آشنایی با خواص زالزالک

زالزالک دارای خواص بی شماری برای سلامت بدن می باشد ، زالزالک هم خواص دارویی دارد و هم می توان به عنوان مصارف آشپزی از آن استفاده نمود. زالزالک دارای بیوفلاونوئید و آنتی اکسیدان های مختلف می باشد که برای سلامت قلب بسیار مفید است.در ادامه با ما همراه باشید.
شنبه، 19 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با خواص زالزالک
زالزالک میوه‌ای کوچک در طیف رنگی زرد تا قرمز و حتی سیاه است که مزه‌ای ترش و تند با شیرینی ملایم دارد. زالزالک قرن‌هاست که دارویی گیاهی برای درمان مشکلات گوارشی، نارسایی قلبی و فشار خون بالا به شمار می‌رود و در طب سنتی چینی جایگاه مهمی دارد. در ادامه ۹ مورد از خواص زالزالک برای سلامتی را شرح می‌دهیم؛ در پایان نیز عوارض جانبی و موارد احتیاطی مربوط به مصرف این میوه را بیان می‌کنیم. اگر می‌خواهید درمورد خواص این میوه کوچک و پرخاصیت بیشتر بدانید، تا پایان مقاله با ما همراه باشید.


سرشار از آنتی‌اکسیدان است

زالزالک منبعی سرشار از پلی فنول است. پلی‌فنول‌ها ترکیبات آنتی‌اکسیدانی قوی هستند که در گیاهان یافت می‌شوند. آنتی اکسیدان ها در خنثی‌کردن مولکول‌های ناپایداری به‌نام رادیکال آزاد نقش دارند. سطح بالای رادیکال‌های آزاد به بدن آسیب می‌رساند. رژیم غذایی نامناسب و انواع سموم محیطی مانند آلودگی هوا و دود سیگار موجب واردشدن این مولکول‌ها به بدن می‌شود. پلی‌فنول‌ها آنتی‌اکسیدان‌های مفیدی هستند که مزیت‌های فراوانی برای سلامتی دارند. این ترکیبات خطر ابتلا به موارد زیر را کاهش می‌دهند:

بعضی از انواع سرطان

دیابت نوع ۲

آسم
بعضی از عفونت‌ها

مشکلات قلبی

پیری زودرس پوست.

گرچه نتایج به‌دست‌آمده در پژوهش‌های اولیه امیدوارکننده است، ولی برای ارزیابی اثرات زالزالک روی خطر بیماری ها باید مطالعات بیشتری انجام دهیم.


خواص ضدالتهابی دارد

این فرضیه مطرح است که زالزالک خواص ضدالتهابی دارد و سلامت ما را بهبود می‌دهد. التهاب مزمن با بیماری‌های فراوانی مانند دیابت نوع ۲، آسم و بعضی از سرطان ها مرتبط است. در مطالعه‌ای که روی موش‌های مبتلا به بیماری های کبدی انجام شد، استفاده از عصاره زالزالک سطح ترکیبات التهابی را به‌طور قابل‌توجهی کاهش داد. به‌علاوه، پژوهش روی موش‌های مبتلا به آسم نشان داده است که مصرف مکمل عصارهٔ زالزالک موجب کاهش التهاب و کاهش قابل‌توجه می‌شود.

در مطالعات آزمایشگاهی و پژوهش‌های انجام‌شده روی حیوانات، نتایج امیدوارکننده‌ای به دست آمده است. این نتایج موجب شده است دانشمندان بپندارند که این مکمل در انسان نیز اثرات ضدالتهابی دارد؛ البته برای تأیید این نتیجه‌گیری باید در این زمینه مطالعات بیشتری انجام شود.


فشارخون را کاهش می‌دهد

در طب سنتی چینی، زالزالک یکی از مواد غذاییِ به‌شدت توصیه‌شده برای کاهش فشار خون است. چند مطالعه روی حیوانات نشان داده است که زالزالک می‌تواند گشادکننده عروق باشد؛ یعنی رگ‌های خونی‌ای را که منقبض و تنگ شده‌اند، شل و گشاد کند و در نتیجه، فشار خون را کاهش دهد.

در این زمینه، مطالعه‌ای ۱۰هفته‌ای روی ۳۶ بیمار مبتلا به فشارخون خفیف انجام شد. در این مطالعه، کاهش قابل‌توجهی در فشارخون بیمارانی که روزانه ۵۰۰ میلی‌گرم عصاره زالزالک مصرف کردند مشاهده نشد؛ ولی در این بیماران، گرایشی به‌سمت کاهش فشارخون دیاستولیک (diastolic/ پایین‌ترین رقم فشارخون اندازه‌گیری‌شده) ایجاد شد.

