تغییرات خلق و خو در زنان باردار

تغیراتت هورمونی در زمان بارداری سبب می شود که زنان در این برهه دچار نوسانات احساسی شوند و همچنین به دلیل فشارها و گاهی سختی های دوران بارداری باعث می شود که تغییر رفتار زنان در دوران بارداری برای مادر و هم برای اطرافیان اذیت کننده باشد.
يکشنبه، 22 تير 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
تغییرات خلق و خو در زنان باردار

تغییر رفتار زنان در دوران بارداری

 
سه ماه اول
سه ماه اول بارداری می‌تواند زنان را تا حد زیادی تحت فشار قرار دهد چراکه آگاه شدن از حاملگی، به خودی خود برای بسیاری از زنان استرس‌زا است. همراه شدن عواملی نظیر احساس خستگی مفرط، حالت تهوع و کمبود انرژی با این موضوع می‌تواند باعث شود که زنان در این 3 ماه تحریک پذیرتر باشند و در مورد موضوعات مختلف حساسیت بیشتری از خود نشان دهند.

از آنجایی که نوع تجربه هیجانات تأثیر بسزایی در رفتارهای ما دارند، هرچقدر هیجانات منفی در مادر بیشتر باشد او با تغییرات رفتاری گسترده‌تری رو به رو خواهد شد. در این شرایط لازم است که همسر و اطرافیان بتوانند احساسات فرد را درک کنند و به او اجازه دهند تا این هیجانات را تجربه کند و احساسات خود را با دیگران در میان بگذارد. این امر می‌تواند تا حد زیادی به سازگار شدن هرچه بیشتر کمک کند و تجربه بهتری از بارداری برای مادر و اطرافیان رقم بزند.
 
سه ماه دوم
در سه ماه دوم بارداری اغلب علائم ناخوشایند نظیر حالت تهوع و استفراغ بهبود می‌یابند. همین مسئله باعث می‌شود که بانوان در این برهه زمانی سرحال‌تر باشند و بتوانند شور و اشتیاق بیشتری را تجربه کنند. بسیاری از مردان ممکن است از اینکه همسرشان تغییر روحیه داده و پرانرژی‌تر شده متعجب و خوشحال شوند. این دوران فرصت خوبی است برای اینکه بتوانید در کنار همسرتان خود را برای مادر و پدر شدن آماده کنید و آموزش‌های لازم را در مورد زایمان و دوران بعد از آن دریافت نمایید.
 
سه ماه سوم
سه ماه سوم بارداری برای اکثر زنان ناخوشایند و خسته کننده است چراکه با رشد هرچه بیشتر جنین مادر با مشکلات بیشتری مواجه می‌شود که می‌تواند موجبات کلافگی او را فراهم کند. برای مثال بسیاری از بانوان در این دوران در به خواب رفتن دچار مشکل می‌شوند و حتی در طول روز نمی‌توانند به راحتی نفس بکشند.

همچنین ترس از زایمان نیز یکی از تجربیات رایجی است که زنان در این دوران تجربه می‌کنند که میزان استرس آن‌ها را تا حد زیادی بالا می‌برد. امروزه کلاس‌ها و کارگاه‌های بسیاری برای مادران وجود دارد که به آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند اوضاع روانی خود را بیشتر تحت کنترل بگیرند و درنتیجه رفتارهای سازگارانه تری را از خود نشان دهند.

یکی دیگر از تغییرات رفتاری مهمی که در سه ماه سوم و در بسیاری از موارد در هر سه ماه بارداری برای زنان اتفاق می‌افتد تغییرات خلقی است که به دلیل نوسانات هورمونی رخ می‌دهد. زنان در حین حاملگی با طیف وسیعی از تغییرات هورمونی روبه‌رو می‌شوند. این مسئله بر نحوه تجربه احساسات در آن‌ها تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود آن‌ها گاهی بی‌ثباتی‌های رفتاری خاصی از خود نشان دهند.

مثلا ممکن است در حالی که چند لحظه قبل شاد و سرحال بودند اندکی بعد احساس ناراحتی و دلگیری داشته باشند. آگاهی از این مسئله به شوهران کمک می‌کند تا بتوانند راحت‌تر رفتار همسر خود را درک و به او کمک کنند تا با سهولت بیشتری این دوران را پشت سر بگذارد. 1
 

این تغییر خلق تا چه زمانی ادامه پیدا می کند؟

تغییرات خلق و خو در ۳ ماهه اول مشخص تر است. بعد از اتمام ۱۲ هفته نخست بارداری به تدریج این حالت برطرف می شود و در ۳ ماهه آخر دوباره بروز می کند. البته در برخی خانم ها در تمام طول دوران بارداری این تغییر وجود دارد و کاهش آن به رفتار اطرافیان و حمایت های آنها وابسته است.2
 

خانم باردار چه کمکی می تواند به خود کند؟

استراحت و حفظ آرامش بهترین راهکار است. ماساژدرمانی، شنا در آب یا ورزش یوگا به افزایش آرامش مادر آینده کمک می کند. کار دیگری که توصیه می کنم و در احادیث نیز به آن اشاره شده، خواندن قرآن و دعا کردن است. احادیث بسیاری داریم که در آنها ذکر شده در هر ۳ ماهه از بارداری خواندن چه سوره هایی از قرآن و چه دعاهایی مستحب است و روی جنین اثر مثبت می گذارد. این کار آرامشی درونی به خانم باردار می دهد.

تحقیقات علمی روی کسانی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند نشان داده خواندن دعا مخصوصا در کسانی که تحت آموزش های دینی قرار گرفته اند، اثری مشابه و حتی بیشتر از مسکن های قوی دارد.2
 

نقش مرد در دوران بارداری

یکی از افکاری که در ذهن عده‌ای از زنان باردار وجود دارد این است که بارداری اصلا منصفانه نیست و فکر کردن روی همین مساله باعث تنفر آنها از همسرانشان می‌شود. زن فکر می‌‌کند هر دوی آنها تصمیم به بچه دار شدن گرفته‌اند اما او باید به تنهایی این 9 ماه را تحمل کند و همسرش فقط 9 ماه را در انتظار کودک می‌ماند. او به زندگی نرمال همسرش در حالیکه نمی‌تواند غذاهای مورد علاقه اش را بخورد یا به انجام فعالیت های مورد علاقه اش بپردازد حسادت می‌کند.

در این موارد نقش مرد در دوران بارداری پررنگ‌تر می‌شود. او می‌تواند بیشتر با زن باردار همراهی کند و اوقات مشترکی را برای خودشان خلق کند.3
 

سردی مردان از زنان

در این دوران مردان ممکن است کمی ازهمسرشان فاصله بگیرند. چون مردان برخلاف زنان از روش متفاوت‌تری برای حل‌‌و‌فصل مشکلات استفاده می‌کنند. آنها بر خلاف زنان که همواره در مورد مسایلشان به گفت‌و‌گو می‌پردازند، از مشکل فاصله می‌گیرند.

تغییرات دوران بارداری و مشکلاتی که در نتیجه تغییرات هورمونی برای زنان به وجود می‌آید باعث می‌شود مردان کمی کلافه شوند و متاسفانه به جای حل صورت مساله، خودِ مساله را پاک کنند. در واقع دلیل سردی مردان نداشتن یک راه حل درست برای مشکل به وجود آمده است. این موضوع در ظاهر ساده باعث تنفر زنان از مردان می‌شود.

زنان باردار انتظار دارند که همسرانشان با آنها مهربان و منصافه رفتار کنند, اما مشکل اینجاست که بسیاری از مردان در برقراری ارتباط و بیان احساساتشان به زنان مشکل دارند.3
 

نکات حمایت عاطفی زنان باردار

۱) در صورتی که همسر زن باردار نمی تواند او را در معاینات پزشکی همراهی کند بهتر است یک یا چند نفر از اعضای خانواده حتما همراه او باشند.

۲) بهترین هدیه به زنان باردار در این دوران آرامش است. بهتر است از هر گونه بحث و جدل هرچند کوچک با آنان پرهیز کنید.

۳) در طول هفته زمانی را با مادر باردار بگذرانید و به احساسات و درددل های او گوش دهید. به خاطر داشته باشید که شنونده خوب کسی است که بدون قضاوت و نصیحت به حرف های طرف مقابل گوش دهد و در صورتی که گوینده از او نظرخواهی کرد عقیده خود را بیان کند.

۴) فراموش نکنید که دوران بارداری هر زنی با زن دیگر متفاوت است و هر زنی ممکن است در دوران بارداری خود علائم مختلفی داشته باشد پس اگر مادر باردار دچار علائم مختلف و شدیدی باشد دلیل بر بزرگنمایی او از این شرایط نیست.

۵) از تجارب ناخوشایند خود یا دیگران از دوران بارداری در حضور زنان باردار صحبت نکنید.

۶) زنان باردار به دلیل روحیه حساسی که در این دوران دارند به توجه و محبت نیازمندند. پس بیشتر به او تلفن کنید یا سر بزنید یا کارهایی هرچند کوچک انجام دهید که نشان دهنده محبت شما باشد مثلا در منزل تان برای او جشن کوچکی برگزار کنید.

۷) با توجه به شرایط جسمانی زنان باردار در این دوران ممکن است آنان در انجام کارهای خانه دچار مشکل شوند. به او پیشنهاد کمک در انجام دادن کارهای منزل را بدهید یا گاهی برای او غذا ببرید بدون این که در مقابل توقعی داشته باشید.

۸) اگر مادران باردار فرزندان دیگری نیز دارند می توانید گاهی اوقات از آن ها مراقبت کنید تا او بتواند استراحت کند.

۹) قبل از رفتن به منزل زن باردار از او بپرسید آیا آمادگی پذیرش مهمان را دارد یاخیر و در این دوران از زنان باردار انتظار پذیرایی مفصل و برگزار کردن مهمانی های بزرگ، نداشته باشید.

۱۰) اگر زنان باردار شاغل اند ولی به دلیل بارداری در مرخصی هستند ممکن است از این که در خانه بمانند احساس انزوا کنند. به آن ها پیشنهاد رفتن به گردش، خرید یا مهمانی بدهید.4

پینوشتها
1.www.honarehzendegi.com
2.www.beytoote.com
3.www.parsine.com
4.www.persianv.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.