فلسفه غیبت حجت الهی
باید توجه داشت که به طور کلی فلسفه و حکمت اصلی غیبت بر ما پوشیده است و این از رموز الهی است. ولی یکی از علل مهم غیبت که می توان نام برد، امتحان مسلمانان است و این نکته که غیبت امام زمان (علیه السلام) زمینه ای برای آزمودن مردم است که چه کسانی ایمان دارند؟
روایتی است از حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) که فرمودند:«برای قائم ما غیبتی خواهد بود که خدا با آن مومنان و افراد با ایمان را می آزماید و کفر پیشگان را هلاک می سازد. همانا این غیبت یکی از اسرار الهی و رموز ربانی است که سبب و حکمت آن از نظر بندگان پوشیده است، بنابر این از تردید و دودلی در آن بپرهیز! که همانا شک در کار خدا، خود نوعی گمراهی وکفر ورزی است.»1
علت دیگر حفظ حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) از خطرات جسمانی از ناحیه دشمنان و عدم بیعت با ستمکاران است. در توقیعی خود حضرت مهدی(علیه السلام) می فرمایند:
«و اما سبب غیبت ... همانا هیچ یک از پدران من (ائمه اطهار) نبودند که بیعت و پیمان یاغیان ستمگر زمانشان در گردنشان نباشد و حال اینکه من به هنگام رستاخیز قیام خواهم کرد و هیچ قرار و مداری با هیچ یک از گردنکشان نخواهم داشت. » 2
و دلیل دیگر آمادگی جهانی برای پذیرش اسلام و محو سلطه ی مستکبرین است.
امام زمان (علیه السلام) می فرمایند:
« من در زمان ظهورم، در حالی قیام می کنم که بیعت و پیمان هیچ طاغوتی بر گردنم نیست.» 3
روایتی است از حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) که فرمودند:«برای قائم ما غیبتی خواهد بود که خدا با آن مومنان و افراد با ایمان را می آزماید و کفر پیشگان را هلاک می سازد. همانا این غیبت یکی از اسرار الهی و رموز ربانی است که سبب و حکمت آن از نظر بندگان پوشیده است، بنابر این از تردید و دودلی در آن بپرهیز! که همانا شک در کار خدا، خود نوعی گمراهی وکفر ورزی است.»1
علت دیگر حفظ حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) از خطرات جسمانی از ناحیه دشمنان و عدم بیعت با ستمکاران است. در توقیعی خود حضرت مهدی(علیه السلام) می فرمایند:
«و اما سبب غیبت ... همانا هیچ یک از پدران من (ائمه اطهار) نبودند که بیعت و پیمان یاغیان ستمگر زمانشان در گردنشان نباشد و حال اینکه من به هنگام رستاخیز قیام خواهم کرد و هیچ قرار و مداری با هیچ یک از گردنکشان نخواهم داشت. » 2
و دلیل دیگر آمادگی جهانی برای پذیرش اسلام و محو سلطه ی مستکبرین است.
امام زمان (علیه السلام) می فرمایند:
« من در زمان ظهورم، در حالی قیام می کنم که بیعت و پیمان هیچ طاغوتی بر گردنم نیست.» 3
پی نوشت ها :
1. کما الدین، ج1، صفحه 287
2. کمال الدین، ج2،صفحه 485
3. منتخب الاثر، صفحه 267