فواید گل یاس برای سلامتی

گل یاس طبعی گرم و خشک دارد و گل و اسانس آن، علاوه بر کاربردی که در صنعت عطرسازی و طعم دهنده ها دارد، دارای خواص درمانی و بهداشتی فراوانی نیز می باشد. با ما همراه باشید تا با برخی از خواص این گل خوش رایحه و سودمند آشنا شویم.
يکشنبه، 20 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید گل یاس برای سلامتی
روغن یاس بنفش از برگ گیاه Siringa vulgaris که متعلق به خانواده Oleaceae است، حاصل می شود. این گیاه بومی خاورمیانه و اروپای شرقی بویژه منطقه بالکان است. امروزه این گیاهان بطور گسترده در سایر مناطق از جمله هند و آمریکای شمالی به ویژه در ایالات متحده کشت می شوند. روغن یاس بنفش با تقطیر بخار برگ ها استخراج می شود. این روغن به رنگ بنفش روشن است و عطر و بوی گل و طراوت آن را دارد. استفاده مستند آن در داروهای پزشکی تنها در چند صد سال اخیر موجود می باشد اما احتمالاً توسط افراد بومی در مدت زمان بسیار طولانی تر مورد استفاده قرار گرفته است. یاس های بنفش از محبوب ترین گونه های گل در جهان هستند که نتیجه آن دسترسی گسترده به این روغن مفید است. 

در این مقاله برخی از مزایای بهداشتی شناخته شده استفاده از روغن یاس بنفش بیان شده است.


جلوگیری از پیری زود رس 

آنتی اکسیدان ها و ترکیبات قابض موجود در روغن یاس بنفش می توانند به صورت ترکیبی عمل کنند تا ظاهر پوست را بهبود ببخشند و باعث جوانتر دیده شدن و احساس جوانی شوند. اگر خطوط، چین و چروک، نقاط لکه دار و یا سایر علائم مربوط به پیری را دارید، این روغن می تواند به سفت شدن پوست، افزایش خاصیت ارتجاعی و جلوگیری از بسیاری از علائم پیری زودرس کمک کند 


کاهش تب 

روغن یاس بنفش می تواند به کاهش تب های با دمای بالا و شروع روند بهبودی برای مبتلایان به عفونت و بیماری کمک کند. با تحریک تعریق، تب می تواند رها شدن سموم از بدن را تحریک کرده و به سیستم ایمنی بدن شما یک استراحت بسیار ضروری بدهد.


کاهش استرس و اضطراب  

روغن یاس بنفش یکی از محبوب ترین روغن های آروماتراپی است. روغن یاس بنفش حاوی خواص معطر است، این ماده شیمیایی به دلیل قدرتمند بودن در کاهش استرس و افزایش احساس خوشبختی شناخته شده است. استنشاق چند قطره روغن یاس بنفش باعث القای آرامش و احساس راحتی می شود. لینالول موجود در این روغن باعث می شود که سیستم عصبی، تولید سطوح پایین تر از کورتیزول (هورمون استرس) که می تواند باعث احساس افسردگی و دلسردی شود، را کاهش دهد. 

روغن یاس بنفش به لطف ترکیبات شیمیایی ضد باکتریایی خود می تواند به از بین بردن باکتری موجود در هوا کمک کند. عطر دلپذیر آن ، هوا را پر می کند و در نتیجه رایحه تازه ای به وجود می آید که می تواند بوهای بد را از زباله ها و سایر مواد متعفن از بین ببرد. استنشاق روغن یاس بنفش قبل از خواب می تواند به کاهش علائم بی خوابی کمک کند. رایحه روغن یاس بنفش باعث کاهش استرس و افکار تکراری می شود که می تواند شما را در شب بیدار نگه دارد. به سادگی 1 یا 2 قطره از این روغن معطر را در ترکیب با روغن گل رز یا اسطوخودوس به دیفیوزر خود اضافه کنید و نفس عمیق بکشید. 


بهبود بو و رایحه اتاق 

روغن یاس بنفش عطر و رایحه فوق العاده ای را هنگام استفاده در دستگاه بخور ، در اتاق مهیا می کند و همچنین خاصیت ضد باکتریایی دارد که به پاکسازی هوا و سطوح اتاق کمک می کند. عطر و بوی روغن یاس بنفش بسیار دلپذیر است و معمولاً مورد توجه افراد علاقه مند به آروماتراپی و معالجه مشکلات و اختلالات قرار می گیرد. 1


بهبود سلامت قلب و عروق

این مورد یکی از بهترین خواص چای یاس است که تمایل داریم در این مقاله ذکر کنیم و دوست داریم که همه ی خوانندگان مان آن را بدانند و به بهترین نحو از آن استفاده کنند. برای کسانی که از مشکلات قلب و عروق رنج می برند، نوشیدن دمنوش یاس می تواند گزینه ی خوبی برای جلوگیری از بروز مشکلات بیش تر باشد. بر طبق یک مطالعه در مورد کاتچین ها و سلامت قلب و عروق، مشخص شد کاتچین هایی که در دمنوش یاس یافت می شوند، برای مهار کلسترول “بد” که پس از اکسیداسیون التهاب ایجاد می کند، بسیار مهم است. به عبارت دیگر، دمنوش یاس می تواند به شیوه های گوناگون به بهبود سلامت قلبی و عروقی کمک کند.

نوشیدن دمنوش یاس می تواند به شما در حفظ سطح کلسترول و فشار خون کمک کند و به طور همزمان از استرس اکسیداتیو جلوگیری کند. علاوه بر این، به لطف آنتی اکسیدان های موجود در چای یاس، نوشیدن آن می تواند به کاهش ریسک رخ دادن حملات قلبی و ابتلا به بیماری های قلبی کمک کند.


آنتی اکسیدان

یکی از بهترین خواص چای یاس که باید بدانید حضور مقادیر زیادی آنتی اکسیدان در آن است. طبق یک مقاله، دمنوش یاس می تواند به شما در از بین بردن مواد شیمیایی مضر مانند رادیکال های آزاد کمک کند. چنان چه می دانید رادیکال های آزاد موجود در بدن انسان می توانند سبب بروز التهاب و سایر مشکلات سلامتی شوند. با نوشیدن چای یاس به طور مرتب، می توانید این رادیکال های آزاد را از بدن تان حذف کنید. معروف ترین آنتی اکسیدان های یافت شده در دمنوش یاس یا چای یاس کاتچین ها هستند و می توانند در کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری های جدی در بدن بسیار موثر باشند.


کاهش خطر ابتلا به سرطان

دمنوش یاس یا چای یاس مقدار زیادی آنتی اکسیدان دارد؛ بنابراین، می تواند به مبارزه با رادیکال های آزاد مضر درون بدن کمک کند. با توجه به یک مقاله در این زمینه، رادیکال های آزاد می توانند فرایند پیری را تسریع کنند و ثابت شده است که با ریسک توسعه ی سرطان در بدن مرتبط هستند. با کاهش رادیکال های آزاد در بدن، می توانید به طور موثری خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهید و سرعت روند پیری را کند کنید. در واقع، این مورد یکی از بهترین مزایای دمنوش یاس برای سلامت انسان است که باید بدانید و سپس آن را دنبال کنید.


کمک به کاهش وزن

اگر دوست دارید خواص چای یاس را بدانید نباید این واقعیت را فراموش کنید که این نوع چای می تواند به کاهش وزن کمک کند. با توجه به یک مقاله در مورد دمنوش یاس و کاهش وزن، افرادی که دمنوش یاس را به طور منظم مصرف می کنند، اغلب باریک تر از دیگران هستند. همچنین بین کاهش چربی سلولی و مصرف منظم دمنوش یاس رابطه وجود دارد. با نوشیدن دمنوش یاس به طور منظم، می توانید اندام مورد نظرتان را سریع تر به دست بیاورید. علاوه بر این، نوشیدن دمنوش یاس همراه با یک رژیم غذایی متعادل، می تواند به شما در حفظ وزن مناسب بدن کمک کند.


کاهش ریسک ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا

اگر دوست دارید خطرات سرماخوردگی و آنفولانزا را به طور طبیعی کاهش دهید، این دمنوش را امتحان کنید. در واقع، این نوع چای حاوی مقدار زیادی خواص ضد باکتری و ضد ویروسی است که نقش مهمی در پیشگیری از آلرژی ها، آنفلوآنزا، و همچنینسرماخوردگی ایفا می کند. بنابراین، این مورد نیز به عنوان یکی از بهترین مزایای چای یاس شناخته شده و نباید آن را نادیده بگیرید. حتی اعتقاد بر این است که با کمی دمنوش یاس می توانید قرقره کنید و تا حدی زیادی ناخوشی حاصل از این بیماری ها را از بین ببرید. علاوه بر این، نوشیدن چای یاس می تواند کمک کند که سریع تر از شر برخی بیماری ها خلاص شوید.2


دیابت

در مبارزه با دیابت، چای یاس توانایی خود به عنوان ابزاری موثر را نشان داده است. نوشیدن چای یاس/سبز می تواند اثرات منفی که دیابت روی پروتئین های سرم مشخص دارد را معکوس کند، به عنوان یک تعدیل کننده برای افراد مبتلا به دیابت عمل کند، و به عنوان اقدامی پیشگیرانه برای افرادی که به دیابت مبتلا نیستند، مد نظر قرار بگیرد. توانایی متابولیز گلوکز مکانیزم اساسی است که شرایط دیابتی را ایجاد می کند، از این رو، عوامل تنظیم کننده مانند چای یاس می توانند در پیشگیری یا درمان بیماری مفید باشند.


اختلالات دستگاه گوارش

افزودن چای یاس به رژیم غذایی عادی می تواند شانس برخورداری از معده ای سالم، گوارش تمام غذا، و پیشگیری از سرطان های دستگاه گوارش را افزایش دهد. چای یاس حاوی آنتی اکسیدان های قدرتمندی به نام کاتچین ها است. این آنتی اکسیدان ها سلامت نواحی مختلف بدن از جمله دستگاه گوارش را بهبود می بخشند. آنها تعدادی از آنتی اکسیدان های درون سلولی را فعال می کنند و تعامل خوبی با آنزیم های دستگاه گوارش برای بهبود عملکرد روده سالم دارند. نوشیدن چای یاس می تواند شکل گیری ناهنجاری های روده، بیماری ها و سرطان ها در معده و فرآیندهای مربوط به گوارش را کاهش دهد.


سیستم ایمنی

فواید نوشیدن چای یاس شامل تقویت سیستم ایمنی نیز می شوند. بسیاری از انواع سرطان و بیماری های سرطان‌زا می توانند اثر سرکوب کنندگی سیستم ایمنی را داشته باشند و از این رو، کل سیستم ایمنی بدن انسان در معرض خطر قرار می گیرد و بدن در برابر بسیاری از عوامل بیماری‌زای دیگر آسیب پذیر می شود، که درمان سرطان را نیز پیچیده‌تر می کند. ویژگی های ضد التهابی و آنتی اکسیدانی چای می توانند به تقویت سیستم ایمنی کمک کنند.


آرتریت و درد مفصلی

یکی دیگر از اثرات مثبت چای یاس کاهش ناراحتی مزمن مرتبط با درد مفصلی و آرتریت است. ماهیت ضد التهابی برخی عناصر ارگانیک در چای یاس می توانند تورم و التهاب مفاصل را با مهار اکسیژن‌زنی ناخواسته سلولی کاهش دهند. مصرف منظم چای یاس می تواند به معنای کاهش یا از بین بردن این شرایط باشد.


ویژگی های ضد باکتری

چای یاس می تواند یک دیوار دفاعی در برابر عفونت های باکتریایی ایجاد کند و از این رو، به عنوان یک آنتی بیوتیک که می تواند به صورت امن به رژیم غذایی افزوده شود، مورد استفاده قرار بگیرد. مطالعات نشان داده اند که چای یاس می تواند اثرات باکتری ای کولای را در برخی سوژه های آزمایشی از بین ببرد. همچنین، این چای می تواند سرفه، سرماخوردگی و عفونت های گلو را تسکین دهد.3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.saednews.com
3.www.asriran.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.