پرتقال میوه ای با خواص بینظیر

پرتقال یکی از پرطرفدارترین میوه های زمستانی است که اغلب برای درمان سرما خوردگی، این میوه را پیشنهاد می کنند. آیا می دانستید که یکی از بهترین روشها برای جلوگیری از سرطان معده ، مصرف پرتقال است؟ با خواص بی نظیر این میوه محبوب آشنا شوید.
جمعه، 27 تير 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
پرتقال میوه ای با خواص بینظیر

تاریخچه درخت پرتقال

پرتقال میوه ایی است از خانواده مرکبات با نام علمی Citrus sinensis که درخت آن همیشه سبز و ارتفاعش به ده متر نیز می رسد. پرتقال درخت کوچکی است دارای برگ‌ های سبز و گل‌ های سفید پوست پرتقال نارنجی رنگ، کمی ناصاف و میوه آن بسته به انواع مختلف شیرین و ترش، زرد رنگ و یا قرمز می‌باشد.

پرتقال یکی از قدیمی‌ ترین میوه‌هایی است که بشر از آن استفاده می کرده‌است و در حدود ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح کنفوسیوس از آن نام برده‌است. در حال حاضر بیشتر از ۲۰۰ نوع پرتقال در آمریکا کشت می‌شود. پرتقال اولیه، کوچک، تلخ و پر از هسته بوده‌است که در اثر تربیت مهندسی ژنتیکی و همچنین انتخاب نوع بهتر و کود کافی درشت تر و شیرین تر شده‌است.

پرتقال ابتدا از چین به هندوستان برده شده و سپس آنجا به نقاط دیگر دنیا راه یافت. ریشه پرتقال از جنوب شرقی آسیا (چین و هند) می‌باشد و یک میوه پیوندی است که در دوران باستان احتمالاً با پیوند نارنگی و پومیلو پرورش داده شد. نوع ایرانی Persian Orange که ایتالیایی‌ها از قرن ۱۱ میلادی کشت آن را در جنوب اروپا رایج کردند تلخ بود و جای خود را از قرن ۱۵ میلادی به نوع شیرین تر داد که تاجران کشور پرتغال از هندوستان وارد و کشت کردند.

برای همین هم در بسیاری از زبان‌ های دنیا (یونانی، ترکی، ایرانی، عربی، بلغاری، گرجی و زبان جنوب ایتالیا) امروزه هنوز لغت میوه پرتقال با کشور پرتغال تشابه اسمی دارد.

معروف‌ ترین گونه اصلاح شده پرتقال در دنیا تامسون ناول می‌ باشد. بیروت، پایتخت لبنان نیز یکی از معروف ترین مکان‌ های پرورش آن درجهان می‌باشد که پرتقال بیروتی آن نیز معروف است. پرتقال سرشار از ویتامین ث است.

موسسه مبارزه با بیماری سرطان آمریکا چندین سال پیش در اثر مطالعات زیاد دریافت که علت اینکه سرطان معده در آمریکا کمتر از نقاط دیگر است این است که مردم آمریکا در تمام مدت سال پرتقال مصرف می کنند . البته شاید علت آن وجود ویتامین C در پرتقال است.1
 

ویتامین های پرتقال

همه ویتامین های زیبایی و سلامتی در این میوه جمع هستند؛ پرتقال علاوه بر ویتامین C، انواع ویتامین‌ های B، E، A و همچنین بتاکاروتن دارد؛ در این میوه املاح معدنی بسیاری از جمله کلسیم، فسفر، آهن، منیزیم، پتاسیم و مقدار کمی مس، آهن، منگنز و روی هم وجود دارد.2
 

روش استفاده از پرتقال

برای استفاده بهتر از مواد غذایی پرتقال، پوست زرد آن را بگیرید و پوست سفید و پره های داخل آن را بخورید زیرا در پوست سفید آن مواد معدنی زیادی وجود دارد که اثر اسیدی پرتقال را خنثی می کند. با پرتقال شیرین یا ترش می توانید مربا، ژله، شربت یا حتی سس پرتقال درست کنید که تمام آنها بسیار لذید هستند حتی سس پرتقال طعم دهنده خوبی برای خوراک هاست و در خورش ها نیز می توانید استفاده کند، خلال پوست پرتقال را می توان در خوراک ها استفاده کرد.

توجه داشته باشید پرتقال خوب نباید لک های قهوه ای داشته باشد. در کنار انواع غذاهای گوشتی، به منظور افزایش جذب آهن غذا، از پرتقال یا آب آن استفاده کنید، خصوصا افزودن آب پرتقال به مرغ آب پز بسیار طعم خوبی به غذا خواهد داد.

داخل کیک، میلک شیک (مخلوط با شیر) و انواع شربت از پرتقال استفاده کنید. به علاوه از آن در تهیه مارمالاد می توانید استفاده نمایید. نوشیدن روزانه یک لیوان آب پرتقال بهتر از سایر انواع مرکبات در پیشگیری از تشکیل مجدد سنگ کلیه موثر است.1
 

خواص پرتقال

1) دانشمندان سوئدی کشف کرده اندکه خوردن پرتقال ازسرطان لوزالمعده جلوگیری می کند.

2) پوست سفید پرتقال و ورقه های نازک بین قسمت های داخل پرتقال بهترین دارو برای کاهش کلسترول خون است.

3) اسانس پرتقال ضد عفونت های میکربی است.

4) پرتقال مقوی معده و ضد گاز معده است.

5) پرتقال ضد سم ، ادرار آور و نرم کننده سینه و ضد استفراغ است.

6) جوشانده برگهای پرتقال برای شست وشوی ورم ها و کاهش درد مفید است.

7) خوردن پرتقال ضد اسپاسم و آرام بخش است.

8) اسانس پرتقال را برای ضد عفونی کردن بکار می برند.

9) پرتقال خون را تمیز می کند.

10) پرتقال گرچه اسیدی است ولی خاصی قلیایی به بدن می دهد و برای کسانیکه گوشت زیاد مصرف می کنند و بدنشان اسیدی شده است مفید است.

11) برای استفاده بیشتر از مواد غذای پرتقال بهتر است که پوست زردرنگ آنرا بگیرید و با پوست سفید و پره های داخل آن بخورید زیرا در پوست سفید آن مواد معدنی زیادی وجود دارد که اثر اسید موجود در پرتقال را خنثی می کند.

12) آب پرتقال در کودکان یک ساله سبب تسریع در آمدن دندانها می شود.

13) پرتقال کرم روده را از بین می برد و پائین آورنده تب است.

14) «ویتامین C» به افزایش جذب آهن در رژیم غذایی کمک می کند. خصوصاً در افراد گیاهخوار افزایش مصرف غذاهای غنی از «ویتامین C» از قبیل مرکبات، برای کاهش خطر ابتلا به کمبود آهن که سبب کم خونی می شود، ضروری است.

15) عدسی های چشم انسان به طور طبیعی حاوی مقادیر بالایی از «ویتامین C» می باشد. افرادی که کمتر از 125 میلی گرم «ویتامین C» در روز مصرف می کنند، 4 برابر بیشتر با خطر ابتلا به آب مروارید، در مقایسه با افرادی که بیش از 500 میلی گرم در روز مصرف دارند، مواجه می باشند. بنابراین مصرف مرکبات به حفاظت از عدسی ها در برابر آب مروارید کمک می کند.

خواص گفته شده فقط منحصربه پرتقال رسیده می باشد و آب پرتقال موجود در فروشگاهها و سوپر مارکت ها این خواص را ندارند.3
 

خواص پوست پرتقال

پوست پرتقال را دور نریزید، این ماده بافت چرمی شکل و روغنی دارد. حتما شما هم درباره مربای پوست پرتقال شنیده‌اید، شما می‌توانید از پوست این میوه یک دمنوش مغذی پاییزی تهیه کنید.

برای تهیه دمنوش پرتقال، حدود یک قاشق غذاخوری پوست خرد شده پرتقال را درون آب تازه جوش بریزید؛ بگذارید این عصاره به همراه ادویه های دیگر یا حتی عسل برای گرفتن تلخی آن دم بکشد؛ پس از ۱۵ دقیقه آن را میل کنید.

دمنوش پوست پرتقال خواص ضد میکروبی، ضد ویروسی، ضد باکتری و نیز ضد التهابی دارد و از بروز سرطان و تومور پیشگیری می‌کند.2
 

مضرات پرتقال

در این میوه موادی از نوع آلکالوئید ها وجود دارد که در مبتلایان به نارسائی کبد حساسیت ایجاد می‌کند؛ بنابراین این گونه اشخاص باید در مصرف پرتقال احتیاط کنند.

پرتقال با گوشت و ماهی سازگار نیست، ۴ ساعت بعد از خوردن ماهی از این میوه استفاده کنید تا مشکل خاصی برای معده شما پیش نیاید.

با یک لیوان آبمیوه نارنجی‌ رنگ خنک و تازه چطور هستید؟ هنوز خوردن قهوه و شیر را به آب پرتقال ترجیح می‎دهید؟ اصلا از میان میوه های خوشمزه پاییزی کدام یک را بیشتر دوست دارید؟ این بار شما جواب سؤالات ما را بدهید؛ شب و روزتان پرتقالی.2

پینوشتها
1.www.amazing.ir
2.www.delta.ir
3.www.namnak.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما