نگاهی به هفته نوزدهم بارداری

هفته نوزدهم بارداری اغلب هیجان زیادی برای والدین به همراه دارد. اکثر بانوان در این هفته برای معاینات سونوگرافی نزد پزشک خود می‌روند. سونوگرافی در هفته نوزدهم نه تنها می‌تواند جنسیت فرزندتان را نشان دهد بلکه می‌تواند شما را از تغییرات شگفت انگیز جنین نیز آگاه کند.
يکشنبه، 22 تير 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
نگاهی به هفته نوزدهم بارداری

علائم مادر در هفته نوزدهم بارداری

علائم بارداری در هفته نوزدهم معمولا بسیار شدید نیستند اما در هر صورت همچنان علائم ناخوشایندی وجود دارد که کنار آمدن با آن‌ها برای بسیاری از مادران دشوار است. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم.
 
دردهای شکمی
بزرگ‌تر شدن هرچه بیشتر جنین به ماهیچه‌های شکم فشار وارد می‌کند که این امر می‌تواند سبب بروز دردهایی در ناحیه شکم بشود. این دردها اغلب طبیعی هستند و به عنوان علامتی از رشد جنین و تلاش کودک برای جایگیری در رحم تلقی می‌شوند. با این حال اگر درد در ناحیه شکم موجب ناراحتی بسیاری در شما شده بهتر است این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.
 
احساس ضعف و سرگیجه
اگر در این هفته دچار ضعف و سرگیجه شدید، باید بدانید که تنها نیستید بلکه بسیاری از بانوان در هفته نوزدهم بارداری خود تجربه مشابهی را گزارش می‌دهند. علت بروز سرگیجه در هفته نوزدهم بارداری این است که با افزایش حجم رحم فشار بیشتری به رگ‌های خونی وارد می‌شود.

همچنین فضای کم‌تری برای ریه‌های شما وجود دارد و در نتیجه اکسیژن کم‌تری به اندام‌ها می‌رسد که این امر در نهایت منجر به بروز سرگیجه می‌شود. البته کم آبی و گرسنگی نیز می‌تواند تأثیر بسزایی در پیدایش این حالات ناخوشایند داشته باشد. در نتیجه تلاش کنید که در طول روز مایعات بیشتری بنوشید و خود را گرسنه نگه ندارید.
 
گرفتگی عضلات پا
گرفتگی عضلات پا در هفته نوزدهم بسیار شایع است و تا حد زیادی مادران را می‌آزارد. انجام حرکات کششی در طول روز و داشتن فعالیت‌های ورزشی نظیر برخی تمرین‌های یوگا به شما کمک می‌کند تا بتوانید درد خود را کاهش دهید و با سهولت بیشتری این دوران را پشت سر بگذارید.
 
درد باسن
بسیاری از مادران در این هفته بارداری از درد در ناحیه باسن شکایت می‌کنند. این درد می‌تواند هنگام دراز کشیدن بیشتر احساس شود و در نتیجه خواب شما را به هم بریزد. برای آنکه بتوانید با این مشکل کنار بیایید بهتر است شب‌ها به پهلو بخوابید و بالش کوچکی را بین زانوهای خود قرار دهید.1
 

وضعیت جنین در هفته نوزدهم بارداری

او اکنون به اندازه یک انبه یا سیب شده است. اگر چه در انبارغذایی او در کیسه آب هیچ ماده غذایی وجود ندارد اما حس چشایی او کار می‌کند. اگرچه سایر حس مثل لامسه و بویایی نیز به کار افتاده‌اند اما فعلا هیچ تجربه ای برای استفاده از حس‌هایش ندارد.
 
در واقع سلول‌های عصبی او در حال فعالیت بر روی حس‌های پنج گانه جنین است تقریبا دیگر اعضای بدنش به حد تعادل رسیده دیگر خبری از کله بزرگ و پاهای کوچکش نیست همه اینها با هم رشد کرده‌اند. پوست جنین در این هفته با ماده‌ای «ورنیکس» پوشانده  می‌شود که حالت لغزنده و سفیدی دارد بدن او را از خشکی محافظت می کند. این پوشش نرم و لیز حرکت کودک در مجرای زایمان را نیز آسان تر می‌کند.                                      

 سیم پیچی‌های مغز او هم به‌تدریج شکل گرفته و حالا ارتباط بین رشته‌های عصبی عضلات و مغز به خوبی برقرارشده است. جنین شما می‌تواند بر روی اعضای بدنش کنترل داشته باشد. مایع مغزی-نخاعی که اطراف مغز و نخاع او را احاطه کرده در شبکه عروقی مغز او تشکیل می‌شود.
 
در این هفته جوانه‌های دندان‌های دائمی او پشت دندان‌های شیری رشد می‌کنند. جنین به راحتی مایع آمنیوتیکی را می‌نوشید. روده‌های جنین نیز کار را شروع می‌کنند و با ترشح شیره روده  جذب مایع آمنیوتیک را افزایش می‌دهند پس از آن کلیه‌ها این مایع را تصفیه و داخل آب آمینون ادرار می‌کند. نگران نباشید مایع آمنیون هر چند ساعت یکبار تصفیه می‌شود.
 
