آشنایی با گیلاس زمینی

در این مقاله سعی به معرفی این میوه ، روش کشت ، ویتامین ها ، خواص و اثرات درمانی آن شده است .
پنجشنبه، 24 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با گیلاس زمینی

مشخصات ظاهری گیاه 
فیسالیس یا گیلاس زمینی (Physalis) در ایران شناخته شده با نام عروسک پشت پرده گیاهی گلدار و قابل رشد در مناطق گرم و معتدل و نیمه گرمسیری با عطم و خواص بی نظیر و فوق العاده است. برگهای فیسالیس به صورت متناوب و قلبی تا بیضوی شکل و کرکدار است. گل های فیسالیس ، در زاویه بین برگ ها و شاخه اصلی تولید می شوند و به رنگ های سفید، آبی، زرد و ارغوانی دیده می شوند . دارای گلهای متقارن با تخمدان تحتانی می باشد که از 5  کاسبرگ پیوسته و 5  گلبرگ به رنگ زرد کمرنگ با لکه های سیاه و کرکدار، 5 پرچم و یک مادگی تشکیل گردیده است. این میوه مانند پرتقال،رنگ نارنجی متمایل به زرد دارد . این میوه دارای گل های کوچک مخملی کرم رنگ سه گوش است. گونه های مختلفی از این گیاه شناخته شده است. میوه فیسالیس درون یک پوسته ی کاغذی رشد میکند و دلیل نام گذاری عروسک پشت پرده نیز به همین دلیل است.

طعم این میوه ترکیبی از طعم میوه‌های توت فرنگی، گیلاس،کیوی و آناناس است و میتوان گفت طعمی بسیار جالب تر از توت فرنگی دارد.

آشنایی با گیلاس زمینی

روش کشت فیسالیس 

کشت این گیاه از طریق بذر آن می باشد .فیسالیس را در ابتدای فصل بهار بکارید. می توانید در گلدان و گلخانه خود پرورش دهید. مقدار آبی که نیاز دارد هم همانند گوجه فرنگی هست ولی هنگام میوه دهی نیاز زیادی به آب ندارد!اما در برابر آفت ها و انگل های گوجه فرنگی آسیب پذیر است. فیسالیس گیاهی است کم توقع و مناسب برای اقلیمهای نیمه گرمسیری. اگرچه ارقامی از این گیاه در کوهستانها و مناطق سردسیری رشد می کنند،می توان این گیاه را در اکثر خاک ها و یا حتی در گلدان ها کشت کرد .اما برای تولید تجاری و اقتصادی، کشت و پرورش آن در فضاهای بسته اعم از زیر پوشش پلاستیک یا سایه بان صورت می گیرد. یک تیم تحقیقاتی که روی این میوه کار کرده‌اند توانسته‌اند با دستکاری ژنتیکی این میوه، تغییراتی اساسی ایجاد کنند به گونه‌ای که این گیاه، به صورت متراکم‌تر، با گل‌های بیشتر و میوه‌های درشت‌تر تولید شود. این تغییرات، کشت آن را به مراتب مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد کرد. در مکزیک بیش از ۴۵ مدل فیسالیس وجود دارد .انتخاب نوع فیسالیس برای کاشت در ایران و مناسب آب و هوای آن مهم ترین بخش تجاری سازی این میوه است.

آشنایی با گیلاس زمینی


ویتامین ها و مواد معدنی گیلاس زمینی

این میوه یکی از غنی ترین منابع طبیعی آنتی اکسیدان ها و سرشار از ویتامین های A – E – C – P – F است.هم چنین فیسالیس، غنی از مواد معدنی مانند، آهن، پتاسیم، فسفر، سلنیوم ، منیزیم می باشد .
 

محتویات میوه فیسالیس در 100  گرم میوه عبارتست از: 85 گرم آب،  85 کیلوکالری انرژی، 7/0 گرم چربی، 1 میلی گرم آهن، 9/1 گرم پروتئین، 2%چربی،  3 میلی گرم بتاکاروتن،  8 گرم مواد قندی، 9 میلی گرم کلسیم، 40 میلی گرم فسفر،  8/2 میلی گرم نیاسین،  11/0 گرم تیامین، 11 میلی گرم ویتامین ث،  4/ 0میلی گرم ریبوفلاوین و  720 واحد ویتامین آ می باشد.
 

خواص و اثرات درمانی گیلاس زمینی

1.خنثی سازی رادیکالهای آزاد که موجب بیماریهایی همچون سرطان، سکته‌ی قلبی ، پروستات، آسم و آلرژی می‌شود.     

2.تقویت کننده سیستم دفاعی بدن

3.خاصیت ضد سرطانی، ضد باکتری و ضد ویروسی

4.موثر در درمان آسم

5.خاصیت ضد التهابی و ضد عفونی کننده برای بیماریهای پوستی

6.برگهای آن برای درمان مالاریا، هپاتیت ،روماتیسم و ناراحتی کبدی مورد استفاده قرار می گیرد.

7.ویتامین F موجود در این میوه پوست را مرطوب نموده و آن را تغذیه می نماید. در نتیجه پوست درخشان، سالم و جوان می شود.

8.پکتین موجود در فیسالیس که نوعی فیبر است باعث کاهش سطح کلسترول می گردد.

9.تقویت قوای جنسی

10.فیسالیس یک میوه ی کم کالری است و به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی که دارد به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کند.

11
.ترکیبات ضد التهابی موجود در فیسالیس به کاهش التهاب شریان ها و عروق خونی کمک کرده و خطر ابتلا به فشار خون بالا و بیماری های قلبی و آترواسکلروز را از بین می برد.

12.برخی از ترکیبات موجود در فیسالیس می توانند تجزیه و مصرف قند های ساده از کربوهیدرات ها را کاهش داده و نوسانات شدید قند خون را یکی از علل اصلی ابتلا به دیابت نوع 2 می باشند را بهبود می بخشند.

13.مقادیر بالای کاروتنوئید های موجود در فیسالیس به تقویت بینایی و بهبود سلامت چشم ها کمک کرده و خطر ابتلا به آب مروارید و دژنراسیون ماکولا را کاهش می دهد.

14.برخی تحقیقات نشان می دهند که فیسالیس با سم زدایی و پاک سازی بدن به سلامت کبد کمک کرده و خطر تخریب آن را کاهش می دهد. 

مصرف فیسالیس :
از فیسالیس در تزئین دسرها، نوشیدنی ها و سالادها و همچنین غذاهای اصلی استفاده می گردد. و یا اینکه مانند انگور یا هر نوع میوه ی دیگری می توان آن را به تنهایی خورد. در تزئین کیک ها و شیرینی ها و انواع بستی می توان بخوبی از فیسالیس استفاده نمود.فرو بردن فیسالیس در شکلات که کمی حرارت داده شده و ذوب گردیده یک دسر سریع، خوشمزه و زیبا را فراهم می کند. فیسالیس همراه با بستنی طعمی بیادماندنی برای شما خواهد داشت.میتوان از پودر شده این میوه در ادویه های خورشتی جهت خوش طعم کردن غذا و بهره بردن از خواص بی نظیر آن استفاده کرد.
 
آشنایی با گیلاس زمینی
 

به دلیل سرشار بودن این میوه از ویتامین های A و F و ویتامین های مفید طبیعی برای پوست، شرکت های معتبر و معروف گلینک فرانسه و اسکادای آمریکا از این میوه به وفور در تهیه کرم های خود استفاده می کنند.

یاداوری اینکه از داروهای گیاهی مشتق شده از این گیاه ؛ جهت لاغری تضمینی در اروپا استفاده گسترده شده است و اقبال فراوانی در بازار داشته است.
درطب چینی، دم کرده تهیه شده از برگ آن برای درمان آسم مورد استفاده قرار می گیرد. برگ های آن برای درمان مالاریا، هپاتیت، روماتیسم و ناراحتی کبدی مورد استفاده قرار می گیرد.
 
احتیاط  ها ی لازم در مصرف  فیسالیس :
1.از خوردن فیسالیس سبز و نارس خودداری کنید چون ممکن است سمی باشد و باعث مسمومیت شود.

2.همچنین توصیه شده که از مصرف فیسالیس وحشی جدا خودداری کنید.

3.اگر به انواع توت ها آلرژی و حساسیت دارید ممکن است فیسالیس هم باعث آلرژی و حساسیت در شما شود.

4.از مصرف زیاد این میوه خودداری فرمایید. زنان باردار نیز خودداری فرمایند.

منابع 
www.palmgarden.ir
www.delgram.com
www.article.tebyan.net
www.myboostan.com
www.coca.ir



 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.