استفاده از موبایل بر جنین چه تاثیری دارد؟

آیا می دانید استفاده طولانی مدت از تلفن همراه می تواند عوارض جانبی برای نوزاد متولد نشده شما داشته باشد ؟ اگرتصور می کنید که استفاده از تلفن همراه در دوران بارداری بی خطر است کاملا در اشتباهید.
چهارشنبه، 18 تير 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
استفاده از موبایل بر جنین چه تاثیری دارد؟

آیا استفاده از تلفن همراه در دوران بارداری بی خطر است؟

اشعه موبایل در بارداری، اثرات بدی روی جنین در حال رشد می‌گذارد. حساس‌ترین زمان برای ابتلای جنین به مشکلات و بیماری‌ها، از ابتدای حاملگی تا حدود 15 هفته پس از بارداری می‌‌باشد.

اگر جنین طی این مدت در معرض اشعه قرار بگیرد دچار نقایص هنگام تولد و عقب‌ماندگی ذهنی می‌شود، کاهش رشد و آسیب‌های شدید مغزی جنین از عوارض تماس هستیم با اشعه ایکس در این مدت زمان از بارداری است.

در مورد اینکه استفاده از تلفن همراه و وای فای چه مضراتی برای زنان باردار و جنین دارنده نمی‌توان با قطعیت حرف زد، اما از آنجائی که این دوران، دوران بسیار مهم و حساس است،‌ لازم است جوانب احتیاط را رعایت کنید و کاری نکنید که کودک و خودتان در معرض خطرات احتمالی قرار بگیرد.

خانم‌هایی که در این دوران حساس‌ از تلفن همراه استفاده می‌کنند، بیش از سایرین در معرض بروز برخی مشکلات مثل مشکلات رفتاری در کودکان خود هستند.

تحقیقاتی که روی بیش از 13000 کودک به عمل آمد نشان می‌دهند مادرانی که دو یا سه بار (روزانه) از تلفن همراه استفاده می‌کنند کودکانی را به دنیا می‌آورند که به بیش‌فعالی و برخی مشکلات ارتباطی با دیگران دچار هستند.

در ضمن این کودکان 54 درصد بیشتر از سایر کودکان به مشکلات رفتاری دچار هستند اگر این کودکان در آینده خود نیز از تلفن همراه استفاده کنند:

- 80 درصد بیشتر از دیگران از مشکلات رفتاری رنج می‌برند.

- 25 درصد بیشتر در معرض مشکلات احساسی هستند.

- 34 درصد بیشتر دچار مشکلات زناشویی می‌شوند.

- 35 درصد بیشتر به بی‌فعالی دچار می‌شوند.1
 

آسیب های وارد شده در اثر استفاده از موبایل

آسیب و پیامد های اشعه موبایل بر جنین مستقیما با میزان استفاده مادر از آن در ارتباط است. پس باید تلاش کنید میزان استفاده از آن را کنترل کنید تا به همان آسیب رساندن به خود و جنین جلوگیری شود. در ادامه به برخی آسیب ها اشاره می کنیم.
 
مشکلات رفتاری
رایج ترین مشکل ایجاد شده در کودک بعد از تولد مشکلات رفتاری، عدم تطابق با محیط اطراف، بیش فعالی و ... است که در گروه مشکلات رفتاری می باشد. موبایل و امواج ناشی از آن  می تواند باعث بروز مشکلات رفتاری در کودک شود.

 همچنین در ضربان قلب جنین نیز اثر منفی می گذارد. به دلیل اینکه هنوز بافت مغز کاملا شکل نگرفته و سلول های آن دیواره محکمی ندارند. در نتیجه راحت تر امواج و تشعشعات ناشی از موبایل را از خود عبور می دهند.
 
آسیب در رشد مغزی کودک
اشعه موبایل سبب می شود رشد مغز در کودکان با مشکل مواجه می شود. به همین خاطر در ارتباط برقرار کردن با همسالان خود در آینده با مشکل مواجه می شوند.
 
بر هم زدن چرخه خواب و بیداری در جنین
برای جنین همانند نوزاد و بزرگسال، زمان خواب و استراحت وجود دارد. وقتی تلفن همراه یک ساعت یکبار زنگ می زند، مطمئنا در چرخه خواب و بیداری جنین اثر مخربی می گذارد و بعد از تولد سبب افزایش اضطراب کودک می شود.
 
کم وزنی
یکی دیگر از مشکلاتی که جنین را تهدید می کند، کم وزنی در نوزاد است که در زمان تولد بروز می کند. همچنین در آینده برسایر مشکلات رشدی مانند اختلال در مهارت های حرکتی، نشستن، چهار دست و پا رفتن، راه رفتن و ... تاثیر گذار است.2


کدام دوره از بارداری حساس‌‌تر است؟

پزشکان معتقدند حساس‌‌ترین دوره از زندگی جنین از زمان پیدایش تا حدود 15 هفتگی است. قرار گرفتن در معرض اشعه‌های زیانبار در این مدت می‌تواند نقایص و عقب ماندگی‌های ذهنی ایجاد کند.

تماس با این اشعه‌ها باعث کاهش رشد مغزی و آسیب دیدگی‌های شدید آن می‌شود.1
 

آیا استفاده از موبایل در بارداری موجب بروز مشکلات رفتاری در کودکان می شود؟

دانشمندان در مطالعۀ دیگری قرار گرفتن در معرض تلفن همراه در دوران قبل و بعد از زایمان و نیز مشکلات رفتاری کودکان را مورد آزمایش قرار دادند. در این پژوهش، پرسشنامه ای در خصوص سلامت و رفتار کودکان هفت ساله و نیز سابقه مادر در استفاده از تلفن همراه به مادرانشان داده شد، پس از بررسی مشخص گردید که قرار گرفتن در معرض تلفن همراه قبل و بعد از زایمان، تا حد کمی با بیش فعالی و سایر مشکلات رفتاری کودکان ارتباط دارد.

تفسیر پژوهشگران حاکی از آن است که این تداعی می تواند به دلیل عوامل مداخله گر ناسنجیده و غیرعلمی باشد. در واقع این پژوهش نمی تواند وجود ارتباط مناسب بین قرار گرفتن مادر باردار در معرض تلفن همراه و مشکلات رفتاری را اثبات کند.

بنابراین توجه داشته باشید که تاکنون پژوهش های علمی نتوانسته اند ارتباط بین استفاده از تلفن همراه در دوران بارداری و اختلالات رفتاری و رشدی را در کودکان اثبات کنند.4
 

توصیه هایی برای کم کردن آسیب های موبایل

رعایت موارد زیر می تواند به شما در کاهش استفاده های غیر ضروری از موبایل به شما کمک کند :

1- تلاش کنید تا حد امکان از تلفن ثابت را جایگزین موبایل کنید.

2- اگر تماس ضروری داشتید حتما از هندزفری برای کاهش آسیب امواج استفاده کنید.

3- قبل از اینکه تماس کامل برقرار شود، گوشی را سمت گوش خود نبرید. صبر کنید تا تماس برقرار شود.

4- تلاش کنید که از اینترنت همراه کمتر استفاده کنید. همچنین از گوشی موبایلی که در درون شارژ است، به هیچ عنوان استفاده نکنید. چون از طریق سیم شارژری که به موبایل متصل است میزانی از جریان الکتریسیته به بدن شما منتقل می شود.

5- موبایل را از شکم، کمر و قلب خود دور نگه دارید. امواج موبایل باعث ایجاد نوسان در ضربان قلب می شود. 

6- هنگام خواب نیز آن را در حالت خاموش و پرواز قرار دهید . زمانی که گوشی در حالت خاموش و پرواز است به طور کامل امواج آن قطع می شود.

7- بهتر است تنها در مواقع ضروری از اینترنت موبایل خود استفاده کنید. در غیر این صورت اینترنت موبایل خود را خاموش نگاه دارید.

8- از پوشش های فلزی برای گوشی تلفن همراه تان استفاده نکنید . پوشش فلزی خود باعث می شود که امواج الکترو مغناطیسی جنین و حتی خود مادر تاثیر چند برابر بگذارد.

9- زمانی که در محیط شما چند نفر در حال استفاده از تلفن همراه هستند سعی کنید از آن محل دور شده و محل را ترک کنید.3

پینوشتها
1.www.asriran.com
2.www.honarehzendegi.com
3.www.namnak.com
4.www.niniplus.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.