خواص انگور فرنگی برای سلامتی

انگور فرنگی به کاهش قند خون در افراد دیابتی کمک می کند، کلسترول خون و فشار خون بالا را کاهش داده و برای پیشگیری و درمان سرطان مفید است.در ادامه همراه ما باشید تا با تمامی فواید انگور فرنگی برای سلامتی بدن آشنا شوید.
جمعه، 18 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خواص انگور فرنگی برای سلامتی
انگور فرنگی یا «گوس بری» (‌Gooseberry) با نام «خارتوت» یا «گالش‌انگور» میوه ای منحصر بفرد و بومی اروپا می باشد که دارای طعم ترش و طبع سرد و خشک می باشد .این میوه با دارا بودن ترکیبات تغذیه ای بسیار مهم و مورد نیاز بدن دارای انواع بی شماری است که در زیر به معرفی انواع آن می پردازیم:


انواع انگور فرنگی

این گیاه دارای درختچه ای با ارتفاع 4 تا 6 متر است و زمان میوه دهی آن 2 تا 3 سال پس از کاشت می باشد .انواع انگور فرنگی به علت رنگ و طعم شامل انگور فرنگی قرمز (Ribes rubrum)، سیاه (Ribes nigrum)، معطر (Ribes odoratum) و سفید (Ribes spicatum) می باشد.اندازه این میوه ها کوچک بوده و هر کدام بین 4 تا 10 گرم وزن دارند .چهار گونه انگور فرنگی موجود در ایران به نام‌ های گالش‌ انگور معمولی، انگورفرنگی تیره‌گل، انگورفرنگی شرقی و انگورفرنگی قرمز می باشد.


حقایق تغذیه ای انگور فرنگی

این میوه حاوی انواع ویتامین ها و ترکیبات ضروری و مورد نیاز سلامتی بدن است که در ادامه به تشریح هر یک از آن ها می پردازیم:

ویتامین ث
این میوه منبع غنی از ویتامین ث بوده و هر فنجان آن حاوی 41.5 میلی گرم ویتامین C می باشد. ویتامین C برای جذب آهن در بدن ضروری بوده و به تشکیل کلاژن و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

فیبر
آدری هانس انسممینگر در کتاب خود، به نام “غذاها و دانشنامه تغذیه” یادآور می شود، یکی از مهمترین مزایای مصرف این میوه ، محتوای فیبر قابل توجه آنها است. یک فنجان انگور فرنگی تازه حاوی 6.5 گرم فیبر رژیمی است. مصرف روزانه فیبر کافی می تواند به جلوگیری از یبوست و همچنین شرایط جدی تر مانند سرطان روده بزرگ و بیماری های قلبی کمک کند.

پتاسیم
یکی از مواد معدنی بسیار مهم جهت بهبود عملکرد سیستم عصبی و عضلانی بدن ملحی به نام پتاسیم است.مصرف این میوه با برخورداری از سطح بالایی از پتاسیم در تنظیم فشار خون و حفظ طبیعی ریتم قلب موثر بوده و از بروز پوکی استخوان و سکته مغزی جلوگیری می کند .هر فنجان از این میوه حاوی 297 میلی گرم پتاسیم می باشد.

ویتامین ها و مواد معدنی دیگر
انگور فرنگی حاوی ویتامین ها و مواد معدنی ارزشمند دیگری مانند ویتامین آ ،ویتامین ای ،ویتامین های گروه ب،کروم ،کلسیم،فسفر،آهن ،منیزیم و پروتئین می باشد .

این میوه کوچک اما قدرتمند به علت دارا بودن ترکیبات غذایی ذکر شده خواص ارزشمند و منحصر بفردی دارد که با مطالعه ادامه مقاله با خواص آن بیشتر آشنا می شوید :


تقویت قدرت بینایی

وجود مقادیر فراوانی از ویتامین آ در این میوه سبب شده است تا مصرف این میوه موجب تقویت قدرت بینایی شود و به وسیله آن بتوان از آب مروارید و دژنراسیون ماکولا جلوگیری نمود. بر اساس مطالعات انجام شده مصرف این میوه در کاهش مشکلات بینایی سودمند است .


سم زدایی بدن

وجود آب فراوان در این خوراکی سبب هیدراته شدن بدن و افزایش حجم ادرار می شود .به همین علت این میوه در سم زدایی بدن ،هیدراته نگهداشته شدن بدن و حفظ سطح آب بدن اثرات بسزایی دارد.


بهبود عملکرد دستگاه گوارش

فیبر فراوان موجود در این میوه در پاکسازی روده ها ،بهبود عملکرد دستگاه گوارش و جلوگیری از بروز یبوست نقش چشمگیری دارد .با این میوه می توان خطر ابتلا به سرطان های مربوط به دستگاه گوارش را به زیر صفر رساند .


تقویت سیستم ایمنی بدن

خواص آنتی باکتریال این ماده غذایی و وجود ویتامین ث فراوان در آن در تقویت سیستم ایمنی بدن ،جلوگیری از سرماخوردگی ،جلوگیری از بیماری اسکوربوت و سایر بیماری ها نقش دارد و از ورود عفونت ها و ویروس ها به بدن جلوگیری می کند.


جلوگیری از پوکی استخوان

کلسیم و منیزیم موجود در انگور فرنگی با حفظ استحکام استخوان به تراکم استخوان کمک می کند.بنابراین با مصرف آن می توان از بروز پوکی استخوان جلوگیری کرده و سلامت استخوان هایمان را تضمین نماییم .1


کاهش وزن

انگور فرنگی سطح پروتئین را در بدن شما افزایش می‌دهد ، در نتیجه با استفاده از انگور فرنگی ، چربی‌های بدن شما سریع‌تر می‌سوزد و به سرعت می‌توانید وزن اضافی خود را از دست بدهید. بنابراین اگر به تناسب اندام فکر می‌کنید ، از خواص انگور فرنگی استفاده کنید.


افزایش سلامت دهان

آیا از بوی بد دهان ، خونریزی لثه و زردی دندان رنج می‌برید؟ راه حل مناسب برای مبارزه با این مشکلات ، آب انگور فرنگی است. برای حفظ سلامت و بهداشت دهان و دندان ، به طور منظم آب انگور فرنگی را غرغره کنید. همچنین می‌توانید از پالپ انگور فرنگی به عنوان خمیر دندان استفاده کنید و با مسواک زدن با پالپ انگور فرنگی ، دندان‌هایتان را سفید و براق کنید . خوب است بدانید که پالپ انگور فرنگی ، برای پیشگیری و التیام زخم‌های دهانی نیز مفید است.2


قند خون و دیابت

انگور فرنگی به دلیل مقادیر بالای فیبر که دارد، جذب قند به جریان خون را کاهش داده و مانع از افزایش قند خون در بدن می شود.

علاوه بر این، مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که عصاره انگور فرنگی یک مهار کننده آلفا گلوکزیداز است. این بدان معنی است که به آنزیم های خاصی در روده کوچک متصل می شود و از انتقال قند روده به جریان خون جلوگیری می کند.

انگور فرنگی حاوی کلروژنیک اسید است که باعث کاهش سرعت جذب کربوهیدرات ها شده و به کاهش قند خون بعد از وعده های غذایی حاوی نشاسته کمک می کند.


بهبود عملکرد مغز

انگور فرنگی یک منبع طبیعی اسید های آلی است که مانع از تجمع آهن در سلول های مغز شده و خطر ابتلا به بیماری هایی مانند آلزایمر و سکته مغزی را کاهش می دهد.

علاوه بر این آنتی اکسیدان ها و فیتونوتریشن های موجود در انگور فرنگی به بهبود عملکرد مغز کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های مغزی را کاهش می دهند.


سرطان

رژیم های غذایی سرشار از انواع توت ها مانند انگور فرنگی به دلیل مقادیر بالای فیتونوتریشن ها و آنتی اکسیدان هایی که دارند، خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش می دهند.

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده که آنتوسیانین های موجود در انگور فرنگی رشد سلول های سرطانی را مهار کرده و ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان ها از جمله روده بزرگ، پانکراس و پستان را کاهش دهند.


سلامت قلب

انگور فرنگی حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان هاست که باعث سلامت قلب شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهند.

آنتی اکسیدان ها با جلوگیری از اکسیداسیون کلسترول بد خون یا LDL، سلامت قلب را بهبود می بخشند.

فلاونول ها و آنتوسیانین های موجود در انگور فرنگی با کاهش فشار خون بالا و بهبود عملکرد رگ های خونی، ممکن است خطر بیماری قلبی را کاهش دهند.

پتاسیم موجود در انگور فرنگی برای سلامتی رگ های خونی ضروری است. این ماده به حفظ ضربان قلب و کاهش فشار خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته را کاهش می دهد.


ضد آفتاب طبیعی

انگور فرنگی منبع عالی آنتی اکسیدان ها و ویتامین C است که به محافظت از پوست در برابر اشعه مضر نور خورشید کمک کرده و خطر ابتلا به آفتاب سوختگی را کاهش می دهد.3


پی نوشت:
1.www.salamatweb.ir
2.www.drsosha.com
3.www.coca.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.