اعمال و رفتاري كه انسان را از تشيع خارج ميكند

عده اي در مساجد (و محافل) گرد يكديگر جمع مي شوند، براي آن كه ما اهل بيت رسالت را مشهور كرده و خودشان نيز شهرت يابند، چنين افرادي از شيعيان و پيروان ما نيستند؛ و ما هم با آنها نخواهيم بود. من سعي مي نمايم خود را مخفي و مستور گردانم؛ ولي آنها اسرار مرا فاش و پرده دري مي نمايند،‌خداوند آنها را رسوا و اسرارشان را فاش گرداند.
چهارشنبه، 7 بهمن 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اعمال و رفتاري كه انسان را از تشيع خارج ميكند
اعمال و رفتاري كه انسان را از تشيع خارج ميكند
اعمال و رفتاري كه انسان را از تشيع خارج ميكند




شهرت طلبي وافشاء اسرار

امام جعفر صادق عليه السلام فرمود:
عده اي در مساجد (و محافل) گرد يكديگر جمع مي شوند، براي آن كه ما اهل بيت رسالت را مشهور كرده و خودشان نيز شهرت يابند، چنين افرادي از شيعيان و پيروان ما نيستند؛ و ما هم با آنها نخواهيم بود.
من سعي مي نمايم خود را مخفي و مستور گردانم؛ ولي آنها اسرار مرا فاش و پرده دري مي نمايند،‌خداوند آنها را رسوا و اسرارشان را فاش گرداند.
مي گويند: من امام و پيشواي آنها هستم، به خدا سوگند! من امام و پيشوا نيستم، مگر براي اشخاصي كه از من پيروي نمايند؛ اما آن دسته افرادي كه معصيت و مخالفت مرا مي كنند، من پيشوايشان نخواهم بود، چرا به نام من چسبيده و تمسك مي جويند؛ چرا نام مرا از گفتارشان برنمي دارند ؟ به خدا سوگند! من با چنين افرادي جمع نمي شوم و كنار نخواهم آمد.

روزه ي اول و آخر ماه رمضان

امام رضا عليه السلام فرمود:
روزه گرفتن (ماه مبارك رمضان) از هنگام ديدار و رؤيت هلال (در شب اول ماه) خواهد بود؛ و نيز عيد فطر با رؤيت و ديدن ماه، ثابت مي شود.
و سپس افزود: از پيروان ما نيست، كسي كه پيش از ديدن ماه روزه بگيرد؛ و يا قبل از رؤيت (هلال ما شوال به عنوان عيد فطر) افطار نمايد.

افزودن بر ماه رمضان ؟‌!

امام علي عليه السلام به نقل از حضرت رسول صلي الله عليه و اله و سلم فرمود:
كسي كه يك روز از غير ماه رمضان را عمدا داخل ماه رمضان گرداند و جزء آن قرار دهد، به خداوند متعال و به من ايمان نياورده است.

بلند بودن سبيل

82- و قال النبي صلي الله عليه و اله و سلم: من لم يأخذ شاربه فليس منا. و قال صلي الله عليه و اله و سلم: ان المجوس جزوا لحاحهم و وفروا شواربهم.(1)
حضرت رسول صلي الله عليه و اله و سلم فرمود:
كسي كه شارب و سبيل خود را كوتاه نگرداند، از دوستان و شيعيان ما نيست.
و نيز فرمود: مجوسان و آتش پرستان، ريش و محاسن خود را از ته مي زدند؛ و سبيل و شارب را بلند مي گذاشتند.

رعايت نكردن اصول تلاوت قرآن

شخصي به نام عبدالرحمان بن سائب گويد:
روزي عبور سعد بن ابي وقاص بر ما افتاد، نزد او رفته و سلام كردم، پس صلي الله عليه و اله و سلم شنيدم كه فرمود: به درستي كه قرآن با حالت حزن و اندوه نازل گشته است، هنگامي كه آن را قرائت مي نمائيد، با حالت گريه و اندوه باشد؛ پس اگر گريه تان نگرفت، خود را به حالت گريه كنندگان در آوريد؛ و خوش لحن و زيبا بخوانيد؛ و هر كس قرآن را بدون لحن و صوت زيبا تلاوت نكند، از پيروان ما نخواهد بود.
84- و قال النبي صلي الله عليه و اله وسلم:‌ليس منا من لم يتغن بالقرآن.(2)
حضرت رسول صلي الله عليه و اله و سلم فرمود: از پيروان ما نيست، كسي كه قرآن را با لحن و صوت صحيح و زيبا تلاوت ننمايد.

گرفتن اجرت براي قرائت قرآن

حضرت رسول صلي الله عليه و اله و سلم فرمود:
شخصي كه قرآن را بخواند و قصد رياء و درخواست اجرت و چيزي را داشته باشد، او در روز قيامت در حالي خداوند متعال را ملاقات مي نمايد، كه صورتش سياه و بدون گوشت مي باشد، و قرآن او را از پشت به سمت دوزخ هدايت نموده تا آن كه وارد آتش گردد و با ديگر دوزخيان در آن مي ماند.
و كسي كه قرآن را قرائت نمايد و به احكام و دستورات آن عمل نكند، در صحراي قيامت نابينا محشور خواهد شد.

فخر و مباهات به وسيله ي قرآن

حضرت رسول صلي الله عليه و اله و سلم فرمود:
هر كس قرآن را فرا گيرد به قصد رياء و خودنمائي، تا آن كه با بي خردان مجادله و بر دانشمندان فخر نمايد؛ و يا آن كه قرآن را وسيله ي متاع دنيا قرار دهد، خداوند متعال در روز قيامت استخوانهاي بدنش را جدا و متلاشي مي گرداند؛ و انواع عذاب ها را بر او مسلط مي نمايد.

بي توجهي به امور

امام جعفر صادق عليه السلام فرمود:
به طور دائم شيطان افرادي را در مجامع مربوط به ما اهل بيت رسالت وارد مي گرداند، كه آن افراد از دوستان و پيروان ما نيستند، پس از مدتي كه مورد توجه مردم قرار گيرند با تحريك شيطان دروغ هائي را بر ما نسبت مي دهند؛ و چون رسوا و نابود شوند، شيطان،‌ديگري را جاي گزين آنها مي گرداند.

بي تابي در مرگ عزيزان

88- عن ابن مسعود، قال رسول الله صلي الله عليه و اله وسلم: ليس منا من ضرب الخدود، و شق الجيوب.(3)
حضرت رسول صلي الله عليه و اله و سلم فرمود:
از شيعيان و پيروان ما (اهل بيت رسالت) نيست، كسي كه (در مصيبتها) بر صورت خود زند؛ و يقه ي پيراهن خود را چاك زده و پاره كند.
89- عن أبي أمامه أن رسول الله صلي الله عليه و اله و سلم لعن الخامشة وجهها، و الشاقة جيبها، و الداعية بالويل و الثبور.(4)
يكي از اصحاب رسول خدا صلي الله عليه و اله و سلم - به نام ابوامامه - گويد:
همانا خانمهائي را كه بر صورت خود زنند تا سرخ شود؛ و يا صورت خود را بخراشند؛ همچنين كساني كه يقه ي پيراهن خود را چاك زنند؛ و كساني كه الفاظ و سخنان نامناسب همراه با داد و فرياد بر زبان جاري كنند، حضرت رسول الله صلي الله عليه و اله و سلم لعن نموده است.
امام صادق به نقل از پدران بزرگوارش عليهم السلام فرمود:
نهي نمود رسول اكرم صلي الله عليه و اله وسلم از فرياد كشيدن در عزا و مصيبت؛ و نيز نهي نمود از شعر خواني (با سخنان باطل) همراه با ناله و گريه؛ و همچنين نهي نمود از زدن دست بر صورت (به طوري كه كبود يا سرخ شود).
91- و قال النبي صلي الله عليه و اله و سلم: أنا بريء ممن حلق و صلق. و قال في النهاية عنه صلي الله عليه و اله و سلم: ليس منا من سلق،أو حلق.(5)
حضرت رسول صلي الله عليه و اله و سلم فرمود:
من بريء و بي زار هستم از كساني كه (در مآتم و مصائب عزيزان خويش) موهاي خود را مي كنند؛ و با حالت داد و فرياد ناله مي زنند.
همچنين فرمود: كسي كه هنگام مصيبت فرياد زند؛ و صورت خود را بخراشد، از (دوستان و پيروان) ما نيست.

نژاد پرستي و قوميت گرائي

يكي از اصحاب امام رضا عليه السلام - به نام حسن وشاء - گويد:
روزي در محضر مبارك آن حضرت بودم و برادرش زيد نيز حضور داشت، پس متوجه شدم كه زيد با عده اي مشغول سخن گفتن مي باشد و بر ايشان (به جهت اجداد طاهرش) فخر و مباهات مي كند.
امام رضا عليه السلام در حالي كه مشغول مباحثه و سخن گفتن با ديگران بود، ناگهان متوجه سخنان و حركات زيد شد؛ و او را مخاطب قرار داد و فرمود: همانا حضرت علي بن الحسين (امام سجاد عليه السلام) مي فرمود: براي نيكوكاران خانواده و ذريه ي ما، دو برابر پاداش؛‌و نيز براي گنه كارانمان، دو چندان عذاب خواهد بود.
بعد از آن، امام رضا عليه السلام مرا مخاطب قرار داد و فرمود: اي حسن وشاء! اين آيه ي قرآن را چگونه تلاوت و قرائت مي نمائيد، كه فرموده است: خداوند به حضرت نوح عليه السلام فرمود: پسرت از اهل تو نيست، بلكه او عملي ناصالح خواهد بود؟
و سپس افزود: هرگز چنين نيست كه شما فكر مي كنيد، به درستي كه او فرزند (واقعي) آن حضرت بود؛ و ليكن چون معصيت خداوند متعال را مرتكب شد، خداوند او از فرزندي شايسته بودن، بر كنارش نمود.
بنابراين هر كه از ما خانواده، (در همه ي امور) مطيع و فرمانبر خداوند متعال نباشد، از ما جدا خواهد بود؛ ونيز چنانچه تو تابع و مطيع دستورات الهي باشي، از شيعيان ما و با ما خواهي بود.
ويكي ديگر از اصحاب امام رضا عليه السلام - به نام حسن بن جهم - گويد: روزي در خدمت آن حضرت بودم و برادرش زيد نيز حضور داشت؛ و امام عليه السلام به زيد مي فرمود: تقواي الهي را پيشه ي خود قرار ده؛ همانا ما اهل بيت رسالت اگر به مراحل كمال رسيده ايم، به وسيله ي رعايت تقواي الهي بوده است، پس هر كس تقوا نداشته باشد و مراقب احكام الهي نباشد، از دوستان و شيعيان ما نخواهد بود؛ و ما نيز جداي از او هستيم.
94- و منه الحديث: ليس منا من دعا الي عصيبة، أو قاتل عصبية.(6)
حضرت رسول صلي الله عليه و اله و سلم فرمود: از پيروان و شيعيان ما نيست، كسي كه ديگران را دعوت به حس ناسيوناليستي نمايد؛ و يا (در جبهه ي جنگ) از روي عصيبت و ناسيوليستي مقاتله و مبارزه كند.

دستورالعمل سازنده

امام حسين عليه السلام فرمود:
رسول خدا صلي الله عليه و اله و سلم برايم فرمود: اي فرزندم! بر پشت و كمر بخواب تا شكمت خالي (و كوچك) شود، آب را با حالت مكيدني ميل كن تا خوراكت گوارايت گردد، سورمه بر چشم بكش تا چشمانت روشن و نوراني باشد، با روغن بدن خود را ماساژ ده تا به سنت پيامبرت شبيه شوي، كفش متناسب (نه گشاد و نه تنگ) استفاده كن تا پاهايت راحت بماند، عمامه بر سر گذار كه تاج عرب است، چناچه در ديگ غذا پختي آبش را زياد كن كه اگر از گوشت آن به همسايه نرسيد، آبگوشت به او دهي كه بخشي از آن مي باشد.
انگشتر ياقوت و عقيق بر دست كن كه ميمون ومبارك مي باشد و هر گاه بر آن نگاه كني بر نورانيت چشمانت افزوده مي گردد؛ و نماز با آن هفتاد ثواب دارد، انگشتر را به دست راست كن كه سنت من و سنت ديگر پيامبران الهي است و كسي كه از سنت من روي گرداند از من نيست، انگشتر دردست چپ نكن و از غير ياقوت و عقيق استفاده نكن (كه اين خواص را ندارد).

نوشيدن مسكرات و شبيه دشمنان شدن

يكي از اصحاب امام رضا عليه السلام - به نام عبد السلام هروي - گويد:
از آن حضرت شنيدم كه فرمود:
اولين كسي كه دراسلام شراب فقاع تهيه كرد، يزيد بن معاويه (لعنة الله عليهما) در شهر شام بود؛ و در آن هنگامي كه سفره ي غذا پهن شد، از آن شراب بر سر سفره حاضر كردند.
و در حالي كه سر مبارك و مقدس امام حسين صلوات الله عليه جلوي آنها قرار داشت، يزيد (ملعون) مشغول آشاميدن از آن شراب گرديد و به اطرافيان خود گفت:
از اين شراب فقاع بياشاميد كه تبرك شده است؛ و در تبرك آن همين بس، كه من در حالي از آن مي آشامم كه سر دشمن ما در جلوي ما و در وسط سفره قرار دارد و با آرامش خاطر و دلي آرام مشغول خوردن و آشاميدن هستيم.
سپس امام رضا عليه السلام افزود: هر كس از شيعيان ما اهل بيت رسالت، مي باشد بايد از آشاميدن فقاع دوري و اجتناب نمايد، چون كه فقاع شربت دشمنان ما مي باشد؛ و كسي كه از آن اجتناب نكند، از شيعيان و دوستان ما نخواهد بود.
به درستي كه پدرم از پدران بزرگوارش عليهم السلام؛ به نقل از رسول خدا صلي الله عليه و اله و سلم نقل نمودند كه آن حضرت فرمود: لباس دشمنان ما را نپوشيد؛ و از نوع غذاهاي آنها استفاده نكنيد؛ و راه و روش آنها را نرويد؛ در غير اين صورت شما نيز همانند آنها، دشمن ما خواهيد بود.

توطئه با سلاح و زبان

96- عن النبي صلي الله عليه و اله و سلم قال: من حمل علينا السلاح فليس منا.(7)
پيغمبر اكرم صلي الله عليه و اله و سلم فرمود:
هر كس سلاحي را بر عليه ما (و دوستان ما) حمل نمايد، از پيروان و شيعيان ما نمي باشد.
97- و قال صلي الله عليه و اله و سلم: من انتهب نهبة فليس منا.(8)
حضرت رسول صلي الله عليه و اله و سلم فرمود:
كسي كه ديگران را با زبان مورد اذيت و آزار قرار دهد، از شيعيان و دوستان ما نخواهد بود.

پرداخت زكات و خمس

امام صادق عليه السلام فرمود:
كسي كه به اندازه ي قيراطي از زكات و خمس اموالش را پرداخت نكند، نه مسلمان است و نه مؤمن؛ و آيه ي قرآن شامل حال چنين كساني مي شود كه فرمود: « پروردگارا! مرا به عالم دنيا باز گردان تا اعمال صالحه اي را كه ترك كرده ام، انجام دهم ».

شادي و ناراحتي ؟‌‌!

امام موسي بن جعفر عليهماالسلام به نقل از رسول خدا صلي الله عليه و اله و سلم فرمود:
كسي كه از انجام دادن كار نيكي شادمان و يا از كردار ناپسندي ناراحت شود، پس او مؤمن است.
و كسي كه از انجام گناه ناراحت و پشيمان نگردد، مؤمن نخواهد بود؛ و شفاعتي براي او نمي باشد؛ و او ظالم است، همان طوري كه خداوند متعال فرموده است: «براي ظالمين وستمگران ياوري و شفاعتي نخواهد بود ».
تهديد چند دسته از متخلفان اجتماعي
عبدالله بن عباس گويد:
رسول خدا صلي الله عليه و اله و سلم پيش از رحلت خود براي ما خطبه اي را خواند كه آخرين خطبه حضرت در مدينه بود، موعظه ها و سفارشاتي را براي مردم بيان نمود كه چشم ها خيره، دلها روشن و بدن ها را به لرزه درآورد؛ بلال را دستور داد تا نداي نماز جماعت دهد، موقعي كه مردم اجتماع كردند رسول خدا صلي الله عليه و اله و سلم بالاي منبر رفت و فرمود:
اي مردم! نزديك بياييد و محل را براي پشت سرتان باز كنيد كه جاي ديگران هم بشود، اين سخن را سه مرتبه تكرار نمود...
سپس فرمود: توجه نماييد كه خداوند نسبت به حقوق همسايه باز خواست مي نمايد، هر كه حق همسايه را ضايع كند از (پيروان) من نيست.
كسي كه فقير مسلماني را به جهت تنگدستي او، توهين و سبكش نمايد خدا را سبك شمرده است و هميشه در غضب و نقمت الهي قرار خواهد داشت تا آن فقير از وي راضي گردد.
و كسي كه در خريد و فروش (جنس را) مغشوش كند از پيروان ما نمي باشد و در قيامت با يهوديان محشور مي گردد، چون كسي كه غش در معامله كند مسلمان نيست. و كسي كه وسيله اي را كه همسايه نياز دارد از او منع كند و در دسترسش قرار ندهد، خداوند او را در قيامت از فضل خود محروم مي نمايد و او را به خودش رها مي كند؛ و هر كسي به خود واگذار شود هلاك مي گردد و نيز ديگر حسناتش پذيرفته نخواهد شد تا آنكه همسايه اش از او راضي شود. و كسي كه قرآن را به جهت خودنمايي و گرفتن چيزي بخواند، روز قيامت در حالتي به ملاقات خدا وارد مي شود كه صورتش سياه و بدون گوشت خواهد بود؛ و قرآن او را از پشت ميراند تا وارد دوزخش كند و با ديگر دوزخيان وارد آتش مي گردد. و كسي كه قرآن را بخواند و به آن عمل نكند، روز قيامت نابينا وارد صحراي محشر مي شود. و كسي كه نسبت به مسلماني خيانت كند از (پيروان) ما نمي باشد و ما دردنيا و آخرت از او بي زاريم...
دستورات و رواياتي در دين ما وجود دارد كه پيامبر صلي الله عليه واله وسلم و ائمه معصومين براي متخلفين از آن واژه فليس منا (از ما نيست) را به كار مي برند كه اين خود بيانگر خروج از شيعه مي باشد.) پايان.

پي نوشت :

1. بحارالأنوار: 112/76 ضمن ح 14.
2. بحارالأنوار: 342/76، س 23، 191/92، ح 5.
3. بحارالأنوار: 93/82 ح 45.
4. بحارالأنوار: 93/82، ضمن ح 45.
5. بحارالأنوار: 93/82، ضمن ح 45.
6. بحارالأنوار: 283/73، ضمن ح 1.
7. مستدرك الوسائل: 134/11 ح 12636، به نقل از عوالي اللئالي.
8. نهج الحق: 435.

منبع: کتاب شناخت شيعه




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.