فواید تخم مرغ آب پز

تخم مرغ جز یکی از خوراکی هایی می باشد که دارای مواد مغذی و ارزش غذایی عالی است، البته مصرف تخم مرغ به کاهش وزن و درمان برخی از بیماری ها کمک فراوانی می کند. ما در این مقاله قصد داریم شما را با خواص بیشتری از تخم مرغ آشنا کنیم.
يکشنبه، 13 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
فواید تخم مرغ آب پز
تخم مرغ، یک خوراکی سرشار از مواد مغذی است. نحوه مصرف آن نیز بسته به ذائقه فرد، متغیر است. معمولا تخم مرغ را به صورت سرخ شده، املت یا آب پز می‌خورند. در این نوشتار چند مورد از  مهمترین خواص تخم مرغ آب پز برای سلامتی را بیان میکنیم. با ما همراه باشید.


سلامت مغز

مغز یکی از اعضای بدن است که نقش اصلی را در عملکردهای بدن بر عهده دارد. با بالا رفتن سن، توانایی‌های مغز نیز کاهش می‌یابد – به ویژه اگر کاری برای تقویت آن انجام نشود. مصرف روزانه تخم مرغ آب پز می‌تواند تاثیر بلند مدتی بر سلامت مغز بگذارد. بنابراین برای سلامت مغز، تخم مرغ آب پز بخورید زیرا دارای ترکیبی به نام کولین است.


تقویت چشم‌ها

تخم مرغ حاوی ویتامین A است که برای حفظ سلامت چشم‌ها مفید است. بنابراین فقط هویج نیست که در سلامت چشم‌ها تاثیر دارد. خوردن روزانه تخم مرغ آب پز از دوربینی و نزدیک‌بینی چشم جلوگیری می‌کند. بنابراین قرار دادن تخم مرغ آب پز روی برنج خود، هیچ ضرری ندارد. چشم‌ها برای دیدن زیبایی‌های دنیا آفریده شده‌اند. بنابراین باید از آن‌ها مراقبت کنیم چرا که سرمایه ما هستند.


جلوگیری از آسیب دیدن موها

تغییر دائمی شامپو و رنگ کردن موها باعث آسیب و شکنندگی آن‌ها می‌شود. برای جلوگیری از این مسئله می‌توان تخم مرغ آب پز را در برنامه غذایی گنجاند.


براق کردن ناخن‌ها

ماده‌ای به نام آنتی اکسیم نیز در تخم مرغ وجود دارد که ناخن‌ها را براق‌تر می‌کند. اگرچه ناخن‌ها کوچک هستند و کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند اما داشتن ناخن‌های سالم و محکم رویای هر کسی است. بنابراین مصرف روزانه تخم مرغ، خوب است.


حفظ قدرت استخوان‌ها

سلامت استخوان‌ها برای بدن بسیار مفید است زیرا در به انجام فعالیت‌های روزانه کمک می‌کند. سلامت استخوان‌ها با افزایش سن به خطر می‌افتد. یکی از مشکلات مربوط به استخوان پوکی استخوان است که از قدرت استخوان‌ها می‌کاهد. برای جلوگیری از پوکی استخوان زودهنگام بهتر است خوراکی‌هایی مغذی مانند تخم مرغ مصرف کنیم. به علاوه، چهار روز در هفته و به مدت ۳۰ دقیقه ورزش کنیم.


کمک به رفع کم‌خونی

کم‌خونی، نوعی بیماری است که به دلیل کاهش ماده‌ای به نام هموگلوبین در خون ایجاد می‌شود. هموگلوبین در رساندن اکسیژن به سلول‌های قرمز خون و تامین نیاز اندام‌های بدن نقش دارد. کم‌خونی باعث رنگ پریدگی، خستگی و سردرد فرد می‌شود. بنابراین، خوردن تخم مرغ به افراد مبتلا به کم‌خونی توصیه می‌شود. زیرا ماده‌ای به نام آهن در تخم مرغ وجود دارد که می‌تواند عملکرد هموگلوبین در بدن را بهبود بخشد.


مفید برای رژیم غذایی

خبر خوب بعدی برای خانم‌هایی است که به فکر داشتن اندامی زیبا هستند. داشتن تناسب اندام، ایده‌آل همه افراد به ویژه زنان است. تناسب اندام، اعتماد به نفس افراد را بالا می‌برد.

یک گام برای داشتن اندامی ایده‌آل، مصرف منظم تخم مرغ آب پز است. خورن تخم مرغ آب پز برای صبحانه به کاهش وزن کمک می‌کند. ناهار خود را نیز در اندازه‌های مناسب میل کنید. شب‌ها نیز اگر احساس گرسنگی کردید می‌توانید میوه‌هایی که قند پایینی دارند مانند آووکادو مصرف کنید. چنین رژیم غذایی منظمی به کاهش وزن شما کمک می‌کند.


محدود کردن جذب کالری

تخم مرغ آب پز برای محدود کردن جذب کالری در بدن نیز مفید است. بنابراین مصرف آن برای همه و به ویژه افرادی که برنامه رژیم غذایی دارند مناسب است.1


پیشگیری از سرطان سینه

نتایج پژوهش های متعدد نشان می دهد که تخم مرغ برای مقابله با سرطان سینه موثر است. در سال 2003 پژوهشگران دانشگاه هاروارد به این نتیجه رسیدند افرادی که از دوره نوجوانی هر هفته سه عدد تخم مرغ مصرف می کنند در سن بزرگسالی کمتر به سرطان سینه مبتلا می شوند. نتایج پژوهش دیگری که در سال 2005 انجام شد نیز نشان می دهد خطر رشد و پیشرفت سرطان سینه در خانم هایی که تخم مرغ بیشتری می خورند 44 درصد کمتر از خانم هایی است که زیاد اهل تخم مرغ نیستند. در سال 2008 نیز محققان دانشگاه کارولینای شمالی به این نتیجه رسیدند که «کولین» موجود در تخم مرغ می تواند به میزان 24 درصد خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد


ضد ریزش مو

تخم مرغ جلوی ریزش مو را می گیرد و برای موها بسیار مفید است. این ماده غذایی حاوی میزان قابل توجهی آهن است که اکسیژن را به سمت ریشه موها هدایت می کند. از این گذشته تخم مرغ حاوی زینک و ویتامین B8 نیز می باشد که اولی برای رشد موها مفید است و دومی جلوی ریزش آن ها را می گیرد.2


تخم مرغ میزان کلسترول خوب HDL را افزایش می دهد

HDL مخفف لیپوپروتئین با چگالی بالا است. اغلب به عنوان "کلسترول خوب" شناخته می شود. افرادی که سطوح بالای HDL دارند، معمولاً خطر کمتری از بیماری های قلبی، سکته و دیگر مشکلات سلامتی دارند.

خوردن تخم مرغ یک راه عالی برای افزایش HDL است. در یک مطالعه، خوردن دو عدد تخم در هر روز به مدت شش هفته سطح HDL را تا 10 درصد افزایش می دهد.


کلسترول LDL یا بد را کاهش می دهد

مشهور است که داشتن سطوح بالای LDL به خطر افزایش بیماری های قلبی مرتبط است. حتی اگر تخم مرغ به طور خفیف کلسترول LDL را در برخی از افراد افزایش دهد، مطالعات نشان می دهند که ذرات از کوچک و متراکم به LDL بزرگ تغییر می کنند که یک بهبود است.


حاوی پروتئین های با کیفیت، با تمام آمینو اسیدهای ضروری است

پروتئین ها بلوک های سازنده اصلی بدن انسان هستند. آن ها برای ساخت همه انواع بافت ها و مولکول ها به کار می روند که هم برای اهداف ساختاری و هم کارکردی مفید هستند.

دریافت پروتئین به اندازه کافی در رژیم غذایی بسیار مهم است و مطالعات نشان می دهند که مقادیر توصیه شده در حال حاضر بسیار پایین هستند. تخم مرغ همچنین شامل تمام اسیدهای آمینه ضروری با نسبت های درست است، بنابراین بدن شما به خوبی پروتیین ها را می گیرید.

خوردن پروتئین به اندازه کافی می تواند به کاهش وزن، افزایش توده عضلانی، فشار خون پایین تر و بهینه سازی سلامت استخوان کمک کند.


تخم مرغ خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته را کاهش می دهد

در طول چندین دهه، قضاوت تخم مرغ ناعادلانه بوده است. ادعا شده است که به دلیل کلسترول زیادشان باید برای قلب بد باشند. بسیاری از مطالعات منتشر شده در سال های اخیر رابطه بین خوردن تخم مرغ و خطر بیماری قلبی را بررسی کرده اند.

بررسی 17 مطالعه با مجموع 263.938 شرکت کننده هیچ ارتباطی بین دریافت تخم مرغ و بیماری قلبی یا سکته پیدا نکرده اند. مطالعات دیگر نیز به همین نتیجه رسیدند.

با این حال، برخی مطالعات نشان داده اند افرادی که دیابت دارند و تخم مرغ می خورند، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را دارند و باید از مصرف آن اجتناب کنند. در رژیم های کم کربوهیدرات، که تا به حال بهترین رژیم غذایی برای افراد مبتلا به دیابت است، خوردن تخم مرغ منجر به بهبود عوامل خطر بیماری های قلبی می شود.


تخم مرغ برای کمک به کاهش وزن

در یک مطالعه از 30 زن با اضافه وزن، خوردن تخم مرغ به جای نان در صبحانه، احساس سیری را افزایش داد و باعث شد که آن ها به طور خودکار کالری کمتری برای 36 ساعت آینده بخورند.


تخم مرغ برای جلوگیری از آسیب استخوانی

منابع بالایی از ویتامین d و c است که به محافظت از استخوان ها و جلوگیری از استئوآرتریت کمک می کند, سیستم ایمنی بدن را به درستی مدیریت می کند.


تخم مرغ برای تقویت متابولیسم بدن

حاوی ویتامین B است, به ویژه ویتامین b12 که برای متابولیسم سالم مورد نیاز است، تا کالری را به انرژی تبدیل کند.

B 12 نیز برای تشکیل گلبول های قرمز حیاتی است که به جلوگیری از کم خونی کمک می کند.


تخم مرغ برای کاهش روند پیری

ویتامین E یک آنتی اکسیدان موثر است که به مقابله با رادیکال های آزاد کمک می کند که به بدن و اندام های حیاتی بدن آسیب می رسانند. ویتامین E نیز روند پیری را کاهش می دهد.


سایر نکات درباره تخم مرغ

تخم مرغ ها حاوی مقادیر ناچیزی از تمام مواد معدنی مورد نیاز بدن برای عملکرد درست هستند که، عبارتند از:

کلسیم تخم مرغ
برای تنظیم ضربان قلب و فشار خون گلبول های قرمز خون ایجاد می کند, پروستات را از التهاب محافظت می کند و استخوان ها و دندان های سالم را تقویت می کند.

آهن تخم مرغ
برای انتقال اکسیژن به بافت ها از طریق هموگلوبین در گلبول های قرمز ضروری است و به دور نگه داشتن کم خونی کمک می کند.

روی
برای التیام زخم حیاتی است و به جلوگیری از اسهال حاد در کودکان کمک می کند.

پتاسیم تخم مرغ
اثرات سدیم زیادی را در سیستم جذب می کند و به حفظ سطوح صحیح اسید / قلیایی در بدن کمک می کند.

منگنز
به ویژه برای زنان یائسه مفید است، زیرا باعث افزایش تراکم استخوان بویژه در ستون فقرات و پاها می شود.


چرا تخم مرغ آب پز بهترین راه برای خوردن تخم مرغ است؟

تخم مرغ آب پز تنها راه خوردن تخم مرغ بدون استفاده از روغن, کره یا شیر است که ممکن است برای سلامتی مضر باشد. اگر تخم مرغ آب پز شده به عنوان راهی خسته کننده و تکراری برای خوردن تخم مرغ به نظر می رسد, همیشه در ذهنتان داشته باشید که درای فواید سلامتی بهتر و بیشتری است.3


پی نوشت:
1.www.bazdeh.org
2.www.tandorostnews.com
3.www.namnak.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.