می‌کنند و معمولا برای تسکین موقتی یبوست به کار می‌روند.

هنگامی که روغن کرچک به صورت خوراکی مصرف شود، در روده کوچک شکسته شده و اسید ریچینولیک، اسید چرب اصلی موجود در روغن کرچک آزاد می‌شود. سپس، اسید ریکینولیک توسط روده جذب می‌شود و به صورت یک ملین قوی اثر خود را بر جای می‌گذارد.

در واقع، مطالعات متعددی، اثر روغن کرچک را برای درمان و تسکین یبوست اثبات کرده است.

قابل ذکر است، اگرچه  روغن کرچک در دوزهای اندک، بی خطر است، استفاده از مقادیر زیاد آن می‌تواند باعث گرفتگی شکم، حالت تهوع، استفراغ و اسهال شود.
همچنین، از روغن کرچک می‌توان گاه به گاه برای درمان یبوست استفاده کرد و مصرف آن برای درمان در طولانی مدت توصیه نمی‌شود.2

کمک به بهبود زخم‌ها
استفاده از روغن کرچک روی زخم‌ها، سبب ایجاد محیطی مرطوب می‌شود که سبب بهبودی شده و از خشک شدن زخم‌ها کمک می‌کند.

گفتنی است کهVenelex  یکی از پمادهای محبوب در جهان که برای درمان جای زخم به کار می‌رود، حاوی روغن کرچک است.

روغن کرچک، رشد بافت را تحریک کرده و می‌تواند سدی میان زخم و محیط پوست ایجاد کرده و همچنین مانع عفونت نیز می‌شود. همچنین، باعث کاهش خشکی پوست و لایه‌برداری شده و از بین بردن سلول‌های مرده پوست، می‌تواند به تسریع روند بهبود زخم کمک کند.

قابل ذکر است که بر اساس یکی از تحقیقات انجام شده، کسانی که زخم‌هایشان با روغن کرچک درمان می‌شد میزان بهبودی بیشتر، در مدت زمان کمتری را نشان دادند.2

خاصیت ضد قارچی
کاندیدا آلبیکانس، نوعی قارچ است که معمولا باعث ایجاد مشکلات دندان‌پزشکی مانند رشد بیش از حد پلاک دندان، عفونت لثه و عفونت کانال ریشه دندان می‌شود.

روغن کرچک، خاصیت ضد قارچی دارد و به سالم ماندن محیط دهان و جلوگیری از بروز قارچ کمک می‌کند.2

تقویت سیستم ایمنی بدن
مصرف روغن کرچک می‌تواند تولید گلبول‌های سفید را در دستگاه گردش خون افزایش دهد. از این رو، برای تقویت دستگاه ایمنی و پیشگیری از بروز عفونت‌ها می‌توانید از روغن کرچک استفاده کنید. پس از گذشت 24 ساعت، تولید گلبول‌های سفید در بدن‌تان افزایش خواهد یافت.3

درمان بی‌خوابی
اگر از بی‌خوابی رنج می‌برید قبل از خواب مقداری روغن کرچک روی پلک‌ها بمالید. این کار باعث بهبود گردش خون و آرامش بدن شده و بی‌خوابی را درمان می‌کند.3

کمک به درمان میگرن
روغن کرچک یک ضددرد طبیعی است که برای از بین بردن سردردهای میگرنی مفید است. برای درمان خانگی میگرن و سردرد، 1 قاشق روغن کرچک را روی پیشانی مالیده و بعد از 1 دقیقه بشویید. بعد از 2 تا 3 دقیقه اثر آن را احساس خواهید کرد.3

از بین بردن و درمان آلرژی
مصرف خوراکی روغن کرچک می‌تواند به کاهش علائم حساسیت (آلرژی) و التهاب آلرژیک مخاط بینی کمک کند؛ این قابلیت نیز یکی دیگر از خواص روغن کرچک برای سلامتی است. روغن کرچک دارای خواص ضد حساسیتی (ضد آلرژیک) است.

برای استفاده از روغن کرچک برای درمان آلرژی مقداری از این روغن را بر روی ماسک تنفش خود بمالید (مقدار بسیار اندک) و ماسک را بر روی صورت خود قرار دهید و استشمام نمایید.3

درمان و پیشگیری از اختلالات قاعدگی
استفاده از روغن کرچک در درمان و پیشگیری از اختلالات قاعدگی نظیر خونریزی غیرطبیعی رحم، سندرم پیش از قاعدگی، قاعدگی دردناک، و اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی موثر است.3

کاهش درد قاعدگی
برای تسکین دل درد ناشی از قاعدگی و نفخ می‌توانید از روغن کرچک استفاده کنید. می‌توانید مقداری از این روغن را روی دستمال یا پارچه تمیز و یا گاز استریل ریخته و روی شکم‌تان قرار دهید برای افزایش تاثیرگذاری این مرهم می‌توانید یک بطری حاوی آب گرم و یا کوسن گرم را روی آن بگذارید و به مدت یک ساعت دراز بکشید.3


مزایای زیبایی روغن کرچک


افزایش رشد مو
این روغن زیبایی باعث افزایش رشد مو می‌شود. مخلوط روغن نارگیل و کرچک در چنین مواردی مکمل یکدیگر هستند. شما باید این مخلوط را روی پوست سر خود ماساژ و اجازه دهید تا این مخلوط به درون پوست‌تان نفوذ کند؛ بگذارید این ترکیب یک شب روی مو های‌تان بماند و سپس آن را بشویید.

درمان شوره سر
هرچه سریع‌تر با این دانه‌ های برفی کوچولو که روی مو های‌تان جا خوش کرده‌اند، خداحافظی کنید. برای از بین بردن شوره‌ سر با استفاده از روغن کرچک باید مو و پوست سر را به این روغن آغشته کنید و پوست سر  را به آرامی ماساژ دهید؛ مخلوط روغن کرچک، روغن زیتون و آبلیمو می‌تواند برای پایان این حالت به شما کمک بیشتری بکند.

نرم کننده و حالت دهنده مو
این روغن می‌تواند به نرمی و خوش حالت شدن مو های‌تان کمک کند. استفاده‌ مرتب از روغن کرچک در نرمی و زیبایی مو ها تاثیر گذار است. پس دیگر با نرم‌کننده های شیمیایی خداحافظی و برای یک بار هم که شده این روغن را امتحان کنید.

ضخیم شدن مو ها
اگر دل‌تان می‌خواهد که مو های‌تان مثل طناب محکم شود، این روغن را امتحان کنید. روغن کرچک برای رشد مو ها و ضخیم کردن آن ها بسیار مفید است. استفاده منظم از این روغن باعث براق شدن و نرم شدن مو ها می‌شود و خشکی پوست سر را هم درمان می‌کند.

پاک کننده پوست
آیا می‌دانستید که روغن کرچک می‌تواند پوست شما را مثل یک لوسیون طبیعی پاک کند؟ بله درست شنیدید؛ این روغن می‌تواند تمام سلول‌ های مرده را از روی پوست شما بردارد؛ اجازه دهید تا پوست شما کمی نفس بکشد.

کاری که باید انجام دهید، این است که یک قطره روغن کرچک را بر روی یک تکه پنبه بریزید و  پنبه را روی صورت‌تان ماساژ دهید. این کار از چروک افتادن پوست شما هم جلوگیری می‌کند و تمام ناخالصی های موجود در منافذ باز آن را از بین می‌برد.

درمان آفتاب سوختگی
درمان آفتاب سوختگی یکی دیگر از فواید بی‌نظیر روغن کرچک است که باید آن را همیشه در نظر بگیرید. برای این کار باید روغن نارگیل را با مقدار مساوی روغن کرچک مخلوط کنید و روی نواحی آفتاب‌سوخته بمالید.

درمان جوش و آکنه صورت
ریسینولیک اسید موجود در روغن کرچک برای درمان التهاب پوستی که باعث آکنه و جوش صورت می‌شود، مفید است. همچنین روغن کرچک جای جوش را هم درمان می‌کند؛ پس ببینید که زیبایی با ارزان ترین راه ها هم امکان دارد.

تقویت مژه
بیشتر خانم ها و حتی آقایان از ریزش مژه های خود شکایت می‌کنند، روغن کرچک اینجا است تا تمام نگرانی های ریز و درشت شما را درباره زیبایی بر طرف کند؛ حتی نگرانی های خیلی ریز به اندازه کوتاه‌ترین مژه شما!

برای بلند و پر پشت شدن مژه ها از این روغن به صورت استعمال خارجی استفاده کنید، تا به این ترتیب، دیگر نیازی به کاشت مژه یا مژه مصنوعی نداشته باشید.

پر کردن ابرو
اکثر افراد از کم پشتی ابرو های خود شکایت می‌کنند؛ چرا هر وقت که آرایشگاه می‌روید، از آرایشگرتان در این باره سؤال می‌کنید؟ روغن کرچک دوای درد شما است؛ منتظر چه هستید؟

اگر مدام به ابرو های‌تان روغن کرچک بزنید، بدون شک زیبا تر می‌شوید.

خداحافظی با سیاهی و چروک دور چشم
یکی از مزایای روغن کرچک این است که با تولید کلاژن و الاستین از پیری پوست جلوگیری می‌کند و برای رفع چین و چروک پوست صورت و به خصوص دور چشم بسیار مفید است؛ اگر دور یا زیر چشم شما حلقه های سیاه رنگ دارد یا گود شده است، پوست این ناحیه را با این روغن ماساژ دهید تا گردش خون در این نواحی بیشتر شود.4


مضرات روغن کرچک

مصرف بیش از اندازه‌ روغن کرچک می‌تواند به حالت تهوع، اسهال، استفراغ، گرفتگی ماهیچه‌ معده، و شکم درد منجر شود؛ از آنجا که در مصارف پزشکی و دارویی این روغن را بیشتر برای درمان یبوست و روان‌کنندگی روده ها به کار می‌برند، نباید در استفاده از آن زیاده‌ روی کرد.4


پی نوشت:
1.www.rastineh.com
2.www.eghtesadonline.com
3.www.zoomlife.ir
4.www.delta.ir


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما