چرا باید نوشابه خوردن را متوقف کنید؟

به هر نوشیدنی حاوی آب گازدار که شکر یا شیرین‌کننده دیگری مانند شربت ذرت با فروکتوز بالا و همچنین طعم‌دهنده‌های طبیعی یا مصنوعی اضافه شود نوشابه گازدار گفته می‌شود. علی‌رغم این که نوشابه یکی از نوشیدنی‌های محبوب و پرمصرف است، مشخص شده نه تنها برای سلامتی مفید نیست، بلکه با مشکلاتی برای سلامتی مرتبط است. در این مطلب قصد داریم دلایل ترک کردن خوردن نوشابه را بیان کنیم.
دوشنبه، 6 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
چرا باید نوشابه خوردن را متوقف کنید؟
می دانیم که نوشیدن نوشابه برای ما خوب نیست. می دانیم که اگر تقریباً هر نوع نوشیدنی به جز آن را انتخاب کنیم، برای سلامتی مان بهتر است. اما نوشابه چیزی دارد که دائماً ما را به سمت خود می کشد. نام آن را «نوشابه»، «نوشابه گازدار»، «کوکا» یا هر چیزی دیگری بگذارید، فکر خوبی است که یک بار برای همیشه دست از نوشیدن آن بردارید. دلیلش این است.


وزنتان را زیاد می‌کند

نوشابه کالری بالایی دارد و گرسنگی را کاهش نمی‌دهد و این موضوع باعث می‌شود که کالری بیشتری دریافت کنید. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد افرادی که مکرراً نوشابه می‌نوشند، از افرادی که نمی‌نوشند وزن بیشتری دارند.


با بیماری‌های مزمن مرتبط است

مطالعات متعددی نشان داده‌اند افرادی که بیشتر نوشابه می‌نوشند، در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی و سرطان هستند.


ممکن است موجب اختلالات کبدی شود

نوشابه سرشار از فروکتوز است، نوعی قند که تنها توسط کبد قابل متابولیزه است. مصرف بیش از حد فروکتوز موجب افزایش کار کبد و تبدیل فروکتوز به چربی می‌شود که می‌تواند در اختلالات مزمن کبدی نقش داشته باشد.


دندان‌هایتان را خراب می‌کند

نوشابه‌های گازدار حاوی اسید‌هایی از جمله اسید فسفریک و اسیدکربنیک است که می‌تواند باعث ایجاد یک محیط اسیدی در دهان و در نتیجه پوسیدگی دندان شود. این اثر هنگامی که با شکر ترکیب شود، مضرتر است.


با مشکلات پوستی مانند آکنه مرتبط است

تحقیقات نشان می‌دهد مصرف مکرر نوشابه‌های گازدار یا شکر اضافی خطر ابتلا به آکنه را افزایش می‌دهد.


پیری پوست را سرعت می‌بخشد

برخی تحقیقات حاکی از آن است افرادی که بیشتر از نوشابه گازدار یا قند اضافه استفاده می‌کنند بیشتر مستعد ابتلا به چین و چروک و علائم دیگر پیری هستند.


سطح انرژی را کاهش می‌دهند

نوشابه سرشار از قند است که می‌تواند به سرعت سطح قند خونتان را افزایش دهد و به دنبال آن ترشح انسولین افزایش یافته و موجب افت شدید قند و سقوط انرژی می‌شود. نوشیدن مکرر نوشابه می‌تواند در سطح انرژی‌تان نوساناتی را ایجاد کند.


هیچ ارزش غذایی ندارد

نوشابه فاقد ویتامین، مواد معدنی، فیبر یا مواد مغذی ضروری است و فقط قند و کالری اضافی را به رژیم غذایی‌تان اضافه می‌کند.نوشابه سرشار از فروکتوز است، نوعی قند که تنها توسط کبد قابل متابولیزه است. مصرف بیش از حد فروکتوز موجب افزایش کار کبد و تبدیل فروکتوز به چربی می‌شود که می‌تواند در اختلالات مزمن کبدی نقش داشته باشد.1


نوشابه فشار خون شما را بالا می برد

مطالعه ای در مارس ۲۰۱۱، مصرف نوشابه را با فشار خون بالا مرتبط می داند.


نوشابه شامل ترکیبی است که در بیش از ۱۰۰ کشور ممنوع شده است

حدود ۱۰ درصد از طعم دهنده های نوشابه حاوی BVO، یا روغن نباتی دارای برم، هستند که توسط سازمان بهداشت جهانی و ۱۰۰ کشور ممنوع شده است.


ممکن است مصرف آن منجر به دیابت شود

نوشیدنی های غیر رژیمی در بروز دیابت نوع ۲ نقش دارند. حتی اگر نوشیدنی رژیمی می نوشید، ممکن است از آن مبرا نباشید.


ممکن است منجر به بیماری قلبی گردد

بر اساس مطالعه ای که توسط انجمن قلب آمریکا منتشر شد، «نوشیدن یک قوطی نوشابه در روز معمولی یا رژیمی» با افزایش ۴۸ درصدی خطر سندروم متابولیک، یک مرحله ی کلیدی پیش از بیماری قلبی و دیابت، مرتبط است. »


مصرف نوشابه با پوکی استخوان مرتبط است

با اینکه پژوهشگران در مورد علت دقیق آن مطمئن نیستند، احتمال پوکی استخوان افرادی که نوشابه می نوشند بیشتر است.


نوشیدن کولا می تواند خطر سنگ کلیه ی شما را افزایش دهد

مطالعه ای که در اپیدمیولوژی منتشر شد نشان داد که «نوشیدن ۲ کولا یا بیشتر در روز، با افزایش خطر بیماری مزمن کلیوی مرتبط است. »


نوشابه می تواند باعث سوزش معده شود

این موضوع نباید شما را شگفت زده کند که نوشابه های بسیار اسیدی می توانند موجب سوزش معده شوند.


ترکیبات موجود در نوشابه باید در جایی دفع شوند

بر اساس یک گزارش آلمانی، ترکیبات مصنوعی موجود در نوشابه به طور کامل توسط تأسیسات تصفیه ی فاضلاب جدا نمی شوند، و این ترکیبات ممکن است در نهایت وارد جریان آب زیر زمینی و حتی آب نوشیدنی ما شوند.


تمام بطری ها، شیشه ای، آلومینیومی، یا پلاستیکی، خسارت های محیط زیستی خود را دارند

بطری های شیشه ای، حتی اگر مجدداً مورد استفاده قرار بگیرند، سوخت بسیار بیشتری برای حمل و نقل نیاز دارند. قوطی های آلومینیومی فقط تا حدی بازیافت می شوند، و استخراج آلومینیوم از معدن، پیامدهای محیطی وحشتناکی دارد. و درست مثل آب بطری شده، تولید نوشابه در بطری پلاستیکی نیاز به مقادیر بسیار زیادی نفت دارد.


در برخی کشورها، نوشابه حاوی آفت کش است

شاید این را یک دلیل مربوط به سلامتی یا محیط زیست تلقی کنید، اما برای من اینگونه به نظر می رسد که تولید یک محصول سالم تر برای برخی کشورها نسبت به دیگر کشورها، از نظر اجتماعی کاملاً ناعادلانه است. مرکز Science and the Environment دریافت که «مقادیر زیاد آفت کش ها و حشره کش های سمی در نوشیدنی های تولید شده توسط کوکا و پپسی در هند، برای ایجاد سرطان، آسیب به سیستم های عصبی و تولید مثل، نقص های جنینی و اختلال شدید سیستم ایمنی، به اندازه ی کافی بالاست. »2


جایگزین‌های دیگری برای نوشابه پیدا کنید


آب گازدار
برش‌هایی از میوه‌های موردعلاقه‌تان را به آب گازدار اضافه کنید تا جایگزین خوشمزه‌ای برای نوشابه خوردنتان شود.

چای سبز سرد یا گازدار
چندین شرکت هستند که نوشیدنی چای سبزی تولید می‌کنند که حاوی قند بسیار کمتری نسبت به نوشابه هستند و فواید چای سبز را هم برای بدنتان فراهم می‌کنند.

کامبوجا
این یک چای پروبیوتیکی خوشمزه است که مزایای بسیار زیادی برای سلامتی دارد.

آب طعم دار شده با نعنا و خیار
این نوشیدنی طراوت‌بخش نه تنها می‌تواند عطش شما را فرو بنشاند بلکه به مهار میل و اشتیاق شما به نوشابه گازدار نیز کمک می‌کند.

چای‌های گیاهی یا میوه‌ای
این نوشیدنی‌ها و نوشیدنی‌های سنتی شیرین شده با کمی عسل، صرفاً باعث افزایش کالری دریافتی نمی‌شوند بلکه فواید زیادی برای بدنتان دارند.

آب نارگیل
این نوشیدنی طبیعی اگرچه بدون کالری نیست با این حال یک انتخاب بسیار سالم‌تر نسبت به نوشابه است.3


پی نوشت:
1.www.baharnews.ir
2.www.jadidtarin.com
3.www.article.tebyan.net


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما