مواد غذایی مناسب وعده صبحانه

صبحانه سالم و مقوی به شما کمک می کند که روز خود را پر انرژی آغاز کنید. ترکیبات صبحانه از مهم ترین نکاتی است که باید به آن توجه شود زیرا آنچه که به عنوان صبحانه میل می شود تا حدود بسیاری بر فواید آن تاثیر دارد.
سه‌شنبه، 15 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مواد غذایی مناسب وعده صبحانه
صبحانه چی بخوریم؟ برخلاف همه شنیده‌هایی که تاکنون داشته‌اید و همه‌شان این نکته را متذکر می‌شوند که خوردن صبحانه لازم است، باید بدانید که در مورد همه افراد صبحانه ضروری نیست. در واقع نخوردن صبحانه ناسالم بهتر از خوردن آن است! یک صبحانه سالم باید دارای مواد مغذی و ترکیبات غذایی کامل و سالمی باشد که انرژی روز شما را تأمین کند و موجب جلوگیری از خوردن بیش از حد خوراکی و مواد غذایی در طول روز نیز بشود. برای این که بتوانید از مغذی بودن و سلامت صبحانه خود مطمئن شوید، پزشکان انواع صبحانه خوشمزه و سالم را پیشنهاد می‌کنند.


تخم مرغ

بدون شک تخم مرغ یک صبحانه سالم و البته خوشمزه است. مطالعات نشان می‌دهند خوردن تخم مرغ در وعده صبحانه، احساس سیری را افزایش می‌دهد و در کنار آم میزان کالری دریافتی در وعده غذایی بعدی شما را هم کم می‌کند که همین نکته موجب می‌شود قند خون و سطح انسولین خون ثابت بماند. یکی از این مطالعات اعلام کرده است فردی که برای صبحانه تخم مرغ مصرف کرده باشد نسبت به فرد دیگری که نان شیرین خورده است، احساس رضایت بیشتری دارد و در باقی روز کالری کمتری مصرف می‌کند.

این نکته را هم باید بدانید که زرده تخم مرغ حاوی لوتئین و زنازانتین، دو ترکیب آنتی‌اکسیدانی است که به جلوگیری از اختلالات چشمی مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولا یا همان تباهی لکه زرد کمک می‌کند. تخم مرغ یکی از بهترین منابع کولین است که از ترکیبات غذایی بسیار مهم برای سلامتی مغز و کبد به شمار می‌رود. در بسیاری از افرادی که دارای کلسترول بالا هستند هم مصرف تخم مرغ، میزان آن را افزایش نمی‌دهد.

در حقیقت خوردن تخم مرغ کامل، ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را از طریق تغییر شکل کلسترول بد یعنی LDL به نوع خوب آن یعنی HDL و بهبود حساسیت به انسولین کاهش می‌دهد.

سه عدد تخم مرغ بزرگ دارای ۲۰ گرم پروتئین با کیفیت است. برای طبخ تخم مرغ روش‌های گوناگونی وجود دارد. برای مثال تخم مرغ کامل آب پز شده زود آماده می‌شوند و می‌توانید آن را به راحتی با خود به محل کار ببرید و آنجا نوش جان کنید.


ماست یونانی

ماست یونانی حالت خامه‌ای دارد و خوشمزه و مغذی است. این ماده از بسته شدن آب پنیر و مایع شیر دلمه شده حاصل می‌شود و این مواد ماست را خامه‌ای‌تر می‌کند که پروتئین بیشتری نیز دارد. این پروتئین‌ها احساس گرسنگی را کاهش می‌دهند و نسبت به چربی و کربوهیدرات هم اثر گرمایی بیشتری دارند. اثر گرمایی غذا موجب افزایش میزان متابولیسم بدن می‌شود و بعد از خوردن غذا به وجود می‌آید.

ماست و دیگر محصولات لبنی به دلیل افزایش هورمون‌هایی که موجب سیری می‌شوند مانند هورمون PYY و GLP-1، به کنترل وزن هم کمک می‌کنند. ماست پرچرب حاوی اسید لینوئیک مزدوج است که می‌تواند موجب چربی سوزی را بیشتر کند و احتمال ابتلا به سرطان سینه را هم کاهش دهد.

برخی از ماست‌های یونانی منابع خوبی از پروبیوتیک هستند که توسط باکتری‌های پروبیوتیکی به وجود می‌آید و به سلامت روده کمک می‌کند. برای اینکه مطمئن شوید ماست مصرفی شما دارای پروبیوتیک است، برچسب روی محصول را بخوانید، گاهی کلمه پروبیوتیک مستقیماً روی آن نوشته شده است و گاهی هم عبارت “کشت باکتری فعال و زنده” نوشته می‌شود.

برای اینکه ویتامین، مواد معدنی و فیبر مورد نیاز خود را هم دریافت کنید، می‌توانید ماست یونانی را با میوه‌های خرد شده نوش جان کنید.


قهوه

قهوه یک نوشیدنی گرم و خوش عطر برای آغاز روز است. قهوه دارای میزان زیادی کافئین است و موجب بهتر شدن روحیه، آگاهی و هوشیاری و بهبود عملکرد ذهن می‌شود. حتی در صورت مصرف میزان کمی از کافئین هم این تأثیرات مشاهده می‌شود. تحلیل مطالعاتی که انجام شده است نشان می‌دهد که دز مؤثر قهوه ۳۸-۴۰۰ میلی گرم در روز است تا بتواند مزایای کافئین را افزایش دهد و عوارض آن را کم کند. این میزان بر اساس غلظت قهوه حدود ۴ فنجان در طول روز خواهد بود.

