عوارض زیاده روی در مصرف گوشت قرمز

مضرات گوشت قرمز را جدی بگیرید و از این ماده غذایی به‌اندازه نیاز استفاده کنید. همراه ما باشید تا بیشتر با عوارض مصرف گوشت قرمز آشنا شوید.
دوشنبه، 14 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
عوارض زیاده روی در مصرف گوشت قرمز
مصرف یا عدم مصرف گوشت کاملاً یک انتخاب شخصی است. در حالی‌که برخی افراد نمی‌توانند دوری از مواد گوشتی را در ذهن خود تصور کنند، برخی افراد ممکن است، درک کنند رژیم غذایی گیاهی سالم‌تر و قابل تحمل‌تر است. آژانس سرطان سازمانی جهانی سلامت (WHO) گزارش هشدار دهنده‌ایی در اکتبر ۲۰۱۵ منتشر کرد.
 
گزارش بر اساس تحقیقات ۲۰ ساله در مورد پتانسیل عامل سرطان در ۲ گروه طرفداران گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده انجام شده بود. گوشت قرمز شامل همه انواع گوشت از جمله گوشت گاو، بره، گوساله، گوسفند و اسب می‌شود. گوشت فرآوری شده شامل گوشتی است که فرآیندهای نمک‌زنی، نگه‌داری، دودزنی و تخمیر بر روی آن انجام شده و دیگر به صورت طبیعی نیست. از جمله گوشت‌های فرآوری شده می‌توان به سوسیس، هات داگ، گوشت کنسرو شده، گوشت دودی، همبرگر و غیره اشاره کرد.


زیاده روی در مصرف گوشت چه عوارضی دارد؟

بر اساس تحقیقات، مصرف منظم گوشت‌های فرآوری شده با سرطان روده ارتباط مستقیم دارد. مصرف روزانه ۵۰ گرم گوشت فرآوری شده خطر ابتلا به سرطان را در شخص بالا می‌برد. پیش‌تر از این محققان اثبات کرده بودند که مصرف گوشت‌های فرآوری شده به تنهایی سرطان زا نیستند. خطر سرطان زمانی بالاتر می‌رود که شخص از همه نوع گوشت قرمز و فرآوری شده استفاده کند.
 
در حالی‌که فواید تغذیه‌ایی گوشت قرمز قابل توجه هستند، خطرهای سلامتی برای شخصی که مرتباً گوشت قرمز مصرف می‌کند از فواید آن مهم‌تر است. وقتی پای سلامتی و تغذیه در میان است باید بهترین تصمیم را بگیرید. با ما همراه شوید تا بدانید زیاده روی در مصرف گوشت قرمز چه خطراتی دارد.1

چاق می‌شوید
طبق مطالعات انجام یافته افرادی که نسبت به دیگران میزانی بیشتر گوشت قرمز مصرف می‌کنند در معرض چاقی و افزایش وزن قرار دارند. پس برای این که خطر افزایش سریع وزن را از خود دور کنید، برنامه غذایی‌تان را تغییر دهید.

انرژی‌تان کاهش پیدا می کند
جالب است بدانید این گوشت سطح انرژی بدن را کاهش می‌دهد؛ بنابراین توصیه می‌شود بیشتر میوه‌ها و سبزیجات که موجب افزایش انرژی بدن می‌شود، مصرف کنید. سبزیجات توانایی باز کردن رگ‌های خونی ما را دارند و به همین دلیل باعث می‌شوند اکسیژن به آسانی وارد همه اعضای بدن شود.

زود پیر می‌شوید
از دیگر مضرات گوشت قرمز که شاید خیلی‌ها از آن مطلع نباشند، افزایش علائم پیری زودرس است. به‌همین خاطر با مصرف میوه و سبزی که باعث افزایش آنتی اکسیدان‌ها و مهار رادیکال‌های آزاد می‌شوند از شر مشکلاتی مانند لکه‌های تیره و چین و چروک خلاص شوید.2

افزایش احتمال ابتلا به سکته قلبی
در گوشت قرمز بخصوص گوشت گاو و گوسفند چربی زیادی یافت می شود و درصد زیادی از این چربی ها را کلسترول بد یا چربی شباع شده تشکیل می دهد که مستقیما باعث گرفتگی رگ های خونی شده و مانع خونرسانی صحیح به اندام های بدن شده و در نتیجه آن با تشدید عملکرد قلب موجب بروز ایست قلبی خواهد شد.

تشدید بیماری نقرس
کسانی که از بیماری نقرس یا درد مفاصل رنج می برند، مصرف گوشت قرمز می تواند این بیماری را در آنها تشدید کند و عامل اصلی این بیماری نیز اسید اوریک می باشد. هنگام مصرف گوشت قرمز پروتئین به بدن می رسد و این پروتئین در داخل معده تجزیه شده و اسید اوریک تولید می کند و این اسید تولید شده در مفاصل پا و یا جاهایی که دچار نقرس شده اند، تبدیل به کریستال های اوریک می شود که عامل اصلی در بیماری نقرس محسوب می شود، پس می توان گفت که نه تنها گوشت قرمز بلکه هر ماده غذای که دارای پروتئین باشد برای بیماران نقرسی اصلا مناسب نیست.

افزایش احتمال سرطان روده بزرگ
در اینکه فراورده های گوشتی مانند سوسیس و کالباس حاوی ترکیبات نیتریتی هستند، هیچ شکی نیست و حتما به این موضوع نیز واقف هستید که مصرف بی رویه این فراورده ها باعث افزایش سطح نیترات بدن می شود و از آنجاییکه سرطانزا بودن ترکیبات نیترات نیز از لحاظ علمی ثابت شده است. پس می توان گفت که مصرف رویه فراورده های گوشتی صد درصد باعث ایجاد سرطان رود بزرگ و بعضا سایر اندام ها خواهد شد.

افزایش احتمال سرطان پانکراس (لوزالمعده)
طبق یافته های جدید محققان مصرف بیش از اندازه گوشت و بخصوص فرآورده های گوشتی احتمال بروز این سرطان را تا ۶۰ درصد افزایش می دهد، سرطان پانکراس جزو سرطان های خاموش می باشد که فرد مبتلا تا لحظات نهایی پیشرفت بیماری هیچ احساسی از وجود سرطان پانکراس در بدن خود نخواهد داشت و تنها زمانی متوجه خواهد شد که سرطان بخش اعظمی از اندام های بدنش را در برگرفته است، پس اگر جزو کسانی هستید که علاقه زیادی به مصرف گوشت قرمز دارید این خطر در کمین شماست.

احتمال بروز سرطان ریه در صورت کباب کردن گوشت
نتایج تحقیق دانشمندان علم پزشکی نشان می دهد، هنگام کباب هر گوشتی اعم از قرمز و سفید ماده ای بنام هتروسیکلیک از آن متساعد خواهد شد که در صورت تنفس انسان به شدت برای او مضر بوده و در مداومت در انجام این کار احتمال سرطان در ریه شخص بالا خواهد رفت.3

سکته مغزی
نیتریت، نیترات و سدیم موجود در گوشت قرمز فرآوری شده عامل خطر ابتلا به سکته مغزی نیز محسوب می‌شود. مصرف روزانه گوشت قرمز خطر ابتلا به سکته مغزی ایسکمیک را تا ۱۳ درصد افزایش می‌دهد و این خطر در کسانی که هر روز گوشت قرمز فراوری شده مصرف می‌کنند، ۱۵ درصد است. تحقیقات دیگر هشدار می‌دهند افرادی که حداقل به طور روزانه ۱۰۲ گرم گوشت قرمز مصرف می ‌کنند، ۴۲ درصد بیشتر از افرادی که در طی روز کمتر از ۲۵ گرم گوشت قرمز مصرف می ‌کنند، مبتلا به بیماری‌های انسداد عروق در مغز می‌‌شوند.

دیابت
محققان دانشگاه هاروارد به این نتیجه رسیدند، افرادی که روزانه ۱۰۰ گرم گوشت قرمز مصرف می‌کنند، ۱۹ درصد بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار می‌‌گیرند. علاوه براین، محققان مشاهده کردند که مصرف روزانه فقط ۵۰ گرم از محصولات گوشتی مثل سوسیس و کالباس احتمال ابتلا به این بیماری را تا ۵۱ درصد افزایش می‌‌دهد. جایگزین کردن منابع پروتئینی سالم‌تر بجای مصرف گوشت خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش خواهد داد.4


چطور باید گوشت قرمز خورد؟

شما مجبور نیستید که همه انواع گوشت قرمز را کنار بگذارید، اما باید آن را به دقت انتخاب کنید، به طور مناسب آن را آمااده کنیدو به طور متعادل از آن بخورید. از قطعات گوشت چربی‌دار پرهیز کنید. همچنین دل و جگر و قلوه و گوشت های اندامی مانند آن و گوشت‌های فراوری‌شده (سوسیس،هات داگ، کالباس و بیکن و مانند آنها) را کنار بگذارید.

قطعات گوشت یکپارچه چربی‌دار را نخرید و گوشت پاک شده و لخم بخرید. همه چربی‌های قابل مشاهده گوشت را قبل از پختن بگیرید.

از تف دادن یا سرخ کردن گوشت پرهیز کنید، و به جای آن گوشت را آب‌پز کنید، یا در فر بگذارید، یا طوری روی اجاق بپزید که چربی ذوب شده آن جدا شود.

اگر گوشت را آرام‌پز می‌کنید، پیش از سرو غذا چربی‌های آن را جدا کنید و بالا خره برای پیشگیری از عفونت‌های منتقل شونده از راه غذا گوشت باید تا 74 درجه سانتی‌گراد حرارت ببیند اما مراقب باشید که گوشت زغالی نشود.


چه مقدار گوشت باید خورد؟

انجمن پژوهش سرطان آمریکا پیشنهاد می‌کند که به طور کلی بیش از 300 گرم در هفته نبایدگوشت خورد، و گوشت فرآوری‌شده را باید کنار گذاشت یا مصرف آن را خیلی محدود کرد.

مسئله این نیست که گیاهخوار شوید، مسئله این است که ضمن لذت بردن از غذا از سلامت‌تان نیز محافظت کنید. در این مورد فکر کنید و راه‌های جدید غذا پختن یا سبک‌های جدید غذاخوردن را پیدا کنید.

گوشت را یک غذای جانبی بشمارید، نه غذای اصلی. گوشت باید بخش کوچکی از غذا را تشکیل دهد، و از غلات، حبوبات و سبزیجات به عنوان غذای اصلی استفاده کند. میزان مصرف گوشتقرمزی را در حلیم‌ها یا دم‌پختک‌ها استفاده کاهش دهید یا به کلی آن راحذف کنید و از گوشتبوقلمون به جای آن استفداده کنید.5


پی نوشت:
1.www.beytoote.com
2.www.yjc.ir
3.www.chicken-device.ir
4.www.afkarnews.com
5.www.saednews.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.