فواید گریه کردن برای سلامتی کدامند؟

انسان ها تنها گونه از موجودات زنده هستند که از روی احساس گریه می کنند، اما دانشمندان هنوز نمی دانند عمل فیزیکی گریه کردن دقیقا چطور به احساسات ما ارتباط پیدا می کند و چرا وقتی غمگین یا حتی خوشحال هستیم گریه می کنیم.اما تحقیقات علمی نشان می دهد گریه کردن فواید شگفت انگیزی برای جسم و روح ما دارد.
سه‌شنبه، 17 تير 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
فواید گریه کردن برای سلامتی کدامند؟
گریه کردن زن و مرد نمی‌شناسد. مثلا در آمریکا، هر زن در ماه به‌طور متوسط ۳٫۵ بار و هر مرد به‌طور میانگین ۱٫۹ بار گریه می‌کند. البته این اعداد و ارقام در تمام دنیا به یک سان نیست. مثلا میانگین گریه کردن زنان چینی در ماه ۱٫۴ بار است یا مردان بلغاری به‌طور متوسط در هر ماه فقط ۰٫۳ بار اشک می‌ریزند. جالب است بدانید که انسان تنها موجود روی این کره خاکی است که گریه می‌کند. به‌طورکلی، سه نوع اشک وجود دارد:

اشک پایه: غدد اشکی به‌طور دائم اشک‌های پایه تولید می‌کنند. این اشک‌ها مایعی ضدمیکروبی و سرشار از پروتئین هستند که با هر بار پلک‌زدن از چشم ترشح می‌شوند. ترشح اشک پایه باعث مرطوب‌ماندن چشم و جلوگیری از خشکی چشم می‌شود.

اشک واکنشی: این نوع از اشک‌ها به‌دلیل عوامل محرکی مانند باد، دود یا پیاز به وجود می‌آیند. اشک واکنشی ترشح می‌شود تا با عوامل محرک مبارزه و از چشم‌ها در برابر آنها محافظت کند.

اشک عاطفی: احساسات مختلف هم باعث سرازیرشدن اشک‌ها می‌شود. این اشک‌ها، در مقایسه با دو نوع بالا، سطح هورمون های استرس بیشتری دارند.

شما چقدر با فواید گریه کردن آشنا هستید؟ اصلا با انواع اشک آشنایی دارید یا گریه کردن را فقط همان ریختن اشک‌های عاطفی می‌دانید؟ محققان دریافته‌اند که گریستن می‌تواند برای جسم و روان مفید باشد. فواید گریه کردن از همان بدو ورود انسان به زمین خود را نشان می‌دهد. در ادامه درباره فواید گریه کردن بیشتر می‌خوانید.1


کاهش اضطراب

احتمالا یکی از مزایای گریه کردن کمک به کم شدن فشار فیزیکی ناشی از احساس ناراحتی است. از قرار معلوم عمل گریه کردن درست بعد از به اوج رسیدن انگیختگی روانی آغاز می شود و به بدن کمک می کند تا به تعادل حیاتی خود بازگردد. به عبارت دیگر، عمل گریه کردن بعد از یک حالت انگیختگی رخ می دهد و بدن را به حالت آرامش می رساند.


تقویت روحیه

طبق تحقیقات، اگر گریه کردن باعث کم شدن اضطراب شود، به بهبود روحیه کمک می کند. علاوه بر این، واکنش اطرافیان به گریه ی ما، تأثیر زیادی در احساس ما بعد از گریه کردن دارد. اگر آن ها ناراحتی تان را درک و به شما کمک کنند، احتمال آنکه احساس بهتری داشته باشید بیشتر از زمانی است که تمسخرتان کنند و شما احساس خجالت کنید. در بسیاری از موارد احساس بهتری که بعد از گریه به وجود می آید درنتیجه ی حمایت عاطفی و دلداری دیگران است.


بهبود برقراری ارتباط 

عمل گریه کردن در انسان ابتدا شیوه ی نوزادان برای جلب توجه مادر خود بود. نوزادان انسان بسیار ناتوان هستند و توانایی های حیوانات تازه متولد شده را ندارند. اشک های نوزادان و کودکان یک عنصر بصری به گریه ی آن ها برای کمک گرفتن اضافه می کند و توجه کسی از آن ها مراقبت می کند را جلب می کند. با گذشت زمان و بالا رفتن سن، کارکرد بیولوژیک گریه تبدیل به کارکردی عاطفی می شود. گریه ی افراد بالغ عمدتا نشان دهنده ی نیاز و درخواست کمک است.2


دفع سموم بدن

شما فقط زمانی که ناراحتید گریه نمی‌کنید. گریه واکنش بدن شما در برابر استرس زیاد هم است. وقتی گریه می‌کنید، بدن‌تان را از کورتیزول رها می‌نمایید. کورتیزول، هورمونی مربوط به استرس است که اگر میزانش متعادل نباشد، می‌تواند موجب آسیب شود. مقادیر زیاد این هورمون به‌طور مزمن، می‌تواند منجر به مشکلات گوناگونی شود مانند: مشکلات خواب، واکنش ایمنی ضعیف، و بزرگ‌شدن شکم.


دفع باکتری ها

اشک‌های شما باکتری‌های چشمان‌تان را می‌شوید. دلیلش هم این است که اشک، حاوی آنزیم است که هورمونی موجود در بزاق و شیر انسان می‌باشد. وقتی گریه می‌کنید، لیسوزیم آزاد می‌شود و بیشتر از ۹۰درصد باکتری‌های مسیرش را ازبین می‌برد. بنابراین گریه‌کردن، نه فقط سموم را از بدن‌تان پاک می‌کند، بلکه سایر سموم و باکتری‌های نهفته روی سطح بدن‌تان را هم می‌کشد.


بهتر شدن بینایی‌تان

تا به‌حال شده بعد از یک روز طولانی کاری به خانه برگردید و ببینید دیدتان کمی مات شده؟ در طول روز، غشاء چشم‌های‌تان کم آب می‌شود که باعث کاهش توانایی در تمرکز است. گریه‌کردن، به این غشاء، آب رسانی می‌کند، و عملکرد کلی چشم‌های‌تان احیاء می‌شود.


محافظت ازخود دربرابر افکار آزاردهنده

اشک‌ها فقط زمانی که ناراحتید تولید نمی‌شوند بلکه واکنش طبیعی بدن شما نسبت به اشیای خارجی که به چشم آسیب می‌زنند نیز هستند. وقتی ذرات خاک یا آلودگی به چشم می‌رسد، واکنش طبیعی بدن شما به آن، تولید اشک است. اشک، از غشای چشم دربرابر عفونت یا خراشیدگی محافظت می‌نماید.

دلیل اشک ریختن هنگام پیاز پوست کندن این است که برش پیاز موجب رها شدن گازی از آن می‌شود که به چشم حمله می‌کند؛ اشک به چشم اجازه می‌دهد از خودش درمقابل آزردگی و التهاب محافظت کند. ( یک نکته کاربردی: برای پیشگیری از این حالت، پیاز را پیش از برش زدن، ۱۰ تا ۲۰ دقیقه در فریزر قرار دهید. با این‌کار، از میزان آنزیم‌های رهاشده هنگام خرد کردن آن، می‌کاهید.)3


کمک‌کردن به خواب راحت

نتایج تحقیق مختصری در سال ۲۰۱۵ میلادی نشان می‌دهد که گریه کردن باعث می‌شود کودکان راحت‌تر بخوابند. البته، هنوز مشخص نشده است که اشک‌ها برای بزرگ‌سالان هم اثرگذاریِ مشابهی دارند یا خیر. درهرحال، به نظر می‌رسد که ویژگی‌های تسکین‌بخش و آرام‌کننده گریه، در کنار تواناییِ آن در بهبود خلق‌وخو، به خواب راحت هم کمک می‌کند.

در تحقیق مذکور ۴۳ نفر شرکت کردند. روش خواباندن نوزادان در این پژوهش به این شکل بود که والدین فرزندان خود را می‌خواباندند و در بازه‌های زمانی مختلف به آنها سر می‌زدند. در این روش، والدین کودکان را ترک می‌کنند تا کودکان بخوابند؛ سپس با شنیدن صدای گریه آنها وارد اتاق می‌شوند و پس از تسکین کودک، دوباره او را ترک می‌کنند تا به‌تنهایی بخوابد.

این گریه‌ها اثراتی مثبت در وضعیت خواب آنها داشت، به‌طوری‌که بازه‌های بیدارشدنشان کاهش پیدا می‌کرد و به‌مدتی طولانی‌تر به خواب می‌رفتند. یک سال بعد از این پژوهش، اثرات این مطالعه بررسی شد و به نظر نمی‌رسید که گریه کردن باعث افزایش استرس در این کودکان شده باشد یا رابطه والد‌ـ‌فرزندی‌شان را تحت تأثیر منفی قرار داده باشد.


کمک‌کردن به تنفس نوزادان

گریه نوزاد، درست بعد از ورود به این دنیا و خروج از رحم مادر، از گریه‌های پراهمیت آدمیزاد است. کودک در رحم مادر از طریق بند ناف، اکسیژن لازم را دریافت می‌کند. بعد از خروج از شکم مادر دیگر خبری از بند ناف نیست و کودک باید خودش، به‌تنهایی، اکسیژن را وارد ریه‌هایش کند. نخستین گریه باعث می‌شود شش‌ها با اکسیژن محیط هماهنگ شوند؛ ضمن اینکه، گریه کردن در خروج مایعات اضافیِ موجود در شُش‌ها، دهان و بینی نوزاد هم نقش دارد.1


برای سلامت عمومی‌تان خوب است

همان‌طور که می‌دانیم، گریه کردن می‌تواند نتایج خوبی برای سلامتی داشته باشد، مانند بهترشدن روحیه، کم شدن استرس، و محافظت چشم دربرابر باکتری‌ها.

اما آیا می‌دانستید اشک‌هایی که ناشی از گریه هیجانی باشند آلبومین پروتئین‌شان ۲۴ درصد بالاتر از انواع دیگر گریه است؟ این نوع گریه به تنظیم متابولیسم کمک می‌کند. همچنین گریه کردن به مبارزه با سایر مشکلات معمول جسمی مانند فشارخون بالا، چاقی و دیابت کمک می‌نماید.3


پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.yjc.ir
3.www.mashreghnews.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.