کافئین موجب افزایش سطح متابولیسم و سوخت و ساز بدن نیز می‌شود. یک مطالعه انجام شده نشان داده است که مصرف ۱۰۰ میلی گرم کافئین در روز، به سوخت ۷۹-۱۵۰ کالری بیشتر در طول ۲۴ ساعت کمک می‌کند. همچنین، قهوه دارای میزان زیادی آنتی‌اکسیدان است و باعث کاهش التهاب، محافظت از سلول‌های دیواره رگ‌های خونی و کاهش دیابت و ریسک بیماری‌های کبدی می‌گردد.1


غلات

محصولات دارای غلات در وعده صبحانه دارای اهمیت هستند، چرا که بدن ما کربوهیدرات را به گلوکز تبدیل می‌کند. گلوکز نیز سوخت دارای اولویت مغز است. غذاهای غنی از غلات و یا دارای غلات کامل دارای ویتامین بی هستند، ویتامینی که برای تمرکز و سالم ماندن مغز حائز اهمیت است.

توصیه کلی این است که نیمی از غلات مصرفی خود را از غلات کامل تأمین کنید. برای رسیدن به انرژی ثابت و عملکرد مغزی بهتر، توصیه شده است که غلات خود را با پروتئین مصرف کنید. چند ترکیب ساده غلات و پروتئین می‌تواند قدرت مغز را در طول صبح افزایش دهد برخی از این ترکیبها نان تست همراه کره بادام زمینی، وعده‌های تهیه شده با جو به همراه خانواده توتها و یا نانهای تست شده همراه با تخم مرغ همزده هستند.


انگور

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف انگورهای مختلف سبز، قرمز و سیاه نقش مهمی در بهبود دفاع آنتی اکسیدانی ما دارد و سلامت مغز را ارتقا می‌دهد.

در تحقیقات اولیه به نظر می‌رسید که انگورها به وسیله بی اثر کردن تنش اکسایشی و تورم به سلامت مغز کمک کرده و یا فعالیت برخی ژنهای خاص مرتبط با بیماریهای ناشی از کهولت سن مغز را هدف می‌گیرند.


بادام

بادام منبع عالی از ویتامین ایی است و 37 درصد میزان توصیه شده جذب روزانه این ویتامین با خوردن 23 عدد بادام تأمین می‌شود.

تحقیقاتی که در مجله همه گیری شناسی آمریکا منتشر شده نشان می‌دهد که جذب ویتامین ای به ممانعت از تحلیل شناختی مغز به ویژه در سالخوردگان کمک می‌کند. بادام همچنین ترکیب سالمی از پروتئینها، فیبرها و چربیهای سالم است که سطح قند خون را حفظ می‌کند و موجب می‌شود که فرد در طول روز متمرکز و با انرژی بماند.


جو

جو دارای آهن، روی، پتاسیم و ویتامینهای بی و همچنین مواد مغذی است که به رشد مغز و عملکرد آن با ظرفیت کامل کمک می‌کند.

فیبر موجود در جو به احساس سیری تا وعده بعدی کمک می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد کودکانی که در وعده صبحانه غذای تهیه شده با جو می‌خورند 20 درصد عملکرد بهتری در آزمونها دارند تا کودکانی که غلات شکردار می‌خورند. می‌توان این وعده غذایی را با آجیل، دارچین و یا موز صرف کرد.


سیب

سیبها سرشار از کرستین هستند، کرستین یک آنتی اکسیدان است که از سلولهای مغز محافظت می‌کند و براساس تحقیقات محققان دانشگاه کورنل، کرستین از سلولهای مغزی در مقابل حملات رادیکالهای آزاد حفاظت می‌کند.

مصرف یک سیب در وعده صبحانه با پوست حائز اهمیت است چرا که حجم بالایی از کرستین سیب در پوست آن وجود دارد.2


عسل

این ماده‌غذایی در گروه قندها جای میگیرد و بر مربا ارجحیت دارد اما نباید در خوردن ان زیاده‌روی کرد.


گردو

یکی از اجزای چرب صبحانه گردو است ، خوردن این مغز که سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ است حتی برای افرادی که کلسترول بالایی دارند نیز مفید است پس حداقل ۲ عدد گردو در صبحانه بخورید.


مربا

مربا نوعی قند ساده است و هر قاشق مرباخوری‌ ان یک واحد قند محاسبه میشود.


کره

یکی دیگر از اجزای پر کالری صبحانه کره است که اسیدهای چرب موجود در آن از نوع اشباع‌ هستند ، از آنجا که کره می‌تواند کلسترول خون را افزایش دهد افرادی که محدودیت مصرف چربی دارند بهتر است از این ماده غذایی صرف‌نظر کنند.


خامه

خامه نیز مانند کره، دارای کالری زیاد و چربی است و افراد دارای چربی و کلسترول خون بالا بهتر است آن را نخورند.


عدسی

این منبع پروتئین گیاهی یکی از غذاهای تنظیم‌کننده قند خون در صبحانه به حساب می‌آید که برخی آن را با سیب‌زمینی و کره و برخی به تنهایی میل می‌کنند ، یک کاسه عدسی جایگزینی مناسب برای پنیر یا تخم‌مرغ است.


کره بادام‌ زمینی

یکی دیگر از مواد پروتئینی اما چرب صبحانه کره بادام‌ زمینی است که نمی‌توان در خوردن‌اش زیاده‌روی کرد.3


پی نوشت:
1.www.digikala.com
2.www.asriran.com
3.www.asriran.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما