خواص میوه اژدهای قرمز

اگر به میوه علاقه‌دارید، پس شاید امتحان کردن میوه اژدها که یک میوه بسیار عجیب و خوشمزه است را دوست داشته باشید. در این نوشتار خواص میوه اژدها برای سلامتی را برای شما بازگو میکنیم. با ما همراه باشید.
چهارشنبه، 23 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خواص میوه اژدهای قرمز

میوه اژدها چیست؟

میوه اژدها یک میوه عجیب‌وغریب و خوشمزه است که به دلیل غنی بودن و مزایای آن اغلب به‌عنوان یک میوه “فوق‌العاده” استوایی شناخته می‌شود. این میوه تا حدودی باکیفیت “زیر ذره‌بین” است که باعث می‌شود نبست به بسیاری از میوه‌های دیگر و غذاهای بهداشتی کمتر شناخته باشد. درخت این میوه همچنین به‌عنوان “pitaya یا pitahaya” شناخته می‌شود که به ترتیب از جنس Stenocereus و Hylocereus است. این درخت‌ها در مکزیک، آمریکای جنوبی و آمریکای مرکزی وجود دارد، اما مهاجران نیویورک احتمالاً آن را به کشورهای جنوب شرقی آسیا مانند کامبوج، تایلند، تایوان، ویتنام و فیلیپین منتقل کرده‌اند، جایی که بخش مهمی از مصرف میوه‌های رژیمی باقی‌مانده است.

میوه اژدها در سه نوع می‌باشد: پوست قرمز با گوشت قرمز، پوست قرمز با گوشت سفید و پوست زرد با گوشت سفید. هر دو میوه اژدها اعم از شیرین و ترش بسته به نوع، شکل و اندازه آن دارد. ازلحاظ شایع‌ترین شکل میوه اژدها، آن کمی کوچک‌تر از طالبی است که در رنگ قرمز دیده می‌شود و به‌صورت گسترده‌ای رشد می‌کند.

هنگامی‌که آن را باز می‌کنید، بافت این میوه مانند کیوی است و گوشت آن با دانه‌های سیاه کوچکی پرشده است که به بهبود هضم کمک می‌کند. از گوشت این میوه برای ساختن نوشیدنی استفاده می‌شود و می‌تواند برای سایر نوشیدنی‌ها نیز استفاده شود، درحالی‌که برگ میوه می‌تواند به شکل بسیار خوبی در تهیه چای استفاده شود. پوست بیرونی این میوه دارای ارزش تغذیه‌ای کمی است و به‌ندرت خورده می‌شود.

مزایای سلامت میوه اژدها عمدتاً به ویژگی آنتی‌اکسیدانی، ضد باکتری بودن و خواص تغذیه‌ای آن مربوط می‌شود. مزایای مصرف این میوه شامل تقویت سیستم ایمنی، متابولیسم بدن و روند صحیح گوارش است. اکنون به جزئیاتی در باب این فواید نگاه می‌کنیم:


افزایش سطح ایمنی بدن

یکی از مزایای استفاده از میوه اژدها، توانایی آن در تقویت سیستم دفاع بدن است. سطح بالای ویتامین C موجود در میوه اژدها یکی از قوی‌ترین دارایی‌های بدن برای سیستم ایمنی بدن است و مصرف این میوه فعالیت آنتی‌اکسیدان‌های دیگر بدن نیز را تحریک می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌ها به‌طور فعال در جستجوی و حذف رادیکال‌های آزاد (که مواد خطرناک متابولیسم سلولی هستند که به‌طور مستقیم با مشکلات بالقوه کشنده‌ای مانند بیماری‌های سرطان و قلب در ارتباط هستند) مؤثر هستند.


غنی از ویتامین‌ها

میوه اژدها همچنین غنی از ویتامین‌های دیگری علاوه بر ویتامین C، ازجمله  چند ویتامین گروه B است. ویتامین B1، B2 و B3 موجود در میوه اژدها جنبه‌هایی مختلفی از سلامت انسان را از فشارخون، سلامت پوست و کلسترول تا به عملکرد تیروئید و متابولیسم کربوهیدرات بهبود می‌بخشد.


کمک  به فرایند هضم

میوه‌ اژدها دارای محتوای فیبر بسیار بالایی هستند و این بدین معنی است که آن‌ها می‌توانند با تولید حجم زیاد حرکت‌های روده را تسهیل کنند، از عبور راحت و تسهیل شده مواد از دستگاه گوارشی، تحریک حرکت روده‌ای و ایجاد اثر گوارشی کمک می‌کند. با تنظیم عملکرد روده با فیبر غذایی، این میوه در جلوگیری از ابتلای به مشکلات مختلفی مانند یبوست، سندرم روده تحریک‌پذیر و حتی بیماری‌های جدی مثل سرطان کولورکتال کمک می‌کند.


سلامت قلب و عروق را بهبود می‌بخشد

میوه اژدها یک میوه کاملاً عجیب‌وغریب با تعدادی از خواص منحصربه‌فرد است که یکی از آن‌ها نداشتن هیچ مقداری از LDL یا کلسترول بد و تقریباً هیچ چربی اشباع ناسالمی است. با کاهش میزان کلسترول در خون، شانس پلاک و ایجاد لخته در شریان‌ها و رگ‌های خونی کمتر می‌شود، درنتیجه احتمال ابتلا به آترواسکلروز (تصلب شرایین)، حملات قلبی و سکته مغزی را کاهش می‌دهد. با استفاده از مصرف میوه اژدها به‌عنوان منبع بسیاری از مواد مغذی دیگر، هیچ اثر منفی ناشی از مصرف این میوه بر روی بدن شما وجود ندارد، ازاین‌رو شهرت میوه به‌عنوان یک میوه “فوق‌العاده” درست است. چربی این میوه برای بدن شما مفید است و دانه‌های میوه اژدها حاوی این چربی خوب است که می‌تواند HDL یا کلسترول خوب را افزایش دهد. کلسترول HDL به‌طور فعال مقدار کلسترول LDL را با مهار گیرنده‌هایی که به دیواره‌های شریان متصل می‌شوند، کاهش می‌دهد.


پیشگیری از ابتلای به سرطان

علاوه بر کیفیت آنتی‌اکسیدانی ویتامین C که سیستم ایمنی را تقویت می‌کند، میوه اژدها همچنین حاوی منابع دیگری از آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی است. کاروتن که در میوه‌های اژدها یافت می‌شود، با چندین ویژگی ضد سرطان بودن در ارتباط است. همچنین این ماده مؤثر کاهش حجم تومور کمک می‌کند. اساساً میوه اژدها سیستم ایمنی بدن شمارا ازهرجهت تقویت می‌کنند، بنابراین اگر احساس می‌کنید که تحت شرایط آب و هوایی اغلب مریض می شوید یا احساس می‌کنید که شما در معرض خطر ابتلا به سرطان هستید، ممکن است مصرف میوه اژدها برای شما و غلبه بر این موارد مؤثر باشد.1

خواص میوه اژدهای قرمز


آکنه را درمان‌می‌کند

آکنه- هدیه دیگری از پوست چرب- در نخستین سال‌های بلوغ ظاهرمی‌شود و گاهی تا سی‌سالگی هم دست از سرتان برنمی‌دارد. آکنه واقعا آزاردهنده است، اما نه عزاداری برای این مهمان ناخوانده، راه‌حل است نه رفتن به‌دنبال این محصول و آن محصول موجود در بازار.


برای دردهای معده مناسب است

این میوه خاص می‌تواند به درمان برخی دردهای معده مانند سوء‌هاضمه و یبوست، بدون آسیب‌رساندن به شما، کمک‌کند.

میوه اژدها سرشار از فیبر است و آب فراوان دارد که آن را برای افراد مبتلا به یبوست عالی کرده‌است. این مواد، ازطریق تسهیل عبور غذای هضم‌شده از دستگاه گوارش، حرکات روده شما را بهبودمی‌بخشد. فیبر موجود در این میوه، مدفوع را حجیم‌کرده و بنابراین به درمان سندروم روده تحریک‌پذیر (IBS) کمک‌می‌کند.


قند خون را کاهش‌می‌دهد

پس از کلسترول، بیماری ترسناک دیگر دیابت است. نوسان سطح قندخون می‌تواند شما را مجبور به کارهای سخت کند- رژیم ” نه به شکر”، “نه به کروهیدرات”. اگر شما هم مثل من عاشق شیرینی باشید، این کار واقعا برای‌تان سخت است.


