فواید دوش آب سرد کدامند؟

دوش گرفتن باعث مرطوب شدن پوست، از بین رفتن سلول های مرده ی پوست، رفع عرق و بوی بدن، رفع کثیفی های روی بدن و تمیزی موها می شود. این روزها هم که هوا گرم شده است، نیاز به این کار بهداشتی بیشتر احساس می شود. اما آیا تا به حال دوش با آب کمی سرد را امتحان کرده اید؟ در این مطلب شما را با فواید دوش آب سرد بیشتر آشنا می کنیم.
يکشنبه، 29 تير 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
فواید دوش آب سرد کدامند؟
اگر به دوش گرفتن با آب سرد عادت ندارید ، می توانید دمای آب را کم کم پایین آورید همیشه سعی کنید با دوش آب سرد حمام را تمام کنید . دوش آب سرد برای بیشتر مردم جذاب نیست و به همین دلیل براشان اثر معکوس دارد، تنها فکر کردن به آن ، پوست را قرمز می کند .با این حال، اگر در مورد مزایای عظیمی که دوش آب سرد برای سلامتی ما دارد ، آگاه باشیم، ممکن است تصمیم بگیریم این روش درمانی ساده و مقرون به صرفه را امتحان کنیم.


افزایش متابولیسم بدن

با گرفتن دوش آب سرد می توانیم دمای بدن را کاهش دهیم چون باعث می شود بدن ما از انرژی بیشتری برای کنترل آن استفاده کند. به این ترتیب، ما می توانیم متابولیسم خود را افزایش داده و کالری بیشتری بسوزانیم. این کار برای افرادی که متابولیسم پایین و تیروئید دارند مفید است.


کاهش مایعات اضافه بدن

کاهش التهابات پا با دوش آب سرد .آب سرد بر روی رگ های خونی، گردش خون بدن را فعال می کند. این کار بطور موثر مایعات را کاهش می دهد و برای افرادی که دچار التهاب و سنگینی مفاصل هستند مفید است.1


بهبود وضعیت پوست و مو

وقتی صحبت از پوست و مو باشد، یکی از طبیعی‌ترین روش‌ها برای حفظ ظاهر آنها، دوش آب سرد است. آب داغ، پوست را خشک می‌کند، بنابراین برای بستن منافذ پوست، بهتر است دوش آب سرد را جایگزین کنید. این کار، از مسدودشدن منافذ پوست جلوگیری می‌کند. آب سرد با بستن منافذ پوست صورت و پوست سر، راه را بر آلودگی‌ها می‌بندد.

«جسیکا کرانت»، متخصص پوست، به «هافینگتون پست» اعلام کرده است: «دوش آب سرد یا حمام‌کردن با آب ولرم، به سلامت پوست کمک می‌کند و مانع ازدست‌رفتن چربی پوست می‌شود. به خاطر داشته باشید که آب سرد، به‌طور موقتی پوست را سفت می‌کند؛ چون باعث انقباض جریان خون می‌شود ولی باعث ازبین‌رفتن منافذ باز پوست به‌طور دائمی نمی‌شود».

از مزایا و فواید دوش آب سرد برای مو می‌توان به توانایی درخشان‌تر و قوی‌ترکردن و البته سالم نگه‌داشتن مو با مسطح‌کردن فولیکول‌های مو اشاره کرد. همچنین، آب سرد باعث می‌شود که توانایی مو برای محکم نگه‌داشتن پوست سر، افزایش پیدا کند.2


فعال سازی جریان خون

دوش آب سرد ضربان قلب و ماهیچه ها را منقبض می کند. این دو اثر گردش خون را در کل بدن فعال می کنند. گردش خون منظم سلامتی طولانی مدتی را به همرا ه دارد.


تقویت سیستم ایمنی بدن

با بهبود سیستم لنفاوی، آب سرد نیز دفاع بدن را بهبود می بخشد. بنابراین ما می توانیم مطمئن شویم که دوش آب سرد روزانه سیستم ایمنی ما را تقویت می کند.1


بهبود استرس

پریدن در آب سرد یا بلافاصله زیر دوش آب سرد رفتن، بدون اینکه کم‌کم بدن‌تان را با دمای آب وفق دهید، می‌تواند تحمل شما را در برابر شوک، استرس و حتی بیماری‌ها افزایش دهد. یک تحقیق در سال ۱۹۹۴ نشان داد که در جریان تماس با آب سرد یا بعد از آن، کاهش قابل توجهی در سطح اسید اوریک مشاهده شد. همچنین، افزایش قابل توجهی در «گلوتاتیون» (gluthathione) مشاهده شد. «گلوتاتیون»، آنتی‌اکسیدانی است که همه‌ی آنتی اکسیدان ها را فعال نگه می‌دارد و آنها را وادار می‌کند تا در بهترین حالت خود عمل کنند. مشارکت‌کنندگان در این تحقیق ۱۰ نفر از افراد سالم بودند که به‌طور مرتب در زمستان دوش آب سرد می‌گرفتند، خود را با استرس اکسیداتیو تکرار شونده، وفق دادند.


بهبود افسردگی

نتایج تحقیقات نشان داده است که دوش آب سرد به دلیل وجود تأثیر قوی دریافت‌کننده‌های سرما در پوست، علائم افسردگی را بهبود می‌بخشد. این دریافت‌کننده‌های سرما، مقدار قابل توجهی محرک‌های الکتریکی از انتهای رشته‌های عصبی محیطی به مغز می‌فرستند. به‌این ترتیب، این فرایند باعث ایجاد تأثیرات ضدافسردگی و موجب بهبود اوضاع روحی می‌شود.

یک تحقیق در سال ۲۰۰۸ نشان داد که آب‌درمانی با آب سرد، تأثیرات ضددرد دارد و هیچ نوع عوارض جانبی قابل توجهی نشان نداده است و هیچ وابستگی ایجاد نمی‌کند. این شیوه‌ی درمانی شامل دوش‌های ۲ تا ۳ دقیقه‌ای با آب سرد ۳ درجه سلسیوس یا ۳۸ درجه فارنهایت بعد از ۵ دقیقه دوش برای هماهنگی با آب سرد برای کاهش شوک بود.2


کمک به کاهش وزن

استفاده از دوش آب سرد می تواند به کاهش وزن اضافه بدن کمک کند. دوش آب سرد چربی قهوه ای در بدن را فعال می کند که برای گرم کردن بدن مورد استفاده قرار گرفته و می تواند به کاهش وزن کمک کند.

با افزایش فعالیت این چربی، کالری بیشتری برای گرم نگه داشتن بدن سوزانده می شود. نتایج یک پژوهش نشان داد که دمای سرد نسبت به دمای عادی می تواند چربی قهوه ای را 15 برابر بیشتر فعال کند.


بهبود باروری

دوش آب سرد می تواند تعداد اسپرم ها را افزایش داده و باروری را بهبود ببخشد. به گفته پژوهشگران، این می تواند آثار حمام های داغ که به عنوان یک عامل ضد بارداری در نظر گرفته می شود را معکوس کند.

طی یک مطالعه، مردانی که به مدت سه هفته یک روز در میان نیم ساعت را در حمام داغ سپری می کردند، با ناباروری برای شش ماه مواجه شدند.


ریکاوری سریع‌تر ماهیچه ها

مطالعه ای در سال 2009 نشان داد که حمام یخ پس از تمرینات ورزشی شدید، گردش خون را بهبود بخشیده و به دفع مقداری از اسید لاکتیک جمع شده در بدن کمک می کند که می تواند روند ریکاوری بدن را تسریع کند.


بهبود کیفیت خواب

یک حمام یخ 10 دقیقه ای می تواند کمک شایانی به خواب خوب شبانه شما کند. دوش آب سرد می تواند اثری آرامش بخش داشته باشد که به خواب رفتن راحت و تجربه خواب با کیفیت را ممکن می سازد.3


افزایش هوشیاری‌

وقتی زیر دوش آب سرد قرار می‌گیرید ابتدا تنفس برای‌تان سخت است. ولی نترسید. نفس کشیدن‌های عمیق در صبح به میزان قابل توجهی دریافت اکسیژن و ضربان قلب‌تان را بالا می‌برد و به دریافت طبیعی انرژی در طول روز منجر می‌شود. نفس کشیدن عمیق شما را هوشیارتر می‌کند.


افزایش سطوح تستوسترون

یکی از بهترین فواید دوش آب سرد برای آقایان این است که تستوسترون را در آن‌ها افزایش می‌دهد.


تخلیه سیستم لنفاوی

دستگاه لنفاوی بدن به تخلیه ضایعات موجود در سلول‌ها کمک می‌کند. وقتی سیستم لنفاوی دچار گرفتگی باشد، مکررا به سرماخوردگی، عفونت و درد مفاصل دچار می‌شوید.

دوش آب سرد می‌تواند با انقباض عروق لنفاوی و سپس انبساط آن‌ها در زمان گرم شدن بدن به تخلیه آن کمک کند.4


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.chetor.com
3.www.asriran.com
4.www.yjc.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.