ماساژ دادن پاها چه فوایدی دارد؟

بدون شک ماساژ پا در پایان روزی طولانی و پرمشغله بسیار لذت‌بخش است. ماساژ پا موجب تمدد اعصاب می‌شود و دردهای عضلانی را برطرف می‌کند. روش‌های فراوانی برای ماساژ پا وجود دارد و به‌راحتی می‌توان این روش‌ها را در خانه امتحان کرد.
سه‌شنبه، 1 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
ماساژ دادن پاها چه فوایدی دارد؟

ماساژ پا و رفلکسولوژی چیست؟

معرفی ماساژ پا و رفلکسولوژی، شیوه هایی است که می تواند به حفظ سلامتی پا و بدن شما به طور کلی کمک کند - از آنجایی که پا در طول زندگی فشار بسیاری را تحمل میکند. رفلکسولوژی پا یک عمل بسیار قدیمی است که مربوط به چینی ها می باشد، جایی که اعتقاد بر این بود که مناطق خاصی از پاها با سایر ارگان های بدن متصل هستند و می توانند به سلامت آنها کمک کنند.

اعتقاد بر این است که کف پاها دارای نقاط خاصی هستند که با تحریک آنها می توان بدن را بهبود بخشید. رفلکسولوژی و ماساژ پا در حال حاضر معمولا در طب مکمل استفاده می شود، زیرا بسیار امن است و به احتمال زیاد به نفع شماست ؛ برخی از مزایای استفاده از رفلکسولوژی و ماساژ پا چیست؟ پاسخ را در ادامه خواهید خواند.


کمک به کنترل فشار خون

در حالی که ممکن است ما ادعاهای بزرگی را مطرح نکنیم که رفلکسولوژی به طور دائمی فشار خون بالا را درمان می کند، اما شواهدی وجود دارد که نشان می دهد هنگامی که به طور منظم انجام می شود، می تواند فشار خون سیستولیک شما را کاهش دهد.

به احتمال زیاد این به لطف توانایی اش برای کاهش استرس و کمک به شما برای استراحت کردن است. کورتیزول یک عامل شناخته شده برای فشار خون بالا است، بنابراین هر کاری که می توانید انجام دهید تا آن را کاهش دهید تا به سلامت رگ های خونی شما کمک شود.


تقویت حساسیت عصب

به نظر می رسد که رفلکسولوژی و ماساژ پا در افراد خاصی که دارای عملکرد عصبی ضعیفی هستند، مفید می باشد برای مثال افراد مبتلا به فشارخون بالا یا دیابت ممکن است عوارض ناشی از نوروپاتی را تجربه کنند که منجر به از دست رفتن احساس در مناطقی از بدن، به خصوص پاها و بازوها می شود.

این اتفاق در پاها بیشتر است و می تواند با ماساژ بهبود یابد و به طور مستقیم باعث تحریک نقاط رفلکس در پایین پاهای شما شود. رفلکسولوژی همچنین می تواند به بهبود جریان خون در این مناطق کمک کند، که می تواند باعث بازگشت عملکرد برخی از این اعصاب شود.


بهبود گردش خون

به نظر می رسد که یکی از شناخته شده ترین مزایای رفلکسولوژی کف پا، توانایی آن در بهبود جریان خون در سراسر بدن است. گردش خون بهبود یافته به اکسیژن رسانی موثرتر سلول ها و بهبود سریع تر بعد از کار یا آسیب می انجامد.


بهبود عملکرد کبد

تقریبا هر چیزی که شما در دهان خود قرار می دهید باید قبل از وارد شدن به گردش خون سیستماتیک، از طریق کبدتان منتقل شود به همین دلیل تحمل کردن کبد سخت است و نیاز به پشتیبانی برای کارکردنش به طور مطلوب در همه زمان ها دارد.

هر گونه کاهش عملکرد کبد می تواند منجر به انباشت خطرناک مواد زائد شود که در این صورت توسط ارگان حذف می شود. رفلکسولوژی می تواند به تنظیم مجدد مقادیر بالای آنزیم های کبدی کمک کند و اطمینان حاصل کند که مواد به صورت مؤثر متابولیزه می شوند و بدن شما را ایمن نگه می دارند.1


بهبود سیستم ایمنی

یکی از مزایای رفلکسولوژی تقویت سیستم ایمنی در بدن است. این مطلب بوسیله تحقیقات تأیید شده است. ماساژ کف پا همچنین عملکرد ایمنی در زنان را نیز تقویت می‌کند. تحقیقاتی در زمینه تأثیر ماساژ رفلکسولوژی بر استرس، افسردگی و عملکرد ایمنی در زنان میان‌سال انجام شده است. این تحقیقات نشان داده‌اند که ماساژ کف پا در کاهش افسردگی، تقویت سیستم ایمنی و کاهش استرس در زنان میان‌سال بسیار مؤثر است.


تسکین سردردهای میگرنی

ماساژ رفلکسولوژی دارای خاصیت ضد درد است و درد ناشی از سردرد و میگرن را بوسیله تسکین تنش و استرس در عضلات کاهش می‌دهد. فشار وارد آوردن بر فاصله بین انگشت شست و انگشت دوم باعث رفع گرفتگی عضلات پا، تسکین آرتروز و رفع خستگی چشم و سردردهای میگرنی می‌شود.

رفلکسولوژی در قسمتهای مختلف پا مزایای زیادی از جمله تسکین سردرد میگرنی دارد. ماساژ مداوم کف پا می‌تواند برای اشخاصی که از سردردهای شدید میگرنی رنج می‌برند مفید باشد.


کاهش اضطراب

ماساژ انواع مختلفی دارد و برای کاهش اضطراب و افسردگی مناسب می‌باشد زیرا باعث ترشح مواد شیمیایی مانند دوپامین در مغز می‌شود. ماساژ کف پای آروما باعث کاهش اضطراب و افزایش توانایی ذهنی می‌شود. ماساژ کف پا برای افزایش فشار خون و بهبود سلامت روان بسیار مفید است.

ماساژ رفلکسولوژی برای درمان علائم روحی و روانی در دوران یائسگی موثرتر از ماساژهای عادی عمل می‌کند.


جلوگیری از آسیب‌دیدگی مچ پا

در ارتباط با کنترل درد پا و جلوگیری از آسیب‌دیدگی پا، بسیار از افراد از مزایای ماساژ اطلاعی ندارند. به طور کلی افراد تصور می‌کنند که ماساژ تنها برای بهبود وضعیت پا پس از آسیب‌دیدگی مفید می‌باشد. درحالیکه ماساژ مداوم پا می‌تواند از آسیب‌دیدگی مچ پا و دیگر آسیبهای مرتبط با پا جلوگیری کند.

ماساژ کف پا باعث افزایش جریان خون در پا شده و درنتیجه اکسیژن بیشتری به پا می‌رسد و باعث سلامت بیشتر بافتهای موجود در پا می‌شود. ورزشکاران فشار زیادی به پای خود خصوصاً در قسمت نیام، عضلات و مفاصل می‌آورند که باعث التهاب و خشک و سفت شدن مچ پا شده و آسیب‌دیدگی افزایش می‌یابد. ماساژ مداوم کف پا با رفع فشار وارد شده و باعث بهبود سلامت پا می‌شود.


بهبود خواب

ماساژ کف پا منجر به خواب راحت و بهبود کیفیت خواب می‌شود. بسیاری از افراد نمی‌تواند به راحتی بخوابند و برخی دیگر از مشکل بی‌خوابی رنج می‌برند. استفاده از ماساژ کف پا پیش از رفتن به بستر برای رفع بی‌خوابی بسیار مؤثر است.

ماساژ باعث آرامش و کاهش استرس می‌شود و درنتیجه در خواب راحت مؤثر است. شبکه خورشیدی در قسمت وسط کف پا بایستی با دقت ماساژ داده شود زیرا که استرس در این قسمت تجمع می‌یابد. این قسمت در بخش گودی در بالای کف پا قرار دارد. فشار دادن و ماساژ دادن این قسمت باعث ایجاد خواب راحت می‌شود.2

همچنین افرادی که با مشکلات جدی بی‌خوابی مواجه بوده و حداکثر 5 ساعت در شبانه روز می‌خوابند. محققان بر این باورند ماساژ محلولی خاص به کف پاها گره از مشکلات این افراد باز می‌کند.

محلول جادویی خواب‌آور متشکل از سه نوع روغن زیر است:


روغن معدنی منیزیم

منیزیم چهارمین ماده معدنی بدن از نظر فراوانی محسوب می‌شود که البته جذب آن در بدن نسبت به مواد دیگر (کلسیم، پتاسیم و سدیم) از همه سخت‌تر است. ایم ماده مسئول بیش از 300 واکنش شیمیایی درون بدن بوده و نقش بسزایی در کاهش فشارهای عصبی دارد.

به عقیده متخصصان سلامت، منیزیم موثرترین ماده معدنی بدن جهت حفظ آرامش و کاهش استرس است. دانشمندان بر این باورند مصرف هر چه بیشتر این ماده معدنی خواب آسوده‌تری را برای افراد به ارمغان می‌آورد.

گفته می‌شود، تنها 30 درصد جوانان آمریکایی موفق به مصرف مقدار منگنز مجاز در روز می‌شوند.


روغن بابونه

اگر از بی‌خوابی رنج می‌برید، بهتر است از روغن بابونه استفاده کنید. این ماده آرامش‌بخش و مسکن با تنش‌های عصبی مقابله کرده و فرد را برای یک خواب راحت آماده می‌کند.


روغن گیاه اسطوخودوس

عطر وبوی این گیاه آرامش عجیبی به افراد می‌دهد و روغن آن باعث تنظیم خواب شب و حفظ آرامش می‌شود.


دستورالعمل ساخت محلول


مواد مورد نیاز
10 قطره روغن بابونه
10 قطره روغن اسطوخودوس
113 گرم روغن منیزیم

ساخت این محلول بسیار ساده است. تنها کافی است مواد بالا را با هم ترکیب کرده و محلول را داخل یک ظرف اسپری شیشه‌ای قرار دهید.

طریقه مصرف
10 دقیقه قبل از خواب کف پاهایتان را به طور کامل با این محلول بمالید.

چرا کف پا؟ کف پا نسبت به سایر نقاط بدن دارای بزرگترین منافذ پوستی بوده و مواد بیشتری را جذب می‌کند.3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.tehranpain.ir
3.www.jadidtarin.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.