دخترکوچولوی شما الان 6 میلیون تخمک در دستگاه تناسلی خود انبار کرده که کم‌کم در زمان تولد به 2 میلیون تخمک می‌رسد. شاید از این هفته به بعد دیگر نتوان خیلی خوب رگ‌های بدنش را دید چرا که رنگ دانه های پوستی به نام « ملانوسیت» کارشان را آغاز کرده‌اند.

قد: 26.7 سانتی متر

وزن: 353 گرم.2
 

تغذیه در هفته نوزدهم بارداری

 در هفته 19 بارداری چی بخوریم؟ بسیاری از چربی ها برای سلامتی مفید بوده و به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم باید در برنامه غذایی روزانه گنجانده شوند. اما باید بخاطر داشته باشید که چربی های سالم را انتخاب کنید. به عنوان مثال مصرف چربی های اشباع نشده که در مواد غذایی نظیر روغن زیتون، روغن کانولا، آجیل و آواکادو یافت می شوند برای سلامت شما و جنین بسیار موثرند.

همچنین بهتر است در مصرف مواد غذایی نظیر کره و شیر پرچرب که دارای چربی های اشباع شده هستند و همین طور مواد غذایی حاوی چربی های ترانس ( حاصل افزودن هیدروژن به روغن های گیاهی) که اثرات نامطلوبی بر سلامت انسان دارند احتیاط کرده و مصرف آنها را به حداقل رساند.

بنابراین با رعایت اصول زیر در رژیم غذایی خود چربی های خوب را جایگزین چربی های بد کنید:

در تهیه سالاد یا درست کردن غذا از روغن زیتون و یا روغن کانولا استفاده کنید. چرا که سس های مخصوص سالاد موجود در بازار غالباً سرشار از چربی های اشباع شده اند.

مصرف آجیل و آواکادو که منابع غنی و سرشاری از چربی های سالم و طبیعی هستند را فراموش نکنید.

برای کاهش دریافت چربی های اشباع شده، مصرف گوشت سفید را جایگزین گوشت قرمز کنید.3
 

علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ نوزدهم

در صورت تجربۀ هر نوع درد شدیدی که بیش از چند دقیقه طول بکشد یا داشتن هر نوع خونریزی واژینال، لازم است به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر علائمی مثل سوزش هنگام ادرار، تب یا لرز داشتید، ممکن است دچار عفونت‌های مجاری ادرار شده باشید که برای درمان لازم است به پزشک مراجعه کنید.

به یاد داشته باشید که سردرد در دوران بارداری شایع است، اما اگر اغلب دچار آن هستید یا سردردهایتان شدیدتر از حد معمول است، با پزشک تماس بگیرید.

توجه کنید که در هیچ صورتی بدون نظر پزشک از مسکن‌های بدون نسخه استفاده نکنید و تنها با نظر پزشک و تجویز او می‌توانید از داروهای مسکن در طول بارداری استفاده کنید.

در طول بارداری لازم است به علائم و تغییرات بدن خود توجه کنید و اگر علائم خطرناک یا تغییرات جدی را مشاهده کردید، برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید. برخی از علائمی که لازم است در این هفته و هفته‌های پیش رو به آنها توجه کنید شامل موارد زیر است:

احساس خستگی

ضعف

گیجی

تپش قلب

تنگی نفس

سردرد

زردی یا رنگ‌پریدگی پوست در نوک انگشت‌ها، زیر پلک‌ها و لب‌ها

مشاهدۀ هر یک از این علائم ممکن است نشان‌دهندۀ کم‌خونی باشد که برای درمان هرچه سریع‌تر آن لازم است به پزشک خود مراجعه کنید.4
 

باید ها و نباید های هفته نوزدهم بارداری

نحوۀ ایستادن و نشستن مناسب می تواند به شما کمک کند تا در طول بارداری کمتر دچار عوارض فیزیکی از جمله کمردرد شوید. هنگام نشستن پایین کمر خود را بدرستی به پشتی صندلی تکیه داده، بین کمر و صندلی یک کوسن کوچک قرار دهید و پاهای خود را صاف بر روی زمین بگذارید.

یوگا به شما آموزش می دهد که چگونه بدن خود را در حالت مناسب قرار دهید و از ستون فقرات و کمر خود محافظت کنید.

بر روی یک صندلی بنشینید، پشت خود را صاف کرده، پاهای خود را از هم باز کنید و کف آنها را بر روی زمین ثابت نگاه دارید تا ستون فقرات خود را تنظیم کنید.

افزایش میزان مایعات درون بدن ممکن است قدرت بینایی شما را با مشکلات مختلفی مواجه کند. قرنیه و عدسی چشم به دلیل افزایش مایع در بافت های چشمی متورم شده و در نتیجه علائمی همچون تاری دید و ضعف بینایی را به همراه خواهد داشت.

معمولاً این عارضه موقتی و گذرا بوده و پس از زایمان به خودی خود رفع خواهد شد. ضمن آنکه انجام ورزش و عدم استفاده از لنزهای زیبایی در رفع این مشکل موثرند. در صورت بروز هر گونه مشکل بینایی مساله را با پزشک خود در میان گذارید.3

پینوشتها
1.www.honarehzendegi.com
2.www.beytoote.com
3.www.niniplus.com
4.www.madarsho.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.