از گلوکوم مادرزادی جلوگیری‌می‌کند

یک مطالعه‌ نشان‌داده است که خوردن میوه اژدها میتواند از گلوکوم مادرزادی جلوگیری‌کند.

گفته‌می شود این میوه قدرت جلوگیری از سیتوکروم P۴۵۰، پروتئینی که معمولا در کبد یافت‌می شود و می‌تواند به عملکرد ریه‌ها و کلیه کمک‌کند، را دارد. این پروتئین به احتمال بروز گلوکوم مادرزادی مرتبط است.


به کاهش درد آرتریت کمک‌می‌کند

آرتریت معمولا باعث درد، تحریک‌پذیری و عدم تحرک می‌شود زیرا تاثیر مستقیمی بر مفاصل دارد. خوشبختانه، میوه‌ها و سبزیجات متنوعی می‌توانند به شما در مبارزه با این دردها کمک‌کنند که شامل میوه اژدها هم می‌شود.

درواقع، میوه اژدها در کاهش درد آرتریت تاثیردارد و به آن “میوه ضدالتهاب” گفته‌می‌شود.

بنابراین این میوه شگفت‌انگیز را در رژیم غذایی خود قراردهید تا درعرض زمان کوتاهی با درد آرتریت خداحافظی‌کنید.


سلول‌های بدن را ترمیم‌می‌کند

میوه اژدها پروتئین‌ها و آنزیم‌های خاصی دارد که می‌توانند در بازسازی و ترمیم سلول‌ها به بدن کمک‌کنند.

این ویژگی هنگام درمان سوختگی‌ها و جراحات، مفیدند. به خواص درمانی میوه اژدها اعتمادکنید.


بینایی را بهبودمی‌بخشد

افرادی که از تاری دید و درد در پشت چشمان‌شان شکایت‌می‌کنند باید میوه اژدها را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

این میوه، هدیه‌ای برای چشم‌های شماست و این به‌خاطر بتاکاروتن و دیگر رنگدانه‌های گیاهی است. این عناصر می‌توانند دربرابر رادیکال‌های آزاد از چشمان‌مان محافظت‌کرده و از بیماری‌های چشمی مانند آب‌مروارید و تباهی لکه زرد جلوگیری‌کنند.2

خواص میوه اژدهای قرمز


کمبود آهن را جبران می‌کند

میوه اژدها یکی از معدود میوه‌های حاوی آهن است. آهن نقش بسیار مهمی در انتقال اکسیژن در سرتاسر بدن ایفا می‌کند؛ نقش مهمی هم در تجزیهٔ غذا به انرژی ایفا می‌کند.

متأسفانه خیلی‌ها آهن کافی مصرف نمی‌کنند. تخمین زده شده که حدود ۳۰ درصد از جمعیت جهان کمبود آهن دارند؛ یعنی رایج‌ترین کمبود مادهٔ مغذی در سرتاسر جهان مربوط به همین آهن است.

برای فقر آهن دارید، باید خوراکی‌های گوناگونی که سرشار از آهن هستند مصرف کنید. منابع سرشار از آهن عبارت‌اند از: گوشت، ماهی،حبوبات، مغزها و غلات.
میوه اژدها هم یکی از این گزینه‌هاست. هر پیمانه از این میوه، تقریبا ۸ درصد از مقدار موردنیاز روزانهٔ آهن بدن را تأمین می‌کند. حاوی ویتامین C هم است، که در جذب آهن به بدن کمک می‌کند.


منبع خوبی از منیزیم است

هر پیمانه میوه اژدها ۱۸ درصد از مقدار موردنیاز روزانهٔ منیزیم بدن را تأمین می‌کند، یعنی نسبت به سایر میوه‌ها، منیزیم بیشتری دارد. بدن انسان به‌طور متوسط ۲۴ گرم منیزیم دارد.

علی‌رغم این مقدار به‌ظاهر اندک، این مادهٔ معدنی در همهٔ سلول‌های بدن وجود داشته و در بیش از ۶۰۰ واکنش شیمیایی مهم در بدن ایفای نقش می‌کند.

برای مثال، در واکنش‌هایی ایفای نقش می‌کند که برای تجزیهٔ غذا به انرژی، انقباض عضلات، تشکیل استخوان و حتی ایجاد DNA لازم هستند.

البته تحقیقات بیشتری باید انجام بشوند، اما بعضی تحقیقات حاکی از آن هستند که مصرف بیشتر منیزیم، ریسک بیماری قلبی و سکته را کاهش می‌دهد.

مطالعات این را هم نشان داده‌اند که مصرف منیزیم کافی در رژیم غذایی، در سلامت استخوان‌ها مؤثر است.


چگونه میوه اژدها را بخوریم؟

پوست ضخیم و چرمی‌شکل میوه اژدها آدم را از خوردن آن منصرف می‌کند، اما خوردن این میوه بسیار آسان است. نکته اینجاست که باید میوه‌ای را انتخاب کنید که کاملا رسیده باشد. میوهٔ نرسیدهٔ اژدها، سبز است. دنبال میوه‌ای باشید که قرمز روشن باشد. میوهٔ رسیدهٔ اژدها هم مانند آووکادو و کیوی، باید نرم باشد، نه لِه.

پوست کَندن میوه اژدها روش‌های مختلفی دارد، در اینجا به یک شیوهٔ مصرف میوهٔ اژدهای تازه و رسیده اشاره می‌کنیم:

با استفاده از چاقوی تیز، میوه را از طول نصف کنید؛

میوه را با قاشق تکه‌تکه کرده، یا با برش‌های عمودی و افقی، آن را به‌شکل قطعه‌های مکعبی دربیاورید؛ البته نباید برش‌ها به پوست برسند. بعد روی پوست پشت میوه فشار بیاورید تا مکعب‌ها جدا شوند؛ می‌توانید آن‌ها را با دست یا چاقو هم جدا کنید؛

می‌توانید میوه اژدها را به سالاد، اسموتی و ماست اضافه کرده، یا آن را به‌تنهایی مصرف کنید.

شاید در بعضی سوپرمارکت‌ها، میوه اژدها را پوست‌کنده و تکه‌شده هم پیدا کنید.


پی نوشت:
1.www.redmag.ir
2.www.bazdeh.org
3.www.chetor.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
نحوه کاشت و نگهداری از گل ربوتیا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل ربوتیا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل سنبل: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل سنبل: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از ختمی چینی گلسرخی (خیری): آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از ختمی چینی گلسرخی (خیری): آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل نیلوفر: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل نیلوفر: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل سرخس بوستون: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل سرخس بوستون: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل مریم: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل مریم: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل استاپیلیا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل استاپیلیا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گیاه کاکتوس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گیاه کاکتوس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
کلیپ شهادت امام صادق علیه السلام / ای فقیه بی بدیل روزگار
play_arrow
کلیپ شهادت امام صادق علیه السلام / ای فقیه بی بدیل روزگار
استوری شهادت امام جعفر صادق علیه السلام / حسین سیب سرخی
play_arrow
استوری شهادت امام جعفر صادق علیه السلام / حسین سیب سرخی
نظر جالب تاجری که قبل از حضورش در ایران، فکر می‌کرد تهران موشک‌باران می‌شود!
play_arrow
نظر جالب تاجری که قبل از حضورش در ایران، فکر می‌کرد تهران موشک‌باران می‌شود!
وقتی شهید نادر مهدی با قایق به جنگ با ناوهای آمریکایی رفت!
play_arrow
وقتی شهید نادر مهدی با قایق به جنگ با ناوهای آمریکایی رفت!
عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هیچگاه مشکل غرب آسیا را حل نخواهد کرد
play_arrow
عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هیچگاه مشکل غرب آسیا را حل نخواهد کرد
رفتار آمریکا در مسئله غزه اثبات حقانیت موضع ایران در بی‌اعتمادی به آمریکاست
play_arrow
رفتار آمریکا در مسئله غزه اثبات حقانیت موضع ایران در بی‌اعتمادی به آمریکاست
روش جلوگیری از خراب شدن باتری ماشین در تابستان
روش جلوگیری از خراب شدن باتری ماشین در تابستان