برای درمان سلولیت چه بخوریم؟

سلولیت کابوس همه خانم‌هاست و همه آنها، صرفنظر از سن و وزنشان، دوست دارند از شر آن خلاص شوند. گفته می‌شود که بعضی موادغذایی می‌توانند با سلولیت مقابله کنند اما آیا این حقیقت دارد یا یک باور نادرست دیگر است؟
دوشنبه، 14 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
برای درمان سلولیت چه بخوریم؟

سلولیت چیست؟

سلولیت وضعیتی وحشت‌آور است که در اکثریت خانم‌‌ها اتفاق می‌افتد. این واژه به برآمدگی‌های ظاهر پوست اطلاق می‌شود که در اکثر مواقع بر روی ران‌ها، باسن و سایر قسمت‌هایی که ذخیره چربی در آنها بیشتر است اتفاق می‌افتد. سلولیت با چربی‌های ناهمواری که دقیقاً زیر سطح پوست ایجاد می‌شود اما علت سلولیت فقط چربی نیست و حتی لاغرترین خانم‌ها هم خیلی اوقات دچار سلولیت می‌شوند.

سلولیت در اثر تاثیر بافت پیوندی چربی و عضله ایجاد می‌شود. بیشتر بودن چربی‌ها این وضعیت را حادتر می‌کند و برآمدگی و ناهمواری پوست بیشتر به چشم می‌آید.1
 

چه چیز موجب سلولیت می‌شود؟

 
قابلیت ارتجاعی پوست
هر چه سن بالاتر می‌رود، بافت‌های پیوندی پوست ما قابلیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند و ظاهر صافی که پوست در جوانی دارد از بین می‌رود. تغییرات هورمونی نیز باعث سفت‌تر شدن بافت‌های پیوندی می‌شوند و این درکنار افزایش سلول‌های چربی موجب بروز سلولیت می‌گردد. با بالاتر رفتن سن، پوست قابلیت ارتجاعی خود را نیز از دست می‌دهد و ظاهر بدشکل سلولیت نمود بیشتری پیدا می‌کند.
 
رژیم‌غذایی شُل کن سفت کن
این رژیم‌های غذایی هم موجب ایجاد سلولیت می‌شوند زیرا افزایش و کاهش مداوم وزن قابلیت ارتجاعی پوست را کاهش داده و درنتیجه ظاهر سلولیت نمود بیشتری پیدا می‌کند.
 
ژنتیک
متاسفانه سلولیت با ژنتیک منتقل می‌شود و اگر در خانواده شما وجود داشته باشد، کاری برای مقابله با آن نمی‌توانید انجام دهید. 1
 

آیا رژیم‌غذایی و ورزش می‌تواند از سلولیت جلوگیری کند؟

بااینکه قادر به از بین بردن سلولیت نیستید اما روش‌های مختلفی وجود دارد که با کمک آنها می‌تواند ظاهر پوستتان را بهتر کنید. باور عموم بر این است که یک رژیم‌غذایی کم‌کالری سالم به کاهش لایه چربی زیر پوست کمک می‌کند که در کاهش سلولیت موثر است.

یک رژیم‌غذایی خوب همچنین به سالم نگه داشتن بافت‌های پیوندی و قابلیت ارتجاعی آنها نیز کمک می‌کند. رژیم‌هایی که با کاهش مصرف نمک، از احتباس آب در بدن جلوگیری می‌کنند نیز به بهبود وضعیت سلولیت کمک می‌کند. سیگار نکشیدن و مصرف کافی آب نیز موثر است.

ورزش هم برای مقابله با سلولیت اهمیت بسزایی دارد زیرا چربی بدن را کاهش داده، گردش خون را تقویت کرده و عضلات را در نواحی که در معرض سلولیت هستند مثل ران‌ها، باسن و شکم، فرم می‌دهد. تصور می‌شود که افزایش گردش خون به سالم نگه داشتن بافت‌های پیوندی و پوست و کاهش احتباس مایعات و از بین بردن موادزائد بدن کمک می‌کند.1
 

راهکارهایی برای کاهش و درمان سلولیت

 
هر سه ساعت غذا بخورید
این ایده تقسیم مقدار غذایی است که در طول روز با توزیع وعده های غذایی اصلی و خوردن میان وعده ها مجاز تقسیم می کنید.
 
صبحانه را فراموش نکنید
نباید بیش از 4 ساعت صبر کنید تا اولین وعده غذایی خود را بعد از بیدار شدن از خواب بخورید. این برای کار کردن بدن بسیار خوب است.
 
کنار گذاشتن کربوهیدرات های تصفیه شده
آرد، برنج، نان سفید، یا پاستای معمولی را می توانید با نوع گندم آن جایگزین کنید. آن ها سالم هستند و مزه متفاوتی ندارند.
 
نمک زیادی به غذاها اضافه نکنید
نمک به از بین رفتن آب کمک می کند و این امر سلولیت را افزایش می دهد. غذا را با گیاهان مزه دار کنید و از مصرف محصولات فرآوری شده اجتناب کنید.
 
چربی های بد
تا آنجا که می توانید از خوردن غذای سرخ شده، پوست مرغ، کره و چربی های محصولات لبنی را اجتناب کنید.
 
از شکلات پرهیز کنید چون آن ها قند زیادی دارند
می توانید به خودتان اجازه دهید، اما به یاد داشته باشید که نباید هر روز شیرینی بخورید. بهترین کار این است که هفته ای یک بار آن ها را بخورید.
 
با عادت های بد خداحافظی کنید
باید با کافئین خداحافظی کنید. این دشمنی بزرگ است چون باعث التهاب بافت های پوست، انقباض عروق می شود.

چای را با قهوه و نوشابه جایگزین کنید

از مصرف الکل، سیگار و مواد غذایی تند و چاشنی ها اجتناب کنید.

 هر روز سه تکه نان یکی با هر وعده غذایی اصلی بخورید.2
 

3 میوه مهم برای درمان سلولیت

 
گریپ فروت
این میوه به طرق مختلف در مبارزه با سلولیت سهیم خواهد بود. غنی از ویتامین آ، ب، ث است. هم چنین کمک می کند وزن کم کنید، احساس سیری کاملی بکنید و اشتهای را کاهش دهید.

به همین دلیل است که توصیه می کنیم روز را با یک لیوان آب گریپ فروت شروع کنید.این میوه هم چنین میزان کلسترول را کاهش می دهد و درمان بسیار خوبی در برابر بیماری قلبی و دیابت است.
 
آناناس
آناناس به اجتناب از دست رفتن آب کمک می کند، روده را سالم نگه می دارد و بدن را پاکسازی می کند. هم چنین آلوئه ورا حاوی ویتامین ث است و کمک می کند وزن کم کنید.
 
سیب
این میوه یک قدرت ویژه در برابر سلولیت دارد. باعث می شود غذا راحت تر و سریع تر از طریق مجرای روده حرکت کند. هم چنین، یک سیب متوسط فقط 80 کالری دارد ، بنابراین کمک می کند احساس سیری کرده و وزن کم کنید.

همچنین باید هندوانه، و انار بخورید. آن ها عالی هستند و ویتامین های زیادی دارند که با سلولیت مبارزه می کنند ؛ آن ها میان وعده های عالی هستند که می توانید با آجیل بخورید.2
 

ورزش‌های ضدسلولیت

ورزش کردن بیشترین تاثیر را در کاهش چربی‌های موضعی دارد. ورزش چربی‌ها را به‌طور قطعی از بین می‌برد و با از بین بردن چربی‌ها تورم را به حداقل می‌رساند. ورزش در مرحله پیشگیری هم در جلوگیری از سلولیت موثر است. برای کاهش چربی‌های سلولیتی با استفاده از تردمیل لازم است شیب را به 6 درجه برسانید، برای یک دقیقه با سرعت بدوید و بعد به مدت 30دقیقه آرام راه بروید. این کار را سه بار تکرار کنید. سپس ورزش عادی خود را برای چربی‌سوزی انجام دهید.

یک مطالعه که در مجله تخصصی فیزیولوژی کاربردی منتشر شده نشان داده اگر در ابتدا ورزش را با شدت انجام دهید، در انجام ورزش‌های هوازی بعدی اکسیداسیون یا سوزاندن چربی 36درصد بیشتر انجام خواهد شد. جالب است بدانید ورزش یوگا هم در کاهش سلولیت تاثیر بسیار زیادی دارد.3
 

چند توصیه‌ی کلی

لطفاً تا حد امکان مصرف قند و شیرینی‌جات را کاهش دهید. بدن این قندها را به چربی تبدیل کرده و بجای سوزاندن، آن‌ها را ذخیره می‌کند. این چربی‌هایِ بیش از حد باعث ایجاد سلولیت‌های بیشتر می‌شود.

دانه های کامل و سرشار از فیبر مثل برنج قهوه ای، سوپ جو و ذرت بو داده را بیشتر مصرف کنید. توجه داشته باشید که فیبرهای موجود در این قبیل مواد غذایی جلوی اشتهای شما را خواهند گرفت و شما گرایش کمتری به مصرف غذا خواهید داشت برای همین لاغرتر خواهید شد.

مصرف نمک را محدودتر کنید. برای خوش طعم کردن غذا از سبزیجات معطر استفاده کنید.

از مصرف حبوباتی مثل عدس و لوبیا غافل نشوید.

مصرف مواد غذایی چرب را محدودتر کنید.

مصرف تخم مرغ را کاهش دهید.

مصرف گوشت‌های قرمز چرب را محدود کنید. ماهی و گوشت مرغ کم چرب و بدون پوست را در الویت قرار دهید.

حواستان به سمومی که وارد بدنتان می‌کنید باشد. برای همین از کافئین زیاد، نیکوتین و غیره بپرهیزید. سیگار را ترک کنید تا خون در رگ‌هایتان به راحتی جریان داشته باشد.4

پینوشتها
1.www.beytoote.com
2.www.namnak.com
3.www.coca.ir
4.www.tebyan.net


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.