مواد غذایی موثر در درمان افسردگی

غذاهای مناسب برای افسردگی را می شناسید؟ افسردگی یکی از اختلالات شایع و فراوانی است که اکثر افراد حداقل برای یک بار آن را در زندگی خود تجربه کرده اند. زمانی که احساس افسردگی، غم و خستگی میکنید، بیشتر به خوردن غذاهای مضر و شیرینی جات تمایل پیدا می کنید. برخی حتی ممکن است به مصرف مواد اعتیاد آور روی آورند تا با خوردن آنها بتوانند برای مدت کوتاهی حال خود را بهبود بخشند. مسلما خوردن این غذاها جز ضرر و زیان منفعت دیگری برای بدن نخواهند داشت.
يکشنبه، 29 تير 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
مواد غذایی موثر در درمان افسردگی

کمبود چه مواد غذایی باعث بروز افسردگی می شود؟

کمبود برخی مواد مغذی در بدن مانند روی، آهن، منیزیم و ویتامین ها باعث بروز علائم افسردگی می شود. در ادامه به برخی از تاثیرات آن ها اشاره می کنیم:
 
عوارض کاهش روی
 کاهش اشتها، ایجاد احساس خستگی و افسردگی
 
عوارض کمبود ویتامین c
 ایجاد خستگی، افزایش افسردگی و رفتارهای عصبی
 
عوارض کاهش ویتامین B12
بروز جنون، هذیان گویی و آسیب های روحی یا روانی
 
عوارض کمبود ویتامین B1
 بداخلاقی، کاهش قدرت تمرکز و حافظه، اضطراب و افسردگی
 
عوارض کاهش ویتامین B6
بروز جنون و افسردگی
 
عوارض کاهش ویتامین B3
 بروز اضطراب و آشفتگی های روانی
 
عوارض کمبود ویتامین B5
ایجاد جنون، افسردگی، بیخوابی و خستگی شدید
 
عوارض کمبود اسید فولیک
 گیجی، پریشانی، اختلالات هیجانی و افسردگی.1
 

غذاهایی که خلق و خوی شما را بهبود میبخشد و افسردگی را درمان می کنند

در ادامه این بخش از سلامت نمناک به توصیه های خوراکی برای درمان افسردگی و رفع اضطراب می پردازیم ؛ غذاهای حاوی مواد مغذی که شما را شاد می کنند، می توانند به رژیم غذایی دیگری که برای افسردگی نیاز دارید، اضافه شوند.
 
ماهی ها
انواع ماهی های دریایی منبع غنی اسیدهای چرب ضروری و پروتئین هایی هستند که همراه با کنترل وزن به حفظ سلامت سیستم قلبی هم کمک می کنند. ماهی ها برای مقابله با افسردگی نیز توصیه نیز می شوند چراکه کمبود نوعی از اسیدهای چرب موجود در آنها موجب تشدید علائم افسردگی می شود.
 
سبزیجات برگ سبز 
با توجه به محتوای بالای منیزیوم، سبزیجات برگ سبز به شما کمک می کند تا سیستم عصبی خود را متعادل کنید بنابراین آنها برای برخورد با اختلالات عاطفی ،مانند:اضطراب و افسردگی هستند.
 
آجیل
آجیل، سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 ،اسیدهای آمینه، مواد معدنی ،مانند:پتاسیم و منیزیم است ،که همگی باعث افزایش سلامتی می شوند.
 
کاکائو و شکلات تیره رنگ برای افسردگی
ماده اصلی در شکلات تیره، یکی از بهترین غذاها در رژیم غذایی است ،که برای افسردگی تجویز شده است .اسیدهای آمینه باعث بهبود تولید سروتونین می شود که انتقال دهنده عصبی از شادی است.
 
جو دوسر سبوس دار
جو دوسر سبوس دار منبع طبیعی ویتامین های گروه B و فیبرهاست که فرایند هضم را تسهیل کرده و سطح قند خون را متعادل می کند که مانع از افزایش ناگهانی قند خون که معمولا علت حالات تندخویی و پرخاشگری است می شود. همچنین جو دوسر منبع تریپتوفان است که در بالا به عنوان یکی از مواد مغذی لازم برای مبارزه با افسردگی مطذح کردیم.
 
تخم مرغ
تخم مرغ با ویتامین b12 و آمینو اسید خود، یکی از کامل ترین غذاها در این رژیم است. مواد مغذی به فعالیت سیستم عصبی شما کمک می کنند و از اضطراب و افسردگی جلوگیری می کنند.
 
فلفل
ادویه ها حاوی ترکیبی به نام کاپسائیسین هستند که محافظ قوی برای کاهش علائم افسردگی است زیرا این ماده فعال توانایی تحریک تولید آندروفین دارد که هورمون خوش اخلاقی محسوب می شود. انواع فلفل حاوی این ترکیب هستند.
 
موز
یکی از مهم ترین خواص موز مقدار بالای منیزیوم و پتاسیم است که این دو ماده معدنی ترشح کورتیزول که هورمون استرس است را کاهش می دهند.
 
دارچین
دارچین ادویه معطر و بی نظیری است که در تهیه انواع غذاها و دسرها جایگاه خاصی دارد می تواند با تنظیم سطح قند خون، با افسردگی مقابله کند.3
 

غذایی که برای مبارزه و درمان افسردگی باید هر روز مصرف کنیم

 
1.سبزیجات با برگ های سبز تیره
یک مواد مغذی فوق العاده هستند ،که به جلوگیری از التهاب کمک می کند.
 
2. گردو
غنی از امگا 3 و اسید چرب است .
 
3. آووکادو
اسید اولئیک آن به شما قدرت مغزی می دهد.
 
4. توت
کامل از آنتی اکسیدان ها می باشد و برای تعمیر سلول ها مناسب است.
 
5. قارچ
برای کاهش قند خون بسیار مناسب است .
 
6. پیاز
با سرطان مبارزه می کند.
 
7. گوجه فرنگی
یکی از بهترین مبارزان با افسردگی است .
 
8 .لوبیا
رطوبت بالا دارد و به خاطر فیبر موجود، حالت آرام سازی دارد.
 
9. دانه ها
منابع کوچک ،اما قدرتمند از امگا 3 هستند .
 
10.سیب
 آن ها را با آنتی اکسیدان ها و فیبر مصرف کنید.3
 

غذا‌هایی که نباید بخورید

متاسفانه زمانی که از افسردگی رنج می‌برید، ممکن است به غذا‌های ناسالم علاقه داشته باشید. این غذاها، نه تنها باعث تشدید افسردگی شما می‌شوند، بلکه باعث افزایش وزن و سایر شرایط فیزیکی منفی می‌شوند.

سوسیس

قند و شکر و مشتقات آن‌ها

نوشابه و سایر نوشیدنی‌های گازدار

غذا‌های سرخ شده

مقدار بیش از حد کافئین

شیرینی‌های تجاری

پنیر‌های چرب

غلات غنی شده

علاوه بر این‌ها، استفاده از روش‌های دیگر برای مبارزه با افسردگی بسیار مهم است. زیرا، تغذیه‌ی ساده کافی نیست، یک روانشناس حرفه‌ای می‌تواند تعیین کند که چه چیز‌هایی باید برای تکمیل درمان خود انجام دهید.2
 

رژیم غذایی برای درمان افسردگی

دارو‌های ضد افسردگی برای درمان این بیماری استفاده می‌شود، ولی احتمال شدید شدن بیماری بسیار زیاد است و اثرات جانبی این بیماری به علت استفاده از دارو‌ها هم زیاد است.
 
آسیب کبدی، افزایش حساسیت، بی خوابی، کاهش فشارخون، توهم، گیجی و تشنج از عوارض این دسته دارویی هستند.

رژیم غذایی بر سلامت روانی انسان اثر زیادی دارد پس با این رژیم غذایی می‌توانیم این بیماری را به صورت طبیعی درمان کنیم.  

مصرف غذا‌های غنی از ویتامین‌های گروه ب مانند غلات کامل، سبزیجات سبز، تخم مرغ و ماهی توصیه می‌شود.  

این بیماران باید از رژیم آب میوه جات مثل سیب، گلابی، پرتقال، گریپ فروت و لیمو استفاده کنند و طول این رژیم سه تا پنج روز است،  تنقیه آب گرم روزانه در این دوره بسیار مفید است.  

بیماران پس از طی این دوره از یک رژیم غذایی متعادل باید بهره بگیرند، این رژیم شامل دانه‌های گیاهی، مغز میوه جات، غلات و حبوبات، سبزیجات و میوه جات هستند.  

تکرار رژیم آب میوه در فواصل یک یا دو ماهه می‌تواند مفید باشد.  

رژیم غذایی را باید به سه وعده در روز کاهش داد. در وعده صبحانه می‌توان از میوه جات به همراه شیر استفاده کرد، یک مشت از دانه‌های گیاهی با مغز میوه جات را می‌توان برای بیمار در نظر گرفت.  

نهار می‌تواند شامل سبزیجات پخته شده باشد، نان گندم کامل هم بسیار مفید است. برای نوشیدنی یک لیوان دوغ توصیه می‌شود.  

شام سالاد سبزیجات سبز و تازه به همراه جوانه یونجه و لوبیا است، پنیر را همراه با این سبزیجات مصرف کنید. برای نوشیدنی از دوغ استفاده کنید.  

نیم لیوان شربت گلاب با عسل، دم کرده گل گاوزبان، زعفران، بادرنج بویه، اسطوخدوس و بهارنارنج در وعده صبحانه و عصرانه بسیار برای این بیماران مفید است.  
مصرف گوشت، چای، قهوه، الکل، شکلات، نوشیدنی‌های دارای کولا، مواد غذایی سرخ شده، غذا‌های تصفیه شده شکر سفید و ارد سفید و محصولات آن‌ها را در این بیماران کاهش دهید. رنگ‌های غذایی و برنج سفید و ادویه جات تند و استعمال دخانیات را در این بیماران حذف کنید.2

پینوشتها
1.www.honarehzendegi.com
2.www.yjc.ir
3.www.namnak.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما