آنچه لازم است درباره آدامس بدانید

در مورد آدامس بدانید که، جویدن آدامس منحصر به انسان‌های امروزی نبوده است، به طوری که قدیمی‌ترین تکه آدامس کشف شده، متعلق به 9000 سال قبل می‌باشد. نخستین آدامس‌های تجاری در سال 1850 به بازار عرضه گردید. در ادامه بیشتر با این کوچولوی خوشمزه ونحوه هضم آن آشنا می شوید.
جمعه، 11 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
آنچه لازم است درباره آدامس بدانید
خیلی از افراد عادت دارند بعد از خوردن غذا یا به محض اینکه حس می‌کنند دهان‌شان بوی بد می‌دهد سراغ آدامس می‌روند. این گروه تنها خاصیت آدامس را در خوشبو کردن دهان‌شان می‌دانند. حتما بعضی از شما هم  با خودتان می‌گویید آدامس که نه خاصیت دارد و نه ضرری به بدن می‌رساند، پس چرا باید فک‌تان را برای چنین چیزی خسته کنید!

اما دقیقا اشتباه‌تان اینجاست که نمی‌دانید این خوراکی به ظاهر بی‌خاصیت می‌تواند در موارد زیادی مفید باشد که ازجمله آنها می‌توان به تقویت حافظه کوتاه و البته بلندمدت، کمک به ترک سیگار و بالا بردن بازده فرد اشاره کرد. حالا همه اینها به کنار، جویدن آدامس حتی می‌تواند زیبایی شما را تحت‌تاثیر قرار دهد. البته مراقب باشید حالا که این را شنیدید در جویدن آن زیاده‌روی نکنید چون حتما می‌دانید که هرچیزی زیادش هم خوب نیست.1


چند نکته جالب درباره آدامس

سالانه در حدود 500 هزار تن آدامس در سراسر جهان جویده میگردد.
 
90 درصد کل آدامس های جهان توسط شرکت آمریکایی wrigley تولید میگردد.
 
کشور ترکیه بالاترین تعداد شرکتهای تولید کننده آدامس در جهان را به خود اختصاص داده است، با 60 شرکت تولید کننده آدامس.
 
رکورد بزرگترین آدامس باد شده به قطر 58 سانتی متر متعلق به خانمی از اهل کالیفرنیا میباشد.
 
بلعیدن آدامس مشکل خاصی برای انسان ایجاد نمی کند، چراکه مانند ذرت بو داده از سیستم گوارش بطور دست نخورده عبور کرده و خارج میگردد.
 
بجای ماندن آدامس جویده شده در صحنه جرم میتواند به شناسایی مجرم کمک کند. (با بررسی اثر دندانها بروی آدامس)
 
برای جلوگیری از ریزش اشک هنگام پوست کندن پیاز آدامس بجوید.


مواد تشکیل دهنده آدامس

پایه و اساس آدامس(30%): بخشی از آدامس است که هنگام جویدن حل نمی گردد. صمغ های طبیعی(chicle-mastic-spruce-balata)، لاتکس ها(leche-jelutong-nispero)، پلاستیک ها (پلی اتیلن، پلی وینیل استات، استئاریک اسید)، پارافین جامد و یا موم زنبور عسل.
 
شیرین کننده ها(59%): شکر و دکستروز در آدامسهای معمولی و در آدامس های بدون قند سوربیتول(sorbitol)، زایلیتول(xylitol)، ایزومالت(isomalt)، مالتیدول(maltidol) مصرف میگردد که هم شیرین کننده هستند و هم حجم دهنده.
 
شیرین کننده های قوی(0.5%): نظیر آسپارتام (aspartame) و پتاسیم اسسولفام(acesulfame -k) که از قدرت شیرین کنندگی بسیار بالایی برخورد بوده و به عنوان طعم دهنده و افزایش ماندگاری طعم کلی به آدامس افزوده میگردند.
 
نرم کننده ها(2%): گلیسیرین، لسیتین، سوربیتول مایع، شیره مالیتول که به آدامس بافت و نرمی می بخشند.
 
شیره ذرت(10%): به عنوان نگهدارنده و جاذب رطوبت و برای حفظ تازگی به آدامس افزوده می شود.
 
طعم دهنده ها(4%): نعناع(mint)(peppermint-spearmint-menthol)، دارچین(cinnamon)، اکالیپتوس(eucalyptus)، شیرین بیان(liquorice)، انواع میوه ها (لیمو، توت فرنگی، آنانس، سیب، مرکبات، هندوانه، انبه، زنجبیل) و طعم کولا.
 
اجزاء فعال(5%): این اجزاء به عنوان سفید کننده و تمیز کننده دندانها،خوش بو کننده دهان و تنفس، و بهبود سلامتی دندانها به آدامس افزوده میگردند. کاربامید(carbamide) به عنوان خنثی کننده اسیدهای پلاک دندان ها و جلوگیری از پوسیدگی آنها، جوش شیرین(baking soda) و کربنات کلسیم (calcium carbonate) به عنوان سفید کننده، استات روی(zinc acetate) و چای سبز(green tea) به عنوان خوشبو کننده تنفس و رفع بوهای بد دهان به آدامس اضافه میگردند. ویتامین ها، کلسیم، فلوراید و روی از دیگر مواد فعالی میباشند که ممکن است به آدامس افزوده گردد.
 
رنگ های غذایی و خوراکی.


آدامس های ویژه

آدامس نیکوتین دار(nicotin gum): حاوی نیکوتین بوده و علایم محرومیت از نیکوتین و هوس کشیدن سیگار، درافرادی که مایل به ترک سیگار میباشند را کاهش میدهد.
 
آدامس بادکنکی(bubblegum): از رنگ صورتی و از صمغ بیشتری برخودار بوده و خاصیت ارتجاعی بیشتری دارند. حجم شان نیز نسبت به آدامس های معمولی بیشتر میباشد.
 
آدامس های حاوی ویتامین ها که مخصوص کودکان تهیه میگردد.2


فواید جویدن آدامس برای سلامتی


ضدچروک خوراکی
یکی از خواص زیبایی جویدن آدامس این است که چروک صورت را باز می‌کند و دیرتر به این عارضه دچار می‌شوید. شاید به نظرتان عجیب بیاید اما جویدن آدامس باعث حرکت ماهیچه‌های از صورت می‌شود که در حالت عادی بی‌حرکت هستند و فقط موقع غذا خوردن تکان می‌خورند. حالا نکته احتیاطی در این مورد آن است که مثل هر ماهیچه دیگری، اگر از ماهیچه‌های صورت هم زیاد کار بکشید فرسوده می‌شوند و حتی ممکن است از کار بیفتند و باعث زیاد شدن چروک‌ها شوند، بنابراین هیچ وقت فراموش نکنید که بین جویدن گاه و بیگاه آدامس و جویدن دائم آن تفاوت زیادی وجود دارد.

سفید‌کننده طبیعی
این روزها به بسیاری از افرادی که عادت به جویدن آدامس دارند توصیه می‌شود برای حفظ سلامت دندان‌ها از انواع بدون قند استفاده کنند. حتما این را تجربه کرده‌اید که حین جویدن آدامس ترشحات بزاق‌تان زیادتر می‌شود، همین موضوع باعث می‌شود پلاک‌های مخرب با خاصیت اسیدی کم اثر شوند. براساس یک مطالعه علمی آدامس علاوه بر موارد زیبایی که اشاره شده می‌تواند محافظ خوبی برای دندان‌ها باشد و حتی از پوسیدگی آن جلوگیری کند. 
 
بررسی‌های زیادی روی تاثیر آدامس و سلامت دندان‌ها انجام شده است. اگر دسترسی به مسواک ندارید، می‌توانید با جویدن آدامس بعد از غذا یا میان‌وعده‌های شیرینی مانند شکلات و بیسکویت، اثر اسیدی پلاک‌های ایجاد شده را کم کنید. البته در کنار خواص آدامس در حفظ سلامت دهان و دندان نمی‌توان تاثیر مهم آن در خوشبو کردن دهان را نادیده گرفت.1

تاثیر آدامس بر مغز انسان
یکی دیگر از خواص آدامس جویدن، این است که باعث افزایش تمرکز و هوشیاری می‌شود. جویدن آدامس خستگی ناشی از کار را رفع کرده و به تمرکز بیشتر فکر و کم شدن استرس کمک می‌ کند. ثابت ‌شده است جویدن آدامس، قسمتی از مغز به نام «هیپوتالاموس»‌ را تحریک کرده و سبب آزادسازی هورمونی می‌ شود که بر بیداری و هوشیاری موثر است. همچنین جویدن آدامس به تقویت حافظه و افزایش توان یادگیری و ضریب هوشی کمک می‌ کند. افرادی که آدامس می‌ جوند، بهتر اسامی را به خاطر می‌ آورند و حافظه قوی‌ تری دارند. آدامس جویدن بر افزایش ضربان قلب تاثیر داشته و جریان خون را افزایش‌ می‌ دهد، از‌ این‌ رو مغز اکسیژن بیشتری دریافت می‌ کند و این سبب افزایش ادراک و شناخت در انسان می‌ شود. آدامس‌ های انرژی‌ زا (حاوی کافئین) در هوشیار نگه‌ داشتن ذهن و بیدار ماندن موثر هستند.

تاثیر آدامس بر هضم غذا
جویدن آدامس ترشح بزاق دهان را افزایش می‌ دهد. افزایش بزاق با خنثی سازی اسید معده، باعث کاهش رفلاکس شده و سوزش سر دل را نیز کاهش می‌دهد. علاوه بر این، هضم غذا به‌ واسطه تحریک معده تسهیل شده و از بازگشت اسید معده یا بازگشت غذا به دهان جلوگیری می‌ کند. در صورتی‌ که در تولید آدامس‌ های نعناعی از نعناع طبیعی استفاده ‌شده باشد، خاصیت ضد نفخ بودن نعناع هم به فواید آدامس افزوده می‌ شود.

تاثیر آدامس بر دندان‌ها
عموم مردم بر این باورند که جویدن آدامس برای سلامت دندان‌ ها مضر است. اما با این وجود برخی از دندان‌ پزشکان به مردم توصیه می‌ کنند بعد از غذا، آدامس‌ های بدون قند بجوند. زیرا جویدن آدامس سبب تولید بزاق شده و باکتری‌ های درون دهان را از بین می‌برد. همچنین بزاق دهان کربنات هیدروژن دارند که به خنثی کردن باکتری‌ های دندانی یا همان پلاک‌ها کمک می‌ کند. به همین دلیل است که در بیشتر خمیردندان‌ ها از کربنات هیدروژن استفاده می‌ کنند.3


 آدامست را قورت نده!

به کودکان خود آموزش دهید که با دهان بسته آدامس جویده و طی جویدن، آدامس را از داخل دهان بیرون نکشند و آن را قورت ندهند.

بسیاری از کودکان پس از اتمام طعم شیرین و اسانس میوه‌ای آدامس، آن را قورت داده و موجب نگرانی والدین خود می‌شوند اما باید بدانید برخلاف باور عمومی بلعیدن آدامس باعث چسبندگی معده و روده و عدم دفع نمی‌شود.

صمغ آدامس یک ترکیب غیرقابل هضمی است که از دستگاه گوارش بدون هیچگونه تغییری عبور کرده و در نهایت پس از چند روز دفع می‌شود البته در کودکانی که به طور همزمان چندین آدامس را بلعیده باشند احتمال انسداد دستگاه گوارش وجود دارد.4


پی نوشت:
 1.www.bartarinha.ir
2.www.beytoote.com
3.www.mizanonline.com
4.www.mashreghnews.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.