بیماری هایی که خستگی می آورند

احساس خستگی یکی از مشکلات شایع میان عموم مردم است و می‌تواند در نتیجه این باشد که فرد بیش از انرژی دریافتی مجبور به مصرف آن باشد. اما در عین حال لازم است فرد نسبت به احتمال ابتلا به بیماری‌های دیگر که یکی از نشانه‌های آن می‌تواند خستگی دائمی باشد نیز هوشیار باشد.در این مقاله به بیماری‌هایی اشاره شده که احساس خستگی یکی از نشانه‌های آنهاست.
سه‌شنبه، 25 شهريور 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
بیماری هایی که خستگی می آورند
هر وقت که بیمار می شوید، سیستم ایمنی بدن انرژی زیادی برای مقابله با آن صرف می‌کند. این امر باعث می‌شود که شما احساس خستگی و بی‌حالی کنید. بنابراین مشخص است که خستگی مفرط علامت مشترک بسیاری از بیماری‌هاست. به گفته متخصصان ، خستگی مفرط یک مفهوم بسیار پیچیده است با این حال می‌توان از راه‌های متعددی آن را اندازه‌گیری کرد از جمله میزان خواب، ورزش و میزان خستگی هنگام شب.1


سندرم خستگی مزمن

نوعی اختلال در روند فعالیت‌های جسمی و روانی فرد است که حداکثر بیش از 6 ماه طول کشیده باشد. خستگی مزمن، یکی از نشانه‌های بیماری افسردگی است. این بیماری در دهه دوم و سوم زندگی بروز می‌کند و زن‌ها دو برابر مردان دچار آن می‌شوند. نشانگان (سندرم) خستگی مزمن، روی کیفیت زندگی بیماران اثر می‌گذارد. بعضی از بیماران خودبه‌خود بهبود می‌یابند.


افسردگی

حدود 60 تا 80 درصد کسانی که دچار خستگی مزمن هستند، از افسردگی هم رنج می‌برند. افسردگی در زنان بیشتر از مردان دیده می‌شود و احساس ناامیدی و بی‌اشتهایی آنها نیز ریشه در خستگی مزمن دارد.


بیماری قلبی

اگر هنگام انجام کارهای روزمره احساس خستگی می‌کنید، یا هنگام تمیز کردن خانه باید کمی بنشینید، این موضوع ممکن است علامت وجود بیماری قلبی در شما باشد. تغییر شیوه زندگی، استفاده از داروها، ورزش و پیاده‌روی ملایم با توجه به توصیه پزشک می‌تواند در رفع خستگی شما موثر باشد.


آلرژی فصلی

 تعدادی از انسان‌ها در فصل بهار یا پاییز دچار آلرژی فصلی می‌شوند. آلرژی با علایمی مثل خستگی، سردرد، عطسه، انسداد بینی، آبریزش بینی و سرفه همراه است.

یکی از راه‌های مبارزه با آلرژی و خستگی مفرط ناشی از آن، دوری از مواد آلرژی‌زا و مصرف داروهای آنتی‌هیستامین تحت نظر پزشک است


آرتریت روماتویید

پزشکان فرآیند‌های خودایمنی بدن و عفونت‌های ویروسی را در بروز آرتریت موثر می‌دانند. نشانه‌های بیماری شامل درد، تورم، التهاب مفصل و خستگی مفرط است.


عفونت ادراری پنهان

اگر دچار عفونت‌های ادراری هستید، حتما متوجه شده‌اید که مدام نیاز فوری به دفع ادرار دارید و دچار سوزش و درد هنگام ادرار کردن می‌شوید. عفونت ادراری همیشه این علایم را نشان نمی‌دهد. در برخی موارد، خستگی تنها علامت آن است.

یک آزمایش ادرار می‌تواند سریعا عفونت ادرار را در شما مشخص کند. مصرف آنتی‌بیوتیک با تجویز پزشک می‌تواند سبب بهبود بیماری شما و رفع خستگی‌تان گردد.


دیابت

در افرادی که مبتلا به دیابت هستند، افزایش غیرطبیعی قند در خون، باعث می شود که فرد از خوردن غذا اجتناب کند و دچار خستگی گردد. اگر خستگی دایم و بدون دلیل داشتید، حتما در مورد آن با پزشک صحبت کنید. درمان دیابت و تغییر شیوه زندگی، ورزش کردن و گاه انسولین‌درمانی به کاهش قندخون کمک می‌کند.


بیماری ام اس  (MS)

بیماران مبتلا به  MS، از خستگی به عنوان یکی از شایع‌ترین علایم بیماری‌شان یاد می‌کنند. حدود 95 درصد این بیماران با خستگی درگیر هستند.

عواملی نظیر افسردگی، کاهش میزان خواب، ناتوانی و خستگی عضلانی ناشی از داروهای مربوط به MS  باعث بروز خستگی در این بیماران می گردد.

خستگی در  MS، این گونه تعریف می‌شود: فقدان انرژی جسمی یا ذهنی فرد که منجر به توقف فعالیت های او می‌شود.

خستگی با خواب زیاد برطرف نمی شود. این احساس در نتیجه ثابت ماندن در یک وضعیت خاص است. چند نرمش سبک و کششی، به رفع خستگی روزانه کمک شایانی می کند


صرع

یکی از شایع ترین انواع صرع، صرع بزرگ می باشد. شخص مبتلا به این نوع صرع، به یکباره بیهوش می شود و به زمین می خورد، بدنش سفت شده و فریاد نامفهومی از گلوی او خارج می گردد. پس از اندک زمانی شروع به لرزش می کند.

حملات صرع بزرگ، از چند ثانیه تا 3 یا 4 دقیقه طول می کشد. بعد از پایان حمله، شخص برای یک یا چند دقیقه در حالت خواب آلودگی است و احساس خستگی می کند.2


اندوکاردیت

نوعی التهاب یا عفونت قلب است که با حرکت کردن باکتری از طریق خون و چسبیدن به بافت قلب رخ می‌دهد.افرادی با دریچه‌های مصنوعی قلب بیشتر در معرض این خطر هستند. درمان این بیماری شامل درمان ضد میکروبی و احتمالاً جراحی است.


نارسایی آدرنال

این بیماری جزو بیماری هایی است که پزشک هنگام مواجهه با یک بیمار که از خستگی مفرط شکایت می‌کند، به بررسی آن می پردازد.این بیماری زمانی رخ می‌دهد که عملکرد غدد آدرنال ضعیف باشد .عوارض دیگر مربوط به این بیماری می‌تواند شامل کاهش وزن ، اسهال، لکه تیره روی پوست ، سر گیجه یا درد معده باشد.


آپنه خواب

برای داشتن خواب خوب برخورداری از الگوی تنفس منظم بسیار مهم است.هنگامی‌که در این الگوی تنفس با توقف طولانی مواجه می‌شوید ، در خواب اختلال به وجود می‌آید و به خستگی مفرط در روز بعد منجر می‌شود.


یائسگی

احساس خستگی یکی از علائم دوران یائسگی به حساب می‌آید. به علاوه، این دوره با کاهش میزان متابولیسم همراه است. همچنین احتمال کم کاری تیروئید پس از دوره یائسگی افزایش می‌یابد.
 
علاوه بر این تغییرات هورمون‌هایی که در تنظیم انرژی سلولی بدن نقش دارند می‌تواند به بروز احساس خستگی دائمی کمک کند.3


کم خونی

خستگی ناشی از کم خونی به دلیل کمبود گلبول‌های قرمز خون است، که اکسیژن را از ریه‌ها به بافت‌ها و سلول‌ها می‌رساند، که ممکن است احساس ضعف و تنگی نفس ایجاد کند. کم خونی می‌تواند به ‌علت کمبود آهن یا ویتامین، از دست دادن خون، خونریزی داخلی یا یک بیماری‌های مزمن از قبیل آرتریت روماتوئید، سرطان یا نارسایی کلیه ایجاد شود. لورنس کوراش استاد کمک پزشکی آزمایشگاهی در دانشگاه کالیفرنیا، سان فرانسیسکو اینچنین توضیح می‌دهد: زنانی که در سنین باروری هستند، در طول دوره بارداری و شیردهی، به‌ ویژه به کم خونی ناشی از فقر آهن، به علت از دست دادن خون در دوران قاعدگی و نیاز بدن به آهن بیشتر مبتلا می‌شوند.


بیماری تیروئید

چنانچه هورمون‌های تیروئید خوب ترشح نشوند، حتی فعالیت‌های روزانه هم شما را خسته خواهد کرد. غده تیروئید، حدودا اندازه گره کراوات یک مرد است، که در جلوی گردن قرار دارد و هورمون‌هایی را ترشح می‌کند که سوخت و ساز بدن را کنترل می‌کنند. ترشح بیش از حد هورمون تیروئید (پرکاری تیروئید)، سوخت و ساز بدن را سرعت می‌بخشد. هورمون تیروئید خیلی کم کار (کم کاری تیروئید)، سوخت و ساز بدن را کند می‌کند.4


پی نوشت:
1.www.asriran.com
2.www.article.tebyan.net
3.www.jadidtarin.com
4.www.borna.news


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.