همچنین، مطالعه ۱۶هفته‌ای دیگری روی ۷۹ بیمار مبتلا به دیابت نوع ۲ و فشارخون بالا انجام شد. این مطالعه نشان داد بیمارانی که روزانه ۱۲۰۰ میلی‌گرم عصاره زالزالک مصرف کردند، در مقایسه با بیماران گروه پلاسیبو (گروهی که دارونما مصرف کردند) بهبود بیشتری در فشارخون خود داشتند. البته مطالعهٔ مشابه دیگری روی ۲۱ بیمار مبتلا به فشارخون خفیف، هیچ تفاوتی میان گروهی که از عصاره زالزالک استفاده کرده بودند و گروه پلاسیبو، نشان نداد.1


کاهش وزن

امروزه کاهش وزن برای افراد به یک وسواس تبدیل شده است که خوردن درست و مراقبت های آن بسیار مهم میباشد و برای انجام این کار باید فقط غذا هایی را مصرف کنید که کالری کمی دارند و یا طبیعی هستند.در چنین مواردی زالزالک ها گزینه سالمی میباشند. آنها به کاهش وزن کمک میکنند و باعث میشوند در عرض یک مدت کوتاه چندین تن وزن به صورت ناخواسته از دست بدهید.


مبارزه با کلسترول

یکی دیگر از مزایای سلامتی زالزالک توانایی آن در از بین بردن کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب است.آنها حاوی فلانوئید های هستند که از قلب شما محافظت میکنند و در شرایطی مانند درد قفسه سینه و شریان های مسدود شده را درمان میکنند.


افزایش و تقویت متابولیسم

زالزالک ها به سوزاندن چربی بدن کمک میکنند. آها متابولیسم را افزایش میدهند و به شکسته شدن ثابت ماندن وزن شما کمک میکنند.آنها همچنین به بدن شما کمک میکنند تا کالری بیشتری در هنگام کار کردن بسوزانید. اگر میخوتهید به سرعت جواب بگیرید باید از زالزالک ها بیشتر از حد معمول مصرف کنید.


بهبود سیستم گوارش

زالزالک ها برای سیستم گوارش عالی هستند. آنها یبوست ، نفخ و حرکات روده را به موقع کنترل میکنند.


سلامت قلب و عروق

زالزالک ها سرشار از فنانئوید ها میباشد که به طور قابل توجهی به سلامت قلب کمک میکند. آنها همچنین حاوی آنتی اکسیدان های هستند که خواص ضد التهابی دارند. حتی در جلوگیری از لخته شدن خون در شریان ها نیز مفید میباشند.


جلوگیری از سرطان

شما میتوانید با کمک زالزالک ها از بیماری های خطر ناکی مانند سرطان جلوگیری کنید.آنها حاوی آنتی اکسیدان های قدرتمند میباشندکه با تمام سرطان های که در بدن وجود دارند، مبارزه میکنند همچنین خون را سم زدایی میکنند و تمام سموم را از بدن بیرون میکند.


 درمان بی خوابی

این میوه توسط پزشکان برای افرادی که دچار بیخوابی میشوند توصیه میشود.


تقویت و بهبود بینایی

زالزالک ها حاوی ویتامین A هستند که باعث حفظ سالم ماندن بینایی میشود.واز رشد آب مروارید جلوگیری میکند. شما همچنین میتوانید چای زالزالک نیز بنوشید.2


درمان استرس و افسردگی

در طب سنتی از زالزالک برای درمان اختلالات روانی مانند اضطراب و استرس و افسردگی استفاده می شود. زالزالک برای درمان پرفشاری خون بسیار موثر است. کسانی که اضطراب دارند می توانند زالزالک را در رژیم غذایی خود قرار دهند.

زالزالک با تاثیر گذاری بر روی سطح هورمون ها باعث می شود که تنش های روحی و جسمی برطرف شود. شاید جالب باشد که بدانید که در زمان های گذشته از این خوراکی خوشمزه به عنوان درمان دلشکستگی استفاده می شود. شما می توانید زالزالک را در رژیم روزانه ی خود بگنجانید.


پیشگیری از ابتلا به آنژین

آنژین دلایل مختلفی دارد ، یکی از دلایل ایجاد آنژین در بدن جریان کم خون به قلب می باشد که زالزالک به کمک این مشکل می آید. زالزالک باعث می شود نا رگ های خونی منبسط شده و جریان خون افزایش پیدا کند. ماهیچه های قلب را می توان به کمک زالزالک بهبود بخشید و این خوراکی باعث خلاص شدن بدن از سدیم می شود.


درمان بیماری های پوستی

زالزالک را می توانید به صورت موضعی بر روی پوست خود قرار دهید. ترکیبات ارگانیک موجود در زالزالک باعث می شود که خارش نارشی از درمان زخم ها کم شود و اگزما و پسوریازیس را می توان به راحتی به کمک زالزالک درمان نمود.


درمان عفونت های روده ای

زالزالک می تواند برای درمان عفونت های روده ای بسیار موثر باشد ، زالزالک دارای مواد مغذی می باشد که باعث می شود کرم های نواری موجود در روده پاکسازی شود.3


پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.namnak.com
3.www.parsiday.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما