​​​​​​​راه های درمان نفخ شکم

نفخ شکم یکی از آزار دهنده ترین معضل هایی است که در زندگی هر کسی به وجود می‌آید و بستگی به دلیل خاصی ندارد. ممکن است گاهی اوقات به دلیل نفخ شکم، دچار دل پیچه و درد شدید شوید که بسیار آزاردهنده می باشد. برای رهایی از این درد ها راه های درمانی سریع در منزل وجود دارد که در زیر به آن می پردازیم. با ما همراه باشید.
سه‌شنبه، 23 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
​​​​​​​راه های درمان نفخ شکم
مصرف غذای آماده و فست فود در طول روز یا روزهای متمادی باعث می‌شود که دستگاه گوارش شما دچار نفخ و یبوست شود.
 

مقدمه 

نفخ شکم یکی از آزار دهنده ترین معضل هایی است که در زندگی هر کسی به وجود می‌آید و بستگی به دلیل خاصی ندارد. گاهی اوقات به دلیل تغییر رژیم غذایی یا مسافرت و تغییر دادن سبک زندگی به وجود می‌آید که برای درمان آن نسخه های پزشکی و گیاهی زیادی وجود دارد. شما با پیش گرفتن این روش های درمانی، می توانید در یک زمان کوتاهی از این بیماری خلاص شوید. اگر شما مدتی است که دائماً دچار نفخ شکم می شوید و با هر روشی که امتحان می‌کنید از آن رهایی پیدا نمی کنید، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید. قبل از آنکه بخواهید دست به درمان این معضل بزنید بهتر است که علت آن را شناسایی کنید. افراد مبتلا به نفخ باید از مصرف ترشی ها ، آب سرد ،غذا های نفاخ پرهیز کنند. مصرف غذاهای چرب نیز تخلیه معده را به تاخیر می اندازد و ایجاد نفخ می کند. [1] برویم تا با چند راه حل این معضل آشنا شویم. 
 

روش های رهایی از نفخ شکم

از مصرف زیاد لاکتوز دوری کنید
لاکتوز یا همان قند موجود در شیر در بعضی افراد باعث ایجاد نفخ شکم می‌شود، که به همراه دل پیچه و درد روده می باشد. اگر شما روده‌های حساسی دارید، که پس از مصرف شیر یا هر نوع لبنیاتی دیگر، دچار دل پیچه و نفخ می شوید؛ بهتر است از مصرف زیادی آن دست بکشید و یا این که حتماً این لبنیات را به همراه مکمل های مصلح استفاده کنید. مانند: عسل، نعناع، زعفران، دارچین و غیره. 

یا می توانید برای نوشیدن شیر، آن را گرم کرده و هر روز به مقدار کم استفاده کنید تا سیستم گوارش شما به این نوشیدنی عادت کند. اما اگر بسیار نگران کلسیم بدنتان هستید و هرگز نمی‌خواهد که این مواد مهم در بدن شما کم شود، از محصولات لبنیات دیگر مانند ماست، پنیر و... استفاده کنید که به دلیل تخمیر شدن مواد آنها از لاکتوز کمتری برخوردار هستند. 
 
از غذاهای گازدار کمتر بخورید
برخی از غذاها خود به خود مولد گاز هستند و هر کسی که آنها را بخورد سیستم‌ گوارش آن فرد دچار نفخ می‌شود. برخی از میوه ها و غذاها به همراه خود نوع خاصی کربوهیدرات دارند، که سیستم گوارش ما در برابر جذب این نوع از کربوهیدرات‌ها ناتوان می باشد، که در نهایت باعث ایجاد نفخ شکم می شوند. 

حبوبات، کلم، موز، کاهو، پیاز و از این نوع سبزیجات دارای مقدار زیادی از گاز می باشند. اما اگر روده شما به نوع خاصی از میوه یا سبزیجات واکنش نشان می‌دهد، بهتر است از آن یک نوع ماده غذایی دوری کنید.  ولی یادتان نرود که این مواد غذایی دارای فیبر بالایی هستند، که برای سلامت بدن شما نیاز است. پس بهتر است که همیشه استفاده نمایید، اما به مقدار کم تا دستگاه گوارش تان به آن عادت کند و کمتر دچار نفخ شود. 
 
برای درمان سریع از داروها استفاده کنید
در حالی که بسیاری از پزشکان زغال فعال شده را برای رهایی از گاز معده توصیه می کنند، که ترکیبات سایمتیکون هنوز از محبوب ترین داروها هستند. این ماده با ممانعت از تشکیل حباب های گاز، اطراف مخاط معده و روده و پراکنده کردن آنها مانع نفخ شکم می شوند. [2] 
 
قبل از پختن حبوبات آن را بخیسانید
اگر به مصرف حبوبات علاقه دارید و یا از قبل می دانید که قرار است غذای روز بعد شما شامل حبوبات باشد بهتر از یک شب قبل از پختن آن حبوبات را به مدت ۱۲ ساعت در آب قرار دهید تا گاز آن خالی شود یا می‌توانید به روش دیگر گاز آن را خالی کنید به طوری که ۲۴ ساعت آنها را در یک حوله مرطوب نگه دارید.
 
از خوردن غذاهای آماده پرهیز کنید
- مصرف غذای آماده و فست فود در طول روز یا روزهای متمادی باعث می‌شود که دستگاه گوارش شما دچار نفخ و یبوست شود. چرا که گاز های پنهان شده در غذا زیاد بوده و از طرفی هم آب موجود در این نوع غذاها بسیار کم است. همچنین نمک بالای این نوع غذاها دارای سدیم می‌باشد که این خود باعث ایجاد نفخ در روده می شود. 

- نوشیدنی های گازدار همانند نوشابه یا دلستر و... که دی اکسید کربن زیادی به همراه دارند، باعث ایجاد نفخ و یا گاز معده می‌شوند، که به مرور باعث ضعیف شدن سیستم گوارشی شما خواهند شد. 
 
نسخه گیاهی درمان نفخ شکم
- برخی از گیاهان یا دمنوش ها هستند که در درمان این نوع بیماری‌ها، کمک بسیار زیادی به افراد می کنند. نعنا یکی از این نوع گیاهان است که با تاثیر فوق العاده اش شما را متعجب می کند. ابتدا نعنا را شسته و برگ های آن را همانند چای دم دهید و سپس آن را بنوشید، متوجه خواهید شد که در کمترین زمان ممکن نفخ روده شما از بین می رود. 

- گیاه بعدی که در درمان این این معضل به شما کمک بسیار زیادی می کند، دمنوش زنجبیل است. زنجفیل یک نوع مسکن و آرام بخش گوارش است که به دفع نفخ روده کمک بسیار زیادی می کند. بنابراین شما مقداری از نجفیل را به همراه لیمو دم کنید و آن را بنوشید.
 
- آرام جویدن و آهسته خوردن بهترین روش برای غذا خوردن است، چرا که از بلعیده شدن هوا هنگام خوردن غذا با عجله جلوگیری می‌کند و شمرده و زیاد جویدن راحت هضم شدن را در پی دارد که از ورم معده و نفخ آن جلوگیری می‌شود. 

- از خوردن سه وعده غذایی بسیار زیاد پرهیز کنید و آنرا تبدیل به وعده های بیشتر و مقدار کمتر تولید کنید.

- امام علی (ع) در این باره فرمودند: تا وقتی که گرسنه نشدی اقدام به خوردن غذا مکن و وقتی به خوردن اقدام کردی قبل از آنکه کامل سیر شوی دست از غذا خوردن بردار.غذا را با آرامش و خوب بجو تا هضم آن آسان شود و پیش از خوابیدن و به رختخواب رفتن به توالت برو و خود را تخلیه کن چون این سفارشات را به کار بندی از از پزشک بی نیاز شوی. [3]

پی نوشت: 
[1] خدادای ، مصطفی ، طب سنتی ، جلد یک، قم : سپهر اندیشه، 1396 ، صفحه 8 .
[2 ] پزشک خانواده، گروه مؤلفان انستیو سلامتی آمریکا، ترجمه حمسین کریمی/پدرام مصطفایی، قم: آیینه دانش، 1388، صفحه 437
[3] آثارالصادقین، جلد 2 ، صفحه 387 .


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.