خوراکیهای مناسب پاکسازی کبد

کبد یکی از ارگان‌های اصلی و ضروری بدن است که دائما به طور خستگی ناپذیری جهت سم زدایی بدن کار می‌کند. در اینجا با راه های پاکسازی کبد آشنا خواهید شد.
چهارشنبه، 9 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
خوراکیهای مناسب پاکسازی کبد
همانگونه که می دانید کبد به عنوان بزرگترین غده در بدن شناخته شده است که در فعالیت های مهمی نظیر سوخت و ساز بدن و گوارش نقش اساسی دارد . اما یکی دیگر از کارهای مهم کبد ، به دام انداختن سموم و تصفیه آن ها با تبدیل مواد مضر به مواد بی ضرر است . وقتی کبد دچار سموم می شود ، چرخه ی طبیعی آن کند می شود . اینکه خیلی از افراد برای لذت بردن از زندگی ، سلامتیشان را فراموش می کنند یک معضل خیلی بزرگی است . اکثرا به سراغ غذاهای فست فودی و سرخ شده می روند . خیلی ها به مصرف مخدر یا حتی داروهای شیمیایی روی می آورند .

به طور کلی کبد اولین ارگان دفاعی در برابر سموم است که مانند فیلتر عمل می کند . در کل منظور از پاکسازی کبد خلاص شدن از شر همه چربی ها ، اندوخته های کلسترول ، سنگ های مثانه ، سموم ، بقایای داروها ، مواد زائد ذخیره در بدن است . در این مقاله قصد داریم تا شما را با سریعترین روش های تصفیه کبد آشنا کنیم.


سیر

سیر به دلیل دارا بودن ماده ی معدنی به نام سلنیوم به سم زدایی کبد کمک می کند . مصرف مکمل سلنیوم بدن را در برابر واکنش های اکسیداتیو محافظت می کند . همچنین به واسطه ی داشتن ترکیبات گوکردی است برای حذف و نابودی سموم ، این قابلیت را دارد تا آنزیم های کبدی را فعال کند . این ریز ماده ی مقوی به تقویت سطح آنزیم آنتی اکسیدان در کبد کمک می کند .

زردچوبه

زردچوبه یکی از مواد غذایی شگفت انگیز در پاکسازی کبد است . این ماده علاوه بر استفاده از آن به عنوان ادویه ، قرن هاست در طب سنتی برای اهداف دارویی و درمانی به کار می رود که خواص بیولوژیکی قدرتمندی دارد . خواص زردچوبه به آنزیم از بین برنده سموم کمک می کند . به واسطه ی خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد ، سلول های کبد را ترمیم و به کبد در تولید صفرا و حذف فلزات کمک می کند .

گردو

گردو حاوی آمینو اسید آرژنین است که به کبد در سم زدایی آمونیاک کمک می کند . همچنین این ماده از نظر دارا بودن اسید های چرب نظیر گلوتاتیون و امگا ۳ که پاکسازی طبیعی کبد را پشتیبانی می کنند بسیار غنی است .

سبزیجات

سبزیجات نظیر گل کلم و کلم بروکلی به دلیل دارا بودن گلوکوزینولات ، به کبد در تولید آنزیم های سم زدایی کمک می کند . همچنین وجود ترکیبات  گوگردی و گلوتاتیون در سبزیجات به سلامتی و تقویت کبد و تحریک آنزیم های پاکسازی سموم کبد کمک شایانی می کند . کلروفیل موجود در برگ سبزیجات سبب بیرون کشیدن و حذف سموم از کبد می شود و فلزات سنگین را برای محافظت از کبد خنثی می کند .

چغندر

چغندر با تمیز کردن خون به افزایش و بهبود اکسیژن رسانی در بافت ها کمک می کند . در نتیجه می تواند مواد زائد سمی را تجزیه و سریع دفع کند . در تولید صفرا اثر گذاشته و فعالیت آنزیمی را تقویت می کند . چغندر همچنین حاوی فیبر و ویتامین C ، دو ماده ی پاک کننده ی طبیعی دستگاه گوارش است .

چای سبز

اگر دسترسی به مواد غذایی مختلف در امر پاکسازی کبد ندارید ، چای سبز را امتحان کنید . به طور کلی نوشیدن چای برای سلامتی مفید است از جمله سلامت کبد مفید است . طبق یک مطالعه که محققان رویکا انجام دادند متوجه شدند که نوشیدن ۵ الی ۱۰ فنجان چای سبز در روز به سلامت کبد کمک می کند . این نوشیدنی حاوی کاتچین ها و آنتی اکسیدان های گیاهی است که برای بهبود عملکرد کبد شناخته شده اند . اما به این نکته توجه کنید که مصرف بی رویه چای سبز می تواند عملکرد منفی بر کبد شما داشته باشد .

هویچ

هویچ سرشار از فلاونوئید ها و بتاکاروتن است که عملکرد بهتر کلیه را پشتیبانی می کنند . همچنین به دلیل دارا بودن ویتامین A از ابتلای افراد به بیماری کبد جلوگیری می کند .

سیب

سیب حاوی مقادیر بالایی پکتین است . پکتین ماده ای است که به کبد در امر پاکسازی و به دستگاه گوارش در آزاد سازی سموم کمک می کند . با مقدارد سموم کمتر در دستگاهد گوارش ، کبد بهتر می تواند فرآیند پاکسازی را مدیریت کند .1

آرتیشو

آرتیشو یا همان کنگر فرنگی باعث تحریک ترشح صفرا می شود و به این ترتیب به دفع توکسین ها یا همان سموم انباشته شده در کبد کمک می کند.عصاره این گیاه، ذخایر چربی در کبد و سایر بافت ها را کاهش می دهد و با مهار آنزیم هیدروکسی متیل گلوتاریل، کوآنزیم A و ردوکتاز سبب کاهش کلسترول در بدن می شود. آرتیشو به شکل دمنوش و در مدت 45 روز باید استفاده شود تا از این طریق بتواند آنزیم های کبدی را تنظیم کند.

برای پاکسازی کبد با آرتیشو

10 تا 20 برگ آرتیشو را در نیم تا یک لیتر آب و به مدت 15 دقیقه بجوشانید. در طول روز بعد از غذا از این محلول میل کنید.

کاسنی

برای درمان بیماری های کبدی و پوستی با کاسنی باید :سه استکان عرق کاسنی، سه استکان عرق شاه تره مخلوط کرده و صبح و ظهر و شب قبل از غذا در هر وعده یک استکان میل کنید.

شاهتره

در میان عرقیات گیاهی دسته ای از این شفابخش های طبیعی برای پاکسازی کبد و کیسه صفرا توصیه شده اند. عرق شاهتره در درمان و همچنین محافظت کبد موثر است ، خون را تصفیه کرده و از آن را رقیق مینماید ، کاهنده فشار خون و کلسترول خون است ، این عرق همچنین مدر نیز میباشد. برای سم زدایی و پاکسازی کبد 2 فنجان در روز میل کنید.2

بادام

همانطور که می‌دانید این ماده منبع غنی از ویتامین E است می‌تواند در برابر بیماری کبد چرب از بدن محافظت کند. بادام و سایر آجیل‌ها برای سلامت قلب نیز مفیدند.

موز

موز سرشار از پتاسیم است و همین امر باعث می‌شود در بیشتر رژیم‌های غذایی گنجانده شود. موز به هضم کمک می‌کند و به کبد کمک می‌کند سموم را از بدن حذف کند.

بلوبری

بلوبری حاوی مواد مغذی (پلی فنول) است که در برابر بیماری کبدی از بدن محافظت می‌کند. سایر مواد غذایی که پلی فنول دارند شامل شکلات تلخ، زیتون و آلو هستند.

قهوه

مزایای قهوه اغلب مورد بحث قرار می‌گیرد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد دو الی سه پیمانه از قهوه در روز می‌تواند خطر ابتلاء به سرطان کبد را کمتر کند.

اسفناج

اسفناج سرشار از آنتی اکسیدان هاست و به کارکرد بهتر کبد کمک می‌کند.

آب

هیچ لیستی بدون وجود آب کامل نخواهد بود. آب یک ماده عالی برای کبد است. این ماده علاوه بر اینکه به کبد کمک می‌کند سموم را دفع نماید، شما را برای مدت زمان طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد.3

گیاه قاصدک

دم کرده ی گیاه قاصدک بعد از صبحانه نیز یکی از بهترین و ساده ترین روش های پاک سازی بدن از شر فلزات سنگین است.

کلروفیل

کلروفیل را از داروخانه ها یا عطاری ها تهیه کنید. این ماده ی طبیعی برای مراقبت از کبد و سم زدایی و تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است.


گشنیز

از همین امروز گشنیز را به سالادها و سوپ هایتان اضافه کنید. این سبزی معطر پرخاصیت برای سیستم ایمنی بدن مفید بوده و جیوه، آلومینیوم و سرب را از بدن دفع می کند.

آب گریپ فروت و پرتقال

این ترکیب ویتامین C پاک کننده ی عمقی بدن است. شما می توانید هر روز صبحتان را با آب این دو میوه آغاز کنید.

جودوسر

جو دو سر یک انتخاب فوق العاده برای صبحانه است. جو دو سر سرشار از زینک و سلنیوم است. این دو ماده ی معدنی بهترین مراقب سیستم ایمنی بدن است که به دفع فلزات سنگین از بدن کمک می کند.

برنج کامل

برنج قهوه ای سرشار از زینک است که برای سلامتی مفید است. این برنج، خوش طعم است و به پاک سازی بدن کمک می کند.

هلو

این میوه ی آبدار و شیرین تغذیه سالم زندگی سالم - فوق العاده ی ویتامین ها و مواد معدنی است که برای دفع فلزات سنگین بسیار مفید است.

پیاز

آیا امروز پیاز خورده اید؟ حتماً در کنار غذا پیاز میل کنید. این ماده ی غذایی سرشار از گوگرد است که برای خنثی کردن فلزات سنگینی مانند آلومینیوم فوق العاده است.4


پی نوشت:
1.www.royka.ir
2.www.namnak.com
3.www.mashreghnews.ir
4.www.jadidtarin.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما