فواید روغن گردو برای سلامتی

روغن گردو یکی از روغن های طبیعی و پرخاصیت می باشد که از مغزهای گردو گرفته می شود.این روغن دارای فواید زیادی برای سلامت بدن می باشد،درادامه این مطلب همراه ما باشید.
پنجشنبه، 24 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید روغن گردو برای سلامتی

روغن گردو چیست؟

نام علمی گردو Juglans regia (گردوی ایرانی) است. روغن گردو معمولا با روش پرس سرد به‌دست می‌آید یا برای استخراج آن از پرس گرم و تصفیه استفاده می‌شود. این روغن یکی از گران‌ترین روغن‌های طبیعی موجود در بازار است و روغن گردوی استخراج‌شده ازطریق تکنیک‌های پرس سرد، احتمالا گران‌تر هم باشد. اگر نوع وارداتی روغن گردو را به‌جای روغنی که به‌طور محلی در کشور شما تولید شده خریداری کنید، قیمت آن باز هم افزایش می‌یابد. امروزه روغن گردو در جهان محبوبیت فراوانی پیدا کرده است و در بسیاری از کشورها تولید می‌شود، بنابراین پیدا کردن نوع محلی و داخلی آن نباید کار سختی باشد.

روغن گردو به‌راحتی دردسترس و در تمام جهان شناخته‌شده است. ولی بسیاری از مردم هنوز از این روغن همه‌کاره بهره نمی‌برند، زیرا از خواص روغن گردو آگاهی ندارند. پس از مطالعه‌ی این مقاله و شناخت خواص روغن گردو متوجه خواهید شد که چرا روغن گردو بهترین روغن در نوع خود است و خواص سلامتی فراوانی دارد و احتمالا مصرف آن را شروع می‌کنید.


کمک به سلامت قلب و عروق

پلاک‌های آترواسکلروزی به‌دلیل ترکیبی از عوامل شامل کلسترول بد، مصرف بالای چربی، عملکرد انسولین و فرایندهای التهابی شکل‌گرفته در واکنش به آسیبی عروقی ایجاد می‌شوند. روغن گردو به کاهش تشکیل این رسوبات کمک کند، زیرا سرشار از چربی‌های چنداشباع‌نشده و تک‌اشباع‌نشده‌ی فاقد کلسترول است که برای پایین آوردن سطح پروتئین انتقال‌دهنده‌ی LDL (لیپوپروتئین کم‌چگالی یا در زبان عامه، چربی بد) مفید است. این مسئله موجب کاهش احتمال تشکیل رسوب در دیواره‌ی رگ‌های خونی می‌شود و به‌علاوه روغن گردو نیز یک چربی ضدالتهابی است. این ویژگی روغن گردو برای بهبود سلامت قلب و عروق بسیار مفید است.

به‌طور کلی این روغنِ فاقد کلسترول برای بهبود سلامت قلب عالی است، زیرا موجب افزایش گردش خون، کاهش رسوب چربی، افزایش انرژی و کاهش فشار خون می‌شود. این اثرات درکنارهم موجب پایین آمدن خطر تصلب شرایین (atherosclerosis، سخت شدن سرخرگ‌ها)، حمله‌ قلبی و سکته‌ مغزی می‌شود.


جلوگیری از ریزش مو و برطرف کردن شوره‌ سر

روغن گردو حاوی مقادیر قابل‌توجهی از پتاسیم است. ثابت شده است که پتاسیم موجب افزایش رشد موها می‌شود، تولید سلول‌های جدید را تحریک می‌کند و برای سلامت فولیکول‌های مو مفید است. وقتی از پتاسیم به‌صورت موضعی روی پوست سر استفاده می‌شود، به بهبود جریان خون به فولیکول‌های مو کمک می‌کند. در بسیاری از موارد، ریزش مو ناشی از نرسیدن مواد مغذی و اکسیژن کافی به فولیکول‌های موست که درنهایت منجربه مرگ یا غیرفعال شدن (dormancy) آنها می‌شود. خواص آب رسانی به مو و مرطوب کنندگی پوست (که به‌دلیل وجود ویتامین E و محتوای چربی آن است) و ضدباکتریایی روغن گردو نیز در جلوگیری از مشکلاتی در پوست سر که محیط نامناسبی را برای رشد مو ایجاد می‌کنند، مؤثر است و موجب جلوگیری از ریزش موی زودرس می‌شود.با ماساژ دادن این روغن روی پوست سر (معمولا همراه با سایر روغن‌های اسانسی، زیرا روغن گردو روغن حامل فوق‌العاده‌ای است) می‌توانید پوست سر خود را مرطوب کنید و عفونت‌های گوناگون موجود در آن را برطرف کنید. همچنین استفاده از این روغن به شما کمک می‌کند که تمام نشانه‌های شوره‌ی سر را برطرف کنید و از شر پوسته‌ها و تکه‌های زشت و ناخوشایند شوره روی شانه‌های‌تان خلاص شوید.


کمک به کنترل قند خون و دیابت

چه مبتلا به دیابت باشید و چه در تنظیم سطح قند خون خود مشکل داشته باشید، می‌توانید از خواص روغن گردو بهره ببرید، زیرا این روغن در تنظیم سطح قند خون و تولید انسولین در پانکراس (لوزالمعده) مؤثر است. غذاهای حاوی چربی، جذب گلوکز در جریان خون را آهسته می‌کنند و احتمال افزایش ناگهانی انسولین در خون (insulin spike) را در هر زمان کاهش می‌دهند. به‌علاوه روغن گردو اعمال تحریک‌کننده‌ای را روی پانکراس انجام می‌دهد که موجب افزایش سنتز انسولین در مواردی می‌شود که سلول‌های جزایر پانکراس نمی‌توانند به‌موقع انسولین تولید کنند.

گرچه این ویژگی‌ها بیشتر برای بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ مفید است (زیرا در دیابت نوع ۱ بدن بیمار نمی‌تواند انسولین تولید کند) ولی خواص روغن گردو برای همه مفید است، زیرا موجب کاهش عوارض ناشی از اختلال عملکرد گلوگز می‌شود. این ویژگی موجب می‌شود که بیماران دیابتی زندگی طبیعی‌تری داشته باشند و به افرادی که درخطر هستند نیز کمک می‌کند که وزن کم کنند و خطر ابتلابه دیابت را کاهش دهند.1


خاصیت ضد سرطانی

گردو با داشتن ترکیبی به نام اورولیتین سطح نرمال آنتی ژن خاص پروستات را حفظ می کند که اگر تحت کنترل نباشد منجر به سرطان می شود. بر طبق آزمایشاتی که انجام شده است ابتلا به سرطان پستان و وده بزرگ با مصرف گردو، کاهش می یابد.


کاهش پسوریازیس

جوش و خارش پوست ناشی از التهاب داخلی را می توان با اعمال مستقیم روغن گردو روی موضع آسیب دیده بهبود بخشید. هم چنین می توانید این روغن را در حال استحمام به آب اضافه کنید.


درمان التهاب

مصرف و ماساژدادن روغن گردو روی مواضع آسیب دیده در درمان بیماری های التهابی نظیر آسم ، آرتروز و ورم مفاصل موثر است زیرا فیبر موجود در گردو از التهاب و ناراحتی دستگاه گوارش جلوگیری می کند. ماساژ پوست با روغن گردو ،دو بار در روز برای افرادی که مبتلا به اگزما یا خشکی هستند، موجب تسریع روند درمان و بهبود بیماری می شود.


رفع چین و چروک پوست

با مصرف منظم روغن گردو می توانید چین و چروک های پوست را رفع کنید. علاوه بر آن روغن گردو باعث رطوبت پوست می شود. با تغذیه پوست توسط روغن گردو ، سلول های سالم تر و باطراوت تر تشکیل می شود.


کاهش علائم پیری

روغن گردو به دلیل داشتن ویتامین ب ، ایی و مواد مغذی در رفع چین و چروک و علائم پیری موثر است .علاوه بر آن هم گردو و هم روغن گردو حاوی آنتی اکسیدان های ضروری هستند. این مواد برای مبارزه با تاثیرات مخرب رادیکال های آزاد، که مسبب آسیب های سلولی و تسریع فرایند پیری هستند، نقش مهمی دارند.

هم چنین می توانید با کاهش استرس و استفاده از ماسک ماست، عسل و بلغور جو دو سر و روغن گردو پوستی نرم و شفاف داشته باشید.


کاهش تیرگی های زیرچشم

بارها در بخش های مختلف سلامت نمناک گفته ایم که کمبود خواب، استرس و اگزما باعث ایجاد حلقه های تیره و پف هایی زیر چشم می شوند. استفاده از روغن گردو گرم در محو تیرگی ها و بهبود پوست حساس اطراف چشم ها مفید است و پوست را شفاف و با طراوات می سازد.


بالا بردن عملکرد رگهای خون

مصرف روغن گردو به افزایش کلی عملکرد رگ های خونی و جلوگیری از لخته شدن خون کمک می کند بنابراین دستور العمل های مختلف مصرف را امتحان کنید تا گردو بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید. همچنین باعث انعطاف پذیری بیشتر مفاصل و استخوان ها می شود.2


خشکی پوست

اسیدهای چرب امگا سه موجود در روغن گردو و همچنین وجود آنتی اکسیدان و ویتامین ای و بی باعث می شود تا از خشکی پوست جلوگیری شود و آبرسانی پوست به شکل ویژه ای انجام شود.


جوانسازی پوست

اگر روغن گردو را به صورت منظم مصرف کنید علائم پیری زودرس مانند چین و چروک بر روی پوست شما نمایان نمی شود.

روغن گردو دارای خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و از پوست در برابر رادیکال های آزاد مراقبت می کند.

روغن گردو باعث آبرسانی پوست های ترک خورده می شود و پوست را سالم و جوان نگه می دارد.


ترمیم موهای خشک و آسیب دیده

روغن گردو دارای مواد مغذی می باشد که باعث تقویت موها می شود، اگر می خواهید موهای خود را نرم و ابریشمی کند بهتر است از روغن گردو استفاده کنید.


ضخیم شدن مو

اگر به دنبال داشتن موهای بلند هستید می توانید از روغن گردو استفاده کنید، چرا که دارای اسیدهای چرب امگا سه و ویتامین ب۷ می باشد و باعث تقویت و ضخیم شدن تارهای مو می شود.


درمان ریزش مو

روغن گردو باعث تقویت فولیکول های مو شده و رشد موها را افزایش می دهد.


استرس

گردو برای آرامش بدن مفید است، رایحه روغن گردو باعث می شود تا استرس شما کاهش پیدا کند. روغن گردو باعث می شود تا انرژی بدن تامین شده و نوسانات خلق و خو بهبود پیدا کند و علائم افسردگی کم شود.


تقویت سیستم ایمنی بدن

همانطور که عنوان شد روغن گردو دارای آنتی اکسیدان می باشد و دارای خواص ضدباکتری است، این امر باعث می شود تا سیستم ایمنی بدن تقویت شده و بدن در برابر بیماری های مختلف تقویت شود.


سلامت قلب

روغن گردو کلسترول ندارد و چربی های موجود در آن غیر اشباع می باشد. روغن گردو باعث افزایش گردش خون و کاهش کلسترول و فشار خون می شود و همین امر به سلامت قلب کمک می کند. اگر می خواهید از حمله قلبی در امان باشید بهتر است از روغن گردو استفاده کنید.


مغز و حافظه

روغن گردو برای تقویت عملکرد شناختی مغز موثر است و از پیشرفت بیماری های عصبی جلوگیری می کند. برای درمان اختلالات عصبی بهتر است از روغن گردو استفاده کنید. همچنین مغز گردو برای تقویت مغز و حافظه بسیار موثر می باشد.


سلامت استخوان

روغن گردو به دلیل داشتن ویتامین کا برای بدن و سلامت استخوان ها موثر است، برای درمان شکستگی های استخوانی از روغن گردو استفاده کنید. ویتامین کا موجود در این روغن باعث تجزیه کلسیم های استخوانی شده و خطر ابتلا به بیماری های پوکی استخوان را کاهش می دهد.


میگرن

روغن گردو دارای میزان قابل توجهی از منیزیم می باشد که برای درمان دردهای میگرنی موثر است، شما می توانید برای کاهش دردهای میگرنی از روغن گردو استفاده کنید. درد میگرن به خاطر کمبود منیزیم در بدن ایجاد می شود.3


پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.namnak.com
3.www.parsiday.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.