معرفی بهارنارنج و خواص درمانی آن

ضد طپش و مقوی قلب، جلوگیری کننده از حمله‌های قلبی و ضد تشنج، آرام‌بخش و خواب‌آور، کاهنده کلسترول و مفید برای ضعف اعصاب، کاهنده فشار خون و ضد اسپاسم، کاهنده قند و اسید اوریک بالا و معرق، تقویت
دوشنبه، 23 بهمن 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
معرفی بهارنارنج و خواص درمانی آن
بهارنارنج

نویسنده: صمصام صانعی

مشخصات ظاهری:

گل‌های درخت نارنج را بهارنارنج می‌گویند. اندازه گل‌ها متوسط، رنگ گل‌ها سفید، پرچم‌های داخل گلها 20 تایی و به صورت تازه خوش طعم و دارای بویی معطر می‌باشند. صبح زود غنچه‌های ناشکفته درخت نارنج را جمع کرده و در تاریکی خشک می‌کنند.

طبیعت بهارنارنج:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت شکوفه‌ی بهارنارنج گرم و خشک است.

ترکیبات شیمیایی بهارنارنج:

اسانس روغنی نرولی در آن مشخص شده است.

نحوه مصرف:

معمولاً بهارنارنج خشک شده را به صورت دم کرده استفاده می‌کنند. در ضمن روش‌های مصرف مختلف دیگری نیز دارد از جمله استفاده از عرق بهارنارنج.

خواص درمانی:

ضد طپش و مقوی قلب، جلوگیری کننده از حمله‌های قلبی و ضد تشنج، آرام‌بخش و خواب‌آور، کاهنده کلسترول و مفید برای ضعف اعصاب، کاهنده فشار خون و ضد اسپاسم، کاهنده قند و اسید اوریک بالا و معرق، تقویت کننده نیروی جنسی و اشتهاآور، ضد ویروس و دفع کننده انگل‌ها، ضد التهاب و رفع کننده سکسکه، ضد عفونی کننده دستگاه گوارش و تحلیل برنده ورم طحال می‌باشد. در ضمن برای هیستری، سرفه و حساسیت نیز مفید است. دم کرده‌ی بهارنارنج به مقدار دو قاشق سوپخوری اثر تسکین دهنده قوی در اطفال داشته و موجب آرام شدن درد ناحیه شکم کودکان شیرخوار می‌شود.

بیشتر بخوانید: خواص بهار نارنج

 

تذکر:

بهارنارنج را نباید بیشتر از یک دقیقه جوشاند زیرا خواص دارویی خود را از دست می‌دهد.
منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.